Hoogte tweeter in een D'Appolito systeem

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Hoogte tweeter in een D'Appolito systeem

Bericht door rho »

Ik ben een vloerstaander aan het ontwerpen op basis van een bestaande kit.
Nu vraag ik me af wat algemeen aanzien wordt als een redelijke hoogte om de tweeter te plaatsen in zulk systeem. Omdat er boven de tweeter nog een driver komt wordt de speaker sowieso al redelijk hoog.
Als ik de tweeter op 88cm zet wordt de speaker zo'n 110cm hoog.
Maar ik heb de indruk dat ik eerder naar 90 a 93cm hoogte zou moeten. Ik wil de speaker niet ontzetten hoog willen maken omdat hij redelijk smal is. Esthetisch vind ik dat niet zo geweldig. Maar het moet technisch toch ook wel kloppen uiteraard.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Hoogte tweeter in een D'Appolito systeem

Bericht door FR_Aad »

Is de tweeter op oorhoogte vanaf je luisterstoel geen aardig uitgangspunt?
Gebruikersavatar
Mtraxx
Ook commercieel actief
Berichten: 436
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 23:53
Locatie: hurdegaryp
Contacteer:

Re: Hoogte tweeter in een D'Appolito systeem

Bericht door Mtraxx »

Voor D'Appolito zijn er meer regels dan alleen tweeter hoogte, ook de afstanden tussen tweeter een woofers i.c.m. crossover punt.
Zelf zou ik persoonlijk oorhoogte op horizontale luister as kiezen.
ae4873c8_vbattach205350.~png.jpg
Mischien ligt dit draaitje is toe? http://www.avsforum.com/forum/155-diy-s ... assic.html
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Hoogte tweeter in een D'Appolito systeem

Bericht door rho »

Het filter is ontworpen Door Udo Wohlgemuth. Ik denk dat die wel weet waar hij mee bezig is.
Ik heb inderdaad eens gemeten Hoe hoog mijn oor zit als ik op de bank zit. Dan kom ik rond 93cm uit.
Ik zit er nog redelijk dichtbij ook. Dan wordt het nog iets critischer lijkt me.
pulsie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 82
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57

Re: Hoogte tweeter in een D'Appolito systeem

Bericht door pulsie »

rho schreef:
Het filter is ontworpen Door Udo Wohlgemuth. Ik denk dat die wel weet waar hij mee bezig is.
Is dat deze?
https://www.intertechnik.de/Shop/Luidsp ... 2675,50407
Bijlagen
BS/quickly 28
BS/quickly 28
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Hoogte tweeter in een D'Appolito systeem

Bericht door rho »

Nee, deze.
Maar ik heb ondertussen besloten om de speakers toch op een stand te zetten. Dat maakt voor de hoogte van de tweeter natuurlijk niets uit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”