Het liefst zou ik inderdaad eerst even zonder buizen aansluiten, dan op een aantal punten meten of daar de te verwachten spanningen staan (of wat hoger ivm onbelaste voeding) en dan de buizen erin prikken. Maar dat kan inderdaad nog wel link worden met de 500V maximumspanning van de grote elco's. En daarvan wil je niet dat ze eruit vliegen... Ik zou natuurlijk nog wel een soort dummyload over de B+ kunnen hangen, weet alleen niet hoe snel de spanning inzakt bij enige belasting. 10mA genoeg? Dan verstook je ook al 5W, maar ik heb nog wel een paar 3-Watters over waarmee ik wat kan fabrieken voor die taak.
Nog een Bill in aanbouw
Moderator: Beheerdersteam
Re: Nog een Bill in aanbouw
De Eltax-minispeakertjes die ik bedoel geven nauwelijks 50Hz weer met hun 3" miniwoofertjes. Wat nou brom 
Het liefst zou ik inderdaad eerst even zonder buizen aansluiten, dan op een aantal punten meten of daar de te verwachten spanningen staan (of wat hoger ivm onbelaste voeding) en dan de buizen erin prikken. Maar dat kan inderdaad nog wel link worden met de 500V maximumspanning van de grote elco's. En daarvan wil je niet dat ze eruit vliegen... Ik zou natuurlijk nog wel een soort dummyload over de B+ kunnen hangen, weet alleen niet hoe snel de spanning inzakt bij enige belasting. 10mA genoeg? Dan verstook je ook al 5W, maar ik heb nog wel een paar 3-Watters over waarmee ik wat kan fabrieken voor die taak.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Eigenwijs ben je ook wel zeg
Je B+ is belast 480V, je zit dan maar net iets onder de max spanning 500V van de elco's. Belasten met een weerstand waarvan je niet weet hoeveel de voeding in zal zakken, waarom? En dan meet je een spanning waarvan je weet dat íe niet klopt, zegt toch niets? Sluit nou eerst de gloei eens aan, kijk of dat snor zit, daarna hoogspanning. Waar ben je bang voor? 3 dingen, buizen moeten gloei hebben, dat kun je eerst checken. Negatieve roosterspanning (bias) moet goed zijn, dat weet je als de hoogspanning er op staat, en de hoogspanning moet een beetje in de buurt komen. Niet kritisch.
Imho een onverstandige werkwijze zoals je het aan wilt pakken, maar het is natuurlijk je eigen project en eigen keus
PS die negatieve roosterspanning kun je ook al eerst even meten voor dat de hoogspanning erop gaat, of je in de buurt van de - (min) 49V zit.
Imho een onverstandige werkwijze zoals je het aan wilt pakken, maar het is natuurlijk je eigen project en eigen keus
PS die negatieve roosterspanning kun je ook al eerst even meten voor dat de hoogspanning erop gaat, of je in de buurt van de - (min) 49V zit.
Geen variac in bezit.
Waar ik bang voor ben is dat er ondanks alle controle nog iets fout zit waardoor ik mijn dure buizen er gelijk uitblaas. Ik zou dus graag eerst controleren of er (ongeveer) de juiste spanning op de juiste plekken staat. Ik zou inderdaad wel eerst even de aanwezigheid van gloei en NRS kunnen meten. En dan de B+ terwijl de schakelaar van de hoogspanning nog op "uit" staat, dan zit er iig nog 68k tussen ter bescherming. Enfin, als ik alles goed gecontroleerd heb zal het allemaal wel snor zitten, maar er zit toch best voor aardig wat geld aan buizen in, dat maakt me wat huiverig (en het is mijn eerste buizenproject...)
Waar ik bang voor ben is dat er ondanks alle controle nog iets fout zit waardoor ik mijn dure buizen er gelijk uitblaas. Ik zou dus graag eerst controleren of er (ongeveer) de juiste spanning op de juiste plekken staat. Ik zou inderdaad wel eerst even de aanwezigheid van gloei en NRS kunnen meten. En dan de B+ terwijl de schakelaar van de hoogspanning nog op "uit" staat, dan zit er iig nog 68k tussen ter bescherming. Enfin, als ik alles goed gecontroleerd heb zal het allemaal wel snor zitten, maar er zit toch best voor aardig wat geld aan buizen in, dat maakt me wat huiverig (en het is mijn eerste buizenproject...)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Snap ik ook wel. Ik benader het altijd zo, wat is belangrijk bij PP, 3 eerder genoemde punten. 2 daarvan, de negatieve roosterspanning en gloei kun je al meten voor de hoogspanning erop gaat. En gloei, je kunt de buizen met gloei aanzetten he, zonder hoogspanning, is geen probleem. Dat zou ik eerst doen. Gloei aanzetten, even meten of het in de buurt van de 6.3V zit (staat de DC goed van de 6SN7!), potje koffie zetten en even van genieten...
En nogmaals, buizen zijn vergevingsgezind, dat moet al echt ruig fout gaan wil je die opblazen, zie weer 3 eerder genoemde punten. Toen ik m'n Bill bouwde wist ik veel van de dingen niet die in dit topic genoemd zijn, en de buisjes hebben toen echt wel te lijden gehad....overleefd.
En met een vage belasting meten geeft je geen info dus. Je loopt alleen maar risico dat je B+ te hoog wordt, als je wat meet is het ook maar de vraag of het klopt, etc. Niet aan te raden.
De versterker is nu zo vaak met succes nagebouwd, er is zoveel info inmiddels, je werkt netjes, moet goed gaan. Keep the faith
En nogmaals, buizen zijn vergevingsgezind, dat moet al echt ruig fout gaan wil je die opblazen, zie weer 3 eerder genoemde punten. Toen ik m'n Bill bouwde wist ik veel van de dingen niet die in dit topic genoemd zijn, en de buisjes hebben toen echt wel te lijden gehad....overleefd.
En met een vage belasting meten geeft je geen info dus. Je loopt alleen maar risico dat je B+ te hoog wordt, als je wat meet is het ook maar de vraag of het klopt, etc. Niet aan te raden.
De versterker is nu zo vaak met succes nagebouwd, er is zoveel info inmiddels, je werkt netjes, moet goed gaan. Keep the faith
+1Barry2001 schreef:PS die negatieve roosterspanning kun je ook al eerst even meten voor dat de hoogspanning erop gaat, of je in de buurt van de - (min) 49V zit.
Doe dit altijd voordat je de hoogspanning erop zet. Als dat goed zit kan er niet zo heel veel mis gaan dat niet door een zekering wordt beveiligd.
Ok, we gaan het zien. Eerst nrs en gloei meten. Ik gloei de 6SN7 ook AC trouwens (wel spanningsdelertje en midden aan aarde gelegd)
Goeie Adviezen Hier !!
Eerst negatief en dan gloei etc
zou een sticky ofzo moeten komen in de topic Buizen Versterkers
een Check list
hebben we allemaal wat aan
nou ja de aankomende bouwers bedoel ik
Eerst negatief en dan gloei etc
zou een sticky ofzo moeten komen in de topic Buizen Versterkers
een Check list
hebben we allemaal wat aan
nou ja de aankomende bouwers bedoel ik
Zo, een Owon SDS7102E scoop is besteld. Nu eerst maar eens door manuals en youtube-filmpjes heen worstelen om te zien hoe je zo'n ding eigenlijk gebruikt
Ik neem aan ingang kortsluiten, meten op de uitgang en als daar signalen te zien zijn (duidelijke pieken) dan staat het ding te oscilleren? Ik heb ook al wat appjes voor het genereren van testtonen, dus ik ga eerst maar eens daar mee oefenen...
Ik neem aan ingang kortsluiten, meten op de uitgang en als daar signalen te zien zijn (duidelijke pieken) dan staat het ding te oscilleren? Ik heb ook al wat appjes voor het genereren van testtonen, dus ik ga eerst maar eens daar mee oefenen...
Het project is nog bezig
Heeft wel een jaar stilgelegen door o.a. organisatie van een bruiloft (mijn eigen). En in de zomer klus ik er doorgaans niet aan. Werk fietst er ook nog wel eens doorheen. Onlangs heb ik het weer opgepakt, voltooiing nadert. Maar met aankomende vakantie, zomer etc kan het best zijn dat het pas komend najaar tot testen komt. Ach ja, de meeste van mijn projecten gaan nu eenmaal niet zo snel 
Gelijk maar weer een vraag dan: maakt het nog uit hoe je de smoorspoel in de voeding aansluit? Met het binnenste van de wikkeling aan de gelijkrichter of met het buitenste?
Ik zou de binnenste aan de gelijkichter doen, zit de grootste storing op, schermt de rest nog wat af.j_man schreef:Gelijk maar weer een vraag dan: maakt het nog uit hoe je de smoorspoel in de voeding aansluit? Met het binnenste van de wikkeling aan de gelijkrichter of met het buitenste?
Wel de kern aarden dan, anders liever andersom.
Anne