Ultrazooom 3.0 aka De Punt

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Ultrazooom 3.0 aka De Punt

Bericht door ds23man »

Ja, 3.0!

De B&G's gaan de schroothoop op.

Ze gaan vervangen worden door de Armonia Ticcs100:

http://www.armonialoudspeakers.com/eng/ticcs.htm

Dit betekent dat het hele concept qua kasten anders gaat worden, de JBL 2235 blijft net als de Ncore's en DLCP.
Laatst gewijzigd door ds23man op zo 27 mar 2016, 14:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ray5150 »

Ik ben benieuwd ! :D

Zit er veel besteltijd op die dingen of heb je ze al in huis ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Volgende week krijg ik daar meer info over.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
Ja, 3.0!

De B&G's gaan de schroothoop op.
Je hebt ze kapot gekregen?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Ze klinken nog steeds als een klok, maar ze zijn me te fragiel. 1 driver heeft wat last van "rilletjes" in de geleiders en dat worden na verloop van tijd breuken. Een kloddertje Bison Electro lost dat dan wel weer op, maar je blijft bezig. En gezien het feit dat die dingen niet meer gemaakt worden, wordt het gewoon tijd voor wat anders en beters.

En een sponsor helpt in dit geval ook nog eens mee. :proost:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door bas focal m180 »

De MT100 heeft als ik het goed begrijp 2 diktes kapton, dikke geeft mid weer en de dunne het hoog.

De dikke zit aan de buitenkant de dunne is de middelste
10-2.jpg
10-2.jpg (25.23 KiB) 2398 keer bekeken
Deze opbouw van membraam lijkt mij voor de afstraling een verbetering tenopzichte van de BG.


Wat je doet is dat je de BG eerst nog even zelf houd, MT100 bouwt en op een luisterdag beide laat horen.
neem ik daarna de BG wel mee is zonde om weg te gooien. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

De tweet in het midden is electrisch gescheiden, het is dus een tweeweg driver die filtering tussen het mid en hoog nodig heeft. Armonia doet dat met een 6 db passief filter op 6Khz. Moet zelf eens kijken wat ik doe, 2 extra Ncores loopt ook weer in de papieren.

Verder is het membraam gemaakt van Kapton waarop een laag koper is opgedampt. Daarna worden de geleiders geetst. Veel betrouwbaarder dan het B&G geheel waar aluminium geleiders op de Teonex laag geplakt zitten met een lijmlaag die nou niet bepaald temperatuurbestendig is.

Volgende week krijg ik technische gegevens, ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
De tweet in het midden is electrisch gescheiden, het is dus een tweeweg driver die filtering tussen het mid en hoog nodig heeft. Armonia doet dat met een 6 db passief filter op 6Khz. Moet zelf eens kijken wat ik doe, 2 extra Ncores loopt ook weer in de papieren.

.
Op zich als je met 6 db filter kan volstaan zou ik 2 componenten evt 3 als een weerstand noodzakelijk mocht zijn de voorkeur geven.
2 ncore + voeding voor tweet is wel erg kostbaar.

Misschien kunnen andere je wat advies geven wat een goede condensator is :rofl:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door bas focal m180 »

Weet je zeker dat het 2 weg drivers zijn, zal vast wel je hebt je er al in verdiept maar zoals ik het lees , ook het plaatje suggereerd anders.
Animazione_pses.gif
Animazione_pses.gif (23.24 KiB) 2380 keer bekeken
Compared to Heil transformer transducers that are single-way, the TICCS can be multi-way, with folds of appropriate size to the range of frequencies that must be covered.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

De folie is wel uit een stuk, maar de tweet heeft een apart circuit.

Armonia's TWR180 Sinfonia is a 3-way bass-reflex design with a dipole panel consisting of a proprietary folded Kapton film with embossed circuitry clamped between Neodymium stick magnets. This mid/tweeter array runs five vertical slots. In the middle is the isodynamic compression tweeter with single cavity. It is 4mm wide and 0.09 grams in mass, i.e. 1/10th as heavy as a typical dome tweeter. Like the 2+2 cavity midrange panel, the amplifier sees the tweeter as a nearly resistive load. A 1st-order network at 6kHz divides the panel while another 1st-order filter at 200Hz hands over to dual Seas woofers in a rear-ported enclosure.


http://www.6moons.com/industryfeatures/ ... uta/6.html
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Valt me nog mee dat er niemand naar de prijs heeft gevraagd:

2100 ex btw voor een setje. :-&
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door Dan »

Dus toch Kapton ipv Teonex?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door richard »

Leuk om te lezen. Veel succes er mee toegewenst.

De eigenaar van dat bedrijf heb ik vier jaar geleden ontmoet in een hifi winkel in Rome; ik heb nog ergens zijn visitekaartje liggen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Dan schreef:
Ik vind het best een som geld. Aan de andere kant, ik heb net een setje wielen voor mijn MTB gekocht voor 700 euro. Goeie spullen kosten nu eenmaal geld.

Voor een AMT die van 200Hz tot 20Khz loopt valt het wel mee. Koop maar eens een goede mid en tweeter.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Zit er aan te denken aan het BWDOB principe voor de kast. Maar dan wel met een verwijderbaar dempingsblok aan de achterzijde, zodat ie ook als OB kan functioneren. Zo, dat was even vloeken in de kerk! :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ray5150 »

Even ontopic maar weer. :-"
ds23man schreef:
De tweet in het midden is electrisch gescheiden, het is dus een tweeweg driver die filtering tussen het mid en hoog nodig heeft.
Armonia doet dat met een 6 db passief filter op 6Khz.
Moet zelf eens kijken wat ik doe, 2 extra Ncores loopt ook weer in de papieren.
Nu weet ik eerlijk gezegd niet of een DLCP ook 2 x 3 weg kan uitsturen, maar is het geen idee om een UCD180 of 400 in te zetten om het hoog aan te sturen ?
Nadeel is dat je dan waarschijnlijk wel een kastje moet bouwen om die UCD's met voeding in te huisvesten, neem aan dat dat niet gaat passen in de bestaande Ncore behuizing.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

De DLCP is 6 uit, dus 3 weg kan. UCD is een gepasseerd station.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
De DLCP is 6 uit, dus 3 weg kan. UCD is een gepasseerd station.
Condensatoren / spoelen dus automatisch ook. ?
of is dat toch nog een optie.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door Henkjan »

bas focal m180 schreef:
Condensatoren / spoelen ...... toch nog een optie.
er zijn ervaringen dat een passief mid/hoog filter beter zou klinken dan een zelfde filtering actief
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
bas focal m180 schreef:
Condensatoren / spoelen ...... toch nog een optie.
er zijn ervaringen dat een passief mid/hoog filter beter zou klinken dan een zelfde filtering actief
Als je het actief fout doet wel ja. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Schiet lekker op. Een paar dagen geleden de maattekeningen binnen gehad. Zit nu al een paar dagen op de technische specificaties te wachten. Het blijven Italianen...... :(
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door bas focal m180 »

richard schreef:
ray5150 schreef:
Ik hoop voor je dat ze wel wat degelijker gebouwd zijn dan die tsjoek-tsjoek... :mrgreen:
Er is betaald voor rommel dus krijg je rommel, dat mag je AnsaldoBreda niet alleen aanrekenen. Dat is een van de gevolgen van het aanbesteding systeem dat door ons allen is bedacht.
Nee, opgelegd door EU.
Oke dan zijn wij ook deels schuldig aan, het kabinet.

Ik vind de filosofie achter de units erg goed.
Groot membraam voor mid, klein voor het hoog, die weer midden in de mid membraam om looptijd verschillen te minimaliseren of uit te sluiten.
En of axis met kleine membraam goede afstraling onder hoeken.

Theoretisch weten de Italianen wel hoe het moet, nu de praktijk nog.
Dat zien we tzt mede in metingen terug en op een zba luisterdag.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Schiet lekker op. Een paar dagen geleden de maattekeningen binnen gehad.
Zit nu al een paar dagen op de technische specificaties te wachten. Het blijven Italianen...... :(
Ik snap niet helemaal dat ze niet gewoon een datasheet maken en op de site zetten.
Dat doet toch vrijwel iedere luidsprekerunit fabrikant ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door ds23man »

Probleem is eerder dat ik de eerste persoon op deze aardkloot ben die deze drivers gaat aanschaffen. :think: :mrgreen:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Ultrazooom 3.0

Bericht door richard »

Als je al op het filmpje van Piëga ziet zal het bouwen van dergelijke units wel grotendeels handwerk zijn. En liggen ze vast niet met duizend anderen in een container uit China.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”