Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Ah!buis »

Zoiets bijv. O:)
Pas op ontploffingsgevaar ! :o :lol:
Anne
Bijlagen
gatet3.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
ray5150 schreef:
Hoe curieus, de vermogens lijnen hebben dezelfde breedte als de zwakstroom lijnen. #-o
Fout is het niet. Extra koper kost niets extra's :D
I.d.d. en daarom is het ook beter dat wanneer je een goot kopervlak aan 1 kant maakt, dat je dat ook aan de ander kant doet. Voorkomt kromtrekken van de print door thermische uitzetting.

Overigens is het niet verboden om sporen onder 45 graden te maken of welk andere willekeurige hoek :D
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door ray5150 »

Ik vind de versie van Ronny er op zich niet zo heel slecht uitzien, alleen kan het mijns inziens zo'n 40 % kleiner.
Er zitten gewoon te veel loze ruimtes in.
Met name als je dubbelzijdig werkt heb je juist de mogelijkheid om het heel compact op te zetten, daar zit juist de uitdaging in.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ik vind de versie van Ronny er op zich niet zo heel slecht uitzien, alleen kan het mijns inziens zo'n 40 % kleiner.
Er zitten gewoon te veel loze ruimtes in.
Met name als je dubbelzijdig werkt heb je juist de mogelijkheid om het heel compact op te zetten, daar zit juist de uitdaging in.
Waarom zou je dat doen als je de ruimte hebt? En wie of wat bepaalt "teveel" loze ruimte? Alles zo compact mogelijk op een printje proppen is meer een visie/hobby van enkelen hier :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door democles »

Alles zo compact mogelijk op een printje proppen is meer een visie/hobby van enkelen hier :D
=D> =D> =D>

Of de kosten voor een iets groter printje.............. :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
ray5150 schreef:
Ik vind de versie van Ronny er op zich niet zo heel slecht uitzien, alleen kan het mijns inziens zo'n 40 % kleiner.
Er zitten gewoon te veel loze ruimtes in.
Met name als je dubbelzijdig werkt heb je juist de mogelijkheid om het heel compact op te zetten, daar zit juist de uitdaging in.
Waarom zou je dat doen als je de ruimte hebt? En wie of wat bepaalt "teveel" loze ruimte? Alles zo compact mogelijk op een printje proppen is meer een visie/hobby van enkelen hier :D
Ja, als je zo gaat denken zouden we nog steeds computers van het formaat ENIAC hebben... :?

Als ik iets ontwerp word er ook vaak zat geroepen dat het wel wat kleiner kan, of dat through hole eigenlijk hopeloos ouderwets is...
Doe ik het eens een keer, is het weer niet goed. :(
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Barry2001 »

Hebben het onlangs meegemaakt: machine sturing in een fabriek, werd met plc's gedaan. Mooi vervangend ontwerpje voor gemaakt, microcontroller met wat geheugen, wat sturing, mooi klein pcb-tje geworden. Wordt gepresenteerd aan de klant, schrikt zich een hoedje. Ding moet in een 19" kast komen, het printje verzuipt daarin. Is niet verkoopbaar aan de machine fabriek, niet geloofwaardig dat dit goed werkt. Nouja zeg.... het is echt gebeurd, de print is opnieuw getekend, lomp en groot met van de joekels van indicatielampen ipv led's. Stukje ontbrekende communicatie vooraf ](*,)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door ray5150 »

Size does matter !! :lol: :lol:
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door ronnydepony »

@Anne; bedankt, elco's zijn omgedraaid bij de negatieve voeding.

Het verschil tussen een PCB van 15*25 en 15*30 cm is respectievelijk volgens PCBSHOPPER voor 10 stuks 128 en 151 € maakt 2.3 € per print verschil.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Pjotr »

Barry2001 schreef:
Hebben het onlangs meegemaakt: machine sturing in een fabriek, werd met plc's gedaan. Mooi vervangend ontwerpje voor gemaakt, microcontroller met wat geheugen, wat sturing, mooi klein pcb-tje geworden. Wordt gepresenteerd aan de klant, schrikt zich een hoedje. Ding moet in een 19" kast komen, het printje verzuipt daarin. Is niet verkoopbaar aan de machine fabriek, niet geloofwaardig dat dit goed werkt. Nouja zeg.... het is echt gebeurd, de print is opnieuw getekend, lomp en groot met van de joekels van indicatielampen ipv led's. Stukje ontbrekende communicatie vooraf ](*,)
Ja, zo moest ik van marketing eens een nieuwe besturingskast maken. Zat een membraan toestenbord op omdat het waterdicht moest zijn. Wordt gebruikt in de vleesverwerkende industrie en het wordt 's-avonds met de hogedrukspuit allemaal schoon gespoten. Zaten flinke knoppen op van 2cm x 2cm. Verkoop vond het maar niks en keurde het af. Schakelde een extern bureau in wat met een flitsend modern ontwerp kwamen met mooie kleine telefoonknopjes. Afijn proto's gemaakt, heeft tientallen K's aan euro's gekost. Keurde de klant het af :shock: Hoezo vindt u het niet niet mooi? Jawel, prachtig, maar dit kunnen de mensen op de vloer niet bedienen met handschoenen aan. Heeft u niet nog een paar van die oude kasten met die grote knoppen? Bevielen prima en waren erg betrouwbaar.

Mooie voorbeelden van deze dus:
Schommel.jpg
:mrgreen:

@ Ray,

Form follows function en niet andersom. Op mijn werk heb ik wel met 0402 SMD weestandjes ontworpen om het klein te krijgen en moest het ook nog aan medische veiligheidsafstanden voldoen, dat was destijds pas sport. Maar als het niet nodig is...........
irribeo
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 10 jun 2013, 23:47

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door irribeo »

Audio is per definitie erg lowtech geloof ik, maar zelfs met audio kunnen veel circuits geloof ik beter presteren als ze zo klein/compact mogelijk zijn. In veel audioapparaten zie je dan ook grote pcb's die maar voor heel klein deel een grote onderdeel dichtheid hebben en verder hele grote lege delen waar waarschijnlijk alleen verbindingen lopen waar parasitaire zaken van geen belang zijn. Zo heb je toch een lekker passende print in een versterker cd spelers steamer en ogenschijnlijk geen lege kast, want dat klinkt volgens kenners toch beter :) alleen goedkope troep ziet er leeg uit :D
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door ronnydepony »

Volgende uitdaging is misschien zoveel mogelijk SMD :yeah:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Pjotr »

ronnydepony schreef:
Volgende uitdaging is misschien zoveel mogelijk SMD :yeah:
Dan wel gelijk 01005 (0,2mm x 0,1mm) hè, anders is er ook geen lol aan :lol:
01005.gif
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef:
ronnydepony schreef:
Volgende uitdaging is misschien zoveel mogelijk SMD :yeah:
Dan wel gelijk 01005 (0,2mm x 0,1mm) hè, anders is er ook geen lol aan :lol:
01005 = 0.4mm x 0.2mm . Dus dat valt alweer mee :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Pjotr »

Yip, volgens mij zijn ze een beetje de weg kwijt met die maat aanduiding, in principe staan de getallen voor 1/10 inches:
01005_img0005.jpg
01005_img0005.jpg (2.3 KiB) 187 keer bekeken
(maten in mm)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef:
Yip, volgens mij zijn ze een beetje de weg kwijt met die maat aanduiding, in principe staan de getallen voor 1/10 inches:
01005_img0005.jpg
(maten in mm)
Nee, 01005 imperial = 0402 metrisch. Dus 0.4mm x 0.2mm. Wat op het plaatje te zien weet ik niet, geen gangbare maat in elk geval.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door ronnydepony »

Dan kom ik nu ongeveer op het volgende uit :
integrated.jpg
integrated2.jpg
Veel tijd om te verbeteren heb ik niet meer, daarom de Eagle-files bijgevoegd :
Integrated.rar
(98.15 KiB) 20 keer gedownload
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Barry2001 »

Heb niet in detail gekeken, maar dit gaat niet goed zoals Peter al eerder aangaf: bij dit soort formaten moet je koper aan beide kanten ongeveer gelijk zijn ivm kromtrekken. Dus die blauwe zijde (is dat top?) opvullen.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door ronnydepony »

dus als je het dan zo doet :yeah:
integrated.jpg
of moet het volle koper zijn ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Pjotr »

Gewoon vol koper nemen! Beste is wel om die vlakken met massa te verbinden en niet te laten "zweven" elektrisch. Het gaat meer om de grote vlakken, kleine opvulvlakjes hoeft niet zo.

Dat rasteren wordt alleen gedaan om koperkosten te besparen bij hele grote aantallen. Maar dat zie je tegenwoordig eigenlijk ook niet meer.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Barry2001 »

Dit zeker niet. Het hoeft geen vol koper te zijn, blokjes bv wordt ook wel gedaan.
cb.png
cb.png (9.45 KiB) 145 keer bekeken
Plaatje van het web geplukt. Op jou print zijn het allemaal mini vijvertjes, ook wel acid traps genoemd. Hier blijft rotzooi in staan na het etsen bij het schoonmaken, met allerlei gevolgen van dien.
Dus OF vol koper OF zoiets als met blokjes.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Pjotr »

Huh :shock: , nooit gezien die stippeltjes. Lijkt mij weinig te helpen tegen krom trekken.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Barry2001 »

Blokjes? Wordt heel veel gedaan. Wat een probleem kan zijn bij grote massieve kopervlakken dat hierbij zoveel warmte vrijkomt bij het etsen dat op een andere plek op die laag waar wat minder koperdichtheid is kleine padjes weer verbranden. Of in elk geval hier last van hebben met het etsen. Blokjes verspreid over het hele bord is dan een betere oplossing. Er is software waarmee je kunt controleren of je koper "in balans" is, dus of het tussen de lagen onderling goed zit (kromtrekken) en op de laag zelf (verbranden). Vooral borden in een hoge IPC klasse (militair/medisch) worden vaak met blokjes gebalanceerd.
Voor de hobby en zeker pin through maakt het minder uit, maar op het bord van Ronny met die afmeting is het wel raadzaam hier wat aan te doen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door ray5150 »

Wat is eigenlijk het nut van zo'n massa-raster ?
Ofwel, in welke toepassing bied het een voordeel ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36748
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic

Bericht door Pjotr »

Zelfde al zo'n massief vlak. Dat rasteren verstookt alleen minder koper bij industriële PCB fabricage. Maar zie jij nog moderne Mobo's waarbij dat nog gedaan wordt?
Plaats reactie