807 Single ended - we gaan verder
Moderator: Beheerdersteam
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Aat, kun je i.p.v. die zeners ook met gloeibuizen (is dat de juiste term ?) werken. Het oog wil ook wat.
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Als je zou willen kan dat. Ruist alleen iets meer, de diverse spanningen zijn natuurlijk wat beperkter en je verliest de compactheid van de schakeling.pipootje schreef:Aat, kun je i.p.v. die zeners ook met gloeibuizen (is dat de juiste term ?) werken. Het oog wil ook wat.
groet,
Aat
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ik zal eens kijken of ik die in de andere print ook nog erbij kan zetten.AatV schreef:Als veiligheid in dit soort schakelingen. De gate - source spanning mag niet groter worden dan 20 Volt.RobertD schreef:Dat is wel een interessant idee, Aat. Waar is de 15V zenerdiode voor?
groet,
Aat
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Niet vergeten dat je dan ook meer stroom nodig hebt.Om te ontsteken is er al min. 5mA nodig in bedrijf nog wel meer.Betekend een kleinere serieweerstand = slechtere regeling, is toch al minder dan een zener.AatV schreef:Als je zou willen kan dat. Ruist alleen iets meer, de diverse spanningen zijn natuurlijk wat beperkter en je verliest de compactheid van de schakeling.pipootje schreef:Aat, kun je i.p.v. die zeners ook met gloeibuizen (is dat de juiste term ?) werken. Het oog wil ook wat.
groet,
Aat
Voor 't lichteffekt hoef je het ook niet te doen, zie je haast niks van, gebeurt binnen een soort metalen buis.
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ik hou het hier ook liever compact.
Die OD3 dingen liggen hier nog wel, maar die gebruik ik wel (ooit) een keer in een voorversterker met de "76" of de "27" ofzo.
Die OD3 dingen liggen hier nog wel, maar die gebruik ik wel (ooit) een keer in een voorversterker met de "76" of de "27" ofzo.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
En die 1N4007? Ook een veiligheid?AatV schreef:Als veiligheid in dit soort schakelingen. De gate - source spanning mag niet groter worden dan 20 Volt.RobertD schreef:Dat is wel een interessant idee, Aat. Waar is de 15V zenerdiode voor?
groet,
Aat
Ik heb een paar honderd 1N4005 liggen, die zou ook wel moeten kunnen denk ik? 600V ipv 1000V....
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Op een gaatjes printje wordt dat zoiets:
Die MosFET kan toch wel zonder koelplaatje in dit geval?
Er loopt maar een paar mA door het schermrooster, gerekend met de spanningsval levert dat een dissipatie van hooguit 1W.
Er loopt maar een paar mA door het schermrooster, gerekend met de spanningsval levert dat een dissipatie van hooguit 1W.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ben ook al een beetje aan het kotteren en boren geweest:
In de uiteindelijke opstelling komen de trafo's op gelijk niveau met de buizen.
In de uiteindelijke opstelling komen de trafo's op gelijk niveau met de buizen.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Het begint met de gloeistroom bedrading
En dan prutsen we lekker door:
Wel een raar gezicht zo'n transistor op een buisvoetje:
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
De stuurtrapjes zijn helemaal bedraad. Gelijk getest met twee voedingen.
Mijn hoogspanningsvoeding komt niet tot 350V, maar geeft met een heel lage belasting zoals hier zo'n 315..320V.
De overige waarden in het schema komen keurig overeen. Dus ik ga vol goede moed verder met de eindtrappen. Eerst de printjes voor de schermrooster stabilisatie maar eens afmaken.
Mijn hoogspanningsvoeding komt niet tot 350V, maar geeft met een heel lage belasting zoals hier zo'n 315..320V.
De overige waarden in het schema komen keurig overeen. Dus ik ga vol goede moed verder met de eindtrappen. Eerst de printjes voor de schermrooster stabilisatie maar eens afmaken.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Goed bezig. Ik zou er zelf niet helemaal op durven gokken dat de buitenkant van die 0.47uF koppel c volledig geisoleerd is. Misschien zelfs maar ten dele. Maw geisoleerd opstellen tov de alu plaat en die en ook zeker die ene aansluitdraad niet zo dicht langs de behuizing leggen.. maar misschien was je nog van plan dat te gaan aanpassen.
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Lijkt idd een voorlopige opstelling, de lekweerstanden zijn er ook nog niet.
Anne
P.S. ik denk dat Theo meekijkt
,stond daarstraks bij in de aanwezigen lijst 
Anne
P.S. ik denk dat Theo meekijkt
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ik zal even wat krimpkous omheen doen Barry, want het is wel de bedoeling dat ik dat straks overzet naar de definitieve behuizing.
De koppel-C's zitten met een grote klodder smeltlijm op het aluminium. Er is dus wel wat afstand gemaakt. Ik kijk dit nog even na.
Thanks!
De koppel-C's zitten met een grote klodder smeltlijm op het aluminium. Er is dus wel wat afstand gemaakt. Ik kijk dit nog even na.
Thanks!
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Hallo Robert goed bezig! Begint bij mij ook weer te kriebelen om zo'n 807 versterker te bouwen. Ik heb nog wel wat 807 buizen liggen
. Zelfs nog een paartje ATS25 buizen. Die E80F driver kan ik daar eventueel ook een E180F buis voor gebruiken? Wat voor een tor gebruik je voor de schermroosterstabilisatie? Ik hoor het wel en ben benieuwd naar het eindresultaat. Ik heb al verschillende versterkers gemaakt met een 807 en meestal afgeleid van het RH807 ontwerp. Klonken erg goed moet ik zeggen. In ieder geval succes met de bouw van je versterker.
Groet Johan
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ben wel wat verder gekomen en heb nu één stabilisatieprintje voor de schermroosters getest. Komt keurig 245V uit. Het lijkt me alleen dat de spanning heel traag opkomt. Klopt dat?
Bij het testen van nummer twee had ik mijn labvoeding direct op de zenerdiodes gezet, in plaats van via de weerstand. Dat hebben de zeners niet overleefd. Nieuwe besteld bij Conrad; hebben ze een levertijd van drie weken
Misschien bestel ik er wel een stuk of wat bij ome Dick Best.
Bij het testen van nummer twee had ik mijn labvoeding direct op de zenerdiodes gezet, in plaats van via de weerstand. Dat hebben de zeners niet overleefd. Nieuwe besteld bij Conrad; hebben ze een levertijd van drie weken
Misschien bestel ik er wel een stuk of wat bij ome Dick Best.
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
hoi Robert
Al weer een poos niet rond gekeken en de 807 vergeten
Je maakt al flink vorderingen
B.t.w.
De Mosfets Zeners en stuurtorretjes vliegen hier ook zo nu en dan rond je oren
ik zit te spelen met de gedachte een conservenblik aan de zijkant van m'n tafel te hangen met de gepofte onderdelen
Op het blikje de opdruk Can of Shame
Zal misschien al snel een 5 liter can worden
Maar dat is een stuk handiger , ik kan niet zo klein schrijven
Al weer een poos niet rond gekeken en de 807 vergeten
Je maakt al flink vorderingen
B.t.w.
De Mosfets Zeners en stuurtorretjes vliegen hier ook zo nu en dan rond je oren
ik zit te spelen met de gedachte een conservenblik aan de zijkant van m'n tafel te hangen met de gepofte onderdelen
Op het blikje de opdruk Can of Shame
Zal misschien al snel een 5 liter can worden
Maar dat is een stuk handiger , ik kan niet zo klein schrijven
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Dat klopt! Bedoeling is de zenerspanning met vertraging te volgen/af te vlakken. Lange RC tijd door hoge weerstand en elco.RobertD schreef:Ben wel wat verder gekomen en heb nu één stabilisatieprintje voor de schermroosters getest. Komt keurig 245V uit. Het lijkt me alleen dat de spanning heel traag opkomt. Klopt dat?
groet,
Aat
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Misschien wel met een andere spanning voor het schermrooster.Hoewel een heel ander soort buis.De 80 is voor LF bedoeld met kleine steilheid en stil, de 180 heeft een (voor buizen) heel grote steilheid, meer voor HF en breedband toepassingen.audiotube schreef:Die E80F driver kan ik daar eventueel ook een E180F buis voor gebruiken?
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Dan heb ik die ene print in elk geval goed gebouwdAatV schreef:Dat klopt! Bedoeling is de zenerspanning met vertraging te volgen/af te vlakken. Lange RC tijd door hoge weerstand en elco.RobertD schreef:Ben wel wat verder gekomen en heb nu één stabilisatieprintje voor de schermroosters getest. Komt keurig 245V uit. Het lijkt me alleen dat de spanning heel traag opkomt. Klopt dat?
groet,
Aat
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Zit toevallig nog even te kijken naar je gaatjesprintopbouw van de stabilisatie.
Over de 20K weerstand valt minimaal 100 Volt bij 5 mA. Moet dus wel een weerstand van 1 Watt (liever 2 Watt) zijn.
groet,
Aat
Over de 20K weerstand valt minimaal 100 Volt bij 5 mA. Moet dus wel een weerstand van 1 Watt (liever 2 Watt) zijn.
groet,
Aat
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ah, dat zal ik even veranderen. In de test heb ik wel gekeken of dit weerstand niet heet werd, maar toen was het verschil in spanning niet zo groot. Die weerstandjes die ik gebruik zijn overigens 0,6W.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Nieuwe zenertjes waren al binnen, weer even tijd gemaakt om te solderen.
Weerstandjes vervangen door dikkere. Zijn nu 22k, maar dat mag de pret niet drukken. In de testopstelling werkte het in elk geval.
Plaatjes en krimpkous bij de koppelcondensatoren gedaan. Zou met de isolatie nu goed moeten zitten.
Nu alle draden aan de trafo's maken en dan kan ik het spul testen.
Weerstandjes vervangen door dikkere. Zijn nu 22k, maar dat mag de pret niet drukken. In de testopstelling werkte het in elk geval.
Plaatjes en krimpkous bij de koppelcondensatoren gedaan. Zou met de isolatie nu goed moeten zitten.
Nu alle draden aan de trafo's maken en dan kan ik het spul testen.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
afgelopen weekend de versterker op spanning gezet en nog eens goed gekeken of alles werkt.
Mijn opstelling met de losse metalen plaat is toch niet zo handig. Wanneer ik de plaat optil om te meten moet ik dat heel omzichtig doen, anders springen de anode kappen van de 807's en dat mag echt niet.
Ik sluit dus nu eerst de meter aan en zet dan pas spanning op de versterker.
De voedingsspanning is na opwarmen een keurige 400 .. 405 VDC.
De schermroosterspanning lijkt toch iets hoger op te lopen naar 260V. De printjes met de FETs moet ik toch nog maar eens checken.
In het begin was de voedingsspanning wat aan de hoge kant. Ook voor de gloeistroom van de buizen. Ik heb twee redelijke 47Ohm weerstanden parallel gezet en in serie met de 220V primaire wikkeling opgenomen. De voedingstrafo is nou eenmaal wat ouder, dus daar komt dan een paar procent teveel spanning uit. De weerstanden temmen dat.
Met een paar 5,6 Ohm weerstanden als belasting kwam een 1kHz sinus er weer keurig als 1kHz sinus uit. Dat geeft de burger moed.
Met een blokgolfje aan de ingang ben ik minder enthousiast. Een flinke rinkel op de blokgolf aan de uitgang. Komt mee met de tegenkoppeling.
Zonder tegenkoppeling is de versterking groter (dus er is geen meekoppeling) en het ringeltje is wat minder. Ik had in plaats van 1k2 een weerstand van 2k4 als tegenkoppelweerstand gebruikt. De 1nF condensator zat er nog niet bij. 1nF bood weinig soelaas. Met wat meer capaciteit wordt het beter.
Ik heb de tegenkoppeling iets verminderd (nu een weerstand van 5kOhm en 4 à 5nF parallel daaraan), dat geeft het volgende resultaat:
Er zit nog een heel klein friemeltje op de hoek van de blokgolf. Zou dat op te lossen zijn met een RC circuit parallel aan de UGT? Ik heb dat weleens gezien bij balansversterkers, maar zie het nergens in ontwerpen van single ended versterkers. Volgens mij zit het weleens in oude radio's.
Ik zal ook eens een beetje muziek proberen, volgens mij ziet het er nu al heel acceptabel uit. Ik moet alleen de opstelling even wat veiliger maken.
Mijn opstelling met de losse metalen plaat is toch niet zo handig. Wanneer ik de plaat optil om te meten moet ik dat heel omzichtig doen, anders springen de anode kappen van de 807's en dat mag echt niet.
Ik sluit dus nu eerst de meter aan en zet dan pas spanning op de versterker.
De voedingsspanning is na opwarmen een keurige 400 .. 405 VDC.
De schermroosterspanning lijkt toch iets hoger op te lopen naar 260V. De printjes met de FETs moet ik toch nog maar eens checken.
In het begin was de voedingsspanning wat aan de hoge kant. Ook voor de gloeistroom van de buizen. Ik heb twee redelijke 47Ohm weerstanden parallel gezet en in serie met de 220V primaire wikkeling opgenomen. De voedingstrafo is nou eenmaal wat ouder, dus daar komt dan een paar procent teveel spanning uit. De weerstanden temmen dat.
Met een paar 5,6 Ohm weerstanden als belasting kwam een 1kHz sinus er weer keurig als 1kHz sinus uit. Dat geeft de burger moed.
Met een blokgolfje aan de ingang ben ik minder enthousiast. Een flinke rinkel op de blokgolf aan de uitgang. Komt mee met de tegenkoppeling.
Zonder tegenkoppeling is de versterking groter (dus er is geen meekoppeling) en het ringeltje is wat minder. Ik had in plaats van 1k2 een weerstand van 2k4 als tegenkoppelweerstand gebruikt. De 1nF condensator zat er nog niet bij. 1nF bood weinig soelaas. Met wat meer capaciteit wordt het beter.
Ik heb de tegenkoppeling iets verminderd (nu een weerstand van 5kOhm en 4 à 5nF parallel daaraan), dat geeft het volgende resultaat:
Er zit nog een heel klein friemeltje op de hoek van de blokgolf. Zou dat op te lossen zijn met een RC circuit parallel aan de UGT? Ik heb dat weleens gezien bij balansversterkers, maar zie het nergens in ontwerpen van single ended versterkers. Volgens mij zit het weleens in oude radio's.
Ik zal ook eens een beetje muziek proberen, volgens mij ziet het er nu al heel acceptabel uit. Ik moet alleen de opstelling even wat veiliger maken.
