De benadering van het ontwerp lijkt eerder van die van een HiFi speaker.Walt schreef:Bovendien is het een PA toepassing, ...
drummonitor
Moderator: Beheerdersteam
Re: drummonitor
Re: drummonitor
zo bijgaand weer een update met foto's
Re: drummonitor
Aan de frequentierespons zal het niet meer liggen zo te zien, en ze zijn ver genoeg af voor Beetsterzwaag morgen! 
Re: drummonitor
1tje is eerst genoeg, hij is nog niet samendwijtsma schreef:Aan de frequentierespons zal het niet meer liggen zo te zien, en ze zijn ver genoeg af voor Beetsterzwaag morgen!
Re: drummonitor
Ziet er strak uit architect, niet alleen het ontwerp maar ook de frequentiekarakteristiek 
Re: drummonitor
Netje geworden
Ook de oplossing zo met "geïntegreerde" handgrepen ziet er fraai uit. 'Tis bijna een design monitor geworden 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: drummonitor
Inderdaad heel mooi! Al had ik zelf niet de Speakon in het handvat geplaatst als dit een ontwerp voor Pro audio was geweest. In de praktijk komt het veel voor dat monitoren verplaatst worden met de kabel aangesloten ( bandwisselingen en zo). Dan zit dat gewoon in de weg.
Re: drummonitor
na wat vrije dagen ben ik weer wat verder gekomen met de tweede kast
de eerste kast staat is nog onafgewerkt maar functioneert naar tevredenheid als drummonitor
als beide kasten qua houtwerk klaar zijn, ben ik van plan ze af te werken met epoxy
om vervolgens kastdemping en dsp-filter te optimaliseren
de eerste kast staat is nog onafgewerkt maar functioneert naar tevredenheid als drummonitor
als beide kasten qua houtwerk klaar zijn, ben ik van plan ze af te werken met epoxy
om vervolgens kastdemping en dsp-filter te optimaliseren
Re: drummonitor
de tweede kast is verder klaar, de zijpanelen moeten er nog op maar wil ik de baspoort nog op lengte maken
voordat ik dat doe wil ik van de kast die klaar is een impedantiemeting doen om te zien of de baspoort lang genoeg is
dus kom ik bij een nieuw projectje uit
een impedantiebox
in dit draadje heb ik daarvoor al veel informatie gevonden
http://audiozelfbouw.nl/forum/viewtopic ... 9d6bb99d1c
ik heb nog een paar vragen over de onderdelen, misschien kunnen jullie me daarbij helpen.
de input impedantie van mijn geluidskaart is trouwens 12kohm
2x R1 - 8200ohm - ik heb veel .25W weerstanden, is dat oke?
2x R2 - 910ohm - ik heb veel .25W weerstanden, is dat oke?
4x zener - ? - maakt het uit welk type of is alles goed, welke spanning en welk minimaal vermogen?
weerstand 27ohm - ik heb nog meerdere vermogensweerstanden van 8,2ohm, kan ik daar 3 van in serie zetten? wordt dan 24,6ohm
voordat ik dat doe wil ik van de kast die klaar is een impedantiemeting doen om te zien of de baspoort lang genoeg is
dus kom ik bij een nieuw projectje uit
een impedantiebox
in dit draadje heb ik daarvoor al veel informatie gevonden
http://audiozelfbouw.nl/forum/viewtopic ... 9d6bb99d1c
ik heb nog een paar vragen over de onderdelen, misschien kunnen jullie me daarbij helpen.
de input impedantie van mijn geluidskaart is trouwens 12kohm
2x R1 - 8200ohm - ik heb veel .25W weerstanden, is dat oke?
2x R2 - 910ohm - ik heb veel .25W weerstanden, is dat oke?
4x zener - ? - maakt het uit welk type of is alles goed, welke spanning en welk minimaal vermogen?
weerstand 27ohm - ik heb nog meerdere vermogensweerstanden van 8,2ohm, kan ik daar 3 van in serie zetten? wordt dan 24,6ohm
Re: drummonitor
Wat een mooi doordacht én uitgevoerd ontwerp ! En buiten dat, het ziet er nog eens waanzinnig mooi en origineel uit ook.
Nominatiemateriaal voor de 2016 verkiezingen
!
.
Anyway, als je ze toch wilt gebruiken: de spanning staat in het schema (4.1V), en is misschien nog wat aan de hoge kant, afhankelijk van je soundcard.
Pak wat je krijgen kan; van vermogen is hier geen sprake.
Het kennen van de exacte waarde is hier van belang, het is de referentie in je uiteindelijk meting.
Nominatiemateriaal voor de 2016 verkiezingen
Prima2x R1 - 8200ohm - ik heb veel .25W weerstanden, is dat oke?
2x R2 - 910ohm - ik heb veel .25W weerstanden, is dat oke?
Ik gebruik ze geheel niet, weet eerlijk gezegd niet zeker meer waarom niet. Geloof dat ik er last mee had met vervormingsmetingen...Wel even op de volumeknop letten in dat geval4x zener - ? - maakt het uit welk type of is alles goed, welke spanning en welk minimaal vermogen?
Anyway, als je ze toch wilt gebruiken: de spanning staat in het schema (4.1V), en is misschien nog wat aan de hoge kant, afhankelijk van je soundcard.
Pak wat je krijgen kan; van vermogen is hier geen sprake.
Prima. Zorg voor een lage tolerantie op deze weerstanden, en een degelijke soldeerverbinding ertussen. En/of, zorg dat je de gezamenlijke weerstand ervan nauwkeurig kunt nameten.weerstand 27ohm - ik heb nog meerdere vermogensweerstanden van 8,2ohm, kan ik daar 3 van in serie zetten? wordt dan 24,6ohm
Het kennen van de exacte waarde is hier van belang, het is de referentie in je uiteindelijk meting.
Re: drummonitor
Sowieso erg kwetsbaar zonder gaas o.i.d.architect schreef:voor die randdebielen zal er ook een frontje voor de speaker moeten;
Zeker voor een kind van 11.
Misschien is het al gezegd, maar deze dingen zullen onwijs hard kunnen gaan.hij is vooral nog even voor thuis en niet voor de verhuur ofzo
Voor binnen in huis lijkt het me zwaar overdreven, en een aanslag op het gehoor.
Misschien gaat het wel harder dan een akoestisch drumstel.
Moet die knul dan doof worden?
Ik ken vergelijkbare monitors, en dat gaat echt achterlijk hard.
Zodoende.
Verder een erg gaaf project.
Re: drummonitor
het inputsignaal is aan de zachte kant, waardoor wil hij nu niet superluid kan, maar dat vind hij ook helemaal niet fijn
wat ik zelf wel maf vind is de zwaarte van het geluid, hij loopt helemaal niet diep door maar klinkt toch krachtiger dan een hifi speakerkastje, wat denk ik te maken heeft met het grote conusoppervlak
wat ik zelf wel maf vind is de zwaarte van het geluid, hij loopt helemaal niet diep door maar klinkt toch krachtiger dan een hifi speakerkastje, wat denk ik te maken heeft met het grote conusoppervlak
Re: drummonitor
Ik schreef eerder over de nauwkeurigheid van die dikke weerstand.
Moet eigenlijk nog toevoegen : datzelfde geldt min of meer óók voor R1 en R2.
R1 en R2 hoeven niet per se nauwkeurig een bepaalde waarde te hebben. Maar 'match' die setjes wel zo goed als mogelijk.
Dus dat je twee R1's hebt die hetzelfde meten, en twee gelijk metende R2's.
Je zegt veel weerstanden te hebben, dus daar is vast een redelijke match in te vinden
Voor je huidige doel (afstemfreq bepalen) is dit eigenlijk niet nodig. Maar mocht je je jig ooit eens voor kritischere metingen willen gebruiken, dan wel...
Moet eigenlijk nog toevoegen : datzelfde geldt min of meer óók voor R1 en R2.
R1 en R2 hoeven niet per se nauwkeurig een bepaalde waarde te hebben. Maar 'match' die setjes wel zo goed als mogelijk.
Dus dat je twee R1's hebt die hetzelfde meten, en twee gelijk metende R2's.
Je zegt veel weerstanden te hebben, dus daar is vast een redelijke match in te vinden
Voor je huidige doel (afstemfreq bepalen) is dit eigenlijk niet nodig. Maar mocht je je jig ooit eens voor kritischere metingen willen gebruiken, dan wel...
Re: drummonitor
Gelukkig maar.architect schreef:het inputsignaal is aan de zachte kant, waardoor wil hij nu niet superluid kan, maar dat vind hij ook helemaal niet fijn
In mijn tijd als amanuensis was er een knul van pakweg 13, een drummertje, die al behoorlijk doof was namelijk.
Dat bleek tijdens een demonstratie m.b.t. geluid, de bekende toongenerator-demonstratie.
Dat kan je voorkomen door bijv. een electronisch drumstel te gebruiken, maar als je daar enorme PA monitors voor gebruikt is het effect het zelfde...
Enfin, ik las dit door en werd wat bezorgd.
Onterecht gelukkig.
Ja, da's typisch "PA versus Hifi" inderdaad.
wat ik zelf wel maf vind is de zwaarte van het geluid, hij loopt helemaal niet diep door maar klinkt toch krachtiger dan een hifi speakerkastje, wat denk ik te maken heeft met het grote conusoppervlak
Grote "drum-vellen"
Maar misschien ook meer staande golven vanwege de toch grote kasten met relatief weinig pluis er in.
Re: drummonitor
zou 1kohm en 10kohm ook prima zijn voor R2 en R1?
als het beter is als ik de exacte waarden samenstel dan hoor het graag
de vermogensweerstanden heb ik al aan elkaar gesoldeerd en die meten samen 24,8ohm
bijgaand een schema, klopt dit zo, vooral zat ik even met roodgekleurde
als het beter is als ik de exacte waarden samenstel dan hoor het graag
de vermogensweerstanden heb ik al aan elkaar gesoldeerd en die meten samen 24,8ohm
bijgaand een schema, klopt dit zo, vooral zat ik even met roodgekleurde
Re: drummonitor
Dat is prima, geeft je +/- 1 dB'tje meer demping. De originele waarden zijn niet 'beter' ofzo.zou 1kohm en 10kohm ook prima zijn voor R2 en R1 ?
Nogmaals, probeer wel beide R1's met elkaar te matchen. Idem voor beide R2's.
Je schema ziet er prima uit. Maar eerlijk gezegd begrijp ik niet wat ik in 'dat roodgekleurde' moet zien, en durf er dus niet op te antwoorden. Wat stelt het voor (stekkers, afscherming?) en waar twijfel je aan ?
Tevens uit nieuwsgierigheid : wat betekenen VZ en VR bij 'amp' ? Welke versterker ga je gebruiken ? (mag absoluut NIET gebrugd zijn!). VZ zou dan de min' of massa van je versterker moeten zijn.
Re: drummonitor
dat roodgekleurde is zeg maar de buitenkant van een cinchaansluiting
vz = versterker zwarte aanlsuiting
vr = versterker rode aansluiting
het gaat om een inuke 6000dsp, ik zal even moeten nakijken of die intern gebrugd is; ik hoop dat dat in de documentatie staat
ik ben bang dat hij al intern gebrugd is want dit type inuke kun je niet meer bruggen
dan moet ik het anders doen, ik heb ook een pioneer A-676 staan, een Arcam delta 290 en een 6-kanaals hypex ucd moduleversterker
die denk ik niet intern gebrugd
vz = versterker zwarte aanlsuiting
vr = versterker rode aansluiting
het gaat om een inuke 6000dsp, ik zal even moeten nakijken of die intern gebrugd is; ik hoop dat dat in de documentatie staat
ik ben bang dat hij al intern gebrugd is want dit type inuke kun je niet meer bruggen
dan moet ik het anders doen, ik heb ook een pioneer A-676 staan, een Arcam delta 290 en een 6-kanaals hypex ucd moduleversterker
die denk ik niet intern gebrugd
Re: drummonitor
Dat had ik achteraf zelf kunnen bedenken jaarchitect schreef:dat roodgekleurde is zeg maar de buitenkant van een cinchaansluiting. vz = versterker zwarte aanlsuiting. vr = versterker rode aansluiting
Die iNuke zul je inderdaad niet kunnen gebruiken met dit schemaatje.
Vraag me af hoe geschikt een klasse-D überhaupt is als meetversterker, met al dat geschakel....maar daar heb ik geen ervaring mee.
Snelle check : kijk of 1 van je versterkers, een 'kortsluiting' heeft tussen de cinch-massa, en de luidspreker-'min'.
Gewoon met multimeter op weerstandstand (wat een raar woord zo ?)
Zo ja, dan heb je zo goed als zeker een geschikte te pakken.
Re: drummonitor
Daar had ik ook schrik voor toen mijn zoon van 10 begon met drummen. Na een paar dagen hebben we hem dit opgezet.Jerommel schreef:In mijn tijd als amanuensis was er een knul van pakweg 13, een drummertje, die al behoorlijk doof was namelijk.

Hij draagt ze graag, speelt gelukkig veel liever met dan zonder deze dingen op.
Re: drummonitor
komend weekend maar eens kijken af het gaat lukken
en alles aangesloten gaat werken
en alles aangesloten gaat werken
