Het probleem doet zich voor tussen de NAS en de mediaspeler.
De NAS is een Western Digital Mybook Live van 1 Terabyte.
Dat is gewoon een enkele HD in een kastje met een netwerk aansluiting en een stukje firmware erin, niks bijzonders, geen RAID of andere toestanden.
De WD is via een IP adres benaderbaar op de PC. als ook via het netwerk menu in het startmenu van Windows.
De mediaspeler is een Asus O!play Mini +
https://www.asus.com/nl/Home-Entertainm ... Mini_Plus/
De switch is een vrij recente 3Com 16 ports met maxumum van 1gb /sec.
Alles is voorzien van de laatste firmware.
Probleem is dat het de laatste tijd steeds moelijker om vanuit de mediaspeler een bestand af te spelen.
Normaal gesproken is de procedure als volgt : ik download een film op de PC. als ie binnen is pomp ik hem over naar de NAS, om na een tijdje af te spelen met de mediaspeler.
De NAS is vanuit de PC of laptop goed benaderbaar, overpompen van en afspelen van bestanden via PC is geen probleem.
Vanuit de mediaspeler word het steeds moelijker. voordat ik bij de juiste map ben, ben ik een paar minuten verder, doordat hij steeds blijft hangen op een level.
de films zitten op een map of 6 diep, omdat er ook backup bestanden van diverse computers op staan.
Wat ook vreselijk slecht gaat is het afspelen van bestanden via de mediaspeler.
De boel blijft om de haverklap hangen, om na een paar minuten weer verder te gaan.
Soms start de mediaspeler vanzelf opnieuw op.
Het lijkt wel of het probleem steeds erger word, een jaar geleden had ik nog nergens last van.
Nou ben ik gisteren eens wat aan het experimenteren geweest zonder positieve gevolgen.
Omdat er een paar UTP aansluitdozen tussen mediaspeler en switch zitten dacht ik dat het wel eens een slecht kontakt of draadbreuk zou kunnen zijn.
Dus eerst andere kabels aangesloten, en vervolgens een directe kabel los over de vloer tussen mediaspeler en switch.
Helaas gaf dat geen verbetering...
Vervolgens eens wat bestanden op een USB stick gezet en in de speler geplugd. lopen als een zonnetje...
terwijl dezelfde bestanden even daarvoor via de NAS vreselijk slecht afspelen.
Mijn voorlopige conclusie is dan dat er met de speler niks mis moet zijn.
Gisteravond bedacht ik me het volgende: kan het niet zijn dat die schijf vreselijk gedefragmeteerd is ?
Maar dan zou het vanuit de PC ook niet lekker moeten lopen.
De schijf is bereikbaar via een menu op een webpagina. daar kun je wat dingen instellen als mapshares, wachtwoorden, beveiliging en dergelijke.
Er zit een soort Scandisk in, net als bij windows. maar dat geeft een geen fouten aan.
de schijf is nog lang niet vol, er is nog zo'n 200 gigabyte vrij. ongeveer 1/4e dus
Ik snap er geen reet van.