*ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

*ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door MechanicalAnimal »

Eindelijk! Gevonden! :yeah:

Nooit meer die lelijke 8.8 inbusbouten, maar gewoon fatsoenlijke, fraai afgewerkte zwarte inbusbouten in klasse 12.9.

Per stuk te koop zelfs dus ook niet een doos van 250 stuks voor achterlijk geld bij de groothandel.

zwarte inbusbouten bij Mechashop.nl

Zoek in het dropdownmenu even je maat op en bestellen maar :mrgreen:

Afbeelding

Prima zaak, vlotte levering, prima contact via de telefoon.

Aanradertje!
Gebruikersavatar
Bas Horneman
Berichten: 744
Lid geworden op: ma 13 mar 2006, 12:21
Locatie: Middenmeer (NH)
Contacteer:

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door Bas Horneman »

Zooooo...nice...zocht ook al heel lang m4/5 langer dan 8cm (kwaliteit maakte me niet eens uit)(zocht meestal in de bouwmarkt..dus dat verklaart een hoop :mrgreen: )
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door Chris_T »

Zeker naais :).
Hoe zijn ze in het echt? Ik vind ze op de foto van de webshop geen mooie coating hebben.

Heb het allang opgegeven om mooie zwarte boutjes te vinden en gewoon de spuitbus van de Action gebruikt.
Kopje ontvetten/opschuren/gronden en dan een paar laagjes matzwart erover.
Krijg je ook een heel mooi resultaat mee.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door beijert »

Het spuiten is nog steeds een mooie optie bij deze. Klein laagje is dan voldoende.
garring
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 19:37

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door garring »

Voor een ieder die het niet weet! "inbusbouten" bestaan niet! [-X
het zijn schroeven :D
Ron
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door FR_Aad »

garring schreef:
Voor een ieder die het niet weet! "inbusbouten" bestaan niet! [-X
het zijn schroeven :D
Ron
En jij hebt tijd te veel
garring
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 19:37

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door garring »

FR_Aad schreef:
garring schreef:
Voor een ieder die het niet weet! "inbusbouten" bestaan niet! [-X
het zijn schroeven :D
Ron
En jij hebt tijd te veel
jouw tenen zijn te lang
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door ds23man »

Doet me denken aan ouwe koeien en sloot....
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door richard »

Zwarte inbusschroeven als in 'niet behandeld', die dingen zijn ongecoat en kunnen enigszins vettig of roestig zijn.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door Jerommel »

Een boutje is geen moertje, maar een boutje schroef-je in een moertje toch... :think:

Een schroef wordt altijd met zijn kop aangedraaid, zoals ook de meeste bouten met hun kop worden aangedraaid.
Maar er zijn ook slotbouten en keilbouten, en die trek je aan met een moer.

Men spreekt meestal van inbus-boutjes / -bouten, als ze in een moer gedraaid worden, of aangetrokken worden met een moer.
Maar inbus-schroef is niet fout.

Houtschroeven en andere zelf-tappers worden nooit bouten / boutjes genoemd, althans dat ben ik nooit tegen gekomen.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door Jerommel »

richard schreef:
Zwarte inbusschroeven als in 'niet behandeld', die dingen zijn ongecoat en kunnen enigszins vettig of roestig zijn.
Dat zijn zo te zien 'industriële' inbusjes, die zijn zwart geoxideerd, misschien nog wat machine-olie meegebakken.
Zier er i.m.o. vaak "professioneler" uit dan gelakte / gepolijste types.
Misschien een tufje WD-40 er over voor gebruik, is voor binnenshuis prima.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door Kappa7 »

garring schreef:
Voor een ieder die het niet weet! "inbusbouten" bestaan niet! [-X
het zijn schroeven :D
Ron
Kan je dat ook uitleggen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door ray5150 »

Kappa7 schreef:
garring schreef:
Voor een ieder die het niet weet! "inbusbouten" bestaan niet! [-X
het zijn schroeven :D
Ron
Kan je dat ook uitleggen?
+1
Valt voor mij toch wel onder de categorie "mierenneuken".
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door FR_Aad »

Kijk uit voor zijn tenen
garring
Berichten: 202
Lid geworden op: vr 12 apr 2013, 19:37

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door garring »

Een schroef zet je in de kop vast
Een bout zet je om de kop vast
Dit is altijd en ongeacht wat voor draad er op mag zitten.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door Kappa7 »

garring schreef:
Een schroef zet je in de kop vast
Een bout zet je om de kop vast
Dit is altijd en ongeacht wat voor draad er op mag zitten.
En om dat de Inbusbout een zeskant inwendig heeft kun je die dan niet meer met de moer aandraaien?
Volgens mij bepaald de vorm van de kop niet of het een boud of een schroef is.


Ik ben erg benieuwd waar je deze wijsheid vandaan hebt.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door beijert »

Dat is geen wijsheid maar gewoon een feit, ik zie het probleem hier niet echt.
De kop bepaald wel of het nu een schroef of een bout betreft. Weet ik nu net...

Ik ben nooit te oud (of te trots) om te leren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door ray5150 »

Strikt genomen heeft hij gelijk :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schroef_(verbinding)#Spraakverwarring_schroef_en_bout

Persoonlijk zal het me eerlijk gezegd aan mijn bout roesten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door Jerommel »

Wiki komt ook niet echt overtuigd / overtuigend over, maar er zit wel wat in, gevoelsmatig wellicht..

Het woord "bout(je)" betekent sowieso staaf(je).
Met schroefdraad is het een schroefbout.
Met een kop is het nog steeds een boutje, maar een bout loopt nooit taps toe.
De kop soms wel

Het zijn overlappende begrippen.
Een boot heeft ook een schroef, en een hefschroef is een helikopter(soort)

Een bout heeft schroefdraad dat alleen werkt in een gat met dezelfde maat schroefdraad.
Een staaf in een gat, en in het Duits is een moer een Mutter..

In het Haags is "een bout draaien" een zachte bruine staaf in het aardewerk plaatsen.

Taal is merkwaardig...
Laatst gewijzigd door Jerommel op za 28 nov 2015, 8:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door ray5150 »

En om het nog wat ingewikkelder te maken noemen ze het te zuiden van Breda een vijs. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door Jerommel »

Aha, kennelijk van het Franse "vis", wat een schroef is.
En bij hen is een "boulon" een bout, en boulon klinkt toch weer als bolus... :shock:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8119
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door Kappa7 »

Dit stukje op wiki laat zien dat het inderdaad de kop is die bepaald of het een schroef of bout is.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bout_(verbinding)
Echter kan je maar beter geen schroeven bestellen als je een inbusbout nodig hebt.
Grote kans dat je de verkeerde krijgt aangeleverd.
https://www.google.nl/search?q=bouten&e ... AF8QsAQIMw
https://www.google.nl/search?q=bouten&e ... =schroeven
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door Jerommel »

wiki:
Een bout is een ronde staaf van metaal of ander materiaal waarop schroefdraad is aangebracht en die voorzien is van een kop.
In combinatie met een moer is het een middel om twee of meer voorwerpen met elkaar te verbinden.

Dat de kop zou bepalen of het nu een schroef is in plaats van een bout heeft op zich weinig logica.
Een dikke houtschroef met zeskantige kop noemt men tenslotte ook geen hout-bout.
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: *ZWARTE INBUSBOUTEN* www.mechashop.nl

Bericht door Gijs »

Een houtschroef met zeskantkop is in de handel een houtdraadbout.

Maar voor mij blijft een in bus ook een bout, de logica dat op ieder moertje een boutje past gaat er na veertig jaar niet meer uit.
Plaats reactie