wel,
als ze daar achter Adèle staan, en iemand merkt die op, dan zijn dat vast wel gekende luidsprekers, mét kwaliteiten, anders zet je ze niet in zo'n videoclip. En ik hou wel van vintage, en ik grijp bij deze de gelegenheid aan om wat bij te leren over deze speakers. Waren ze goed gebouwd? Klonken ze geweldig goed? Als je die 15"-driver zo bekijkt lijkt het wel of ze je wel een goed buikgevoel kunnen geven bvb. Zijn die veel verkocht geweest? Met welk soort versterker worden die best aangedreven? Wat zouden die nog kosten tegenwoordig. En andere van die vragen.
Om te beginnen hadden studiomonitoren een bepaalde sound in die tijd. Feitelijk had je 3 merken: JBL ( en de daarop gebaseerde Westlake), Urei en Tannoy. Het type studio ( muzieksoort, de voorkeur van eigenaar en techneuten) en geografische ligging bepaalde wat voor merk er gebruikt werd. Deze monitoren waren vooral gebouwd op geluidsdruk en levensduur.
Prachtige mooie (vintage)apparatuur, waarschijnlijk heeft veel daar in die kerk beter geklonken dan op de opname terug te horen valt.
Ook deze cd van Adele is verloren gegaan in de bekende "Loudness War"
W.b.t. die Tannoy's, die Coax die daar in zit werd ook diverse hifi uitvoeringen gebruikt als ik het goed heb.
Een paar dagen geleden sprak ik een Forum lid over mijn 12" fullrange speakers en dat de Tannoy 15" DC speakers van Tannoy "hoog" op mijn lijstje staan. Sterker nog.... ik vertelde dit zelfde forum lid dat Adele met een videoclip was gekomen waarin voor mij (naast de geweldige zang) met name de (slechts op de achtergrond )Tannoy's opvielen.
Dat ik iemand ken met de 5! Tannoy "Westminsters" in een 5.1 opstelling zegt vrij weinig, dat de 15" Tannoy voor veel geld van eigenaar wisselen zegt ook weinig, dat de 15" Tannoy's hoog op mijn "to have" lijstje staan (Adele is slechts een bevestiging) zegt eveneens vrij weinig.
Wat wellicht interessant is dat (Tannoy) Dual Concentric speakers niet voor iedereen zijn. Huh??? Ik heb het voorrecht gehad om deze speakers/techniek commercieel te (mogen) verkopen.
Bij de Definition (DC) "commerciële" versies kwam dit "probleem" (niet voor iedereen) behoorlijk naar voren. In eerste instantie zijn de speakers voornamelijk overweldigend. Veel laag, veel midden, veel hoog... fantastisch! Dat dit geluid "slechts" vanuit "1" positie wordt voortgebracht is voor veel luisteraars "ingewikkeld" met name het "laag" wordt een vraagteken voor velen...
Mocht je echter in de gelegenheid zijn/komen om deze "ideale puntbron" te "mogen ervaren/kopen.....dan zeg ik "DOEN! Dat ik vervolgens enorm 'jaloers" zou zijn zegt eveneens vrij weinig...haha
Bij de Definition (DC) "commerciële" versies kwam dit "probleem" (niet voor iedereen) behoorlijk naar voren. In eerste instantie zijn de speakers voornamelijk overweldigend. Veel laag, veel midden, veel hoog... fantastisch! Dat dit geluid "slechts" vanuit "1" positie wordt voortgebracht is voor veel luisteraars "ingewikkeld" met name het "laag" wordt een vraagteken voor velen...
.
Dat was gewoon een slecht ontwerp met een rommelig laag midden. Lag niet aan de units zelf maar het kastontwerp en de afstemming ervan.
Dat was gewoon een slecht ontwerp met een rommelig laag midden. Lag niet aan de units zelf maar het kastontwerp en de afstemming ervan.
Daar heb je volledig gelijk wat betreft de vloerstaanders uit deze (eerste) serie. Ik had er even bij moeten vermelden dat ik sprak over de DC8 monitor deze was ook niet ideaal maar veel beter dan de vloerstaanders.. En deze gebruikte ook "slechts" 1 driver.