Ik heb een plannetje. Ik loop er al een tijdje meer rond: Een paar jaar geleden heb ik een FAST gebouwd, met een Seas L26ROY en een Alpair 7. Ik ben er heel tevreden mee, en luister er dagelijks met veel plezier naar. Maar als ik dan weer in Breda ben geweest op mijn jaarlijkse forum uitje, merk ik helaas toch dat die breedbander niet zo heel fantastich presteert in het hoog. Vooral die mooie AMT's zijn toch echt een pak mooier.
Het plan was dus in eerste instantie om mijn FAST uit te breiden met een (super) tweeter. Nu wilde het toeval dat ik onlangs bij Rumoh door het aanbod aan het bladeren was, en daar zag ik de 15W/4531G00 midwoofer voor zo'n 70 euro geadverteerd staan. WAT?? dat is 100 euro goedkoper dan waar dan ook?? Mja, maar eens bestellen, kijken of 'ie wordt verzonden... Tot mijn verbazing was dat inderdaad het geval!
Nu is het plan dus veranderd: De Alpair wordt helemal vervangen door de Scan Speak. Er zijn dan voor mij wel een paar uitdagingen. Het zal namelijk betekenen dat ik dan echt moet gaan filteren. Wel even wat andere koek dan een breedbander recht trekken. Maar ik hoop tzt een beroep te kunnen doen op de filterkoningen op dit forum
Het plan is om de hoog/mid sectie als monitor te ontwerpen, passief gefilterd. Deze kan dan vervolgens optioneel met een actieve laagsectie worden ondersteund, gebruik makend van de AS2.100 en de L26ROY.
Maar de eerste taak nu het selecteren van een goede tweeter. Ik kan natuurlijk de simpele oplossing kiezen door een bestaand ontwerp met een scan speak HDS, ring radiator of zelfs beryllium tweeter na te bouwen, maar ik wil toch eigenlijk echt een AMT.... De 15W/4531 is heel breedbandig, zonder gekke break-ups, het moet niet te moeilijk zijn hier een goede AMT bij te vinden. De 25 serie is me te duur, de 21 serie komt niet laag genoeg denk ik, blijft de 23 serie over. Goede keus? Als er iemand nog een mooi paartje Mundorf over heeft dan hou ik me natuurlijk aanbevolen!
Het zou mooi zijn om rond 2000hz te kunnen filteren, omdat tot die frequentie de 15W nog nauwelijks bundelt volgens de datasheet. Dat zou dus voor de uniformiteit van het afstraalgedrag voordelig zijn vermoed ik. Is de 23 serie van mundorf daar geschikt voor? Andere tips?