drummonitor

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

MarcoSQ schreef:
Is goed hoor, ik laat je (ds23) lekker verder schipperen.
Gelukkig staan de beste stuurlui aan wal. :lol:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

en ik maar sturen :lagge:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Gelukkig is er geen mist voorspeld...... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: drummonitor

Bericht door MarcoSQ »

Ja, dat is wel typisch iets wat je mij moet verwijten, ja...... :think: .
Heb je bijvoorbeeld L2 gezien, en begrepen wat dat is ? Ik heb niet zo veel zin om jou 'de les te lezen'...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Marco, je kunt lekker verder lullen. Maar als ik een waarde bij de meting van Architect van de Fs van 38hz zie en de specsheet geeft 48 Hz op, dan gaan bij mij de alarmbellen rinkelen.......
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: drummonitor

Bericht door MarcoSQ »

Met veranderen van het onderwerp kan ik niet zo veel. Take your stage, ik hou verder mijn mond hier (dat is een belofte).
Topicstarter kan en mag me altijd persoonlijk benaderen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Marco, je loopt op dit forum van alles te brullen. Laat eens je projecten zien? Volgens mij komen we niet verder dan 5 gnomen.......
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

Relax mannen
Kunnen we niet gewoon samen kijken wat er beter kan?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

er zit gauw verschil in de metingen
vanochtend nog eens een meting gedaan
aansturing geluidskaart 96khz
resolutie meting 1/48 octaaf in plaats van 1/24
en een verzwaring van de conus van 60gram, ca. 70% van mms in plaats van 100 gram
en ik heb hem nog eens een poosje laten wapperen op 30hz

Loudspeaker parameters:

Fs = 39.55 Hz
Re = 5.90 ohms[dc]
Le = 183.47 uH
L2 = 1828.17 uH
R2 = 7.48 ohms
Qt = 0.19
Qes = 0.21
Qms = 2.57
Mms = 63.19 grams
Rms = 6.115155 kg/s
Cms = 0.000256 m/N
Vas = 263.29 liters
Sd= 855.30 cm^2
Bl = 21.198433 Tm
ETA = 7.60 %
Lp(2.83V/1m) = 102.23 dB

Added Mass Method:
Added mass = 60.00 grams
Diameter= 33.00 cm
Bijlagen
impedantie horizontaal 0en060gram 96khz 48octaaf.png
en een meting in de kast met als vergelijk de meting in vrije ruimte
en een meting in de kast met als vergelijk de meting in vrije ruimte
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Met wat voor versterker doe je de meting?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

het verschil tussen Fs en de afstemming van de baspoort is dus klein. is het verschil op basis van deze gegevens net oke, of toch te klein? want dan ga ik de baspoort nog wat inkorten.
Gebruikersavatar
dwijtsma
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 nov 2013, 15:40
Locatie: Drachten

Re: drummonitor

Bericht door dwijtsma »

Ik heb thuis ook een inductiemeter. Die mag je wel lenen als er nog twijfels over zijn. Fiets je maar even langs.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Vooralsnog zie ik een hoop narigheden in de impedantiecurves die door meetopstelling worden veroorzaakt.

Een impedantiepiek moet er mooi en netjes symmetrisch uitzien:
1Xray038.png
Verder is die veel lagere Fs raar. Lijkt er haast op dat ze het ontwerp hebben aangepast en de datasheet niet vernieuwd hebben. In het verleden had Visaton ook zo'n leuk grapje met de AL170 of AL130 driver. Die hebben ze ook veranderd zonder daar ruchtbaarheid aan hebben gegeven en andere typeaanduiding aan hebben gegeven.

Verder is Sd verhaal nog discutabel. Omdat het een coaxiaal is, zou je kunnen stellen dat je de doorlatende dome niet moet meerekenen. Ik zie in de datasheet een Sd van een "normale" 15". En die Sd telt behoorlijk mee in de Vas berekening.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Ben je nog wat verder gekomen?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

druk met werk

je vroeg nog naar de versterker
nu gemeten via Pioneer A-656
maar ik heb ook staan
Arcam delta 290
bryston preamp + hypex ucd
behringer nu6000dsp

ik kan de metingen nog eens doen met een andere
is dat een goed plan?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

druk met werk

je vroeg nog naar de versterker
nu gemeten via Pioneer A-656
maar ik heb ook staan
Arcam delta 290
bryston preamp + hypex ucd
behringer nu6000dsp

ik kan de metingen nog eens doen met een andere
is dat een goed plan?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Die versterker lijkt me wel ok.

Zat nog even te kijken naar je bedrading. Je gebruikt nu onafgeschermde kabel naar je geluidskaart. Na die verzwakkingsweerstandjes is het meetsignaal behoorlijk verzwakt. Kan zijn nu je allerlei rotzooi oppikt waardoor de metingen zo raar zijn met al die hakkels en rafels. Zolang je geen nette symmetrische impedantiebulten krijgt, kunnen de T&S parameters niet goed bepaald worden.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

de meting met de speaker in de kast heb ik opnieuw gedaan
- zonder de xlr kabels ertussen door het filter dichter bij de geluidskaart te zetten
- en daarna ook nog eens met de bryston pre + ucd180 h&r
deze twee metingen passen heel netjes op elkaar

er zijn kleine verschuivingen met de meting van vorige week maar ik stel met voor dat dat ook met temperatuur te maken kan hebben want toen waren ze wellicht al warmgedraaid

ik kan de speaker uit de kast halen en dan nog eens proberen te meten, maar ik verwacht eigenlijk niet dat dat iets oplevert vanwege bovenstaand resultaat
Bijlagen
impedantie andere versterker en kortere kabels.png
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

en verder een vergelijk met een kleiner sd
op basis van eerdere metingen
daarvoor heb ik in de benadering de diameter van de speaker verkleind van 33cm naar 31,45cm wat een sd-verschil oplevert gelijk aan het oppervlak van een cirkel van 10cm doorsnede

in het overzicht met uitgerekende TS parameters is :
- de VAS gezakt van 266 naar 207 liter
- de Sd gezakt van 855 naar 755 cm2
- en de onderste 2 getallen die mij niets zeggen zijn wat anders
Bijlagen
vergelijk minder sd.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Kijk nog eens goed naar dat plaatje wat ik eerder gepost heb. Zolang je niet een mooie symmetrische impedantiebult krijgt, dan is er wat loos met je meetbrug. Zou die eerst maar eens opnieuw opbouwen met afgeschermde kabels naar je geluidskaart. En dan de zaak opnieuw eiken en als ik het zo zie heeft je multimeter ook een kleine afwijking.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

het is iets met de speaker, de tweede speaker meet netjes
enig idee wat dat kan zijn?
de tweede speaker is nog helemaal niet ingespeeld, vandaar dat de resonantiefrequentie wat hoger ligt
Bijlagen
imp hor combi.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Hee, apart. Die hakkel rond de Fs zou veroorzaakt kunnen worden door van alles. Losse wikkelingen, aanlopen, een loszittend onderdeel van de hoornconstructie, noem het maar op. Typisch gevalletje om met de oortjes en een ouderwetse toonfiets te gaan luisteren in dat gebied.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Overigens is de tweede speaker wel conform de opgave qua Fs ( 48Hz).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Bedacht me er nog eentje: zit de spider wel helemaal rondom vast?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

ik heb hem al een 10 minuutjes op 30 hz laten wapperen
de fs is nu gelijk aan de eerste speaker
en zal nu opnieuw een tweetal metingen doen om de thiele smalle parameters te berekenen
Plaats reactie