My First Amp (TDA7294)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
TH0M
Contacteer:

My First Amp (TDA7294)

Bericht door TH0M »

Hallo,

Via Ebay heb ik (in een opwelling) een TDA7294 x 2 Power Amplifier + Speaker Protect UPC1237 gekocht.
Nu wil ik daar iets mee doen, alleen ontbreekt mij ervaring en kennis. Wat ik er mee wil kan 2 kanten op, en dat ligt een beetje aan jullie advies. Als eerste speaker bouw ik waarschijnlijk een Subwoofer (voornamelijk HT). Kan ik daar deze amp voor gebruiken?

Indien dit niet kan, wil ik gewoon een universele amp maken. Dus waar je een CD-speler, PC, platen speler ed kunt aansluiten.

Een foto:
TDA7294.JPG
Enkele vragen:

(1) Bij de voeding staat 2x 26V en 1 ground. Dit zal vast +26 en -26 moeten zijn. Maar hoe weet ik wat + en - is, en hoeveel VA moet de voeding zijn om het potentieel uit de versterker te halen?

(2) Bij de ingang is 1x ground. Ik neem aan dat je dus de ground van links en recht aan elkaar knoopt. Maar wat van ingang is dit, kan ik hier een cd-speler aanknopen? Of hoe werkt dit? Moet ik nog voorversterker gaan gebruiken? En welke zou ik dan goed kunnen gebruiken?

(3) Speaker aansluiting begrijp ik! Maar hoe regel je het volume in dit geval?

Alvast hartelijke dank!
Twynn

Re: My First Amp (TDA7294)

Bericht door Twynn »

TH0M schreef:
Hallo,
(1) Bij de voeding staat 2x 26V en 1 ground. Dit zal vast +26 en -26 moeten zijn. Maar hoe weet ik wat + en - is, en hoeveel VA moet de voeding zijn om het potentieel uit de versterker te halen?

(2) Bij de ingang is 1x ground. Ik neem aan dat je dus de ground van links en recht aan elkaar knoopt. Maar wat van ingang is dit, kan ik hier een cd-speler aanknopen? Of hoe werkt dit? Moet ik nog voorversterker gaan gebruiken? En welke zou ik dan goed kunnen gebruiken?

(3) Speaker aansluiting begrijp ik! Maar hoe regel je het volume in dit geval?

Alvast hartelijke dank!
1. Zo te zien zit er achter die grote elco's een bruggelijkrichter. Je kunt dus rechtstreeks een trafo op die + en - aansluiten (daar zit geen + en - op omdat de spanning die uit een trafo komt wisselspanning is).

2. Ja, grounds mogen gewoon bij elkaar. En je kunt daar inderdaad gewoon een line signaal op aansluiten. Alleen zal dit dan op maximaal volume afspelen. Zie punt 3.

3. Met een volume regeling voor de ingang. Dit kan een voor/regel versterker zijn, of gewoon een simpele passieve logaritmische potmeter. Op circuitsonline kun je meen ik wel complete passieve regelschakelingen vinden, en qua volumeregelingen zijn hier op het forum ook wel wat dingen terug te vinden.
TH0M
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Na tijden van afwezigheid begin ik langzaam weer tijd te krijgen voor de hobby's.

Een werkzame versterker bouwen is 1 van de uitdagingen!

De Zolder is bijna verbouwd tot werkkamer en daar wil ik een klein stereo setje neerzetten. (speakers waarschijnlijk boenicke w5 klonen)

Heeft iemand toevallig een passende transformator liggen voor deze versterker print of advies welke ik kopen kan?

Zal eens zoeken of ik begrijp hoe volume contol kan werken!

Bedankt vast
Thom
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Je kunt een dergelijk kitje gebruiken.
http://www.ebay.com/itm/4Way-Motorized- ... 0719913321
Je hebt dan een ingang keuze en volume regelaar in een.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Voor de transformator hangt het er een beetje vanaf wat je eisen zijn.
Wil je qua vermogen het onderste uit de kan van de versterker-chips hebben, dan heb je er een als deze nodig:
http://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringke ... 225va.html

Mag het iets beschaafder, dan kom je bij een als deze uit :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=15583

Wat ook nog kan, zijn twee stuks van deze, en dan de secundaire wikkelingen in serie zetten.
http://www.baco-army-goods.nl/component ... -7amp.html

Volgende mogelijkheid is het marktplaats gedeelte op het forum nalopen, er duiken geregeld leuke trafo's op voor enkele tientjes.
TH0M
Contacteer:

Bericht door TH0M »

Heren, bedankt voor de snelle reacties.

Qua trafo ga ik voor de beschaafdere variant.

Volume controle is een heel aardige! Even wat verder in duiken!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik heb hier nog een mapje met wat gegevens van die module:
MV-02.rar
(2.21 MiB) 77 keer gedownload
Plaats reactie