drummonitor

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Denk dat dat niet zoveel zin heeft, conform de inspeeltheorie zou de Fs nog lager moeten worden. Dit moet je echt met je oren en ogen opsporen. Beetje spelen met de toonfiets rond de fs.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: drummonitor

Bericht door bas focal m180 »

Sd behoor je dat niet zelf uit te rekenen en in te voeren?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

ja, limp vraagt om diameter relevant conusoppervlak, in dit geval 33cm
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Die reken je inderdaad zelf uit. Maar omdat dit een coaxdriver is, mis je de stofkap in het midden en moet je dat er af trekken. In de fabrieksopgave is dat niet gebeurd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: drummonitor

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
Die reken je inderdaad zelf uit. Maar omdat dit een coaxdriver is, mis je de stofkap in het midden en moet je dat er af trekken. In de fabrieksopgave is dat niet gebeurd.
+ 1/3 rolrand erbij tellen.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

ds23man schreef:
Hee, apart. Die hakkel rond de Fs zou veroorzaakt kunnen worden door van alles. Losse wikkelingen, aanlopen, een loszittend onderdeel van de hoornconstructie, noem het maar op. Typisch gevalletje om met de oortjes en een ouderwetse toonfiets te gaan luisteren in dat gebied.
en op zicht zit de spider netjes overal hoe het hoort

ik kan ook nergens bij want de spoel zit ver weg vertopt

misschien moet ik inderdaad maar eens gaan luisteren zo tegen de 40hz

op basis van de nieuwe metingen rekent limp het volgende

Loudspeaker parameters:

Fs = 40.17 Hz
Re = 5.90 ohms[dc]
Le = 183.60 uH
L2 = 2259.42 uH
R2 = 7.54 ohms
Qt = 0.21
Qes = 0.22
Qms = 2.92
Mms = 80.46 grams
Rms = 6.959230 kg/s
Cms = 0.000195 m/N
Vas = 200.47 liters
Sd= 855.30 cm^2
Bl = 23.117258 Tm
ETA = 5.57 %
Lp(2.83V/1m) = 100.89 dB

Added Mass Method:
Added mass = 60.00 grams
Diameter= 33.00 cm

hierbij ben ik uitgegaan van de standaard sd
en op basis van een diameter van 33cm min 10cm diameter in het midden :

Loudspeaker parameters:

Fs = 40.17 Hz
Re = 5.90 ohms[dc]
Le = 183.60 uH
L2 = 2259.42 uH
R2 = 7.54 ohms
Qt = 0.21
Qes = 0.22
Qms = 2.92
Mms = 80.46 grams
Rms = 6.959230 kg/s
Cms = 0.000195 m/N
Vas = 165.38 liters
Sd= 776.84 cm^2
Bl = 23.117258 Tm
ETA = 4.60 %
Lp(2.83V/1m) = 100.05 dB

Added Mass Method:
Added mass = 60.00 grams
Diameter= 31.45 cm
Bijlagen
imp sp2 hor 0 en 60 gram.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Tussen de twee voorgaande metingen met de goede driver zit een verschil van 6 a 7 Hz in de Fs.

Maar om even te recapituleren:

Je hebt deze drivers van iemand overgenomen. Die persoon heeft de T&S parameters gemeten. 1 van de drivers is niet ok ( bij de QC had deze driver er uit gegooid moeten worden). Jij meet opnieuw de T&S parameters en dan ook weer van de gemankeerde driver. Heb je al een staatslot gekocht? :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: drummonitor

Bericht door Jerommel »

Wat een vreemde klacht. :-k
Als ik het goed begrijp weet de mankerende speaker niet zeker wat precies zijn Fs is?
..maar geeft geen bijgeluiden die je verwacht met losse spreekspoel wikkelingen en / of aanlopen...
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

nou de eerste speaker heeft steeds een deuk in zijn impedantiepiek
het gekke is dat de storing meegaat met de impedantiepiek, ingebouwd in de box ligt die piek op een hogere frequentie maar ook met die deuk
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Op zich is dat niet raar, bij de resonantiepiek maakt de conus grotere uitslagen. En die piek is qua frequentie van de wel of niet ingebouwde situatie afhankelijk. Ingebouwd verschuift Fs naar Fb.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

opnieuw speaker1 gemeten
de piek ziet er nu wel goed uit

Loudspeaker parameters:

Fs = 40.43 Hz
Re = 5.90 ohms[dc]
Le = 185.88 uH
L2 = 1886.01 uH
R2 = 7.65 ohms
Qt = 0.21
Qes = 0.23
Qms = 2.80
Mms = 81.45 grams
Rms = 7.396109 kg/s
Cms = 0.000190 m/N
Vas = 161.28 liters
Sd= 776.84 cm^2
Bl = 23.163048 Tm
ETA = 4.50 %
Lp(2.83V/1m) = 99.96 dB

Added Mass Method:
Added mass = 60.00 grams
Diameter= 31.45 cm
Bijlagen
imp sp1a hor 0 en 60gram.png
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: drummonitor

Bericht door Jerommel »

Nog erger:
Een onbetrouwbare klacht...
Zijn de litzes wel in orde?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

en speaker2 opnieuw

Loudspeaker parameters:

Fs = 41.77 Hz
Re = 5.90 ohms[dc]
Le = 185.14 uH
L2 = 2185.24 uH
R2 = 7.49 ohms
Qt = 0.21
Qes = 0.23
Qms = 3.07
Mms = 85.51 grams
Rms = 7.305468 kg/s
Cms = 0.000170 m/N
Vas = 143.89 liters
Sd= 776.84 cm^2
Bl = 23.970364 Tm
ETA = 4.38 %
Lp(2.83V/1m) = 99.84 dB

Added Mass Method:
Added mass = 60.00 grams
Diameter= 31.45 cm
Bijlagen
imp sp2a hor 0 en 60gram.png
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

als ik deze meting over elkaar leg, lijken mij de verschillen niet groot, de 2e speaker heeft iets hogere pieken
we zien dus twee metingen van elk, de piek op 42hz is standaard, de piek op 32hz is met 60gram verzwaring
bij beide pieken is de 2e speaker steeds iets hoger; het faseverloop is ook min of meer gelijk
is dat erg?
Bijlagen
imp sp1 en sp2 gecombineerd.png
Laatst gewijzigd door architect op za 30 jan 2016, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Ik wist van SHIT in Italiaanse auto's, maar in luidsprekers? :shock: :shock: :shock:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

ik denk niet dat dat het is
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

ik ruik niks
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

SHIT= Self Healing Italian Technology.

Ruikt naar niets. :lol:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

oke, sorry, dat kende ik nog niet
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: drummonitor

Bericht door hannesie »

Andere mensen noemen dat ervaring :sure: , maar bij luidsprekers was ik het ook nog niet tegengekomen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: drummonitor

Bericht door pappaleo »

:lol: :lol:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

de afstemming van de baspoort is ongeveer gelijk aan de fs van de woofer
is dat bezwaarlijk? is het beter om de baspoortafstemming hoger te kiezen en de baspoort korter te maken?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Ik zal straks die laatste metingen eens in de sim gooien.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

bijgaand een nieuwe meting met een ingekorte baspoort
klopt het dat je bij 0 graden kunt zien wat de poortafstemmingsfrequentie is?
zo ongeveer 50hz hier?

kan het zijn dat de impedantiepiek niet mooi is doordat de kast nog niet perfect is?
harder of zachter volume heeft er in elk geval geen effect op

verder heb ik met een voltmeter opnieuw de weerstand gemeten van de speaker, maar ik meet opnieuw 5,8volt.
daarnaast heb ik de inductie gemeten, de ene zit iets onder 0,3mH en de ander er iets boven; wel heel anders dan de datasheet met 1,5mH
ik heb de hele ochtend jjcale opgehad en dat klonk best lekker op zo'n kale 15inch zonder het hoog
bij het meten klinkt de woofer ook heel hoog door, dat past dus wel bij een lage inductie
Bijlagen
sp2 in kast.png
Laatst gewijzigd door architect op zo 31 jan 2016, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Is dit weer die verdachte speaker?
Plaats reactie