Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Hahaha, je bedoelt dat je agenda de komende 17 jaar vol zit??
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door SARK »

Archie schreef:
Aha, dan zal ik de achtercantions ook maar eens gaan chamferen want daar wil ik zèker geen congestie :schoon:
Zoals jij de units gaat monteren heb je helemaal geen last van verstopping aan de achterzijde (tenminste niet noemnswaardig als je het triplex plaatje gaat gebruiken) :idea:
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Dat is goed om te weten, niet noemenswaardig is OK! Zal er nog eens met een krieties oog naar kijken, blijkt dat ik kantjes schuren erg leuk vind dus mss doe ik het wel gewoon voor 't plezier :bakkie:

Thnx voor dun info!
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Jag »

Als je dat leuk vindt, dan moet je eens met een freesmachine met afrondfrees aan de gang gaan, nog veel leuker :)!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door MechanicalAnimal »

stukje sneller ook :lol:
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Te koop gevraagd: bovebfrees :lagge:
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Welnu, het speelt :goedzo:

Bovenzijde moet nog verlijmd worden en achterkant nog definitief geplaatst maar het geeft een mooi idee zo! Klinkt al best ok ook nog, mooi stereobeeld :)

Deze exemplaren gaan dienen als showcase en oefenobject voor verschillende manieren van afwerking. (èn het was erg leuk om het bouwen uit te proberen!)

1 gat voor de speaker blijkt toch niet echt goed gelukt. Moeilijk dan wel onmogelijk met de decoupeerzaag. De driver zit er niet mooi passend in.

Dus, heel erg erg, ik ga nòg een setje bouwen :rock: ditmaal op zoek naar wat deftiger hout..

Dank voor jullie advies :dank:
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Kijk aan! De eerste van een reeks zelfs, aldoende leert men, dat worden vast knappe kastjes ;).

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Hee dank je Reinder! Een paar keer wat angsmomentjes gehad met zaag ik wel of zaag ik niet enzo, en het rekenen was ook wel pittig maar tis maar mooi gelukt!! Ben er trots op en ga gewoon verder met bouwen!

De ta2024 mini amp komt aan uit china dus daar kan ik ook mee aan de slag!

Dank voor je inspiratie =D>

Groet,

Archie
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Hee Archie,

Ja er zijn wel wat handigheidjes bij het bouwen die de eerste keer nog even voor verassingen kunnen zorgen. 't Is toch maar mooi gelukt niet?

En inspiratie, ach ook dit ontwerp is een vorm van "beter goed gejat dan slecht bedacht". Er was al een een soort gelijk basreflex ontwerpje, het hoornreflex gebeuren was even onder de aandacht hier op het forum: mix it up en gaan met die banaan :mrgreen: . Drie testkastjes gemaakt met verschillende hoorn reflex kanalen (langste variant, middel versie en kortste) waarbij de kleinste het netste presteerde.

Aangezien ik het filtergebeuren het minst leuk vind, vond ik het een pré dat een filter hier niet noodzakelijk was.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Yeps!! En het zelfvertrouwen is ermee gegroeid hihi..

De meeste dingen op het forum grenzen aan rakettechnologie of quantumfisyka in mijn ogen dus op deze manier heb je eigenhandig de hifi-hobbie-grens verlaagd tot instappen -:) Waarachtig, hulde! Zonder zo' n relatief eenvoudig en uitgewerkt project was ik er niet toe gekomen.

Ik hoop werkelijk dat er nog andere leden zich geroepen voelen om zulke dingen te posten. Ultieme doel is dan een mooi boekwerk vol rete-interessante projecten op alle hifi gebied, van hout, electronica, filters maken en dat soort zaken.

Het is bijna nergens dat zoveel kennis beschikbaar wordt gemaakt voor velen!

Ik blijf lezen, leren en bouwen :yeah: :yeah: :yeah:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Thomox »

Ik heb met fascinatie je hele topic doorgelezen :)

Nu zou ik graag dezelfde driver willen gebruiken op een ta2024 doe ik nog heb... Nu werk ik in een fabriek met veel herrie, waar ik oordoppen (schuim zonder filter) gebruik. Nu moet mijn 'theedoosje' (speaker + ta2024) daar overheen blaffen, wat niet heel effectief is..

Nu wil ik een kistje maken van breedte 20-25 cm, hoogte 10-15 cm en diepte ook ongeveer 10-15 cm. Daar moeten 2 frs8 drivers inkomen.

Heb ik veel volume zonder al te veel vervorming met een gesloten behuizing?
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Hoi Thomox,

De behuizing die ik heb is natuurlijk open maar met een 1,5 ampêre voeding op een 2024 gaat t ding echt keihard zonder al teveel vervorming. Ben niet heel ter zake kundig maar volgens mij zal de vervorming met een dichte kast zo en zo minder zijn.

Of de maten die je gebruikt kloppen weet ik niet maar dat kan je wel berekenen. (Zo ver ben ik nog niet :mrgreen: )

Leuk project, blijf vooral posten over de vooruitgang :goedzo:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Thomox »

Progressie... Gewoon proberen met twee drivertjes erin
IMG_20151021_225203.jpg
IMG_20151021_225146.jpg
IMG_20151021_225128.jpg
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

:rock:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Thomox »

Mede klusgenoten,

flinke progressie kunnen maken deze dagen.. Het dingetje speelt al :goeie:

Lekker geluidje met een flinke bak dB's! heerlijk, dit pompt wel over die machineherrie.

Zie foto'tjes :)

Volgende week maar eens gaan nadenken over de afwerking :yeah:
Bijlagen
IMG_20151024_170941.jpg
IMG_20151024_170950.jpg
IMG_20151024_170959.jpg
IMG_20151024_183647.jpg
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Die had ik gemist, leuk geworden! Is het mono of semi-stereo?

MVg Reinder
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Strakke actie -:) hoe bevalt de kwaliteit van het geluid? Of gaat ut alleen maar erg hard :mrgreen:
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Thomox »

In principe is het volledig stereo, maar ik weet niet hoe dat uitpakt met ruimtelijkheid en dergelijke als die drivers zo dicht op elkaar staan...

Verder is het geluid zeer aangenaam als ik het volume wat terugschroef en de bass op mn telefoon iets omhooggooi. Echter was het alleen de bedoeling dat het midden en het hoog snoeihard kon zonder te vervormen, dat gaat geniaal mooi :)

Top speaker voor weinig geld!

Nu nog eens op zoek naar een leuke en goedkope bluetooth module en een betaalbare accu oplossing. Iemand daar nog tips voor?
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Bluetoothdingske: http://www.dx.com/p/lson-bluetooth-v3-0 ... 71#reviews

Heb deze zelf ook besteld maar nog niet binnen dus weet niet hoe het bevallen zal :)

Kwa accu zou je misschien kunnen kijken naar een modelbouw-accu die ze ook wel voor drones enzo gebruiken. Zijn wel prijzig maar ook met veel power!
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Thomox »

Mooi zijn die lipo accu's inderdaad, wel prijzig..

Ik heb wel li-ion gezien met 4000-5000 mAh met en spanning van 3.7 volt.. 4 van die dingen aan elkaar levert 14.8 volt, ideaal!

Maar dan de vraag, hoe laadt je die dingen veilig op?
Kan ik er gewoon 16 volt DC op gooien?
pulsie
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 82
Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door pulsie »

Thomox schreef:
Mooi zijn die lipo accu's inderdaad, wel prijzig..

Ik heb wel li-ion gezien met 4000-5000 mAh met en spanning van 3.7 volt.. 4 van die dingen aan elkaar levert 14.8 volt, ideaal!

Maar dan de vraag, hoe laadt je die dingen veilig op?
Kan ik er gewoon 16 volt DC op gooien?
Daar heb je een speciale lader voor nodig! die lipo's kunnen best gevaarlijk zijn (altijd uit de buurt van water houden) Mijn zoon gebruikt veel van die dingen voor z'n modelbouw hobby en die gebruikt een speciale lipo safe bag)
Kijk eens op hobby king daar hebben ze veel van die dingen, ook met hogere spanning.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Chris_T »

Waarom zo moeilijk doen? Neem gewoon een goede (Panasonic) gel loodaccu. 12V, 7.2Ah.
Evt. met voltmeter om de spanning in de gaten te houden.
Dan ben je voor €30-35 euro klaar.

Maar besef je wel dat je de gehoorbescherming niet voor niets heb? Niet zinnig om dan bovenop het machinelawaai nog meer lawaai te maken.
Gehoorschade kan heel sluipend optreden en pas later merkbaar worden.
Voor muziek op werk bestaan ook oorkappen met ingebouwde radio/mp3 speler.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Thomox »

Chris_T schreef:
Waarom zo moeilijk doen? Neem gewoon een goede (Panasonic) gel loodaccu. 12V, 7.2Ah.
Evt. met voltmeter om de spanning in de gaten te houden.
Dan ben je voor €30-35 euro klaar.
Die zijn toch heel wat groter en zwaarder van formaat?
Chris_T schreef:
Maar besef je wel dat je de gehoorbescherming niet voor niets heb? Niet zinnig om dan bovenop het machinelawaai nog meer lawaai te maken. Gehoorschade kan heel sluipend optreden en pas later merkbaar worden.
Voor muziek op werk bestaan ook oorkappen met ingebouwde radio/mp3 speler.
Ja dat besef ik heel goed. Vaste medewerkers hebben gehoorbescherming met een filter, waardoor stemmen beter hoorbaar blijven. Ik ben vakantiekracht/oproepkracht, die krijgen geen gehoorbescherming op maat. Daarom heb ik oordoppen in die alles dempen, daarom ook mijn muziek. Dat speakertje moet dus gewoon wat harder kunnen ten opzichte van mijn andere speakertje.. :relax: Helaas mogen die oorkappen met radio/mp3 niet in de productieruimte, anders was dat een mooi alternatief geweest [-X



PS. kan ik 10 normale ni-mh batterijen in serie laden met een 14-15 VDC voeding? Zo ja, die heb ik nog, zowel de batterijen als de voeding :P
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Xeres »

Thomox schreef:
Mede klusgenoten,

flinke progressie kunnen maken deze dagen.. Het dingetje speelt al :goeie:

Lekker geluidje met een flinke bak dB's! heerlijk, dit pompt wel over die machineherrie.

Zie foto'tjes :)

Volgende week maar eens gaan nadenken over de afwerking :yeah:
Ha Thomox

Precies zo ben ik mijn project ooit gestart.. Van twee FRS8en een TA2024 in 1 box ging ik naar twee Tangbands in een eigen compartiment en filter. Voor de afwerking heb ik kunstleer gebruikt..

Veel succes en vooral plezier met het vervolmaken van je project!

Ondertussen denk ik ernstig na om de behuizingen te maken waarmee dit topic begon..ik heb de FRS8 toch liggen...

R.
Bijlagen
img_0244.jpg
img_0278.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”