Zelfbouw DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Zelfbouw DAC

Bericht door mas »

Ik was begonnen met het bouwen van een DAC.
Dit om een paar redenen,in de DAC's die te koop zijn mis ik wel een paar dingen.
Het eerste wat ik er aan mis zijn het aantal ingangen, bij Toslink is dat een maximum van 2.
Vaak is in het versterker gedeelte een goedkope, of niet al te geweldige IC gebruikt dikwijls om kosten te besparen.
Wel erg jammer, het analoge deel doet nogal veel voor het eind resultaat.
Er zijn wel DAC's die in de buurt komen van wat ik in gedachte heb zoals de Teac ud501 of beter ud503, helaas deze heeft te weinig ingangen en de opamps die gebruikt worden zijn MUSE8920.
Wel aan te passen allemaal, maar zou toch nog een aardige investering worden.

Ik ben wel nieuw als het gaat om digitale audio, wat natuurlijk weer lastig wordt om snel tot een eind resultaat te komen.

Mijn gedachte (even zonder tekening etc)
ingangen ic CS8416, dan komt voor het rechter kanaal 1 vertraging en voor het linker kanaal een buffer 40 bit (6X 74VHC164) ,
vervolgens per kanaal een CS8421 om te kunnen upscalen, dan eerst digitale isolatie met ISO7240CF voor dat het signaal naar de 2 dac's-ic's gaat. Voor de DAC-IS's heb ik 2 pcm1795 in gepland, de ak4490 (bijvoorbeeld)( heb ik hier nog in geen webshop gevonden helaas).
In de versterking wilde ik 6 AD8065 gaan gebruiken, de opa627 hebben wel de beste reviews, echter 6X€40,- houden me daar voorlopig nog even terug :shock:

Maar eerst maar eens beginnen bij het begin. Heeft iemand ervaring met de CS8416 in software modus?
Ik heb zelf de Pickit2 dus kan wel een IC programmeren.
Ik heb op het moment de pic30F4013 hier liggen om er iets mee te gaan doen.
Het zou ook wel in hardware modus mogelijk zijn en het aansturen van relays om de ingangen te selecteren, maar toch even uitvissen hoe dit werkt.

mvg Mas
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door mas »

Geen antwoord dus,

Ik ga het dan doen in hardware modus en laat de dsPIC de ingangen selecteren.
Ik ben nu bezig met het programma, en gebruik MPLABX met XC16 hiervoor.
Ben daar een tijdje geleden naar overgestapt, en moet wel het e.e.a. nieuw leren.
Hiervoor gebruikte ik altijd picbasic, dus een deugdelijk programma kan dan even op zich laten wachten.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door SSassen »

mas schreef:
Geen antwoord dus
Ik zie geen concrete vraag in je eerste post, daarbij dien je je te realiseren dat het bouwen van een DAC die A) werkt en B) in functie en prestatie gelijkwaardig is aan commerciëele ontwerpen terwijl je zelf hebt aangegeven nog nooit eerder met deze materie te hebben gestoeid niet erg kansrijk is.

Kortom, je kunt beter een DAC kit betrekken via eBay of elders en daar naar hartelust mee experimenteren en dan wellicht op een later moment een eigen ontwerp maken.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door knuisje »

Ik kan je evt. een diy-kit leveren: viewtopic.php?f=44&t=20855
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door ray5150 »

De AFDAC II heeft toch ook mogelijkheid voor meerdere digitale ingangen, Peter ?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door knuisje »

Ja, die heeft dezelfde ingangen (2 x coaxiaal, 2 x toslink en 1 x I2S).
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door mas »

De concrete vraag zou moeten zijn,
Hoe stuur je de CS8416 aan in software modus?
Heeft iemand daar een voorbeeld van?

Is niet meer nodig, de IC is werkt ook in hardware mode, de ingangen regel ik op een andere manier.
De software hiervoor heb ik klaar, ik kan er nu 5X toslink, 2X coax en 1X I2S ingang op zetten.
Meer als voldoende dus.
De IC stuurt tevens een LCD aan, en heeft nog opties over voor uitbreiding.
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door mas »

Het programma voor mijn IC nog even uitgebreid.
Hij heeft nu ook de optie om upsampling over te slaan.
Tevens als ik na dat de dac geheel klaar is wil uitbreiden om er een voorversterker van te maken.
Heeft hij de opties voor 2 analoge ingangen, en direct om bass/treble regeling(en) te omzeilen.

Waarom ik de afdac 2 niet kopen wil, deze heeft helaas geen 2 mono geschakelde dac-ic's.
Wel een prima kwaliteit dac.
Ik lees dat hij heel minimaal brom en ruis heeft.
Ik heb dan het component gebruik etc niet gezien, maar een extra elco en ontkoppeling op de voeding zouden de brom nog kunnen verminderen.
Tevens zo dicht mogelijk aan de positieve en negatieve ingangs spanning van de opamps, nog extra ontkoppelen met 100nF en eventueel een kleine elco er nog voor.
De minimale ruis zou mogelijk opgelost kunnen worden door andere opamps met een betere s/r verhouding te kiezen.

De ingangen lijken me standaard, in hardware mode voor dezelfde IC die ik ook gebruik.

Ik heb zelf thuis, de Denon AVC-10SE.
En heb nu 3X toslink in gebruik, dat is er 1 meer dan de standaard opstelling van de IC, en ik wil niet, als ik iets anders ga luisteren telkens moeten om pluggen, erg onhandig...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door hannesie »

Is dit wat voor jou?
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door mas »

Dat is in ieder geval het zelfde idee als ik heb, wel andere dac ic's, en opamps in gebruik maar niet gek.
Helaas heb ik al het een en ander hier liggen om te bouwen.
Interesse is wel gewekt :D
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door hannesie »

Er is dan wel een 32 bitter, i.p.v. een 16 bitter en delta/sigma, kan dus ook native-DSD aan.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 5#p1588265
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door mas »

Ik had die in mijn zoektocht al zien voorbij komen.

De naam is Buffalo 3
http://www.twistedpearaudio.com/digital/buffalo8.aspx
Erg mooie dac, laat ook niets te wensen over.

Als je in google zoekt op best dac kit of diy dac kit zijn er honderden modellen te koop.
Je raakt er gewoon de weg mee kwijt.
Een enkele keer kom je ook zo iets tegen:
http://hackedgadgets.com/2006/04/10/diy ... audio-dac/
Dat idee heeft me verleid tot het uitzoeken van deze materie, en een eigen project te starten.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door hannesie »

Misschien is Jos dan het goede adres, met de 2 x PCM1792a.
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door mas »

Hi :)

Ben dan weer terug bij 24 bit.
Ik heb al het e.e.a aan onderdelen bij elkaar, maar om mijn bouwplan maar eens prijs te geven.
http://www.audiodesignguide.com/DAC_final/DacFinal.html
De ingang-IC is wel duidelijk lijkt me.

Tussen ingang en Dac-ic's is er echter wel veel mogelijk, wel belangrijk is het om jitter zoveel mogelijk te reduceren.
een mogelijkheid is een asynchronious sample rate converter, de IC die daarvoor gebruikt kan worden is de CS8421.
Degene die op de bovenstaande pagina staat is 24 bit en nou ja ik wil 32 bit.

Een andere mogelijkheid is deze:
https://www.google.nl/search?q=pcm1704& ... G4293wM%3A
Echter wel met een erg goede re-clock.
Dit schijnt ook wel de beste manier van dac te zijn, (gelezen op verschillende websites).
Om het verschil kleiner te maken heb ik voor de vertraging ic's 74HC164 uitgekozen deze zijn (ongeveer) 2X zo snel, en dat is dan weer goed voor het eind resultaat. Wel even 32 bit buffer is dan 40 bit buffer dus 1 ic meer.
Het is hier achter buffer/vertraging nog steeds mogelijk om 2 sample rate coverters (ipv1) te plaatsen, maar re-clocken lijkt het beste systeem.

Voor de re-clock heb ik helaas nog niets, wel in gedachte dat de MClock uitgang van de CS8416 naar een PLL gestuurd zou kunnen worden, dan samen met een crystal oscillator, stuurt de PLL een mooi schoon signaal naar de dac-ic's.
Hier moet ik nog aan werken.
Als iemand hiervan een schema'tje heeft scheelt dat weer een hoop werk.

Als tussenstap, en door de dsPIC30 uit/aan te schakelen heb ik de IC ISO7240 (ook gekozen vanwege hoge snelheid, laag jitter content, erg lage vervorming) een digitale isolator ic die ook ongewenste signalen buiten de deur houd verder niet belangrijk voor de schakeling, maar wilde die er even bij schrijven.
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door irribeo »

Tikkeltje idioot om onderdelen zo ver mogelijk van dac te zetten, 9.5 max op schaal 100 neem ik aan ?
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door mas »

Haha ja natuurlijk,

Ik ga niet zoals de mensen op de websites er zo een eind tussen te zetten :lol:
Komt een stuk compacter in elkaar te zitten uiteraard.
Ik heb voor de chipset van de dac dit bord:
https://www.conrad.nl/nl/conrad-su52785 ... 31397.html
Dat gaat daar wel op passen.
De voeding krijgt uiteraard een andere print.
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door irribeo »

Als je wat TI documenten bekijkt dan blijkt dat ze binnen 2 mm afstand van chippin bedoelen als ze zeggen "as close as possible", dat gaat met die print ook niet lukken. Ik geloof dat AD voor een opampje een document heeft waarin ze het decoupling afstand tot chippin effect duiden, tot 10dB verslechterde PSSR per millimeter afstand.
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door mas »

het bordje die ik liet zien is niet bedoeld voor het analoge deel.
het analoge deel komt uiteraard op adapter bordjes.
Ik wilde daarbij direct aan het pootje van de opamp een smd 100nF solderen om te ontkoppelen.
Daarmee gaat het dan wel lukken, en kom ik onder de 2mm.
Ook de ad komt op een dergelijk (dubbelzijdig) bordje
op het bordje van de link, komen op de smd plekken, de ingang-ic en shift register.
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door mas »

Een deel is gesoldeerd, waaronder een deel ic's in SO formaat.
In mijn schakeling zitten ook 4 TSSOP formaat IC's.
Iemand goede tips om deze op een goede manier te solderen?
Ik heb een Needle soldeerbout besteld, om dit kleine formaat op de bordjes te zetten.
Ik heb al een wasknijper "verkleind" die de IC's op de plek gaan houden/knijpen tijdens het solderen.

mvg Mas
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door mas »

Geen antwoord maar.....

* met de wasknijper op de plaats fixeren,
* de "soldeer" spijker op 10 volt anders is hij over 400 graden heet.
* van links naar rechts soldeer verdelen, uiteraard zo minimaal mogelijk ik heb 0,8mm tin draad,
* vervolgens zoveel mogelijk overtollig tin naar beneden weg slepen,
* rest met soldeer litze opzuigen om schone sporen te krijgen,
* controleren met de loep.

zo moet het lukken.
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door mas »

Condensatoren (voor de DAC) vraagje,

Ik lees nogal veel dat het veel uitmaakt welke uitgangs condensatoren je gebruikt.
Wat is hier de beste combinatie?

Ook lees ik dat de laatste uitgangs condensatoren-elco´s nogal wat storing kunnen veroorzaken,
Welke elco´s kan ik hiervoor het beste gebruiken? Zo´n groot mogelijke waarde gebruiken lijkt me wel een prima idee?

Een deel van de DAC is nu gesoldeerd. :P
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door wilco87 »

Kijk eens naar uitgangstransformatoren. Ben zelf bezig met de afdac2, bij die DAC schijnt de cinemag 15 heel mooi te zijn. Zelfde voor de dddac1794: men lijkt de sterke voorkeur te geven aan transformatoren.

Zie de vele info op diyaudio (draadje van de dddac1794) en de website van audio creative.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door hannesie »

wilco87 schreef:
Kijk eens naar uitgangstransformatoren. Ben zelf bezig met de afdac2, bij die DAC schijnt de cinemag 15 heel mooi te zijn. Zelfde voor de dddac1794: men lijkt de sterke voorkeur te geven aan transformatoren.

Zie de vele info op diyaudio (draadje van de dddac1794) en de website van audio creative.
Dat er meerdere zijn zijn die er een verbetering in zien is voor mij onduidelijk.
Heb 2 maal een vergelijk kunnen doen of bij aanwezig. geweest

Heb er maar 1 persoon over gehoord,
En de DDDAC klonk in mijn oren verschrikkelijk gammel, maar dat kon aan de nog grotere wisseling/verschillen van voeding en uitgang liggen.

Het is naar mijn idee sterk smaak, aanname, en niet op luisteren aangenomen stelling. :sure:
wilco87
Berichten: 72
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 14:50
Locatie: Haarlem

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door wilco87 »

Daarom ook 'lijkt'. Het is en blijft een persoonlijk ding. Wat ik mooi vind klinken vind iemand anders slaapverwekkend duf.

Probleem is dat we in deze hobby toch lichtelijk afhankelijk zijn van de meningen van anderen. Ik heb niet de tijd, geduld en het geld om alle redelijke opties uit te proberen. We hebben de optie om naar iemands geluid te luisteren. Hoeft niet natuurlijk.

Hoor graag van je als je een goede condensator vind met de juiste eigenschappen ;)
mas
Berichten: 33
Lid geworden op: za 23 jan 2016, 9:44

Re: Zelfbouw DAC

Bericht door mas »

Tja ben er nog niet uit,
Ik weet wel dat het voor het analoge deel heel erg belangrijk is.....
Ik had in het schema van de denon dvd a1, waar een set (van 6) condensatoren gebruikt wordt als uitgang.
Deze opstelling wilde ik ook gaan gebruiken aan mijn uitgang.
De soort die ik ga gebruiken, weet ik dan nog niet en moet daarop nog flink zoeken, meningen lopen uiteen....
Plaats reactie