Kabels die "anders" klinken.

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door Kappa7 »

Nee dan ga je het uitgangspunt verleggen.
De vraag is
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (9.8 KiB) 1518 keer bekeken
ray5150 schreef:
Strikt genomen zou je kunnen zeggen dat een kabel die een klankverandering teweeg brengt, geen goede kabel is.
Wat de oorzaak hiervan zou moeten zijn is mij ook niet helemaal duidelijk,
blijkbaar is dan sprake van een dusdanige impedantie of capaciteit (of andere factoren) sprake dat er hierdoor een high-pass , low-pass, of band-pass filter ontstaat.
Er wordt dus gevraagd naar en oorzaak niet naar of jij vind dat het verschil er niet is.
Dat is namelijk hier niet het uitgangspunt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door pappaleo »

Anders staat tussen aanhalingstekens. :p

Verder lijkt het mij niet zinvol om de oorzaak te zoeken van een verschil dat er niet is, dus lijkt het mij een prima uitgangspunt om eerst vast te stellen dat het verschil er inderdaad is.

Als het niet mogelijk blijkt om objectief vast te stellen dat er klankverschil bestaat tussen kabels, dan zal det verschil subjectief zijn (persoonlijke beleving).

De oorzaak van het subjectief waargenomen klankverschil zal in dat geval natuurlijk ook subjectief zijn (suggestie).

Is objectief een klankverschil vast te stellen (blinde testen, metingen), dan wordt het interessant om de te onderzoeken welk natuurkundig verschijnsel hieraan ten grondslag ligt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door Kappa7 »

Lees eens een stukje terug Leo.
Daar geeft ik toch al aan dat het voor mij alle zintuigen onderdeel zijn van de beleving.
Het weghalen van een van de zintuigen zal de beleving veranderen en is dus niet meer vergelijkbaar.
Ik frees dat we zo in een rondje blijven draaien, geeft niet, ik vermaak me prima. :lol:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door FR_Aad »

:p
Bijlagen
13_0855909003500000_pro_flt_frt_01_1108_1528_306335.jpg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door pappaleo »

Ik weet wel wat je bedoelt, maar ik probeer de discussie in een logische vorm te gieten.

Voor je gemoedsrust: ik zou het ook niet in mijn hoofd halen om twee apparaten van €2000 + aan elkaar te koppelen met een dropveter van €2,50. Daar zou ik ook een fatsoenlijke interlink tussen leggen, geen exorbitante, maar gewoon een stevig, goed ogend exemplaar.

Ik ben er alleen van overtuigd dat het objectief beoordeeld geen klankmatig voordeel oplevert.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door pappaleo »

Ik zie bretels en ik lees een cirkelgeleider :lol:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door Kappa7 »

Tja dan kom je uit eindelijk op een punt uit waarin je er van uit gaat dat er geen verschil meer is. maar welke discussie voeren we dan nog :?:
Dan zou je beter de vraag kunnen stellen wie vind dat er verschil zit tussen kabels.
Dan krijgen we een mooie pol en zijn we klaar.
Echter weten we dan nog steeds niet waarom de kabels verschillen :?
Laat dat laatste nu het meest interessante zijn.
We hebben het over capaciteit gehad en impedantie, de match met de apparatuur waar tussen deze gebruikt wordt.
maar wat doet een ander kern materiaal al of niet anders en hoe zit het met afscherming en de afstand tussen de geleiders.
Allemaal dingen die ik zo uit de diverse kabel topics haal die verschil zouden maken.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door PimDriessen »

Vraag A.J. van den Hul om zijn mening, die weet wel wat over kabels.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door Jag »

Niet alleen van kabels! health-ring
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door Kappa7 »

PimDriessen schreef:
Vraag A.J. van den Hul om zijn mening, die weet wel wat over kabels.
Zit die hier ook op het forum dan?
Heb de beste man afgelopen weekend nog gesproken.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door PimDriessen »

Hoi Kappa7,


Maar het niet over kabels en waardoor er verschillen zijn gesproken?.

Groet,

Pim
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door SSassen »

PimDriessen schreef:
Vraag A.J. van den Hul om zijn mening, die weet wel wat over kabels.
Nee, die weet een boel over marketing en een product aan de man brengen tegen woekerprijzen.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door Jag »

En over wiplash, daar is die ring voor :P
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door Jan Geert »

WC-eend :hide:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door FR_Aad »

PimDriessen schreef:
Hoi Kappa7,


Maar het niet over kabels en waardoor er verschillen zijn gesproken?.

Groet,

Pim
Denk dat ze een boom op hebben gezet over de superioriteit van digitale audio.

:-)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door pappaleo »

Jan Geert schreef:
WC-eend :hide:
Dat is tegenwoordig een speaker. :mrgreen:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door TubeHead »

Kappa7 schreef:
maar wat doet een ander kern materiaal al of niet anders en hoe zit het met afscherming en de afstand tussen de geleiders.
Makkelijk.
Ander materiaal heeft een ander soortelijke weerstand Rho.
Afstand tussen de geleiders ? Capacitieve werking.


Stukje 1,5mm2 van 1m Aluminium of coper draad ? Muah.. zal weinig verschil uit maken qua weerstand denk.
Kan je wel een hele dikke kern pakken van heel lomp gezegt 300mm2 maar daar schiet je weinig op.
Skin effect treed dan op etc.. Maar das allemaal ver van je bed show.

Afstand tussen de geleiders ? Daar heeft SSassen al mooi stukje over neer gezet.
SSassen schreef:
Ja, maar ook daar zet ik vraagtekens bij, een kabel met b.v. 100pF de meter aan capaciteit afgesloten met b.v. een 200 Ohm uitgangsimpedantie in een 10kOhm ingangsimpedantie gaat bij 20kHz nog geen 0.05dB afval in 't hoog te zien geven, kortom, dat effect is te verwaarlozen. Voor de inductie van zo'n kabel geldt iets vergelijkbaars.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door Kappa7 »

Oké maar nu maakt bvb Sonore AC gebruik van een hele dunne kern.
Een verzilverde koper kern.
Laat dit dan een van de kabels zijn die metname in het laag een beter laag gaf.
Minder vet en beter gedevineert.
Lijkt me dat bij een erg dunne kern het materiaal wel weer iets gaat doen.
De andere kabel die duidelijk dingen beter deed was een kabel met een opgedampte laag met geleidend materiaal.
Ook hier weer een dunne geleider dus.
De trend die ik hier dus waarneem is dat een dunne geleider mooier klinkt als een dikke verbinding.
Zo als ik al eerder had aangegeven waren de exoten van over de €1000,- beter en de rest was eigenlijk gelijkwaardig of verschilde dus danig weinig dat ik dat verschil voor mij niet erg schokkend was.
De vraag die je dan kan stellen is dan de kabel met de dunne geleider echt beter of is de geleider wellicht te dun om het signaal naar behoren door te zetten.
Toch wordt juist aan de kabel met de dunne geleider de voorkeur gegeven.
Boeiende materie.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door Henkjan »

interlink of LS kabel?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door Kappa7 »

Interlink
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door AatV »

Tja, dunne kabel. Er zijn ontwerpers die hier een carriere aan te danken hebben..
Maar een interlink kan dun, heel erg dun zijn. :!:
Bij bijvoorbeeld een ingangsimpedantie van 10 Kohm en een signaalgrootte van 2 Volt loopt er slechts een stroom van 0,2 mA.
Ook extreem dunne toonarmkabeltjes verwerken dit met gemak.

groet,
Aat

N.B. Verzilverd koper? Kan echt niet hoor, geeft een verscherpt geluid! :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door pappaleo »

13_verband_t2.png
Ik zie een verband....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door ds23man »

Zijn jullie hier nog steeds bezig? :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door pappaleo »

Nee [-( [-(
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Kabels die "anders" klinken.

Bericht door FR_Aad »

Maar bij gebrek aan beter .....
Plaats reactie