Dan komt nu het belangrijkste, footprintjes toevoegen. Als er wat mis gaat is dat hier

Als je immers correcte footprints onder je schemasymbolen hebt hangen, met de juiste pin footprint aan de juiste pin schema symbool kun je (als je klaar bent met routen) met Design Rule Check controleren of alles correct aan elkaar hangt, en of er geen sluiting is. Los hiervan staat natuurlijk je ontwerp zelf, dikte van de print sporen, wat loopt waar langs, etc.
Ik zeg altijd: gebruik nooit een bestaande library. Maar als layout iets is wat je af en toe doet kan ik me voorstellen dat je hier toch wat uitpikt, bv de footprint van de buis, die zou er maar zo in kunnen zitten.
Wees altijd op je hoede en vertrouw nooit zomaar een bestaande library, daar zitten gewoon fouten in. Check-check-dubbelcheck dus als je een bestaande footprint gebruikt. Heel mooi in KiCad trouwens, je kunt met polaire coordinaten werken zodat je perfekt de footprint van een buis/nixie oid kunt tekenen.
Bij de footprint (through holes) houd dit in de gaten:
- Natuurlijk eerst of de gaten op de juiste positie zitten. Heel vaak zijn het e-maten, dus in 2.54mm (1.27mm) raster. Je kunt overwegen je grid op 1.27mm te zetten zodat het je sneller opvalt als iets buiten dit raster valt.
- Komen de pinnummers overeen met je component? Connectoren, relais, en in dit geval buisvoeten zijn dingen die je bv in spiegelbeeld verkeerd zou kunnen doen.
- Heeft het gat de juiste diameter. Wat is de juiste diameter, dit is de pindikte van je component + 0.2mm.
- Is er een soldeermasker opening aanwezig? De opening moet hier net zo groot zijn als je pad grootte. Zit de soldeermasker opening op zowel top en bottom?
- Wat is de juiste padgrootte, houdt minimaal gatdiameter + 0.6mm aan. Minimaal, groter mag natuurlijk en heeft voorkeur als je de ruimte hebt.