http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... o#p1781451
hele kleine tweetertjes
Moderator: Beheerdersteam
Re: hele kleine tweetertjes
ik heb "geen permissie" om dat topic te lezen.
Maargoed, de boodschap komt wel over.
...of eigenlijk niet dus...
Maargoed, de boodschap komt wel over.
...of eigenlijk niet dus...
Twee vraagjes (tegen beter weten in, inmiddels...
). 1 : Wat is het voordeel dan van die lage Fs van die Tymphany, in relatie tot je vraagstelling ? 2 :Waar haal je Fs=600Hz vandaan voor die Tymphany ? Kan niet (en is ook niet zo volgens je gelinkte blad).
Vooruit, een derde : zo'n lage Fs moet ergens vandaan komen, moet aan de zware kant zijn. Geen bezwaar ?
Vooruit, een derde : zo'n lage Fs moet ergens vandaan komen, moet aan de zware kant zijn. Geen bezwaar ?
Het is in feite off-topic.MarcoSQ schreef:Twee vraagjes (tegen beter weten in, inmiddels...). 1 : Wat is het voordeel dan van die lage Fs van die Tymphany, in relatie tot je vraagstelling ?
Hmm... Ik weet het eigenlijk ook niet..2 :Waar haal je Fs=600Hz vandaan voor die Tymphany ? Kan niet (en is ook niet zo volgens je gelinkte blad).
Beetje erg laag ook voor een 3/4"...
Het is 1112.23 Hz volgens datasheet.
Toch laag nog.
Souplesse, 'slappe' ophanging vanwege textiel en brede rolrand, en een kamertje er achter.Vooruit, een derde : zo'n lage Fs moet ergens vandaan komen, moet aan de zware kant zijn.
Mms is 0,2 gram.
Is dat zwaar?
Neuh. En zou me uberhaupt ook niet uitmaken ook. Maar dacht begrepen te hebben, dat jij massa bezwaarlijk vond. Misschien vergis ik me.Jerommel schreef:Mms is 0,2 gram. Is dat zwaar?
Die massa had natuurlijk ook fors meer moeten zijn voor Fs=600Hz.
Neemt allemaal niet weg, dat het best een heel leuk ding kan zijn. Maar inzetten vanaf 1000Hz gaat teveel gevraagd zijn, en niet een klein beetje ook.
Als je 20kHz wilt kunnen weergeven lijkt me een hoge Mms niet wenselijk.MarcoSQ schreef:Maar dacht begrepen te hebben, dat jij massa bezwaarlijk vond. Misschien vergis ik me.
Ja, gewoon duidelijk verkeerd onthouden dus...Die massa had natuurlijk ook fors meer moeten zijn voor Fs=600Hz.
Ja, 'tuurlijk, met Fs = 1,1 kHz
Neemt allemaal niet weg, dat het best een heel leuk ding kan zijn. Maar inzetten vanaf 1000Hz gaat teveel gevraagd zijn, en niet een klein beetje ook.
2kHz dan, als ie niet al te hard hoeft te werken?
Is laag voor een 3/4 inch, maar waarom eigenlijk niet?
Maar om even terug naar de topicvraag te gaan, hoe komen we er nu nog achter wat nu eigenlijk dat verschil maakt tussen het Ti-tje en het Veco-tje?
Fatsoenlijk meten lijkt me wel interessant, want waarom vinden we dan geen mini inverted domes in de handel?
Zal toch een nadeel hebben dan.
Laatst gewijzigd door Jerommel op do 07 jan 2016, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
En dan volgt een heel verhaal over golflengte en weglengteverschil.Jerommel schreef:Dank u.MarcoSQ schreef:Goed, dan ga ik Jerommel even helpen/bijstaan.
Hierin zou je m.i. ook de snelheid van het geluidgolf door het conusmateriaal moeten betrekken en de vormgeving van de conus of de dome.
Doorgaans zou de geluidsnelheid door een conus een aantal factoren sneller zijn dan door de lucht. Als de hoek van de conus met de spreekspoel dezelfde factor heeft kan de geluidgolf afgestraalt vanaf de spreekspoel en vanaf de rand (bij een conus) of centrum van de dome nog steeds gelijktijdig bij de luisteraar aankomen. Stel de factor is vijf maal sneller dan zal de hoek of helling van het membraan ook één op vijf moeten zijn. Een slap membraan is steiler, een stijf membraan zou dan vlakker kunnen zijn.
Met dit principe werkt ook een Walsch luidspreker.
- Tom Magchielse
Ik denk dat Marco gelijk heeft, zijn verhaal klopt precies. Als je nu voor het midden van de dome een plaatje zet, "diffusor, phase plug "of hoe je het ook wil noemen, dan wordt de geluidgolf gedwongen om om het plaatje heen te gaan, en zo een iets langere weg af te leggen. De destructieve interferentie tussen de straling van de rand van de dome en die van de top wordt zo voorkomen, door wat extra fase toe te voegen.
Als je dat plaatje heel dicht bij de dome plaatst, zal er een heel dunne luchtlaag tussen het plaatje en de dome ontstaan, die als een akoestische weerstand zal werken. Daarmee kun je de responsie een beetje kneden. Microfoons kennen ditzelfde probleem. Niets nieuws onder de zon.
Groet,
Tom
Als je dat plaatje heel dicht bij de dome plaatst, zal er een heel dunne luchtlaag tussen het plaatje en de dome ontstaan, die als een akoestische weerstand zal werken. Daarmee kun je de responsie een beetje kneden. Microfoons kennen ditzelfde probleem. Niets nieuws onder de zon.
Groet,
Tom
Bedankt voor de toelichting / verwoording, want ik snap het nu beter.
Het gaat dus niet zozeer om de afstand tussen dome en faseplug, maar om de weg die het tussen die twee moet afleggen.
Dat loopt bij een 1" dome al gauw in de kwart van de golflengtes.
Verder mogen jullie me nog hartelijk uitlachen, want die laatste foto met die 'woofertjes' was een beetje duur...
Floep zei het Ti-tje toen de magneet 'm verleidde, doompje tot kreukelzône gereduceerd....
Dus ik heb er nog maar één...
Maar had er zo de pest over in dat ik maar nieuwe heb besteld...
En ook
nog...
Enfin, binnenkort heb ik er dus 3, maar dat betekent dat ik er 1 heb voor onderzoek.
En meteen nog een voordeel voor de Veco, die zijn veel minder kwetsbaar.
Wat ik nu wel weet is dat de Ti-tjes ferrofluid hebben, geen viltje onder het doompje, geen "vented voicecoil" (geen gaatjes dus).
Reuze interessant allemaal, maar...
...is er misschien iemand te porren voor wat metingen?
Dat ik dan bij iemand langs kom (of per post?) om die ukkies eens door te fluiten?
Moet ik even wat face-plates verzinnen nog...
of zijn jullie dit ondrwerpje al helemaal zat?
Het gaat dus niet zozeer om de afstand tussen dome en faseplug, maar om de weg die het tussen die twee moet afleggen.
Dat loopt bij een 1" dome al gauw in de kwart van de golflengtes.
Verder mogen jullie me nog hartelijk uitlachen, want die laatste foto met die 'woofertjes' was een beetje duur...
Floep zei het Ti-tje toen de magneet 'm verleidde, doompje tot kreukelzône gereduceerd....
Dus ik heb er nog maar één...
Maar had er zo de pest over in dat ik maar nieuwe heb besteld...
En ook
Enfin, binnenkort heb ik er dus 3, maar dat betekent dat ik er 1 heb voor onderzoek.
En meteen nog een voordeel voor de Veco, die zijn veel minder kwetsbaar.
Wat ik nu wel weet is dat de Ti-tjes ferrofluid hebben, geen viltje onder het doompje, geen "vented voicecoil" (geen gaatjes dus).
Reuze interessant allemaal, maar...
...is er misschien iemand te porren voor wat metingen?
Dat ik dan bij iemand langs kom (of per post?) om die ukkies eens door te fluiten?
Moet ik even wat face-plates verzinnen nog...
of zijn jullie dit ondrwerpje al helemaal zat?
- bas focal m180
- Contacteer:
Meetset Rumoh, €200,- forum korting 5% gaat er nog af.
http://www.rumoh.eu/meetset-voor-arta
Alleen ik zie al weken leverbaar 7-14 dagen
http://www.rumoh.eu/meetset-voor-arta
Alleen ik zie al weken leverbaar 7-14 dagen
Geen geld voor en ook geen Windhoos-computer...
Een bruikbare meet-mic zou misschien genoeg zijn, mits de freq. karakteristiek er bij is gegeven.
Een bruikbare meet-mic zou misschien genoeg zijn, mits de freq. karakteristiek er bij is gegeven.
-
Jamesblond
Even over het onderwerp "obstakel voor dome en het effect daarvan":
Wat zou het effect zijn van de bekende tweeter protector van Dynaudio? Wordt standaard geleverd bij hun studio monitoren en is in wezen niets meer dan dik staaldraad, met een rond oppervlak aan de dome-zijde. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat "iets" moet doen met de weergave op de luisterplek, danwel het afstraalgedrag. Ik heb niet het idee dat ik het effect kan horen in mijn sub-optimale woonkamer akoestiek, maar toch... Gewoon voor de nieuwsgierigheid.
Wat zou het effect zijn van de bekende tweeter protector van Dynaudio? Wordt standaard geleverd bij hun studio monitoren en is in wezen niets meer dan dik staaldraad, met een rond oppervlak aan de dome-zijde. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat "iets" moet doen met de weergave op de luisterplek, danwel het afstraalgedrag. Ik heb niet het idee dat ik het effect kan horen in mijn sub-optimale woonkamer akoestiek, maar toch... Gewoon voor de nieuwsgierigheid.
Dat doet quasi niets. Heel misschien dat er heel licht ietsjes te meten valt, maar daadwerkelijk hoorbaar verschil....neuh. Is puur bescherming tegen vingertjes e.d.