[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

ds23man schreef:
Maar goed, stel ik eens een serieuze vraag als medeinvesteerder.......
Krijg je een dom antwoord van een andere medeinversteerder.

What's new ? :wink:
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 13 nov 2015, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door meiborg »

Ik zou mijn inleg terug vragen :-"
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Nog even en dit project blijkt een woekerpolis te zijn.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door bas focal m180 »

En men blijft maar zwijgen over de eerste bevindingen.

Is er een definitieve goedkeuring van de WAF.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Het lijkt hier wel de commissie Stiekem..... :lol:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door John P »

bas focal m180 schreef:
En men blijft maar zwijgen over de eerste bevindingen. Is er een definitieve goedkeuring van de WAF.
W en definitieve mening gaan over het algemeen niet samen. Je zou het flexibiliteit kunnen noemen maar dat doe ik niet.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door meiborg »

:rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Even verantwoording afleggen aan de heren investeerders. :mrgreen:
Leo heeft een beetje gejokt, ze zijn namelijk helemaal nog niet klaar...
Ik kon van de week niet zo veel doen wegen de rugklachten, maar dat is nu weer aardig bijgetrokken. :D
het midkastje, behoorlijk problematisch. eigenlijke plan was iets met schuine kanten.
Nu ben ik helemaal geen ster in verstek zagen, aanvullende items waren de beperkte binnenmaten, en de eis van minimaal 2 liter inhoud.
Kastje kon ook weer niet te groot gaan worden, zou anders weer te weinig aantal liters voor de woofer overlaten.

Eerst deze geprobeerd :
IMG_1584.JPG
Die bleek uiteindelijk maar 1.5 liter te zijn.
Na wat overleg met guruleo ervoor gekozen om een rechthoekig kastje te maken, voorzien van een inwendig schuin schot.
IMG_1581.JPG
Inwendige afmetingen zijn : hoogte 245 mm, diepte 100 mm, breedte 105 mm.
Komt op een inhoud van ongeveer 2.5 liter
Deze zal nog van binnen bekleed worden met vilt. en waar mogelijk ook aan de buitenkant.
Later (als de drivers in de testbaffle gemonteerd worden) komt er ook nog twaron in de midkamer

Dan volgt de montage van de midkamer in de kast.
Hiervoor heb ik bedacht om 2 stuks U-vormige schotten te zagen van 18 mm multiplex.
IMG_1575.JPG
Omdat er aan de zijkanten, en aan de achterkant van de midkamer nog ruimte over is in de kast heb ik er gaten in geboord zodat
deze ruimtes niet afgesloten worden ten opzichte van de rest van de kast.
IMG_1574.JPG
En zo ziet het geheel eruit als het in de kast zit :
IMG_1583.JPG
IMG_1582.JPG
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door AatV »

Lijkt me een geheel nieuw concept voor een midkastje : een gedempte gesloten transmissielijn! :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

nix nieuws hoor, zie Nescio..



maar waar komt de mid dan tov t schotje?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Het schotje eindigt vlak boven de mid unit.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Midden onder. Het is dus op de helft van de gevouwen tapse behuizing.
Ik weet ook niet of dat gewenst is. Mogelijk was het beter geweest om het schot van de achterzijde onder naar voren te laten lopen tot halverwege de diepte van het middencompartiment. Ik weet niet of dat nog kan, want de lijm droogt snel bij Ray :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Je bedoelt een strookje dat achter de magneet doorloopt ?
Moet te doen zijn om er een strookje bij te zetten.
Ja, het schuine schotje zit inmiddels al gelijmd...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

maar waar op de foto komt dan de mid?
Afbeelding
rechts, bovenaan, of voorop?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Vooraan, in het midden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Vooraan, in het midden.
dus zoals op de bovenste van de 2 in de bijlage hieronder?

dan lijkt me dat schotje niet zo veel toevoegen. zoals op de onderste (in het ontbrekende plankje aan de kopse kant) lijkt me een betere....
Bijlagen
midkastje Ray.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Dat gaat de Waf niet goed vinden ! [-X
In dat geval steekt namelijk dan de midkamer 4 centimeter achteraan buiten de kast... :shock:

Leuk voor een artistiek object in het kubisme, maar niet in huize Ray.

ach, er zijn ook merken die dat met een simpele bloempot oplossen... :lol:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door rikpost »

ray5150 schreef:
Dat gaat de Waf niet goed vinden ! [-X
In dat geval steekt namelijk dan de midkamer 4 centimeter achteraan buiten de kast... :shock:

Leuk voor een artistiek object in het kubisme, maar niet in huize Ray.

ach, er zijn ook merken die dat met een simpele bloempot oplossen... :lol:
Nou een beetje kritisch is ze wel :?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Nou, ik weet niet of de midkamer zelf ook al in de kast zit gelijmd....

Henkjan heeft natuurlijk wel een punt. Ik heb weliswaar de constructie van een tapse gevouwen kast aangedragen maar was ook niet helemaal scherp bij het uitwerken van het idee. Voor ik me realiseerde dat het beter anders kon zat de boel al in elkaar.

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt of de unit aan de kopse kant van het brede gedeelte zit of aan de zijkant. Dat betekent dat je dit idee gewoon kan uitvoeren, maar dat de plaatsing van het schuine schot anders moet. Kan dat nog?
Laatst gewijzigd door pappaleo op ma 16 nov 2015, 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
In dat geval steekt namelijk dan de midkamer 4 centimeter achteraan buiten de kast... :shock:
Dan hak je toch gewoon een gat in je muur? Ze staan bij jou daar toch al tegenaan! :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door rikpost »

ds23man schreef:
ray5150 schreef:
In dat geval steekt namelijk dan de midkamer 4 centimeter achteraan buiten de kast... :shock:
Dan hak je toch gewoon een gat in je muur? Ze staan bij jou daar toch al tegenaan! :rofl: :rofl: :rofl:
Ach ik hoor vaak bij recencies dat de luidsprekers helemaal verdwijnen met luisteren.
Mits goed ontworpen natuurlijk !,geen hond die ze straks nog ziet :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Probleem is dat Ray's vrouw niet luistert!

Welke vrouw wel trouwens? :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
Nou, ik weet niet of de midkamer zelf ook al in de kast zit gelijmd....?
Nee, zo vlot ben ik ook weer niet...
Staat wel voor deze week op de planning.
pappaleo schreef:
Dat betekent dat je dit idee gewoon kan uitvoeren, maar dat de plaatsing van het schuine schot anders moet.
Kan dat nog?
Schotje is al met bruislijm vastgezet, en gisteravond van vilt voorzien... :hide:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

De plaatsing van het schotje bleek dus gebaseerd op een misverstand.
Na wat heen en weer gefax zijn we eruit gekomen hoe het dan wel het beste kon uitgevoerd worden.
De schotjes zijn verwijderd, en ik heb twee nieuwe gezaagd.

Hieronder een printscreen van hoe het nu gaat worden :
2015-11-21.~png.jpg

En het geheel in elkaar gelijmd en geschroefd :
IMG_1587.JPG
Vervolgens een heleboel stukjes plakvilt toegevoegd :
IMG_1589.JPG
En het geheel in de kasten gelijmd en geschroefd :
IMG_1591.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Ondanks het slechte weer van de laatste dagen toch nog wat nuttigs kunnen doen.
Namelijk het op maat frezen van een testbaffle en deze voorzien van gaten voor de units.
Voor wie het niet helemaal duidelijk is, met een testbaffle word bedoelt een plaat multiplex van 18 mm, die tijdelijk op de kast komt te zitten.
Alleen maar bedoelt om metingen mee te kunnen doen.
Later komt er een nette baffle gemaakt van verlijmde lagen MDF en multiplex. totale dikte daarvan word 27 mm.
De units zullen in de definitieve baffle verzonken worden ingefreesd, hier komen ze erop te liggen.
IMG_1600.JPG
IMG_1601.JPG
Woofergaatje :
IMG_1602.JPG
Gat voor de mid erbij :
IMG_1603.JPG
En die voor de tweeter kon ook niet achterblijven :
IMG_1604.JPG
En de hele boel even passen :
IMG_1605.JPG
De komende avonden kan ik mij bezighouden met het monteren van de drivers en tijdelijke bedrading aanleggen.
Gelukkig is dat werk dat ik gewoon in de schuur kan doen, dan kan komend weekend deze kast worden verscheept worden naar papaleo.
Als het hem dan uitkomt, en de weersomstandigheden zitten mee, dan kan hij een begin maken met de metingen.
Ondertussen kan ik dan voorbereidend werk doen aan de definitieve baffles.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”