Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door MHasebos »

Dag forumleden!


Dit is mijn eerste post, en mijn 2e project.
1e project was een vloerstaander, maar een bassreflex bouwen zonder meet aparatuur is toch een aardige challenge!
Na deze subwoofer afgewerkt te hebben, zal ik een gesloten systeem bouwen voor de vloerstaanders.

Ik werk zelf in de Gamma, en sta in de zagerij. dat betekend dat ik een heerlijke platen zaag tot mijn beschikking heb (ook in mijn vrije tijd) en dat ik dus alles pietje precies kan zagen :sure:

Zo, nou het idee is dus om de laag sectie van mijn actieve Adam A3X-jes uit te breiden.
Uiteindelijk wil ik met software matige DSP (Pure Music misschien? Of een ander gratis alternatief?) een HPF toepassen op de actieve monitoren, maar aangezien dit dan betekend dat ik een 4 channnel DAC aan moet gaan schaffen, zal dit nog wel eventjes duren.

't Idee nu is dat ik van mijn DAC en (ja sorry) mijn headphone out een multi output device maak, en zo dus 2x stereo heb.
Een aantal mensen hebben het voor elkaar gekregen op deze manier 4 mono kanalen te bemachtigen, maar mij lukt het niet. Misschien iemand met tips? :)
Met deze oplossing krijg ik dus een stereo output voor de laagsectie, die ik door middel van de 'why not wye' tutorial bij elkaar voeg naar mono.

Na de SLS 263 door winISD gehaald te hebben, kwam ik uit op 78,590L.
Incl bracing, versterker kastje, en een berekening gemaakt te hebben van hoeveel inhoud de speaker zelf wegneemt (deels een schatting...) kwam ik op een inhoud van 88,968L uit.
Echt laag gaat deze woofer niet volgens winISD, fs van +-47 Hz, maar ik ben eigenwijs, en ben er van overtuigd dat hij lager kan spelen ](*,)

Bracing is klaar en gelijmd, de rest ga ik er omheen bouwen.

Morgen ga ik het gat voor de versterker eruit zagen, en de luchtdichte bak verlijmen op het achterpaneel.

Ook ga ik de uitsparing voor de subwoofer aan de achterkant nog even netjes rond frezen.

Hoop dat jullie het wat vinden worden, en ik ga binnekort updates plaatsen.
Bijlagen
Dit is hoe het er nu uitziet.<br />Alleen de bracing is nu gelijmd, de rest ligt nog los.
Dit is hoe het er nu uitziet.
Alleen de bracing is nu gelijmd, de rest ligt nog los.
IMG_1995.JPG
IMG_1994.JPG
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door vincneus1 »

Ziet er strak en netjes uit hoor! Maar wat een klein woofertje in een grote behuizing zeg, is dat een 8inch? Maar dat zegt niks hoor, als het maar goed klinkt!
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door MHasebos »

Dank!

Nee is een 10 inch, en ach, wat je al zegt, zolang het maar goed speelt.

Denk erover na om te fineren met Amerikaans noten, dus dan is 't grote oppervlak ook nog eens leuk om naar te kijken :)

Groeten!
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door vincneus1 »

Klinkt goed! Houd ons op de hoogte
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door wouter »

Mooi bouwwerk!
En na filtering komt zoiets natuurlijk wel flink laag, en zo'n groot volume geeft een mooi rustig laag. There's no substitute voor cubic inches zeggen ze in Amerika dan.
MHasebos schreef:
Ik werk zelf in de Gamma, en sta in de zagerij. dat betekend dat ik een heerlijke platen zaag tot mijn beschikking heb (ook in mijn vrije tijd) en dat ik dus alles pietje precies kan zagen :sure:
Wat? Kunnen ze bij de gamma zo precies zagen dan? Nog nooit gemerkt... :D
En wat betreft dat pietje precies, jij kunt goed schatten :mrgreen:
MHasebos schreef:
(deels een schatting...) kwam ik op een inhoud van 88,968L uit.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door bas focal m180 »

Van wanneer is de hypex?

Een oude hypex van voor 2010 heeft een 6db boost bij 25hz de nieuwere 3db 25hz , dan heb je nog roomgain dus de 47hz word in de praktijk echt wel stukken lager.

Zet m in een hoek, tegen een muur met mazzel sla je weinig staande golfen aan op de luisterplek dan gaat het nog lager.
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door vincneus1 »

bas focal m180 schreef:
Van wanneer is de hypex?

Een oude hypex van voor 2010 heeft een 6db boost bij 25hz de nieuwere 3db 25hz , dan heb je nog roomgain dus de 47hz word in de praktijk echt wel stukken lager.

Zet m in een hoek, tegen een muur met mazzel sla je weinig staande golfen aan op de luisterplek dan gaat het nog lager.
Ik wist het al hoor, ik had de ouwe gekozen.... :twisted:
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door MHasebos »

Wouter, bedankt!
wouter schreef:
Mooi bouwwerk!
En na filtering komt zoiets natuurlijk wel flink laag, en zo'n groot volume geeft een mooi rustig laag. There's no substitute voor cubic inches zeggen ze in Amerika dan.

Hier had ik ook wat over gelezen.. Kun je me uiteggen waarom een woofer na filteren opeens lager komt? is dit doordat hij boven de, laten we zeggen, 100hz niet hoeft te trillen, en ie daardoor meer 'ruimte' heeft voor de wat grotere bewegingen?
MHasebos schreef:
Ik werk zelf in de Gamma, en sta in de zagerij. dat betekend dat ik een heerlijke platen zaag tot mijn beschikking heb (ook in mijn vrije tijd) en dat ik dus alles pietje precies kan zagen :sure:
Wat? Kunnen ze bij de gamma zo precies zagen dan? Nog nooit gemerkt... :D
En wat betreft dat pietje precies, jij kunt goed schatten :mrgreen:
MHasebos schreef:
(deels een schatting...) kwam ik op een inhoud van 88,968L uit.
Ik had alleen de kegel van de conus uitgerekend, en de magneet... vandaar een schatting. En omdat ik de rest wel precies uit kon rekenen, kwam ik uit op een aantal cijfers achter de komma.

Oh en over de gamma zaag meneeren (ja ik ga ze verdedigen hoor!) de zaagbladen worden vaak geslepen, daardoor worden ze gewoon dunner! als iemand vraagt of ik het zo precies mogelijk zaag, kijk ik eerst hoeveel ik bij het getal moet tellen, of eraf moet trekken.
En voor mezelf kan ik dit natuurlijk nog veel precies'er doen :sure:

Al kom ik er net achter dat ik toch even een kleine milimeter van het 'gaten paneel' van de bracing moet gaan schuren :(
ik met mijn grote mond...
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door MHasebos »

bas focal m180 schreef:
Van wanneer is de hypex?

Een oude hypex van voor 2010 heeft een 6db boost bij 25hz de nieuwere 3db 25hz , dan heb je nog roomgain dus de 47hz word in de praktijk echt wel stukken lager.

Zet m in een hoek, tegen een muur met mazzel sla je weinig staande golfen aan op de luisterplek dan gaat het nog lager.
Dag bas!

Dank voor de tips, ga zeker expirimenteren met de plaatsing, al heb ik niet heel veel keus, aangezien het een kist is van 49x49x49.... :oops:

Is trouwens de nieuwere! Meneer van speaker & co zei dat ie de laatste 10 van hypex op had gekocht, ze gaan een nieuwe lijn uitbrengen vertelde hij mij.

groetjes!
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door MHasebos »

Zo. Compartiment voor de versterker verlijmd. Alles goed en wel...

Totdat ik besloot dat ik rampa moeren zou gebruiken in plaats van inslagmoeren voor de spikes...
Rotdingen krijg je er op geen enkele manier recht in :(
Dus besloten ze niet te gebruiken, gaten volgespoten met een lijmpistool, en toch maar de inslag moeren er in getimmerd... De verlijmde gaten ga ik niet meer zien na het fineren, maar toch voelt het niet fijn.

Wat zeggen jullie, morgen even een nieuw paneeltje zagen, of met deze doorgaan?

fijne avond!
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door vincneus1 »

Hetelijm lijktvme sowieso nuet sterk genoeg voor lange tijd. Ik raad je aan mdf zaagsel met sterke houtlijm mengen en het daarmee vullen. Is geimproviseerd maar het creeert een sterkere verbinding dan mdf zelf
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door MHasebos »

verdorie, dat is een goeie... Heb ze nu al vol zitten met pistool lijm!

Hoezo denk je dat het op lange termijn niet zal werken? Ze zullen er niet uit schieten denk ik hoor, zelfs niet op een hoog volume. Ik zie het al voor me: PLOP :lol:

Denk dat ik toch maar een nieuw paneeltje moet zagen, hopelijk ligt er een 22mm afval stukje in de houtbak!
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door vincneus1 »

Als het montage/siliconenkit is kan het best werken hoor, het schiet er niet uit nee naar het kan wel gaan lekken als er een bubbel inzot oid, als dat fout gaat moet al het fineer er weer af. Nieuwe plaat lijkt me het veiligste :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door wouter »

uitboren en een deuvel in slaan (met lijm). Daarna goed voorboren en je hebt een sterkere verbinding dan dat het met MDF zou zijn geweest :mrgreen:
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door vincneus1 »

wouter schreef:
uitboren en een deuvel in slaan (met lijm). Daarna goed voorboren en je hebt een sterkere verbinding dan dat het met MDF zou zijn geweest :mrgreen:
Ook een goeie!
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door MHasebos »

vincneus1 schreef:
wouter schreef:
uitboren en een deuvel in slaan (met lijm). Daarna goed voorboren en je hebt een sterkere verbinding dan dat het met MDF zou zijn geweest :mrgreen:
Ook een goeie!

Ik denk inderdaad dat dit 'm gaat worden, scheelt toch weer wat geld.

Hartelijk dank voor het meedenken heren, :dank:
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door vincneus1 »

Graag gedaan, daarom zijn we hier :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door wouter »

en hier :lol:
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door MHasebos »

Nou! The Nightfly van Donald Fagen opgezet, Bracing net vast gezet in de deels gelijmde kast, morgen de rest!

Kan niet wachten deze bad-boy te horen!

Ik houd u up to date!
Bijlagen
IMG_2016.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door wouter »

Aan je manier van werken zal het niet liggen. En wat zien we voor mooi filterplankie daar links liggen?
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door MHasebos »

wouter schreef:
Aan je manier van werken zal het niet liggen. En wat zien we voor mooi filterplankie daar links liggen?

Zeer bedankt :)

Ja klopt! Die zijn voor het mislukte vloerstaander bas reflex project. Is een 4e order butterworth, kantelfrequentie van 1850 hz. Gaat een Seas 26TF en een peerless sds 164 aansturen in een gesloten systeem.
Al denk ik dat ik voor een wat beter woofertje ga dan, wie weet wat de buidel toestaat.
Bijlagen
IMG_2018.JPG
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door bas focal m180 »

haha, klein plankje :wink:
vincneus1
Berichten: 132
Lid geworden op: wo 07 jan 2015, 16:10
Locatie: Groningen

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door vincneus1 »

MHasebos schreef:
Nou! The Nightfly van Donald Fagen opgezet, Bracing net vast gezet in de deels gelijmde kast, morgen de rest!

Kan niet wachten deze bad-boy te horen!

Ik houd u up to date!

Ben benieuwd!
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door MHasebos »

bas focal m180 schreef:
haha, klein plankje :wink:
Ja valt mij ook op, alles wat ik tot nu toe maak is veel te groot.

Wie weet een challenge voor de toekomst, een mini tweeweg systeem?
MHasebos
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 okt 2015, 22:56

Re: Peerless SLS 263 + Hypex DS 1.2

Bericht door MHasebos »

Nou hij staat hoor, en neemt ongeveer de helft van mijn kleine zolder kamertje in.

Klinkt top, afgezien van de monitoren die te vergeefs ook mee willen doen met het sublaag.
Zit te denken aan een mini dsp/digi combo. Iemand hier ervaring mee?

Morgen wat meer demping erin stoppen, kijken wat er gebeurd.


Plan is dus nu, een 2e behuizing in elkaar te lijmen met een Q van 0.9, ipv 0,707, wat uikomt op een kast inhoud van 33,83L. Externe afmetingen zouden dan uitkomen op +-36x36x36.

Is 't proberen waard, niet?
Bijlagen
De kleine Adams lijken wel heeeel klein...
De kleine Adams lijken wel heeeel klein...
Achterpaneel
Achterpaneel
Bak voor de versterker. Met decoupeer-zagen moet ik nog aardig oefenen, zoals jullie zien.
Bak voor de versterker. Met decoupeer-zagen moet ik nog aardig oefenen, zoals jullie zien.
Demping erin!
Demping erin!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”