drummonitor

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: drummonitor

Bericht door richard »

Walt schreef:
Bovendien is het een PA toepassing, ...
De benadering van het ontwerp lijkt eerder van die van een HiFi speaker.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

Walt schreef:
Heb je wel demping achter de woofer zitten?
nu wel dus
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

zo bijgaand weer een update met foto's
Bijlagen
afstraling 0-70 graden
afstraling 0-70 graden
en het laag nog een beetje geboost
en het laag nog een beetje geboost
IMG_3601.JPG
IMG_3595.JPG
IMG_3594.JPG
IMG_3600.JPG
IMG_3593.JPG
Gebruikersavatar
dwijtsma
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 nov 2013, 15:40
Locatie: Drachten

Re: drummonitor

Bericht door dwijtsma »

Aan de frequentierespons zal het niet meer liggen zo te zien, en ze zijn ver genoeg af voor Beetsterzwaag morgen! :relax:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

dwijtsma schreef:
Aan de frequentierespons zal het niet meer liggen zo te zien, en ze zijn ver genoeg af voor Beetsterzwaag morgen! :relax:
1tje is eerst genoeg, hij is nog niet samen
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: drummonitor

Bericht door arjank »

Ziet er strak uit architect, niet alleen het ontwerp maar ook de frequentiekarakteristiek :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36753
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: drummonitor

Bericht door Pjotr »

Netje geworden :rock: Ook de oplossing zo met "geïntegreerde" handgrepen ziet er fraai uit. 'Tis bijna een design monitor geworden :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Inderdaad heel mooi! Al had ik zelf niet de Speakon in het handvat geplaatst als dit een ontwerp voor Pro audio was geweest. In de praktijk komt het veel voor dat monitoren verplaatst worden met de kabel aangesloten ( bandwisselingen en zo). Dan zit dat gewoon in de weg.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: drummonitor

Bericht door John P »

In het zuiden zeggen ze dan: "Sjieke tiet wah". :goeie:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

na wat vrije dagen ben ik weer wat verder gekomen met de tweede kast
de eerste kast staat is nog onafgewerkt maar functioneert naar tevredenheid als drummonitor
als beide kasten qua houtwerk klaar zijn, ben ik van plan ze af te werken met epoxy
om vervolgens kastdemping en dsp-filter te optimaliseren
Bijlagen
dit was de eerste
dit was de eerste
en de tweede
en de tweede
IMG_3788.JPG
IMG_3786.JPG
de greep van binnen van een laag gebogen hardboard en buigplex
de greep van binnen van een laag gebogen hardboard en buigplex
met wat extra pu lijm in de hoeken
met wat extra pu lijm in de hoeken
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

de tweede kast is verder klaar, de zijpanelen moeten er nog op maar wil ik de baspoort nog op lengte maken

voordat ik dat doe wil ik van de kast die klaar is een impedantiemeting doen om te zien of de baspoort lang genoeg is

dus kom ik bij een nieuw projectje uit
een impedantiebox

in dit draadje heb ik daarvoor al veel informatie gevonden
http://audiozelfbouw.nl/forum/viewtopic ... 9d6bb99d1c

ik heb nog een paar vragen over de onderdelen, misschien kunnen jullie me daarbij helpen.
de input impedantie van mijn geluidskaart is trouwens 12kohm

2x R1 - 8200ohm - ik heb veel .25W weerstanden, is dat oke?
2x R2 - 910ohm - ik heb veel .25W weerstanden, is dat oke?
4x zener - ? - maakt het uit welk type of is alles goed, welke spanning en welk minimaal vermogen?
weerstand 27ohm - ik heb nog meerdere vermogensweerstanden van 8,2ohm, kan ik daar 3 van in serie zetten? wordt dan 24,6ohm
Bijlagen
impedantiebox.png
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: drummonitor

Bericht door MarcoSQ »

Wat een mooi doordacht én uitgevoerd ontwerp ! En buiten dat, het ziet er nog eens waanzinnig mooi en origineel uit ook.
Nominatiemateriaal voor de 2016 verkiezingen :goedzo: :goedzo: :goedzo: !
2x R1 - 8200ohm - ik heb veel .25W weerstanden, is dat oke?
2x R2 - 910ohm - ik heb veel .25W weerstanden, is dat oke?
Prima
4x zener - ? - maakt het uit welk type of is alles goed, welke spanning en welk minimaal vermogen?
Ik gebruik ze geheel niet, weet eerlijk gezegd niet zeker meer waarom niet. Geloof dat ik er last mee had met vervormingsmetingen...Wel even op de volumeknop letten in dat geval ;-).
Anyway, als je ze toch wilt gebruiken: de spanning staat in het schema (4.1V), en is misschien nog wat aan de hoge kant, afhankelijk van je soundcard.
Pak wat je krijgen kan; van vermogen is hier geen sprake.
weerstand 27ohm - ik heb nog meerdere vermogensweerstanden van 8,2ohm, kan ik daar 3 van in serie zetten? wordt dan 24,6ohm
Prima. Zorg voor een lage tolerantie op deze weerstanden, en een degelijke soldeerverbinding ertussen. En/of, zorg dat je de gezamenlijke weerstand ervan nauwkeurig kunt nameten.
Het kennen van de exacte waarde is hier van belang, het is de referentie in je uiteindelijk meting.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

super marco, bedankt voor je reactie, zo kan ik weer een stapje verder :goedzo:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: drummonitor

Bericht door Jerommel »

architect schreef:
voor die randdebielen zal er ook een frontje voor de speaker moeten;
Sowieso erg kwetsbaar zonder gaas o.i.d.
Zeker voor een kind van 11.
hij is vooral nog even voor thuis en niet voor de verhuur ofzo
Misschien is het al gezegd, maar deze dingen zullen onwijs hard kunnen gaan.
Voor binnen in huis lijkt het me zwaar overdreven, en een aanslag op het gehoor.
Misschien gaat het wel harder dan een akoestisch drumstel.
Moet die knul dan doof worden?

Ik ken vergelijkbare monitors, en dat gaat echt achterlijk hard.
Zodoende.

Verder een erg gaaf project.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

het inputsignaal is aan de zachte kant, waardoor wil hij nu niet superluid kan, maar dat vind hij ook helemaal niet fijn

wat ik zelf wel maf vind is de zwaarte van het geluid, hij loopt helemaal niet diep door maar klinkt toch krachtiger dan een hifi speakerkastje, wat denk ik te maken heeft met het grote conusoppervlak
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: drummonitor

Bericht door MarcoSQ »

Ik schreef eerder over de nauwkeurigheid van die dikke weerstand.
Moet eigenlijk nog toevoegen : datzelfde geldt min of meer óók voor R1 en R2.

R1 en R2 hoeven niet per se nauwkeurig een bepaalde waarde te hebben. Maar 'match' die setjes wel zo goed als mogelijk.
Dus dat je twee R1's hebt die hetzelfde meten, en twee gelijk metende R2's.
Je zegt veel weerstanden te hebben, dus daar is vast een redelijke match in te vinden

Voor je huidige doel (afstemfreq bepalen) is dit eigenlijk niet nodig. Maar mocht je je jig ooit eens voor kritischere metingen willen gebruiken, dan wel...
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: drummonitor

Bericht door Jerommel »

architect schreef:
het inputsignaal is aan de zachte kant, waardoor wil hij nu niet superluid kan, maar dat vind hij ook helemaal niet fijn
Gelukkig maar.
In mijn tijd als amanuensis was er een knul van pakweg 13, een drummertje, die al behoorlijk doof was namelijk.
Dat bleek tijdens een demonstratie m.b.t. geluid, de bekende toongenerator-demonstratie.
Dat kan je voorkomen door bijv. een electronisch drumstel te gebruiken, maar als je daar enorme PA monitors voor gebruikt is het effect het zelfde...
Enfin, ik las dit door en werd wat bezorgd.
Onterecht gelukkig.


wat ik zelf wel maf vind is de zwaarte van het geluid, hij loopt helemaal niet diep door maar klinkt toch krachtiger dan een hifi speakerkastje, wat denk ik te maken heeft met het grote conusoppervlak
Ja, da's typisch "PA versus Hifi" inderdaad.
Grote "drum-vellen" :)
Maar misschien ook meer staande golven vanwege de toch grote kasten met relatief weinig pluis er in.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

zou 1kohm en 10kohm ook prima zijn voor R2 en R1?
als het beter is als ik de exacte waarden samenstel dan hoor het graag
de vermogensweerstanden heb ik al aan elkaar gesoldeerd en die meten samen 24,8ohm

bijgaand een schema, klopt dit zo, vooral zat ik even met roodgekleurde
Bijlagen
IMG_3824.JPG
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: drummonitor

Bericht door MarcoSQ »

zou 1kohm en 10kohm ook prima zijn voor R2 en R1 ?
Dat is prima, geeft je +/- 1 dB'tje meer demping. De originele waarden zijn niet 'beter' ofzo.
Nogmaals, probeer wel beide R1's met elkaar te matchen. Idem voor beide R2's.

Je schema ziet er prima uit. Maar eerlijk gezegd begrijp ik niet wat ik in 'dat roodgekleurde' moet zien, en durf er dus niet op te antwoorden. Wat stelt het voor (stekkers, afscherming?) en waar twijfel je aan ?

Tevens uit nieuwsgierigheid : wat betekenen VZ en VR bij 'amp' ? Welke versterker ga je gebruiken ? (mag absoluut NIET gebrugd zijn!). VZ zou dan de min' of massa van je versterker moeten zijn.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

dat roodgekleurde is zeg maar de buitenkant van een cinchaansluiting

vz = versterker zwarte aanlsuiting
vr = versterker rode aansluiting

het gaat om een inuke 6000dsp, ik zal even moeten nakijken of die intern gebrugd is; ik hoop dat dat in de documentatie staat
ik ben bang dat hij al intern gebrugd is want dit type inuke kun je niet meer bruggen
dan moet ik het anders doen, ik heb ook een pioneer A-676 staan, een Arcam delta 290 en een 6-kanaals hypex ucd moduleversterker
die denk ik niet intern gebrugd
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: drummonitor

Bericht door MarcoSQ »

architect schreef:
dat roodgekleurde is zeg maar de buitenkant van een cinchaansluiting. vz = versterker zwarte aanlsuiting. vr = versterker rode aansluiting
Dat had ik achteraf zelf kunnen bedenken ja :lol: . In dat geval : helemaal okay.

Die iNuke zul je inderdaad niet kunnen gebruiken met dit schemaatje.
Vraag me af hoe geschikt een klasse-D überhaupt is als meetversterker, met al dat geschakel....maar daar heb ik geen ervaring mee.

Snelle check : kijk of 1 van je versterkers, een 'kortsluiting' heeft tussen de cinch-massa, en de luidspreker-'min'.
Gewoon met multimeter op weerstandstand (wat een raar woord zo ?)
Zo ja, dan heb je zo goed als zeker een geschikte te pakken.
AntonZ
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: drummonitor

Bericht door AntonZ »

Jerommel schreef:
In mijn tijd als amanuensis was er een knul van pakweg 13, een drummertje, die al behoorlijk doof was namelijk.
Daar had ik ook schrik voor toen mijn zoon van 10 begon met drummen. Na een paar dagen hebben we hem dit opgezet.
Afbeelding

Hij draagt ze graag, speelt gelukkig veel liever met dan zonder deze dingen op.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

komend weekend maar eens kijken af het gaat lukken
en alles aangesloten gaat werken
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: drummonitor

Bericht door Jerommel »

...gaaf project dit overigens.

(Nog aktief 2-weg overwogen eigenlijk?)
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

de versterker is met dsp
Plaats reactie