Ervaringen met DAB+ in de auto?
Moderator: Beheerdersteam
Ervaringen met DAB+ in de auto?
Beste mensen, ik zou mijn Toyota Auris hybride (Serie 1) graag uitbreiden met een DAB+ radio of module. Er bestaan algemene modules voor die via de ingebouwde autoradio bediend zouden kunnen worden, mits die over de juiste aansluitingen hiervoor beschikt, wat ik nog niet heb kunnen achterhalen. Alternatief is een losse tuner op een zuignapje o.i.d., die op de aux of line-in gaat, of in het slechtste geval via een lokaal fm-zendertje.
Zijn er hier ervaringen mee? Welke types en antennes zijn aan te raden?
Zijn er hier ervaringen mee? Welke types en antennes zijn aan te raden?
Re: Ervaringen met DAB+ in de auto?
Goede vraag.
Heb er geen ervaring mee maar ben eigenlijk ook een beetje aan het rond kijken naar een dergelijke oplossing die via USB aan de huidige set gekoppeld kan worden.
In de nieuwe auto's is de meerprijs voor dab zo belachelijk hoog dat deze niet snel als optie wordt mee genomen.
Heb er geen ervaring mee maar ben eigenlijk ook een beetje aan het rond kijken naar een dergelijke oplossing die via USB aan de huidige set gekoppeld kan worden.
In de nieuwe auto's is de meerprijs voor dab zo belachelijk hoog dat deze niet snel als optie wordt mee genomen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ervaringen met DAB+ in de auto?
+1, voor thuis is het er wel betaalbaar maar wat moet je er mee als je internet radio hebt. Voor de kwaliteit niet, omdat het bij de bron al vernaggeld wordt door compressor/limiters. Juist in de auto heeft het meerwaarde, en als het daar een succes kan worden zal de prijs omlaag moeten.
Re: Ervaringen met DAB+ in de auto?
Dit is wel een mooie oplossing, hoewel niet echt goedkoop: http://www.dension.com/products/dab-solutions/dabu
Re: Ervaringen met DAB+ in de auto?
Die had ik ook al gevonden en lijkt me een perfect apparaat.
Vroeg me eigenlijk af of een dergelijke module ook niet zou werken.
http://www.dx.com/nl/p/rtl2832u-r820t-m ... itbK_nhCHs
Vroeg me eigenlijk af of een dergelijke module ook niet zou werken.
http://www.dx.com/nl/p/rtl2832u-r820t-m ... itbK_nhCHs
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ervaringen met DAB+ in de auto?
Valt eigenlijk wel mee, de prijs. Als ik de handleiding lees begrijp ik eruit dat je het kunt vergelijken met bv mp3 afspelen van een usb stick of drive. Maw als je dit kunt vanaf je radio console zou dit ook moeten werken.knuisje schreef:Dit is wel een mooie oplossing, hoewel niet echt goedkoop: http://www.dension.com/products/dab-solutions/dabu
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Ervaringen met DAB+ in de auto?
Je kunt het proberen, wat kan je gebeuren voor een tientjeKappa7 schreef:Die had ik ook al gevonden en lijkt me een perfect apparaat.
Vroeg me eigenlijk af of een dergelijke module ook niet zou werken.
http://www.dx.com/nl/p/rtl2832u-r820t-m ... itbK_nhCHs
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ervaringen met DAB+ in de auto?
dat dx ding lijkt me voor aan de PC
die MP3 dingen van Dension ("gateway") kan je als een CD wisselaar bedienen via je radio, zo kan je de ori fabrieks radio blijven gebruiken. en dan dit ding er aan: "Stations appear as virtual MP3 files"
die MP3 dingen van Dension ("gateway") kan je als een CD wisselaar bedienen via je radio, zo kan je de ori fabrieks radio blijven gebruiken. en dan dit ding er aan: "Stations appear as virtual MP3 files"
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ervaringen met DAB+ in de auto?
voor de Auris heb je dan een gateway nodig:
http://www.dension.com/compatible-produ ... png&info=-
waar je dan de DAB+G op aansluit:
http://www.dension.com/products/dab-solutions/dabg
en als je een gateway neemt met BT dan kan je ook internet radio streamen vanaf je telefoon
en mocht je ooit van auto wisselen, dan kan t spul waarschijnlijk wel mee, die zelfde gateway's zijn ook compatible met mijn sloep:
http://www.dension.com/compatible-produ ... in%20US%29
http://www.dension.com/compatible-produ ... png&info=-
waar je dan de DAB+G op aansluit:
http://www.dension.com/products/dab-solutions/dabg
en als je een gateway neemt met BT dan kan je ook internet radio streamen vanaf je telefoon
en mocht je ooit van auto wisselen, dan kan t spul waarschijnlijk wel mee, die zelfde gateway's zijn ook compatible met mijn sloep:
http://www.dension.com/compatible-produ ... in%20US%29
Re: Ervaringen met DAB+ in de auto?
Wie wil er nou slechte MP3 kwaliteit. De publieke omroep beweert in z'n reclame boodschapppen hoge kwaliteit te brengen maar met 64 Kbits die ze leveren haal je echt niet de minimale kwaliteit van de gemiddelde MP3. Hoge tonen lijken te ontbreken, beetje neuzel geluid dus. Er zijn wel commerciële stations die met om en nabij de 128Kbits beter uit de verf komen.
Zal wel een centenkwestie zijn. Veel stations op 1 frequentie.
Aad
Zal wel een centenkwestie zijn. Veel stations op 1 frequentie.
Aad
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ervaringen met DAB+ in de auto?
Radio4 is minstens 192 iirc. kan zijn dat t via de mobiele apps minder is om t dataverbruik laag te houden. zo is Pingiun radio op de SB 192, en in de app 64. maar vaak beter dan wat je via de FM binnen krijgt
Re: Ervaringen met DAB+ in de auto?
Klopt en op zich is dat ietsje beter dan MP3 op diezelfde bit rate < 96 kb/s. Maar het blijft aardbeienjam met veel aardbeiensmaak-aroma en maar 0,1% echte aardbeien.
Re: Ervaringen met DAB+ in de auto?
Ik luister trouwens veel liever naar een een internetzender met 96 kb/s zonder geluidsbewerking dan een gemiddelde radiozender die helemaal kapot gecomprimeerd is met 256 kb/s.
Re: Ervaringen met DAB+ in de auto?
Ach in de auto is muziek luisteren toch al niet tedoen.
Ik heb daar voornamelijk BNR op, die werken toch al met erg hoge data compressie dat het toch al niet te genieten is.
Helaas heeft BNR geen landelijke dekking en is DAB mogelijk een uitkomst. Die extra data compressie is dan wel te verwaarlozen.
Ik heb daar voornamelijk BNR op, die werken toch al met erg hoge data compressie dat het toch al niet te genieten is.
Helaas heeft BNR geen landelijke dekking en is DAB mogelijk een uitkomst. Die extra data compressie is dan wel te verwaarlozen.
