Gelukkig staan de beste stuurlui aan wal.MarcoSQ schreef:Is goed hoor, ik laat je (ds23) lekker verder schipperen.
drummonitor
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Re: drummonitor
Ja, dat is wel typisch iets wat je mij moet verwijten, ja......
.
Heb je bijvoorbeeld L2 gezien, en begrepen wat dat is ? Ik heb niet zo veel zin om jou 'de les te lezen'...
Heb je bijvoorbeeld L2 gezien, en begrepen wat dat is ? Ik heb niet zo veel zin om jou 'de les te lezen'...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Marco, je kunt lekker verder lullen. Maar als ik een waarde bij de meting van Architect van de Fs van 38hz zie en de specsheet geeft 48 Hz op, dan gaan bij mij de alarmbellen rinkelen.......
Re: drummonitor
Met veranderen van het onderwerp kan ik niet zo veel. Take your stage, ik hou verder mijn mond hier (dat is een belofte).
Topicstarter kan en mag me altijd persoonlijk benaderen.
Topicstarter kan en mag me altijd persoonlijk benaderen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Marco, je loopt op dit forum van alles te brullen. Laat eens je projecten zien? Volgens mij komen we niet verder dan 5 gnomen.......
Re: drummonitor
er zit gauw verschil in de metingen
vanochtend nog eens een meting gedaan
aansturing geluidskaart 96khz
resolutie meting 1/48 octaaf in plaats van 1/24
en een verzwaring van de conus van 60gram, ca. 70% van mms in plaats van 100 gram
en ik heb hem nog eens een poosje laten wapperen op 30hz
Loudspeaker parameters:
Fs = 39.55 Hz
Re = 5.90 ohms[dc]
Le = 183.47 uH
L2 = 1828.17 uH
R2 = 7.48 ohms
Qt = 0.19
Qes = 0.21
Qms = 2.57
Mms = 63.19 grams
Rms = 6.115155 kg/s
Cms = 0.000256 m/N
Vas = 263.29 liters
Sd= 855.30 cm^2
Bl = 21.198433 Tm
ETA = 7.60 %
Lp(2.83V/1m) = 102.23 dB
Added Mass Method:
Added mass = 60.00 grams
Diameter= 33.00 cm
vanochtend nog eens een meting gedaan
aansturing geluidskaart 96khz
resolutie meting 1/48 octaaf in plaats van 1/24
en een verzwaring van de conus van 60gram, ca. 70% van mms in plaats van 100 gram
en ik heb hem nog eens een poosje laten wapperen op 30hz
Loudspeaker parameters:
Fs = 39.55 Hz
Re = 5.90 ohms[dc]
Le = 183.47 uH
L2 = 1828.17 uH
R2 = 7.48 ohms
Qt = 0.19
Qes = 0.21
Qms = 2.57
Mms = 63.19 grams
Rms = 6.115155 kg/s
Cms = 0.000256 m/N
Vas = 263.29 liters
Sd= 855.30 cm^2
Bl = 21.198433 Tm
ETA = 7.60 %
Lp(2.83V/1m) = 102.23 dB
Added Mass Method:
Added mass = 60.00 grams
Diameter= 33.00 cm
Re: drummonitor
het verschil tussen Fs en de afstemming van de baspoort is dus klein. is het verschil op basis van deze gegevens net oke, of toch te klein? want dan ga ik de baspoort nog wat inkorten.
Re: drummonitor
Ik heb thuis ook een inductiemeter. Die mag je wel lenen als er nog twijfels over zijn. Fiets je maar even langs.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Vooralsnog zie ik een hoop narigheden in de impedantiecurves die door meetopstelling worden veroorzaakt.
Een impedantiepiek moet er mooi en netjes symmetrisch uitzien:
Verder is die veel lagere Fs raar. Lijkt er haast op dat ze het ontwerp hebben aangepast en de datasheet niet vernieuwd hebben. In het verleden had Visaton ook zo'n leuk grapje met de AL170 of AL130 driver. Die hebben ze ook veranderd zonder daar ruchtbaarheid aan hebben gegeven en andere typeaanduiding aan hebben gegeven.
Verder is Sd verhaal nog discutabel. Omdat het een coaxiaal is, zou je kunnen stellen dat je de doorlatende dome niet moet meerekenen. Ik zie in de datasheet een Sd van een "normale" 15". En die Sd telt behoorlijk mee in de Vas berekening.
Een impedantiepiek moet er mooi en netjes symmetrisch uitzien:
Verder is die veel lagere Fs raar. Lijkt er haast op dat ze het ontwerp hebben aangepast en de datasheet niet vernieuwd hebben. In het verleden had Visaton ook zo'n leuk grapje met de AL170 of AL130 driver. Die hebben ze ook veranderd zonder daar ruchtbaarheid aan hebben gegeven en andere typeaanduiding aan hebben gegeven.
Verder is Sd verhaal nog discutabel. Omdat het een coaxiaal is, zou je kunnen stellen dat je de doorlatende dome niet moet meerekenen. Ik zie in de datasheet een Sd van een "normale" 15". En die Sd telt behoorlijk mee in de Vas berekening.
Re: drummonitor
druk met werk
je vroeg nog naar de versterker
nu gemeten via Pioneer A-656
maar ik heb ook staan
Arcam delta 290
bryston preamp + hypex ucd
behringer nu6000dsp
ik kan de metingen nog eens doen met een andere
is dat een goed plan?
je vroeg nog naar de versterker
nu gemeten via Pioneer A-656
maar ik heb ook staan
Arcam delta 290
bryston preamp + hypex ucd
behringer nu6000dsp
ik kan de metingen nog eens doen met een andere
is dat een goed plan?
Re: drummonitor
druk met werk
je vroeg nog naar de versterker
nu gemeten via Pioneer A-656
maar ik heb ook staan
Arcam delta 290
bryston preamp + hypex ucd
behringer nu6000dsp
ik kan de metingen nog eens doen met een andere
is dat een goed plan?
je vroeg nog naar de versterker
nu gemeten via Pioneer A-656
maar ik heb ook staan
Arcam delta 290
bryston preamp + hypex ucd
behringer nu6000dsp
ik kan de metingen nog eens doen met een andere
is dat een goed plan?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Die versterker lijkt me wel ok.
Zat nog even te kijken naar je bedrading. Je gebruikt nu onafgeschermde kabel naar je geluidskaart. Na die verzwakkingsweerstandjes is het meetsignaal behoorlijk verzwakt. Kan zijn nu je allerlei rotzooi oppikt waardoor de metingen zo raar zijn met al die hakkels en rafels. Zolang je geen nette symmetrische impedantiebulten krijgt, kunnen de T&S parameters niet goed bepaald worden.
Zat nog even te kijken naar je bedrading. Je gebruikt nu onafgeschermde kabel naar je geluidskaart. Na die verzwakkingsweerstandjes is het meetsignaal behoorlijk verzwakt. Kan zijn nu je allerlei rotzooi oppikt waardoor de metingen zo raar zijn met al die hakkels en rafels. Zolang je geen nette symmetrische impedantiebulten krijgt, kunnen de T&S parameters niet goed bepaald worden.
Re: drummonitor
de meting met de speaker in de kast heb ik opnieuw gedaan
- zonder de xlr kabels ertussen door het filter dichter bij de geluidskaart te zetten
- en daarna ook nog eens met de bryston pre + ucd180 h&r
deze twee metingen passen heel netjes op elkaar
er zijn kleine verschuivingen met de meting van vorige week maar ik stel met voor dat dat ook met temperatuur te maken kan hebben want toen waren ze wellicht al warmgedraaid
ik kan de speaker uit de kast halen en dan nog eens proberen te meten, maar ik verwacht eigenlijk niet dat dat iets oplevert vanwege bovenstaand resultaat
- zonder de xlr kabels ertussen door het filter dichter bij de geluidskaart te zetten
- en daarna ook nog eens met de bryston pre + ucd180 h&r
deze twee metingen passen heel netjes op elkaar
er zijn kleine verschuivingen met de meting van vorige week maar ik stel met voor dat dat ook met temperatuur te maken kan hebben want toen waren ze wellicht al warmgedraaid
ik kan de speaker uit de kast halen en dan nog eens proberen te meten, maar ik verwacht eigenlijk niet dat dat iets oplevert vanwege bovenstaand resultaat
Re: drummonitor
en verder een vergelijk met een kleiner sd
op basis van eerdere metingen
daarvoor heb ik in de benadering de diameter van de speaker verkleind van 33cm naar 31,45cm wat een sd-verschil oplevert gelijk aan het oppervlak van een cirkel van 10cm doorsnede
in het overzicht met uitgerekende TS parameters is :
- de VAS gezakt van 266 naar 207 liter
- de Sd gezakt van 855 naar 755 cm2
- en de onderste 2 getallen die mij niets zeggen zijn wat anders
op basis van eerdere metingen
daarvoor heb ik in de benadering de diameter van de speaker verkleind van 33cm naar 31,45cm wat een sd-verschil oplevert gelijk aan het oppervlak van een cirkel van 10cm doorsnede
in het overzicht met uitgerekende TS parameters is :
- de VAS gezakt van 266 naar 207 liter
- de Sd gezakt van 855 naar 755 cm2
- en de onderste 2 getallen die mij niets zeggen zijn wat anders
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Kijk nog eens goed naar dat plaatje wat ik eerder gepost heb. Zolang je niet een mooie symmetrische impedantiebult krijgt, dan is er wat loos met je meetbrug. Zou die eerst maar eens opnieuw opbouwen met afgeschermde kabels naar je geluidskaart. En dan de zaak opnieuw eiken en als ik het zo zie heeft je multimeter ook een kleine afwijking.
Re: drummonitor
het is iets met de speaker, de tweede speaker meet netjes
enig idee wat dat kan zijn?
de tweede speaker is nog helemaal niet ingespeeld, vandaar dat de resonantiefrequentie wat hoger ligt
enig idee wat dat kan zijn?
de tweede speaker is nog helemaal niet ingespeeld, vandaar dat de resonantiefrequentie wat hoger ligt
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Hee, apart. Die hakkel rond de Fs zou veroorzaakt kunnen worden door van alles. Losse wikkelingen, aanlopen, een loszittend onderdeel van de hoornconstructie, noem het maar op. Typisch gevalletje om met de oortjes en een ouderwetse toonfiets te gaan luisteren in dat gebied.
Re: drummonitor
ik heb hem al een 10 minuutjes op 30 hz laten wapperen
de fs is nu gelijk aan de eerste speaker
en zal nu opnieuw een tweetal metingen doen om de thiele smalle parameters te berekenen
de fs is nu gelijk aan de eerste speaker
en zal nu opnieuw een tweetal metingen doen om de thiele smalle parameters te berekenen
