zelfbouw passieve radiator

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Jerommel

Re: zelfbouw passieve radiator

Bericht door Jerommel »

MarcoSQ schreef:
Dat is inderdaad wat ik probeerde te zeggen met die 'zware' membranen hierboven : zijn kennelijk bedoeld voor lager afstemmen, in een KLEIN volume.
4,5 liter is een klein volume en ik wil er inderdaad laag mee kunnen.

Tymphany raadde zelf aan hun 5,5 inch PR op 5 liter toe te passen.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

MarcoSQ, ik denk oprecht dat je iets over het hoofd hebt gezien met die 13 gram.
Misschien valt e.e.a. te simuleren met de 5,5 inch Peerless PR in 5 liter en een Alpair 6M?
Dan zitten we m.i. aardig in de buurt van wat het m.i. zou moeten worden.
Helaas kan ik dat dus niet zelf...
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Vergissen kan natuurlijk altijd, al denk ik niet dat ik heel ver naast de waarheid zit. :).
Maar je mag daar natuurlijk altijd aan twijfelen.

Hier een afstemtabel voor die 5 1/5 inch Peerless. Heb deze trouwens niet zelf gemaakt.
Ik hoop dat je hem vat. Ik laat je er even zelf mee stoeien, hopelijk verschaft dat je iets meer inzicht.
peerlesssds8308804tujd.png
De massa's in de legenda zijn toegevoegde massa's. Je dient daar dus de Mms van 48gram bij op te tellen, om de totale massa te weten.

Wat valt je zoal op in jouw volume ? Op welke frequentie wordt er dan afgestemd ? Is dat dan een fijne afstemming denk je ?

(Bonus : jij zult waarschijnlijk ergens rond 60Hz gaan moeten afstemmen, zie een eerdere reactie van Pjotr. Is dat uberhaupt mogelijk met deze PR (zonder een absurd klein kastje ?)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Ten eerste, hartelijk dank voor de grafiek.
Dat maakt de dingen een stuk duidelijker.
Wel rare eenden in de bijt dan dus, die Peerless PR's
Kennelijk voor echt hele kleine subjes bedoeld?

En ja, je hebt gelijk, alleen zit je met 13 gram i.m.o. toch aan een minimale Mms.

Weer even hardop denken dan:
Ik kan dus ook kleiner gaan dan 5 liter, dat past ook beter bij zo'n kleine speaker i.m.o.
Ben nu geneigd om voor 4 liter te gaan als kast inhoud zonder speaker en zonder eventuele bracing, zal dan nog iets onder de 4 liter uitpakken.
De d.h.z. PR zal ook nog wat cc's innemen, want die kan beter dikker zijn dan ik aanvankelijk bedacht had, zie ook de Celestion PR's
Dan zit ik, aan de hand van de grafiek, op een Mms van zo'n 20 a 25 gram.
Ik denk dat ik met 20 gram moet beginnen, ook omdat de d.h.z. PR een stukje kleiner is dan de Peerless 5,5 inch PR.

De Alpairs zijn erg soepel, zodat hun eigen resonantie-frequentie het m.i. zal afleggen tegen de systeem-resonantie-frequentie.
Dat de eigen resonantie-frequentie van de Alpairs wat hoger ligt dan in dit geval wenselijk is, komt m.i. door diens lage Mms.

...of ben ik nu nog te eigenwijs?
Ik zal wel iets over het hoofd zien ook...
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Jerommel schreef:
En ja, je hebt gelijk, alleen zit je met 13 gram i.m.o. toch aan een minimale Mms.
Maar natuurlijk, dat schreef ik toch ook ? 'Massa bijdoen is makkelijker, dan er af halen'. Daarom start je met een iets te licht membraantje.
En echt, dit is echt maar een heul ietsiepietsie te weinig, tot misschien zelfs precies goed. Hangt van je kast af.
Stel dat je gelijk hebt en er moet 7gram bij. Zou zomaar kunnen. Een euro-muntstuk is al zwaarder, geloof ik :). Maar zie het maar eens te verwijderen, als je membraan al te zwaar was.

4 liter kan ook prima (was al voorgesteld ook).
De rest van je verhaal...eh...ik ga er inhoudelijk niet op in (te lang/verwarrend). Het werkt iets anders dan je in gedachten hebt denk ik :oops: .

Heel misschien heb ik vanavond wat tijd om een Excelletje (OpenOffice Calc natuurlijk :lol: ) te knutselen, om zelf dit soort grafiekjes en berekeningen te maken...
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Mijn punt was dat een heel soepel speakertje met een heel kleine Mms toch een hoge resonantiefrequentie heeft van zichzelf, maar het systeem zal dat omlaag trekken i.t.t. bij een stugge speaker met grote Mms met de zelfde resonantiefrequentie, waar het systeem minder invloed op heeft.

Enfin, ongetwijfeld stel ik een aantal zaken anders voor dan ze zijn... 8-[

Maar ik zal met minder dan 20 gram beginnen, ik moet nog even kijken hoe het gewicht uitpakt met verschillende materialen.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

...ik denk intussen aan 15 gram om mee te beginnen.

Ik stel het meedenken zeer op prijs by the way. :bloemetje:
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Okido ! Excelletje laat ik ff zitten. Enerzijds loop ik tegen wat dingen aan die jij niet zult kunnen invullen (cq : moet ik gokwerk doen, en ik wil niet dat mensen dat zomaar voor zoete koek gaan slikken). En anderszijds zijn mijn >10jaar geleden gemaakte sheet, kennlijk niet helemaal lekker compatible met 'nu'. Met name de complexe getallen slikt ie niet.Niet zo'n trek om ff snel in te duiken...

Ben wél heel benieuwd waar je uiteindelijk gaat komen :) !
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Ik vergat nog iets : even terugkomen op je stelling 'de systeemresonantie overwint het wel, van de driver-resonantie'. Als ik die zo goed begrepen heb...

Drie simulaties. Van reflex-systemen, met jouw Alpair, in 4 liter. Dat is makkelijker, en het verschil met een PR systeem is verwaarloosbaar klein :
jerommel2.png
- Geel = +/- de klassieke QB3 afstemming. Geldt in het algemeen als het optimale compromis.
- Rood = wat je ongeveer kan verwachten, met een onverzwaarde Peerless 5 1/4 PR. Je mist een klap midlaag, maar wint een stukje lager laag. Kan in sommige situaties (kleine luisterruimtes ect) wenselijk zijn. Maar vergeet niet : je knt niet meer gemakkelijk terug naar QB3.
- Blauw = Nog iets lager/zwaarder afgestemd :35Hz. Dat wordt wat absurd...Ook hier verlies aan midlaag, maar je krijgt er eigenlijk ook geen lager laag voor terug. Compleet zinloos dit.

Dit soort sims hebben zich inmiddels wel bewezen; de praktijk verschilt miniem.

EDIT. Pardon, verkeerde afbeelding ge-upload. Is nu de goede.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Wederom dank voor het inzicht.

...maar ik wil toch met die PR door gaan.
Ik heb al genoeg poortjes gehoord, en ik vind het idee van houtnerf die op de PR door loopt erg leuk.

Als ik de achterpaneeltjes uitneembaar maak, en ik vogel iets met M3 schroefdraad of magneetjes...?
Valt vast wel iets te verzinnen.

Nog over die Peerless PR's, hoe pakt dat dan uit met de bijpassende Peerless 5,5 inch woofer, en dan 2 van die PR's op 5 liter?
Mogelijk was dat het advies van Tymphany (?) en las ik een slordig geformuleerde her-beschrijving..
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Gezien je reactie : Ik heb waarschijnlijk onduidelijk verwoord. Sorry daarvoor.
Het was niet de bedoeling om je over te halen voor een reflex-systeem : jouw PR oplossing is namelijk ook prima. Misschien zelfs wel beter.

De enige reden dat de sims hierboven voor reflex zijn, is omdat dat voor mij makkelijker was.
Ik wilde enkel laten zien wat 'te laag afstemmen' doet met de respons : de systeemresonantie 'wint' niet van de driver zoals je leek te stellen.

Ze zijn (bijna) identiek aan sims voor PR systemen met jouw Alpair, en zo dien je ze dan ook te lezen. Dan wordt dus :
- Geel = +/- QB3 afgestemd, met dus grofweg 13-15 membraanmassa van jouw zelfbouw-PR.
- Rood = Jouw Alpair, met een onverzwaarde Peerless 5 1/4 inch PR
- Blaauw = Hetzelfde als rood, maar dan met extra massa aan de Peerless. Ik denk zo'n 30 gram extra, weet niet meer precies.

Die Peerless + 2x PR sim kom ik op terug, heb geen software voorhanden.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

MarcoSQ schreef:
Drie simulaties. Van reflex-systemen, met jouw Alpair, in 4 liter. Dat is makkelijker, en het verschil met een PR systeem is verwaarloosbaar klein
Dat vatte ik idd op als suggestie om er toch een BR ipv een PR systeem van te maken.

Ik begreep wel, dat het om de verschillen in tuning van de BR gaat.
PR is in feite toch ook een bass reflex systeem, alleen met een ander resonerend medium.

Die rode curve is wel interessant met een laag boost, of eigenlijk iets tussen de rode en de gele curve in.
En tussen in is inderdaad een 60 Hz afstemming.

Ik ga nog wat plaatjes knutselen meer in de richting van een concreet ontwerp.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik zou dat arme Alpair dingetje niet gaan boosten. Menigeen heeft zo'n ding al door overbelasting definitief stuk gekregen.

Het is leuk om de basweergave wat lager te krijgen dan standaard in een CB. Maar buikmassage of een sub gaat zo'n klein speakertje nooit worden, wat je er ook mee doet.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Uiteraard, een 3,5 inch full range speaker is voor 'near field' gebruik of in een kleine ruimte.

Maar ik heb ook lang aan een CB (closed box neem ik aan) gedacht hoor.
Gesloten klinkt m.i. wel het mooist, maar dan moet je toch laag gaan ondersteunen en de excursie wordt dan erg groot.

Hoe blaast men die dingen dan op?
Opgerookte spreekspoel of geknakte / gekneusde spreekspoeldrager?
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Ben inmiddels thuis, met LspCAD aangeslingerd. Maar ik zie dat ik niets hóéf te simmen : dat peerless reference design staat gewoon online :
http://www.tymphany.com/wp-content/uplo ... 830887.pdf

Inderdaad : met twee stuks PR's, en vijf liters. Simulaties staan in het document (komen toevallig ook uit LspCAD).

Afstemfrequentie is fors hoger dan wat je in die afstemtabel kon vinden : dat komt doordat er nu twee radiatoren gebruikt worden.
Twee keer meer oppervlak, dus 4x meer massa nodig voor dezelfde afstemming, etc. Volgens mij dat je dat al in de gaten....

Die houtnerf : dat zal met dit beperkte gewicht wel fineer worden ;-).

Inderdaad, zijn mechanisch best kwetsbare drivers : lief voor zijn, niet te veel uitslag van verlangen (cq : te laag willen gaan).
Materiaal is maar heel dun, en snel blijvend vervormd. Zie bijv. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 29&t=14125
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Jerommel schreef:
gekreukelde conus, die zijn zo dun dat ze weinig kunnen hebben.
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Nog even kort mekkeren over die massa :oops:

Had het wel al gemeld, maar niet voldoende duidelijk gemaakt denk ik : in werkelijkheid ZUL je ook meer massa nodig hebben, dan ik schreef.
Het is niet gek, dat je het weinig vindt.

Omdat we de compliantie van jouw PR niet kennen, streep ik die als het ware weg in de berekening. Die laat ik verwaarloosbaar (zeer hoog) zijn, t.o.v het aangekoppelde kastvolume. En dat leidt, tot wat minder grammetjes. Maar, in werkelijkheid is dat niet verwaarloosbaar.

Ik durf alleen echt geen inschatting te maken van de compliantie met enkel 2 rolranden. Zal vermoedelijk meer dan 1mm/N zijn, maar ik heb eigenlijk echt geen idee.
Durft iemand anders daar iets zinnigs over te zeggen ?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik schat zo met de natte duim ongeveer 2x tot 3x de compliantie van een gewoon speakertje van vergelijkbare grootte. Meestal is de spider het stugste (die is het meest lineair te maken over de X_max).
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Oki, dan hou ik het op iets van 2.5 mm/N (oftewel een Vas van 25liter voor dit formaatje). Valt die afwijking nog reuze mee.

Als je dan ook nog meeneemt dat zijn rolranden iets groter zijn dan ik gokte, dat krijgt Jerommel nog een klein beetje gelijk ook.
Ik ging uit van 80cm^2 voor een std 5 inch, maar de maten van ebay lijken meer iets van 93cm^2 aan te geven.

...dan kom je met die twee aannames, op 22 gram voor QB3 @63Hz / 4 liter. Maar toevoegen is nog steeds makkelijker, dan wegnemen ;-).

(en stiekem denk ik, dat hij eerder zoekt naar de klank van een hógere afstemming, dan een lagere... :hide: )
Jerommel

Bericht door Jerommel »

O, als dat in N/mm wordt uitgedrukt, dan is dat wel te meten met gewichtjes en een schuifmaat ?
Hoe zat het ook alweer, 1 Newton is 100 gram massa bij g = 10 m/s² (afgerond)
Gevoelsmatig verwacht ik dan iets van 5 mm/N, oftewel 0,2 N/mm.
Maar dat zullen we dan nog wel zien.
Voorlopig zijn de rolranden er nog niet...

[edit]Hmmm.. 0,2 is wel heul laag he?
We zullen zien....
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Hello.

De randen zijn binnen.

Iets anders van uitvoering dan ik dacht.
Maten kloppen wel.
Maar heeft enige offset 'naar voren'
Ik illustreer het nog wel met een ploatje.

Maar nu wordt het concreter, en tegelijk rijzen de ontwerpvragen.

In hoeverre moet ik eigenlijk rekening houden met baffle-step en het afronden van de hoeken van de kast?

De constructie heb ik ook nog niet uitgevogeld.
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

Jerommel schreef:
Maar heeft enige offset 'naar voren'
Ik illustreer het nog wel met een ploatje.

.
je gebruikt er toch 2, aan elke kant 1, dan zou je dat kunnen compenseren.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Het geeft op zich geen problemen verder.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Tja, er zouden al foto's met hout enzo moeten verschijnen, maar in plaats daar van:
rolranden.JPG
Vier rolranden, en dit is een poging tot doorsnede:
vorm rolrand.jpg
vorm rolrand.jpg (4.01 KiB) 163 keer bekeken
Zie de offset, maar is geen probleem.
Ze zijn wel iets stugger dan ik dacht.

...en om even te laten zien dat ik echt een paartje Alpair 6M (gold) Generation 2 heb:
moving bits.JPG
...en de rolranden er boven, geeft een idee van de maten.

:)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Henkjan schreef:
Jerommel schreef:
gekreukelde conus, die zijn zo dun dat ze weinig kunnen hebben.
Oei, dat is wel heftig :shock:

Kan me niet voorstellen dat dat met lage bas gebeurt, maar wel door harde drumslagen, en dan met toch zeker 20 Watt of meer.
Heb je anders wat details?

En hoe moet ik nu om gaan met baffle step en de hoeken (afronden)?
Een kast van 14 cm breed oogt het best, smaller kan niet echt ivm. PR.
Plaats reactie