Oriënteringsfase buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

De moeilijkheid zit 'm in de aansluitingen van die trafo.Er staat A,B,... bij en dan heb je een lijst nodig van het verband tussen de aansluitingen/prim.imp./sec.imp.Anders wordt 't puzzelen/meten.
Voor de Hammond heb ik de wikkelings verhouding uitgezocht,in de hoop er een sec.midden uit te krijgen (niet dus)
Krijg je zoiets,
Hammond-125PP.jpg
In plaats van letters stan de ansluitingen hier van 1...6.
Da hoort dus een lijst bij,zoiets zou je ook voor de Amroh moeten hebben.
Bijlagen
halst.JPG
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Dus Anne
Als ik het goed begrijp gaat de primaire impedantie veranderen ten gevolg van de secundair aan gesloten belasting
en afh van de belasting secundair wordt de impedantie 5- 7 of 10Kohm
Dit is dus zoiets als een (over) kritisch gekoppeld kring :think:
ik ga op zoek naar een dergelijke tabel voor deze trafo
bedankt voor de toelichting Anne :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door OpaBert »

U70BN1.jpg
Van de U70BN
wel wat gevonden beetje teleurstellende data eigenlijk
40 watt Public Adress 20 Watt werkelijkheid,s weergave
ik had daar wat meer van verwacht :?
Bijlagen
U70BN UGT-2.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door ds23man »

En op pagina 2 zijn de vermogens voor PA en werkelijkheidsweergave omgedraaid! :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door ray5150 »

20 Watt kan anders loeiend hard zijn ! :shock:
(Hangt natuurlijk van de gevoeligheid van de luidsprekers af. :wink: )
audiotube
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 12:50
Locatie: Eelde

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door audiotube »

Hallo Zweitse ben je er al uit wat je eventueel wil gaan bouwen. Ik had me niet gerealiseerd dat je zo dichtbij woonde. Ik bouw al jaren SE versterkers en kan je eventueel wel helpen. Luister op dit moment ook naar een SE KT77. Ik ben ooit begonnen met een el84 pp en daarna een el84 se. Na die se heb ik louter en alleen maar se versterkers gebouwd. Wat ik zelf altijd een goed ontwerp vind zijn die van Alexander Kittic zoals de RH84 of de RH807. Ik heb ze beide gebouwd en met zeer goede resultataat.Als je het leuk vindt kan je altijd een keertje komen luisteren. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Voorlopig ben ik nog druk bezig met de bouw van de ExtremA versterkers. Voor de bouw van een buizenversterker lijkt mij het onderwerp van DHTRob een mooi begin, of wellicht de HF10 van Phillips.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Tja,zitten we hier het draadje van Zweitse te vullen met een heel ander verhaal :shock:
Voor de mogelijkheden met die U70B maar even verwijzen naar een ontwerpje dat ik in elkaar had geflanst naar aanleiding van de door Aat aangedragen EL12N.Lijkt me wel geschikt :sure:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... N#p1678437
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ach, ik ben blij met alle informatie over buizenversterkers, het is voor mij allemaal nieuw :wink:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Zweitse
Meja Culpa meja maxima culpa :hide:
Ik ga wel naar het (D)raadje van die EL12 van Anne :proost:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Bert61 schreef:
Zweitse
Meja Culpa meja maxima culpa :hide:
Ik ga wel naar het (D)raadje van die EL12 van Anne :proost:
Het is voor mij geen probleem hoor, volgens mij zitten we allemaal een beetje in de oriënterende fase, dus dat past prima in dit draadje :wink:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Dan kunnen we nog even doorgaan :D
Die U70B kan meer aan dan 2xEL84 en 4x is weer wat veel.De EL12N zit daar mooi tussenin en (nog steeds?) niet duur,vandaar mijn verwijzing.
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Snap iets niet
ik zit nu al 2 dagen te meten en lees nu eens het datablad bij ide U70B en U70BN
ik heb 4 trafo,s
en niet 1 Trafo zit ook maar ergens in de buurt van die 50H welke de zelfinductie primair zou moeten zijn
De U70BN iets van 7 H :think:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Doe het volgende 's ,heel voorzichtig of met een scheidingstrafo.(en dan nog oppassen)
De 230V via 220k (1W is zat) op de twee anode-aansluitingen van de trafo.Dus 230V - 220k - P - andere P - andere 230V.
Welke spanning meet je dan tussen P en P ? Niks aan de LS-kant aansluiten !
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door OpaBert »

Is gelukt Anne
was vanavond naar de hobby club
daar met een ander LC metertje gemeten 1 klopte redelijk 68H maar een ander 200H :?
toen ongeveer jouw methode met 50Hz en een 24 volt trafootje dat was 25 volt.
Dat schreef Amroh in 1955 in de bijsluiter als meet methode :oops:
Bij 25 volt liep 1.5ma =16k6 - 200 Ohm DC weerstand 16k4/ (2PIxF)= 52H 8)
:lagge: :lagge: :lagge: :lagge: :lagge:
Nog een gemeten die was 48H 8)
Kijk weer wat wijzer geworden
Die leuke digitale LC metertjes zijn NIET geschikt om dikke trafo,s te meten
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Als ik kijk naar het schema van de voeding, zijn deze spoelen dan bruikbaar?
Waar ik een beetje mijn twijfels bij heb is de aanduiding AC, als ik kijk waar ze zitten in het schema is het toch DC?
Bijlagen
EL84 PP UL PSU.GIF
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door ds23man »

Na 12 pagina's orienteren was ik bang dat je in het bos verdwaald was... Maar het valt gelukkig mee! :)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door democles »

Als ik kijk naar het schema van de voeding, zijn deze spoelen dan bruikbaar?
Nee,niet bestellen,zijn niet bruikbaar voor grotere DC spanningen!!!!!!!!

Was hier ook mee de fout in gegaan,,nou ja bijna ,, lees dit. http://www.diyaudio.com/forums/tubes-va ... roidy.html

Voor EL84 PP,ga voor 10H 150mA smoorspoel.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Oké, gaan we die dus niet nemen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Moet wel kunnen hoor, zo'n HF10 heeft hoogstens 100mA nodig.Ze stellen 150mA~ (vermoedelijk effektieve waarde) als max.stroom. Neem dat het een optimistische waarde is en de spoelkern al bij 150mA= in verzadiging gaat dan is er bij 100mA= nog 50mA over voor een mogelijke rimpelstroom.Moet al heel hard brommen om dat te krijgen met een HF10 eraan.
Sommigen gebruiken zelfs een TL-ballast als smoorspoel, gaat ook, al is 't ie voor wisselstroom bedoeld.
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten, maar het maakt dus niet uit of er AC of DC doorheen loopt?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Ah!buis »

Zweitse schreef:
Ik heb hier totaal geen kaas van gegeten, maar het maakt dus niet uit of er AC of DC doorheen loopt?
Zolang de kern niet in verzadiging gaat maakt AC of DC niks uit.Met AC heb je speelruimte van nul tot max. maar met DC zit je bij de start van de (AC)rimpel al een heel eind richting max.(= voormagnetisatie) veel minder speling.
Anne
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Hier ga ik mij even verder in verdiepen, maar is het zo dat hoe meer stroom de spoel aan kan hoe minder snel hij in verzadiging raakt?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Oriënteringsfase buizenversterker

Bericht door Zweitse »

Er zijn zeker meer opties maar had gehoopt dat de spoel van Toroidy zouden gaan werken omdat ik mogelijk de UGT en voedingstrafo daar ga bestellen.
Plaats reactie