Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Behalve dan dat het ietsje compacter is kan ik me een reden voorstellen ?
Compactheid van een deelschakeling op zo'n grote PCB is niet echt een issue....
Compactheid van een deelschakeling op zo'n grote PCB is niet echt een issue....
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Nee maakt niet uit. Het is een complete driver, tot 500mA uit dacht ik per uitgang, met diodes ingebakken. Behalve de ruimtewinst heeft het hier geen voordeel.
PS: beter zo, met de eigen koelvin, ruimte zat. Hoe groot wordt de print eigenlijk? En is dit alleen een oefening of wil je de print ook echt laten maken? Dan zou je de maten toch even in de gaten moeten houden, bij iTead wil de prijs aardig oplopen naarmate het formaat groter wordt.
PS: beter zo, met de eigen koelvin, ruimte zat. Hoe groot wordt de print eigenlijk? En is dit alleen een oefening of wil je de print ook echt laten maken? Dan zou je de maten toch even in de gaten moeten houden, bij iTead wil de prijs aardig oplopen naarmate het formaat groter wordt.
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
15x25 cm. Zit op 8,80 dollar per stuk bij 10 stuks bij itead. Nog niet zeker of ik hem echt ga bouwen, waarschijnlijk alleen als ik een paar van de PCB's kan slijten 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Volgens mij zit je op US $108,- / 5 stuks.... excl verzendkosten.
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Ik zie het idd. Bij seeedstudio is het $81,76 / 5 stuks, $111,66,- / 10 stuks. Wel wat goedkoper.Barry2001 schreef:Volgens mij zit je op US $108,- / 5 stuks.... excl verzendkosten.
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Wat ik nog nieuwsgierig naar ben.
Waarom heb je voor deze pcb indeling gekozen?
Onze eigen ds man had al eerder opgemerkt dat het logischer is om de op amp dicht bij de ev modules te plaatsen.
Zelf zou ik op de kop van het bord beginnen met de inputselectie en de volumeregeling.
Direct daarachter de opamp en de ev modules aan beide zijden van het bord.
Vervolgens krijg je al de andere kop van het bord de voeding.
De gedachte is dan dat de voeding het verste weg zit van de kleinste signalen en zo dicht mogelijk bij de grootverbruikers. Ik snap jou opzet eigenlijk niet zo.
Waarom heb je voor deze pcb indeling gekozen?
Onze eigen ds man had al eerder opgemerkt dat het logischer is om de op amp dicht bij de ev modules te plaatsen.
Zelf zou ik op de kop van het bord beginnen met de inputselectie en de volumeregeling.
Direct daarachter de opamp en de ev modules aan beide zijden van het bord.
Vervolgens krijg je al de andere kop van het bord de voeding.
De gedachte is dan dat de voeding het verste weg zit van de kleinste signalen en zo dicht mogelijk bij de grootverbruikers. Ik snap jou opzet eigenlijk niet zo.
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Misschien dan beter eerst het schema werkend maken!!waarschijnlijk alleen als ik een paar van de PCB's kan slijten
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Je hebt idd gelijk. Nu ook een maatje kleiner, 15x20cmKappa7 schreef:Wat ik nog nieuwsgierig naar ben.
Waarom heb je voor deze pcb indeling gekozen?
Onze eigen ds man had al eerder opgemerkt dat het logischer is om de op amp dicht bij de ev modules te plaatsen.
Zelf zou ik op de kop van het bord beginnen met de inputselectie en de volumeregeling.
Direct daarachter de opamp en de ev modules aan beide zijden van het bord.
Vervolgens krijg je al de andere kop van het bord de voeding.
De gedachte is dan dat de voeding het verste weg zit van de kleinste signalen en zo dicht mogelijk bij de grootverbruikers. Ik snap jou opzet eigenlijk niet zo.
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Waar zit je volumeregeling nu?
In het midden, hoe wil je dat zo toepassen
In het midden, hoe wil je dat zo toepassen
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Ook nog even meespelen, mot me toch bezig houden
Anne
Anne
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
MooiAh!buis schreef:Ook nog even meespelen, mot me toch bezig houden![]()
![]()
Anne
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Een print met de functie en het formaat als deze moet je eigenlijk "op maat" ontwerpen voor de kast waar hij in komt te zitten.
Daar bedoel ik dus het volgende mee : Wat je vaak ziet bij commerciele ontwerpen die goed uitgewerkt zijn zit dan de PCB tegen de achterkant van de kast met alle connectoren direct op de PCB gemonteerd. scheelt en bedrading, en arbeid.
Jij kiest voor links en rechts een koelprofiel, waar wil je dan de trafo laten ? aan de voorkant ?
dan kom je uit op een kast van een halve meter diep, wil je denk ik ook niet. aan de zijkant ook niet, want dan gaat de breedte ook over de halve meter heen.
2 koelblokken gebruiken is niet economisch, 1 wat grotere is vaak voordeliger dan 2 kleine.
Bij voornoemde ontwerpen zie je ook de ingangskeuze schakelaar en volume direct op de PCB zitten, en met verlengassen naar de voorzijde gebracht worden.
Kortom, eigenlijk zou je eerst het formaat van de kast moeten weten, de indeling van alle componenten daarin, en op basis daarvan je PCB ontwerpen.
Als voorbeeld denk ik dat als Barry een voor een klant PCB ontwerpt, hij een aantal eisen van de opdrachtgever bij het schema krijgt over afmetingen en indeling. klopt dat ?
Daar bedoel ik dus het volgende mee : Wat je vaak ziet bij commerciele ontwerpen die goed uitgewerkt zijn zit dan de PCB tegen de achterkant van de kast met alle connectoren direct op de PCB gemonteerd. scheelt en bedrading, en arbeid.
Jij kiest voor links en rechts een koelprofiel, waar wil je dan de trafo laten ? aan de voorkant ?
dan kom je uit op een kast van een halve meter diep, wil je denk ik ook niet. aan de zijkant ook niet, want dan gaat de breedte ook over de halve meter heen.
2 koelblokken gebruiken is niet economisch, 1 wat grotere is vaak voordeliger dan 2 kleine.
Bij voornoemde ontwerpen zie je ook de ingangskeuze schakelaar en volume direct op de PCB zitten, en met verlengassen naar de voorzijde gebracht worden.
Kortom, eigenlijk zou je eerst het formaat van de kast moeten weten, de indeling van alle componenten daarin, en op basis daarvan je PCB ontwerpen.
Als voorbeeld denk ik dat als Barry een voor een klant PCB ontwerpt, hij een aantal eisen van de opdrachtgever bij het schema krijgt over afmetingen en indeling. klopt dat ?
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Okee, maar wat is de filosofie erachter, George ?
(Zie ook mijn vorige post.)
(Zie ook mijn vorige post.)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Daar heb je zeker een punt met zo'n all-in-one print als deze. Vaak zie je, zoals bij het project met de Precision Audio modules hier op het forum dat voeding en versterker losse printen zijn, zodat je zelf in kunt delen bij inbouw kast.ray5150 schreef:Een print met de functie en het formaat als deze moet je eigenlijk "op maat" ontwerpen voor de kast waar hij in komt te zitten.
Daar bedoel ik dus het volgende mee : Wat je vaak ziet bij commerciele ontwerpen die goed uitgewerkt zijn zit dan de PCB tegen de achterkant van de kast met alle connectoren direct op de PCB gemonteerd. scheelt en bedrading, en arbeid.
Jij kiest voor links en rechts een koelprofiel, waar wil je dan de trafo laten ? aan de voorkant ?
dan kom je uit op een kast van een halve meter diep, wil je denk ik ook niet. aan de zijkant ook niet, want dan gaat de breedte ook over de halve meter heen.
2 koelblokken gebruiken is niet economisch, 1 wat grotere is vaak voordeliger dan 2 kleine.
Bij voornoemde ontwerpen zie je ook de ingangskeuze schakelaar en volume direct op de PCB zitten, en met verlengassen naar de voorzijde gebracht worden.
Kortom, eigenlijk zou je eerst het formaat van de kast moeten weten, de indeling van alle componenten daarin, en op basis daarvan je PCB ontwerpen.
Als voorbeeld denk ik dat als Barry een voor een klant PCB ontwerpt, hij een aantal eisen van de opdrachtgever bij het schema krijgt over afmetingen en indeling. klopt dat ?
Even vooropgesteld dat (helaas helaas
Die geeft dan zoveel mogelijk aan waar wat moet komen, vaak in ProE of Solidworks getekend, en poept dan een step model uit. Met de huidige stand van CAD pakketten kun je dit als 3D body inlezen in je layout, en je ziet dan vervolgens waar wat moet komen. Dit gaat nooit zonder slag of stoot, of je hebt te weinig ruimte dat het niet past, men wil uit kostenoverweging maar 1 kant bestukken, zitten te hoge componenten op, etc. Dus daar gaat altijd wat heen en weer verkeer / handjeklap overheen voor er uiteindelijk echt gelayout kan worden. Als de layout klaar is maak ik weer zo'n step model die de industriele ontwerper dan weer in kan lezen om te kijken of het past.
Connectoren zitten 9 van de 10 keer op de print, omdat de interconnectie dan gewoon goed is, en het minimale extra tijd in productie kost. Moet wel zeggen dat ik het bij m'n eigen hobby audio printen ook vaak niet doe, omdat je dan lekker flexibel bent in de kast. Een keuze.
Wat vervolgens enorm uitmaakt is of het een hoog volume product is of niet. Daar worden weer andere keuzes gemaakt met misschien wat minder kwaliteit (met 10.000 stuks in de week telt elke cent), bij een medisch apparaat zijn de aantallen laag maar telt juist kwaliteit.
Met name die 3D modellen van de laatste jaren zijn een enorme vooruitgang, je kunt echt in 1 oogopslag zien of iets past, bevestigingsgaten, etc.
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Wat ik in een eerdere post al had aangegeven.ray5150 schreef:Okee, maar wat is de filosofie erachter, George ?
(Zie ook mijn vorige post.)
De voeding en de kleinste signalen zo ver mogelijk uit elkaar.
En de signaal lijn zo logies en kort mogelijk houden.
De opzet die ik gemaakt heb is slechts een indicatie van hoe ik het zou maken maar zou bij de uitwerking nog wel verder optimaliseren.
Verder wordt het geheel een stuk smaller zo waardoor er ruimte is om de voeding naast het geheel in de behuizing te plaatsen.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Zit thuis door een arbeidsongeval en daardoor ook wat geprutst
Ray een beetje in gedachten gehouden , heb wel nog 2 koelprofielen nodig
volume en dergelijke kan via een as nu.
Print is 150mm breed dus in een modukast van 300 mm kan je er nog een trafo in kwijt van ongeveer 150mm diameter, is ruim voldoende voor dit project.
Ray een beetje in gedachten gehouden , heb wel nog 2 koelprofielen nodig
volume en dergelijke kan via een as nu.
Print is 150mm breed dus in een modukast van 300 mm kan je er nog een trafo in kwijt van ongeveer 150mm diameter, is ruim voldoende voor dit project.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Jahaa, componenten plaatsen zoals het u goeddunkt kan natuurlijk, maar hoe zit het met routen? kan het een beetje logisch worden aangesloten?
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Vooraleer ik het voorlopige bedrading wilde tonen was ik curieus of de indeling wel goed was
Hier deel 1 zonder groundplan , ik weet het alles is nog vierkantig aangesloten
deel 2 met groundplane; het is verre van afgewerkt, maar alle verbindingen zijn er
Hier deel 1 zonder groundplan , ik weet het alles is nog vierkantig aangesloten
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Hoe curieus, de vermogens lijnen hebben dezelfde breedte als de zwakstroom lijnen. 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Fout is het niet. Extra koper kost niets extra'sray5150 schreef:Hoe curieus, de vermogens lijnen hebben dezelfde breedte als de zwakstroom lijnen.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Daarom wilde ik het nog niet posten met verbindingen, die vermogenslijnen moeten nog uitgedikt worden wilde eerst kijken of ik alle verbindingen deftig kon maken , moet nog de verbindingen onder een hoek van 45 graden maken, maar naar mijn mening moet het toch lukken

- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Hoe maak ik een goede pcb layout topic
Misschien is het wel interessant vanaf welk punt moeten we vermogenslijnen beginnen te implementeren ?
Denk dat het wel interessant kan zijn om hier het een en ander bij te leren
Hier is het gebruikte schema :
Denk dat het wel interessant kan zijn om hier het een en ander bij te leren
Hier is het gebruikte schema :
