Surround speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Surround speakers

Bericht door rho »

Is een 1ste orde filtertje voor die tweeter niet wat weinig? Zou zonder zijn moest je'm binnen de maand al opstoken.
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Surround speakers

Bericht door RUben »

rho schreef:
Is een 1ste orde filtertje voor die tweeter niet wat weinig? Zou zonder zijn moest je'm binnen de maand al opstoken.
Dit is het gebruikte filter. Waarom denk je dat de tweeter binnen een maand opgestookt is?

Bij mijn fronts zit ook alleen een condensator voor de tweeter, dat ontwerp komt van Zaph-Audio. Echter zit daar onder andere nog een Notch filter voor de woofer.
Bijlagen
CO.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Surround speakers

Bericht door rho »

Op welke frequentie heb je nu gefilterd?
Als je te laag filtert met een eerste orde krijgt de tweeter nog steeds een redelijke hoeveelheid energie door de spoel gejaagd.
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Surround speakers

Bericht door RUben »

Hij noemt het een 2nd order filter met één component, dus vandaar dat ik het 1e order noemde.. De crossover ligt ergens rond de 2800hz. Het komt er op neer dat ik gewoon de waardes van het filter van de 2.5 fronts heb genomen en daarbij de weerstanden heb toegevoegd om de gevoeligheid van de tweeter te compenseren. Ik weet dat je hier snel op afgerekend wordt, maar ik wil graag speakers maken, maar een meetset (-verstand) heb ik nog niet. Op het moment dat de speakers naar mijn idee prima klinken vind ik het al goed, echter als jij zegt dat de speakers stuk gaan, moet daar wat aan gedaan worden natuurlijk.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Surround speakers

Bericht door rho »

Je hebt gelukkig niet te laag gefilterd.
Dan is het al een stuk veiliger.

Let er wel op dat als je een weerstandsnetwerkje toevoegt je x-over verschuift. (ligt er aan hoeveel de impedantie op je x-over punt veranderd)

Er zitten hier wel veel grotere experts op het forum hoor. Die kunnen je wat meer input geven.
Gebruikersavatar
stessaja
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 111
Lid geworden op: do 03 jan 2008, 20:53
Locatie: Almere

Re: Surround speakers

Bericht door stessaja »

RUben schreef:
Hij noemt het een 2nd order filter met één component, dus vandaar dat ik het 1e order noemde.. De crossover ligt ergens rond de 2800hz.
Hoi Ruben het is een eerste orde electrisch filter vanwege het gebruik van een enkel component ter filtering. Dat het tweede orde wordt genoemd zal te maken hebben met de afval van de units. De natuurlijke afval van de unit gecombineerd met het filter afval zal een afval van ong. 12 db opleveren. En dat is gelijk aan de afval van een tweede orde electrisch filter.

Nu wil het toeval dat ik ook net mijn filter voor een Seas tweeter klaar heb waar ik ook een eerste orde filter voor het hoog heb toegepast. zie http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=22689. Daarbij heb ik me ook afgevraagd of het goed zal gaan. Maar het betekent gewoon dat je de speakers niet te hard moet uitsturen :-)

Heel leuk project trouwens! de surround speakers zien er zo echt top uit!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Surround speakers

Bericht door wouter »

Ziet er zeer fraai uit!

Het zit nog ietsje anders denk ik:

Het zaph ontwerp heeft een waveguide. Die lift het gebied van 1 tot 6 kHz. Daarom gebruik je bij een 1e orde (elektrisch!) filter een relatief kleine condensator, zodat het gebied rond de overgangsfrequentie relatief hard gedempt wordt. Die waveguide doet akoestisch namelijk heel veel, een soort boost onderin het bereik van de tweeter. Als je de waveguide weg laat en je zou een 1e orde filtering maken dan kom je waarschijnlijk op een grotere condensatorwaarde uit bij 2800 Hz overgangsfrequentie. Ergo: je zult nu een dal hebben rond je overgangsfrequentie en je tweeter is prima beschermd voor normale luisterniveaus (die H1212 kan enorm veel hebben).
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Surround speakers

Bericht door wouter »

Ziet er zeer fraai uit!

Het zit nog ietsje anders denk ik:

Het zaph ontwerp heeft een waveguide. Die lift het gebied van 1 tot 6 kHz. Daarom gebruik je bij een 1e orde (elektrisch!) filter een relatief kleine condensator, zodat het gebied rond de overgangsfrequentie relatief hard gedempt wordt. Die waveguide doet akoestisch namelijk heel veel, een soort boost onderin het bereik van de tweeter. Als je de waveguide weg laat en je zou een 1e orde filtering maken dan kom je waarschijnlijk op een grotere condensatorwaarde uit bij 2800 Hz overgangsfrequentie. Ergo: je zult nu een dal hebben rond je overgangsfrequentie en je tweeter is prima beschermd voor normale luisterniveaus (die H1212 kan enorm veel hebben). Het is dus niet zo theoretisch 1e orde op 2800 Hz, dan zou je bij een 6 Ohm tweeter 5,4uF moeten hebben en 3,9uF geeft een filtering op 4kHz

Edit: Ik zie dat je niet het waveguide ontwerp van zaph hebt aangehouden. Gebruik je wel die filtering? http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Surround speakers

Bericht door RUben »

Hallo Wouter, bedankt voor je reactie, dan van die waveguide wist ik niet. Ik heb voor de fronts inderdaad het zelfde filter aangehouden, doet het overigens al jaren uitstekend hoor. Het klopt inderdaad dat een calculator een andere waarde aangeeft. Ik had geprobeerd nog een condensator parallel te plaatsen, echter vind ik het verschil nauwelijks hoorbaar, binnenkort krijg ik nog andere condesatoren, zal dan nog even experimenteren. Je ziet dat bij het ene ontwerp de overgang meer overlap heeft bij de crossover dan de ander, kwestie van gevoel? Het blijft sowieso interessant om ooit eens een meetset aan te schaffen.
Laatst gewijzigd door RUben op wo 02 dec 2015, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Surround speakers

Bericht door rho »

Een meetset kost niet zoveel hoor. Volgens mij kom je met een laptop en een microfoon van b.v. MiniDSP al best ver.
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Surround speakers

Bericht door RUben »

Hallo rho, heb je toevallig een linkje naar een shop?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Surround speakers

Bericht door rho »

Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Surround speakers

Bericht door Jag »

Ik zou wel voor deze gaan link. 2 kanaals meten, minder issues, kabels erbij en ook meteen impedantie meetbox. Betere deal :)
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Surround speakers

Bericht door rho »

Inderdaad. Da's een mooie set.
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Surround speakers

Bericht door RUben »

Is dit wellicht een goed(koper) alternatief?

Impedantie meting nutting? Gaat mij alleen om het filteren.

Waar sluit ik de speakers op aan?
Bijlagen
baxshop.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Surround speakers

Bericht door Jag »

Sja, het is wel net iets goedkoper. Maar voor filter ontwerp is impedantie meten natuurlijk wel erg nuttig. En twee kanaals meten is ook wel erg prettig. Dus ik denk dat die complete set bij Rumoh wel een betere optie is.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Surround speakers

Bericht door wouter »

RUben schreef:
Waar sluit ik de speakers op aan?
Bij het rumoh set (heb die ook maar dan met de Focusrite 2i2) via de jackbussen uitgang met een verloopje naar tulp zo mijn (voor)versterker in.
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Re: Surround speakers

Bericht door Yannick »

Die Behringer microfoon hebben gigantische afwijkingen onderling. De microfoon via Juoiga of Rumoh krijg je netjes een calibratie-file bij. Met die Behringer kun je volgens mij zet zo goed zelf een grafiek tekenen, heb je dan net zo veel aan.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Surround speakers

Bericht door ds23man »

Al die microfoons komen uit dezelfde (Chinese???) fabriek en hebben allemaal dezelfde Panasonic electret kapsel. Koop er 1 met een kalibratiefile.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Surround speakers

Bericht door Jag »

Jongens, wel ff lezen, calibratie bestand zit er bij
Gebruikersavatar
Yannick
Berichten: 505
Lid geworden op: do 01 mar 2007, 19:30
Locatie: Schiedam

Re: Surround speakers

Bericht door Yannick »

Ik zie het er niet bij staan hoor:

http://www.bax-shop.nl/kleinmembraan-co ... informatie

Productspecificaties
compacte condensator meetmicrofoon voor akoestische meting
geschikt voor kamer, studio en podium
frequentiebereik: 15 tot 20.000 Hz
harmoniseert met de DSP8024 of andere real-time analyzers
fantoom voeding, +15 V tot +48 V
inclusief stevige case met microfoonhouder
Electret condensator technologie
omnidirectioneel

Zoals ik al zei, laat die behringer buiten beschouwing en pak de UMIK of het setje van Rumoh die beide wel een calibratie-file hebben.
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Surround speakers

Bericht door RUben »

Bedankt voor jullie input, dan moet ik even gaan sparen :)
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Surround speakers

Bericht door Jag »

Yannick schreef:
Ik zie het er niet bij staan hoor:

http://www.bax-shop.nl/kleinmembraan-co ... informatie

Productspecificaties
compacte condensator meetmicrofoon voor akoestische meting
geschikt voor kamer, studio en podium
frequentiebereik: 15 tot 20.000 Hz
harmoniseert met de DSP8024 of andere real-time analyzers
fantoom voeding, +15 V tot +48 V
inclusief stevige case met microfoonhouder
Electret condensator technologie
omnidirectioneel

Zoals ik al zei, laat die behringer buiten beschouwing en pak de UMIK of het setje van Rumoh die beide wel een calibratie-file hebben.
Ik doelde (+linkde) ook op het Rumoh setje 8).
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Surround speakers

Bericht door Jamesblond »

ds23man schreef:
Dus dan kunnen we tot een consensus komen dat er in de praktijk nauwelijks informatie beneden de 80Hz in de surroundkanalen zit?
Hangt erg af van het materiaal.

Ja: tijdens de mix (of daarna nog, tijdens mastering) wordt bij *sommige* films/series/concerten HPF gefilterd op alle kanalen, behalve FL-C-FR-Sub. Bij genoeg andere titels wordt full-range uitgestuurd naar alle kanalen en is er nog een separaat LFE kanaal. Ik prefereer persoonlijk de laatste optie. De eerste optie lijkt mij namelijk teveel op Bose: de fabrikant bepaalt voor mij wat ik ga horen.

Bij de laatste optie heb je de optie om zelf je set helemaal naar wens in te regelen: ofwel 5x high-end full range speakers die ook echt full-range gebruikt worden. Ofwel je doet het met wat kleinere speakers en compenseert door bass-management en één of meer subs. Dat veel mensen er voor kiezen kleine spiekerts te gebruiken die nagenoeg geen laag produceren, moeten ze lekker zelf weten. Maar dat betekent naar mijn mening niet dat de studio op voorhand al het laag maar weg moet laten en naar de sub sturen. Ik doe dat liever zelf, als ik dat wil.

Wil je weten wat werkelijk gebeurt in een levendige surround mix: zet alle speakers op "large" en kijk naar de woofers van je surrounds. (Doe dat dan wel tijdens een slechte film, anders is het zonde) ;)
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Surround speakers

Bericht door Jamesblond »

bas focal m180 schreef:
Bij een surround opstelling gaat men ervan uit dat je het laag door goede front speakers laat weergeven of met een aparte subwoofer.
Dus word dat zoals ik en ds23 aangeven al in de studio bepaald.

Het maakt niet uit of je instelling op small staat we hebben het over surround weergave en niet over grote of kleine front speakers waar je small of large kiest.

Stel het gaat lekker te keer in een film met een 30cm sub, de dino rent van voor naar achter denk je werkelijk dat het 17cm woofertje dat bij kan houden als die dat laag even luid moet weergeven, ik denk dat heel wat surround speakers de geest geven.

Achter speakers hoeven ook niet laag want laag is mono en niet te plaatsen, je sub/frontspeakers doen het werk en de surround speaker achter de rest vanaf 80hz.


Thx geeft aan 80hz 24db, 12db weergave van de opname en 12db speaker.
Aldus de consensus, maar wat mij betreft niet waar. Ik kan over het algemeen prima horen waar een subwoofer staat. Ook mijn eigen. En echt niet door incorrecte instelling ( <40Hz, 24dB, nagenoeg faserein t.o.v. fronts). Ook niet door trillende wanden of andere mid-band rommel. Misschien hoor ik andere dingen dan de meeste mensen. Maar in mijn beleving is laag weldegelijk directioneel en als zodanig te lokaliseren. Dat vrijwel alle mix- en mastertechnici laag in mono mixen, is een ander verhaal.

Wederom voor mij een reden om ook mijn surrounds dusdanig te dimensioneren dat ze (ver) beneden 50Hz kunnen spelen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”