Hypex Ncore

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Sir Dan Baker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 09 jan 2016, 0:50

Re: Hypex Ncore

Bericht door Sir Dan Baker »

Als beginneling op dit gebied heb ik interesse in de bovengenoemde gemakszuchtige eindtrap als uitbreiding voor m'n centerspeaker, echter wil ik graag dat hij mee inschakelt met m'n ht-receiver die netjes voorzien is van een trigger output. Echter zoals een stukje terug in dit draadje te lezen is, wordt een smps600 negatief geschakeld. met 3.3 tot 12v voor standby. Is er een ready-made mogelijkheid om zo'n monokit te voorzien van iets waarmee hij wel mee in- en uitschakelt in combinatie met de receiver? Ik ben vrees ik zelf niet in staat om dit te maken behalve als er een superduidelijke bouwbeschrijving van is.

Binnenkort zal ik me nog even netjes voorstellen.

Alvast bedankt voor het meedenken,

groet,

Daan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex Ncore

Bericht door ray5150 »

Welkom, Daan.

Lees dit topic eens door, wie weet kun je er wat mee, maar ik heb geen idee of ds23man nog "pompebled" printjes heeft.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16911
Maar hem kennende horen we daar binnen 12 uur meer over. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

You rang MyLord?
Sir Dan Baker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 09 jan 2016, 0:50

Re: Hypex Ncore

Bericht door Sir Dan Baker »

ds23man schreef:
You rang MyLord?
Hoi, zoals bovenstaande vraag. Ik had het volgende gevonden maar ik vind dat best duur:
http://www.xantech.com/files/manuals/21_CC12.pdf
Zijn er misschien makkelijker verkrijgbare en minder dure oplossingen?

mvg,

Daan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Met mijn printje, waar ik nog een aantal lege van heb liggen, kun je probleemloos de Ncore vanuit een 12v trigger aansturen. Je moet wel enige handigheid hebben om dat ding in elkaar te solderen. Overigens heb je veel onderdelen niet nodig met een triggeringang.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypex Ncore

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Overigens heb je veel onderdelen niet nodig met een triggeringang.
Eigenlijk wou ik dit
pbl.jpg
pbl.jpg (8.5 KiB) 562 keer bekeken
boven halen.Zal me maar inhouden :sure: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door SSassen »

Nou Gerhard dit is jouw moment, verbaas ons met je technische kennis en expertise ... /me hangt virtueel aan Gerhard z'n lippen :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

SSassen schreef:
Nou Gerhard dit is jouw moment, verbaas ons met je technische kennis en expertise ... /me hangt virtueel aan Gerhard z'n lippen :)
Als je de oude draadjes even terugleest, dan kun je zien dat ik mijn hoogtepunt al gehad heb. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypex Ncore

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
SSassen schreef:
Nou Gerhard dit is jouw moment, verbaas ons met je technische kennis en expertise ... /me hangt virtueel aan Gerhard z'n lippen :)
Als je de oude draadjes even terugleest, dan kun je zien dat ik mijn hoogtepunt al gehad heb. :mrgreen:
Had je toen nog veel meer onnodige onderdelen :o
Ray niet op bezoek gehad ? :lol:
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Dat onnodige slaat op het feit dat het printje met een pulsschakelaar kan werken. Met een latching schakelaar of triggeringang kan het hele circuit met de NE555 weggelaten worden.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypex Ncore

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Dat onnodige slaat op het feit dat het printje met een pulsschakelaar kan werken. Met een latching schakelaar of triggeringang kan het hele circuit met de NE555 weggelaten worden.
Zeg dat dan :x
Ipv "Overigens heb je veel onderdelen niet nodig met een triggeringang."
Overigens heb je niet veel onderdelen nodig met een triggeringang. :o :lol:
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypex Ncore

Bericht door ray5150 »

Sir Dan Baker schreef:
Ik had het volgende gevonden maar ik vind dat best duur:
http://www.xantech.com/files/manuals/21_CC12.pdf
Zijn er misschien makkelijker verkrijgbare en minder dure oplossingen?
Kost dat dan ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Sir Dan Baker schreef:
Ik had het volgende gevonden maar ik vind dat best duur:
http://www.xantech.com/files/manuals/21_CC12.pdf
Zijn er misschien makkelijker verkrijgbare en minder dure oplossingen?
Kost dat dan ?
Daar heb je niets aan, je hebt een standby voeding nodig om de smps in slaapstand te zetten.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypex Ncore

Bericht door SSassen »

ds23man schreef:
ray5150 schreef:
Sir Dan Baker schreef:
Ik had het volgende gevonden maar ik vind dat best duur:
http://www.xantech.com/files/manuals/21_CC12.pdf
Zijn er misschien makkelijker verkrijgbare en minder dure oplossingen?
Kost dat dan ?
Daar heb je niets aan, je hebt een standby voeding nodig om de smps in slaapstand te zetten.
Klinkt als een klassiek kip-ei probleem? :)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Nee hoor, een kip kan in een pan en een ei ook. :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypex Ncore

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Nee hoor, een kip kan in een pan en een ei ook. :lol:
Over kippen gesproken, hebben die beesten nog eten gekregen naar de grote mors(val)partij ? Of zijn ze voor de soep :-s
Die standby is idd wat lastig, je moet spanning hebben om geen spanning te hebben :o
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Ze leven nog Anne! :yeah:

Op zich is het niet raar om spanning te hebben om geen spanning te hebben aangezien we helemaal verwend zijn aan afstandsbedieningen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypex Ncore

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Ze leven nog Anne! :yeah:

Op zich is het niet raar om spanning te hebben om geen spanning te hebben aangezien we helemaal verwend zijn aan afstandsbedieningen.
Nu je 't zegt, daar hebben we 't nog 's over gehad :? .Batterijtje leeg, versterker aan :(
Anne
Sir Dan Baker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 09 jan 2016, 0:50

Re: Hypex Ncore

Bericht door Sir Dan Baker »

Zo'n Xantech kost rond de $100,- US. Ik vond dat best duur, maar 'off the shelf' was dat zo ongeveer het enige dat ik kon vinden. Ik ben technisch absoluut niet handig genoeg (op dit gebied) om zoiets zelf te kunnen ontwerpen/maken. Gelukkig heeft ds23man de helpende hand toegestoken. Ik houd jullie op de hoogte, ik moet die mono-kit nog wel even bestellen ook, hij is momenteel niet voorradig.
Ik blijf het wel vreemd vinden, ik bouw voor m'n werk regelmatig allerlei verschillende merken custom install versterkers in (Rotel, NAD), en die reageren allemaal op een 12v spanning om in te schakelen (schakelen dus in bij ontvangst van 12v op de triggerinput), ik heb het nog nooit andersom meegemaakt.

Daan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Op zich is het niet raar, anders zou iedereen een 12 volt moeten hebben om de smps in te schakelen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypex Ncore

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
Op zich is het niet raar, anders zou iedereen een 12 volt moeten hebben om de smps in te schakelen.
Maar nu heb je 12V nodig om uit te schakelen en als die ook verdwijnt ... 8-[
Vraag met trouwens af, als de voeding voor de versterker afschakelt, of dan ook de 12V aux (al dan niet gestab.) ook verdwijnt.Om in te schakelen bij trigger nul zou er al ergens spanning moeten zijn om de voeding kunnen starten.Tenzij het opstarten gaat met de opgeslagen spanning van de trigger uitstand.
Anne
Sir Dan Baker
Berichten: 4
Lid geworden op: za 09 jan 2016, 0:50

Re: Hypex Ncore

Bericht door Sir Dan Baker »

volgens mij worden al deze voedingen het meest gebruikt als voedingen voor eindtrappen; een in- en uitschakelbare 12v trigger zou gewoon standaard onderdeel moeten zijn wat mij betreft. Of anders een autostandby modus, waarbij de versterker in standby schakelt na bijvoorbeeld 10 minuten zonder signaal.

Daan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Ncore

Bericht door Pjotr »

Ach, het zal wel door stagiaire bedacht zijn Anne :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Ncore

Bericht door ds23man »

De smpsen van hypex hebben een relais in het primaire circuit. Wordt deze aangestuurd dan schakelt de 220v af. Dat er gekozen is voor 12v in om af te schakelen is gedaan omdat de meeste gebruikers de voedingen niet met een standby stand gebruiken. Als er 12v nodig was geweest dan hadden die allemaal een standby voeding moeten gebruiken om de smps in te kunnen schakelen.
Plaats reactie