Fm naar dab+

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Rskstier

Re: Fm naar dab+

Bericht door Rskstier »

ray5150 schreef:
Dank je wel voor de links maar het kost me wel een hoop centen en ja je heb er jaren plezier van maar ik dacht als het kan dan bouw ik iets erbij dat ik ik de fm heb en dab+. Iedereen bedankt voor de feedbacks ik waardeer het heel erg van jullie dat jullie mij willen helpen. Ik hou het hierbij want ik merk dat het niks wordt ondanks jullie hulp en nogmaals heel erg bedankt voor alles mensen
Martijn v

Bericht door Martijn v »

Natuurlijk kan je gewoon fm gebruiken, ik had het puur over het DAB gebeuren.
sliceofhogan

Bericht door sliceofhogan »

Heb mezelf (laten) verwennen met een portable dab+ ontvanger - ontvangst binnenshuis: alleen de commerciële zenders, npo valt weg. Onderweg (moet vaak A1 naar Apeldoorn) heb ik alleen rond Hilversum goede ontvangst..... Hoofdtelefoonkabel is waarschijnlijk niet de beste antenne.
Overigens hier (zaanstreek) is ook de fm ontvangst om te huilen, als je kabelontvangst niet kan gebruiken. Via internet is het ook opmerkelijk dat een muziekzender als NPO 2 het met de helft van de bitjes moet doen als het geneuzel op NPO 1.
Dab spotjes zijn mooi, realiteit is anders.
Aaad

Bericht door Aaad »

DAB kan goed zijn, maar dan moet de Publieke Omroep niet bezuinigen op de bitrate.
Er zijn enkele commerciële zenders die goed klinken.

Aad
Pjotr

Bericht door Pjotr »

sliceofhogan schreef:
.............Via internet is het ook opmerkelijk dat een muziekzender als NPO 2 het met de helft van de bitjes moet doen als het geneuzel op NPO 1.
Heb je dan wel de goede stream te pakken? Komen hier beide binnen op 192kb/s evenals NPO4
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

Rskstier schreef:
Hoezo is dat logisch dat je lokale niet kan omtvangen? Kunnen beide technieken niet gecombineerd worden?
Voor lokale omroepen zijn er twee grote nadelen aan DAB+:

-Uitzenden op DAB+ zou een hoop extra geld kosten voor een medium dat geen hond gebruikt en de meeste lokale omroepen hebben nu al moeite om rond te komen.

-Bij DAB is het de bedoeling dat verschillende programma's tijdgemultiplext via dezelfde zender worden uitgezonden. Een DAB-zender gebruikt veel meer bandbreedte dan een FM-zender, ruim 1,536 MHz versus ruim 0,2 MHz, maar maakt dat dus goed door verschillende programma's door dezelfde zender te sturen.
Voor lokale omroepen is dit een waardeloos systeem, want het is onwaarschijnlijk dat je een compleet kanaal van meer dan 1,536 MHz toegewezen krijgt voor één enkel programma. Het alternatief is met verschillende lokale omroepen op één zender gaan zitten, maar dat kan eigenlijk ook niet aangezien elke lokale omroep een ander verzorgingsgebied heeft.
In de toekomst wordt dit misschien opgelost met DRM+. Het DRM-forum is namelijk aan het proberen om DRM ook boven de 30 MHz toegelaten te krijgen, dat heet dan DRM+. Als DRM+ in VHF band III zou worden toegelaten, zou je weer gewoon één programma met één zender kunnen uitzenden. Om die te kunnen ontvangen zou je dan wel je DAB+-ontvanger moeten wegflikkeren en vervangen door een gecombineerde DAB+/DRM+-ontvanger. Voor mensen die ooit een gewone DAB-ontvanger gekocht hebben, is dat dan al de tweede keer dat ze hun radio moeten weggooien.

Wat ontvangst van DAB+ betreft: ik heb er geen ervaring mee, maar ik weet wel dat autoradio's vaak voorzien zijn van een functie om bij zwakke ontvangst automatisch van DAB+ naar FM over te schakelen, voor zenders die zowel op DAB+ als op FM zitten.
AntonZ

Bericht door AntonZ »

MarcelvdG schreef:
dat autoradio's vaak voorzien zijn van een functie om bij zwakke ontvangst automatisch van DAB+ naar FM over te schakelen, voor zenders die zowel op DAB+ als op FM zitten.
Dat werkt wel ongeveer, maar er zit tijdverschil en volume verschil tussen beiden. Dat is hoorbaar bij overschakelen tussen beide media. Onderweg in de auto merk ik dat het automatisch schakelen in een grensgebied (DAB net wel/net niet sterk genoeg) vaak gebeurt. Dat kan hinderlijk zijn.
sliceofhogan

Bericht door sliceofhogan »

Pjotr schreef:
sliceofhogan schreef:
.............Via internet is het ook opmerkelijk dat een muziekzender als NPO 2 het met de helft van de bitjes moet doen als het geneuzel op NPO 1.
Heb je dan wel de goede stream te pakken? Komen hier beide binnen op 192kb/s evenals NPO4
Ben bang van niet....
radio_bitrates.~png.jpg
Maar maakt niet veel uit, geluid is sowieso eerder "phil spector" dan neutraal, zoals bv de duitse publieke zenders - en NPO 6 is ook goed te beluisteren.
Plaats reactie