Gij gebruikt Senseo en lekker in één zin?ds23man schreef:Volgens mij krijg je een extra lekker bakkie koffie als je je Senseo erop aansluit.
Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Dus klokje.ray5150 schreef:Nee, Bas. Het is een klokje en een radio, maar het is geen wekkerradio..
De achtergrond muziek tijdens de noeste arbeid word verzorgd door een Sony set en een Philips speaker.
Ik was al bang dat ie ook muziek moest weergeven, ik dacht kom op dat kan toch wel iets beter maar je bent dus gelukkig voorzien van iets beters.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Kom ik 's middags kijken, denk je komkommertijd zal niet veel te doen zijn, heeft Ray een halve telefooncentrale in elkaar gesoldeerd
.
Man man, zo heb je meer werk met de "voorlopige opbouw" dan de hele herstelling
Maar petje af voor de volharding
.
Anne
Man man, zo heb je meer werk met de "voorlopige opbouw" dan de hele herstelling
Maar petje af voor de volharding
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Ja, Anne. ik zal niet ontkennen dat het geheel ietwat meer tijd in beslag neemt dan eigenlijk gepland was. maar alla, 't is hobby...
Zo zachtjes aan gaat het proces van samenbouwen beginnen, en tussendoor testen en controleren, natuurlijk.
Ik meen dat ik al eerder had gemeld dat ik enkele modificaties wil uitvoeren om de betrouwbaarheid te verhogen.
Die zijn zowel mechanisch alsook elektronisch.
Sommige daarvan zijn heel simpel, en met een andere heb ik iets hulp nodig.
Nu is het zo dat als de Powerplant standby staat, de versterkertrap onder spanning staat.
(en dus ook energie verbruikt en warmte produceert.)
Daar wil ik dus een verandering in aanbrengen. de huidige situatie is zo :
de eindtrap staat onder spanning, uitgangsrelais K1 staat uit. die word aangestuurd door torretje Q34.
Die word op zijn beurt aangestuurd door IC U6. dat is een 74HC595 met een hele ingewikkelde omschrijving.
Dat heeft te maken met het feit dat de uitgangspanning word gemonitord (signaallijn "Fault")
Als die actief is, word het relais niet vrijgegeven.
Nu is mijn plan om de secundaire AC voedingslijnen van trafo naar versterker trap (de besturing heeft zijn eigen wikkelingen, trafo staat altijd onder spanning.) te onderbreken, en hier een extra relais te plaatsen. vervolgens wil ik dan de "PWR" lijn pakken ter hoogte van R86 en dit nieuwe relais met een eigen torretje aanturen.
Ik wil de AC lijnen gebruiken om dat de gelijkrichting en afvlakking onboard word gedaan, en ik geen zin heb om nog meer aan de PCB te gaan rotzooien.
de bedrading van de trafo kan ik makkelijk onderbreken met een fastonnetje.
Alhoewel ik betwijfel of PWR hoog wil worden als de versterkertrap zelf uit staat, eigenlijk zou ik dit eerst moeten meten.
Zo zachtjes aan gaat het proces van samenbouwen beginnen, en tussendoor testen en controleren, natuurlijk.
Ik meen dat ik al eerder had gemeld dat ik enkele modificaties wil uitvoeren om de betrouwbaarheid te verhogen.
Die zijn zowel mechanisch alsook elektronisch.
Sommige daarvan zijn heel simpel, en met een andere heb ik iets hulp nodig.
Nu is het zo dat als de Powerplant standby staat, de versterkertrap onder spanning staat.
(en dus ook energie verbruikt en warmte produceert.)
Daar wil ik dus een verandering in aanbrengen. de huidige situatie is zo :
de eindtrap staat onder spanning, uitgangsrelais K1 staat uit. die word aangestuurd door torretje Q34.
Die word op zijn beurt aangestuurd door IC U6. dat is een 74HC595 met een hele ingewikkelde omschrijving.
Dat heeft te maken met het feit dat de uitgangspanning word gemonitord (signaallijn "Fault")
Als die actief is, word het relais niet vrijgegeven.
Nu is mijn plan om de secundaire AC voedingslijnen van trafo naar versterker trap (de besturing heeft zijn eigen wikkelingen, trafo staat altijd onder spanning.) te onderbreken, en hier een extra relais te plaatsen. vervolgens wil ik dan de "PWR" lijn pakken ter hoogte van R86 en dit nieuwe relais met een eigen torretje aanturen.
Ik wil de AC lijnen gebruiken om dat de gelijkrichting en afvlakking onboard word gedaan, en ik geen zin heb om nog meer aan de PCB te gaan rotzooien.
de bedrading van de trafo kan ik makkelijk onderbreken met een fastonnetje.
Alhoewel ik betwijfel of PWR hoog wil worden als de versterkertrap zelf uit staat, eigenlijk zou ik dit eerst moeten meten.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Dat gaat niet werken! Het relais wordt pas ingeschakeld als de spanning op de versterker uitgang OK is.
Wat wel kan is gewoon een hoofdschakelaar in de net aansluiting gebruiken, dan staat hij helemaal uit.
Wat wel kan is gewoon een hoofdschakelaar in de net aansluiting gebruiken, dan staat hij helemaal uit.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Nee, da's te simpel, meneer buis. je maakt mij niet wijs dat er hier niet iets mogelijk is met wat simpele componenten.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
OK maar dan wordt het iets ingewikkelder.
Je moet uitgang OK gaan simuleren wat je natuurlijk gewoon uit de voedingstrafo kan doen, daarna kun je inderdaad het relais laten schakelen in de voedingsleiding.
Nu ben je wel de beveiliging kwijt en zomaar bruut inschakelen met belasting lijkt me geen goed idee, dus het relais die de belasting inschakelt moet er ook tussen en die zou vertraagd op moeten komen ten opzichte van de voeding. Dus eerst de voeding inschakelen en de versterkers de gelegenheid geven om zich te stabiliseren en daarna pas de belasting erop.
Je moet uitgang OK gaan simuleren wat je natuurlijk gewoon uit de voedingstrafo kan doen, daarna kun je inderdaad het relais laten schakelen in de voedingsleiding.
Nu ben je wel de beveiliging kwijt en zomaar bruut inschakelen met belasting lijkt me geen goed idee, dus het relais die de belasting inschakelt moet er ook tussen en die zou vertraagd op moeten komen ten opzichte van de voeding. Dus eerst de voeding inschakelen en de versterkers de gelegenheid geven om zich te stabiliseren en daarna pas de belasting erop.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Ik wil inderdaad wel de monitoring en de beveiliging behouden
Dat idee had ik inderdaad ook, versterker inschakelen, paar seconden wachten om te stabiliseren, indien de monitoring okee is, en "Fault" is laag, dan word het uitgangsrelais vrijgegeven.
Dat zou dus betekenen dat ik geen gebruik kan maken van de "pwr" lijn. ik kan niet iets laten starten als er geen signaal is.
Ik denk dat we eens moeten kijken naar wat er mogelijk is bij de besturingsprint, deze staat ten alle tijden onder spanning.
De "standby switch" zou een goede trigger kunnen zijn, kan ik niet iets aftappen van U6, de 74HC165 ?
Dat idee had ik inderdaad ook, versterker inschakelen, paar seconden wachten om te stabiliseren, indien de monitoring okee is, en "Fault" is laag, dan word het uitgangsrelais vrijgegeven.
Dat zou dus betekenen dat ik geen gebruik kan maken van de "pwr" lijn. ik kan niet iets laten starten als er geen signaal is.
Ik denk dat we eens moeten kijken naar wat er mogelijk is bij de besturingsprint, deze staat ten alle tijden onder spanning.
De "standby switch" zou een goede trigger kunnen zijn, kan ik niet iets aftappen van U6, de 74HC165 ?
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Je kan het Fault signaal kortstondig simuleren bij inschakelen, met een extra printje kun je dan vertraagd de belasting inschakelen.
eigenlijk zou ik het relais die er nu zit gewoon intact laten en een extra relais voor de voeding gebruiken, alleen de aansturing van de belasting verhuis je naar de voeding.
Dan het volgende
1 standby: Fault gesimuleerde OK
2 Aan: voedingsrelais aan en Fault simulatie vertraagd af.
3 In Bedrijf: belastingsrelais nog iets meer vertraagd aan
Tussen stap 1 en 2 moet de versterker zich inregelen (een a twee seconden moet genoeg zijn).
Tussen stap 2 en 3 kan controle Fault signaal plaats vinden voordat de belasting is ingeschakeld
eigenlijk zou ik het relais die er nu zit gewoon intact laten en een extra relais voor de voeding gebruiken, alleen de aansturing van de belasting verhuis je naar de voeding.
Dan het volgende
1 standby: Fault gesimuleerde OK
2 Aan: voedingsrelais aan en Fault simulatie vertraagd af.
3 In Bedrijf: belastingsrelais nog iets meer vertraagd aan
Tussen stap 1 en 2 moet de versterker zich inregelen (een a twee seconden moet genoeg zijn).
Tussen stap 2 en 3 kan controle Fault signaal plaats vinden voordat de belasting is ingeschakeld
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Zo, ook weer wakker
Las net 't slechte nieuws, kun je dat zware ding nu wel hanteren ?
Als de versterker niet aktief is verbruikt dat nog geen 10W.De trafo+besturing, die hoe dan ook aan blijft, verbruikt vermoedelijk al meer.Is het dan de moete om zo moeilijk te doen ?
Het schema, waar je in 't begin de pdf van hebt aangehangen, is niet van dit ding maar een of andere voorversterker
.
Ik weet dus niet hoe die besturing in elkaar zit.Voor zover te zien is het een DAC die het 50Hz signaal voor de versterker afgeeft,geen 50Hz = versterker werkloos.Dus denk ik dat het aktief maken van de DAC ook de eindversterker voeding zou kunnen inschakelen.
Voor het in/uitschakelen van de eindversterker hoeft geen relais op de voeding.Een transistor tussen de massa en R17 en R18 volstaat.als nml die weerstanden niet aan massa zitten trekt de eindversterker geen stroom.
Anne
Las net 't slechte nieuws, kun je dat zware ding nu wel hanteren ?
Als de versterker niet aktief is verbruikt dat nog geen 10W.De trafo+besturing, die hoe dan ook aan blijft, verbruikt vermoedelijk al meer.Is het dan de moete om zo moeilijk te doen ?
Het schema, waar je in 't begin de pdf van hebt aangehangen, is niet van dit ding maar een of andere voorversterker
Ik weet dus niet hoe die besturing in elkaar zit.Voor zover te zien is het een DAC die het 50Hz signaal voor de versterker afgeeft,geen 50Hz = versterker werkloos.Dus denk ik dat het aktief maken van de DAC ook de eindversterker voeding zou kunnen inschakelen.
Voor het in/uitschakelen van de eindversterker hoeft geen relais op de voeding.Een transistor tussen de massa en R17 en R18 volstaat.als nml die weerstanden niet aan massa zitten trekt de eindversterker geen stroom.
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Toch klopt het hoor, Anne.
Ik heb net nog op de PCB gekeken, en alles komt overeen.
Wel is het zo dat de besturings PCB maar voor de helft met onderdelen gevuld is.
Mogelijk is deze voor meer producten van PS Audio gebruikt, dat zou het wel kunnen verklaren.
Ik heb net nog op de PCB gekeken, en alles komt overeen.
Wel is het zo dat de besturings PCB maar voor de helft met onderdelen gevuld is.
Mogelijk is deze voor meer producten van PS Audio gebruikt, dat zou het wel kunnen verklaren.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Kan anders de DAC en U6 (74HC595) niet terugvinden op die "Pre" besturing
Kijk,Anne
Kijk,Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 06 nov 2015, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Dat komt omdat die op het versterkerbord gemonteerd zitten, en die dus ook in het schema daarvan staan...
Ik geef toe, ik heb het ook niet bedacht op die manier.
Ik geef toe, ik heb het ook niet bedacht op die manier.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Ah, op die manierray5150 schreef:Dat komt omdat die op het versterkerbord gemonteerd zitten, en die dus ook in het schema daarvan staan...
Ik geef toe, ik heb het ook niet bedacht op die manier.
Er staan twee DAC op vermeld, mag aannemen dat er maar een van twee van toepassing is.
Jammer genoeg wordt de DAC niet in- en uitgeschakeld met een draadje, gaat via opdracht met seriele verbinding.
Zou dan eindversterker inschakelen zodra er de 50Hz uit een van de U2 ( NE5532) opamp's komt.Moet kunnen, maar voel je daar voor, is een hulpschakelingetje aan de versterkerprint
Anne
Nog even aan 't tekenen geweest, zoiets dus naar keus, met of zonder relais.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Laten we zeggen dat het wat meer gemoedrust geeft.Ah!buis schreef:Als de versterker niet aktief is verbruikt dat nog geen 10W.
De trafo+besturing, die hoe dan ook aan blijft, verbruikt vermoedelijk al meer.
Is het dan de moeite om zo moeilijk te doen ?
Okee, moet te doen zijn.Ah!buis schreef:Zou dan eindversterker inschakelen zodra er de 50Hz uit een van de U2 ( NE5532) opamp's komt.
Moet kunnen, maar voel je daar voor, is een hulpschakelingetje aan de versterkerprint.
Anne
Nog even aan 't tekenen geweest, zoiets dus naar keus, met of zonder relais.
Mijn eerdere bezwaar was dat ik er niet zo veel voor voelde om de grote voedingslijnen op de PCB te onderbreken.
Ik zit alleen wel even in twijfel welke spanning je bedoelt met VCC ?
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Hoera, ben toch niet de enige die iets niet vindray5150 schreef:Ik zit alleen wel even in twijfel welke spanning je bedoelt met VCC ?
Is gewoon de +5V van de logika (bijv. pin16 U6).
Er zit trouwens nog wel een twijfelgeval aan de relaisversie
De volgorde zou zijn 50Hz in gang, dat doet de FAULT verdwijnen omdat de uitgang op spanning komt.Daarna mag de PWR in gang gezet, niet eerder want dan lukt 't niet.
Met het relais duurt het langer voordat de FAULT verdwijnt, het relais moet inklappen en de elco's van de voeding opgeladen.Het zou? dan kunnen dat de µC te vroeg de PWR wil aanzetten wat dan niet lukt (U6 zit nog dicht).
Nog iets
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Dank voor de uitleg, in dat geval lijkt het me beter om inderdaad voor te transistorversie te gaan.
Zoveel valt er niet aan af te regelen, er zit welgeteld één potmeter op de PCB, dit om de spanning voor de fasedraaier te kunnen instellen.
Intussen is de versterker PCB weer op het koelblok gemonteerd, en de bedrading voor de stuurtorren is netjes afgewerkt.
Ook is dit geheel getest met de trafo en besturing eraan, met een positief resultaat.

Ik neem aan dat je een jumper of dilswitch bedoelt ?Ah!buis schreef:Nog iets, misschien handig om er voor te zorgen dat de twee weerstanden die losgemaakt moeten van de massa van een brug te voorzien om ze toch ook aan massa te kunnen verbinden.
Bij het afregelen moet de versterker kunnen werken zonder de 50Hz.
Zoveel valt er niet aan af te regelen, er zit welgeteld één potmeter op de PCB, dit om de spanning voor de fasedraaier te kunnen instellen.
Intussen is de versterker PCB weer op het koelblok gemonteerd, en de bedrading voor de stuurtorren is netjes afgewerkt.
Ook is dit geheel getest met de trafo en besturing eraan, met een positief resultaat.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Zoiets ja, maar nu je 't zegt, ik meen me nu ook te herinneren dat de eindversterker vast is ingesteld en de trimpots eruit zijn gelaten.Niks te regelenray5150 schreef:Ik neem aan dat je een jumper of dilswitch bedoelt ?
Zoveel valt er niet aan af te regelen, er zit welgeteld één potmeter op de PCB, dit om de spanning voor de fasedraaier te kunnen instellen.
Hoera, heb je vanacht lekker kunnen slapen zeker ?Intussen is de versterker PCB weer op het koelblok gemonteerd, en de bedrading voor de stuurtorren is netjes afgewerkt.
Ook is dit geheel getest met de trafo en besturing eraan, met een positief resultaat.![]()
![]()
Anne
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Inderdaad, ik ben er nog niet, want de boel moet ook nog onder belasting worden getest.Ah!buis schreef:lekker kunnen slapen zeker ?![]()
Vraagje nog, ik zou er graag een indicatie ledje bijzetten om te zien of de versterker ingeschakeld is.
Waar kan ik die het beste plaatsen ?
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
De voorzijde.ray5150 schreef:Vraagje nog, ik zou er graag een indicatie ledje bijzetten om te zien of de versterker ingeschakeld is.
Waar kan ik die het beste plaatsen ?
groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op zo 08 nov 2015, 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
Waarom vraag je 't dan ?ray5150 schreef:Ik had het kunnen weten...
Je zou een Ne-lampje (met serieweerstand) op de uitgang kunnen zetten
Voor een meer onrechtstreekse aanduiding (dat het aan zou moeten zijn) is een LED in serie met de 1k weerstand naar de zoekgeraakte Vcc
Anne
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Reparatiepoging PS Audio Powerplant 500.
+1AatV schreef:De voorzijde.ray5150 schreef:Vraagje nog, ik zou er graag een indicatie ledje bijzetten om te zien of de versterker ingeschakeld is.
Waar kan ik die het beste plaatsen ?![]()
groet,
Aat
