Mission 770s crossover probleem

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Wie kan mij helpen?
Ik ben in het bezit van een set Mission 770S speakers. Ben erg tevreden met het geluid (midden) maar de bas weergave blijft echt achter. Mijn versterker is een NAD 319. Heb al naar demping gekeken, andere kabels maar bas weergave blijft echt achter. Te zacht en geen weergave vanaf 50 hz of lager. De gebruikte woofer is volgens mij een Siare (frans produkt)
22 cm polypropileen. Heb hier geen gegevens van.
Mijn probleem, ik heb het idee dat er aan het filter is gesleuteld. Ik zie alleen twee luchtspoelen en voor de rest niets (zie foto).

Wie kan mij helpen?
Bijlagen
filter 2.JPG
woofer 1.JPG
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door pappaleo »

Hm. Niet origineel, vrees ik. Het ziet er uit of er wat uitgesloopt is. Lijkt wel een trend te worden. :mrgreen:
Hoe zitten die spoelen aangesloten? Kan je een tekeningetje maken?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door pappaleo »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door ds23man »

Zat ook al even te zoeken, zijn wel veel varianten van geweest.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door ds23man »

Dit is het filter van de 770 freedom:

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... -caps.html
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Hoop dat ik begrijp wat je bedoelt maar de spoelen zijn direct op de speakers terminals gesoldeerd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door ray5150 »

Ik neem aan dat de luidsprekers gebruikt zijn aangeschaft ?
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

thanks, ds23man. Veel gegoogled maar had deze nog niet gevonden.

Kan dit crappy filter de reden zijn dat de bas weergave achter blijft?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Dit is het filter van de 770 freedom:

http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... -caps.html
Tweede orde filter voor het laag. Zo ook voor het hoog, maar er staat nog een spoeltje in serie met de tweeter, alsof het tophoog wat weggefilterd moet worden. :think:

Overigens heb ik al diverse woofers gezien in de diverse varianten. Degene die ik vroeger eens gehoord heb is degene met de doorschijnende pp konus.
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 08 dec 2015, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Ja, via MP voor 75 euro. Ik heb ook de Mission 737 en hou van het geluid van deze speakers. Ik heb gewoon het idee dat ze veel beter kunnen spelen dan ze nu doen!
Snap nu ook waarom.
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Het bizarre van alles is dat het midden en hoog echt goed klinkt!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door ds23man »

Als ik de foto van de topicstarter zo zie, is er in gerommeld. Nu het probleem om de originele configuratie terug te vinden. Ben bang dat we iemand moeten vinden met een setje 770S.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door pappaleo »

maxfly62 schreef:
Hoop dat ik begrijp wat je bedoelt maar de spoelen zijn direct op de speakers terminals gesoldeerd.
Kun je de waarde van die spoelen nog aflezen? En zitten ze met 1 kant aan de terminals en met de andere kant aan de + of - van de speaker? Maw maak eens een tekeningetje.
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Ga ik doen vanavond. Weet alleen dat de Seas tweeter het erg moeilijk heeft bij normaal volume. Staat volgens mij erg laag "gefilterd".
Bedankt alvast voor alle hulp!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door ray5150 »

Misschien ook het filter even eruit schroeven, en wat goede en scherpe foto's maken vanuit diverse hoeken ?
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Ok, ik hoop dat het nu wat duidelijker is. De beide min polen van woofer en tweeter zijn in serie geschakeld op aarde speaker terminal. De plus polen heb ik met een pijltje aangegeven. Er zijn geen waardes te lezen. Ter info, de tweeter is een SEAS H253.
Bijlagen
filter tekening.jpg
IMG_2531.JPG
IMG_2532.JPG
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door pappaleo »

Ik ga ervan uit dat je het pijltje voor de gemeenschappelijke - van de spreakerunits bij de verkeerde aansluiting hebt gezet.
De gele klodder met het blauwe onderdeel eroverheen stelt naar alle waarschijnlijkheid een condensator voor.

Dan krijgen we dus iets dat er zo uitziet:
Filter.png
En dat is op zich natuurlijk niet heel vreemd. Hangt wel af van de waarde van de onderdelen.
Maar origineel is het in ieder geval niet.
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Zal het volgende keer proberen te tekenen zoals jij hebt gedaan Pappaleo! Foto met tekening die ik heb gemaakt klopt wel qua aansluitingen. Dat het vreemd in elkaar zit geef ik toe. Denk dat ik maar op Ebay ofzo naar een vervanging crossover ga zoeken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door pappaleo »

maxfly62 schreef:
Zal het volgende keer proberen te tekenen zoals jij hebt gedaan Pappaleo! Foto met tekening die ik heb gemaakt klopt wel qua aansluitingen. Dat het vreemd in elkaar zit geef ik toe. Denk dat ik maar op Ebay ofzo naar een vervanging crossover ga zoeken.
Waar woont je huis? Ik heb inmiddels een wachtrij, maar aan de andere kant...... ik ben toch bezig.
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Hoofddorp.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door pappaleo »

Heb je haast?
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Nee absoluut niet. Is voor mij een fun projekt.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door pappaleo »

Als januari vroeg genoeg is, dan wil ik de boel wel eens nameten en er een filter voor verzinnen.
Daar wordt ie naar alle waarschijnlijkheid niet slechter van.
maxfly62
Berichten: 20
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 10:09

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door maxfly62 »

Zou super zijn.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission 770s crossover probleem

Bericht door wouter »

Ik heb de 707, 717 en 737R gehad. Eigenlijk geven ze allemaal geen fatsoenlijk laag weer, onder 50 Hz echt niets. Er zit ook meer een gat in dan een pijp, hij heeft de dikte van het front meen ik.

'I wanted something lighter on its feet and more dynamic' uit de folder kun je wel volgen als je ze gehoord hebt, lichtvoetig klinkt het allemaal wel. De Seas tweeter zat ook in de 717, ik verwacht dat opgedroogd ferrofluid roet in het eten gooide want het klonk onprettig. De 707 was mijn favoriet, met de Vifa C20WH en de Vifa D19TD. De met identieke units opgebouwde 762 klonk warmer, maar minder lichtvoetig. De opvolger, de 762i had een peerless woofer (met rubberen randen).

Die filterbakjes zitten standaard achterop die terminals, maar mijn ervaring is dat de 707 goed klinkt met een 0,68mH spoeltje en een 4,7uF condensator. Geen weerstand, 2 componenten dus!
De luidsprekerkabels zijn ook origineel. Ik zou niet weten waarom dit niet origineel zou zijn... Ik zie een 1e orde elektrisch filter voor de woofer en een 2e orde voor de tweeter.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”