Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Moderator: Beheerdersteam
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Hahaha, je bedoelt dat je agenda de komende 17 jaar vol zit??
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Zoals jij de units gaat monteren heb je helemaal geen last van verstopping aan de achterzijde (tenminste niet noemnswaardig als je het triplex plaatje gaat gebruiken)Archie schreef:Aha, dan zal ik de achtercantions ook maar eens gaan chamferen want daar wil ik zèker geen congestie![]()
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Dat is goed om te weten, niet noemenswaardig is OK! Zal er nog eens met een krieties oog naar kijken, blijkt dat ik kantjes schuren erg leuk vind dus mss doe ik het wel gewoon voor 't plezier
Thnx voor dun info!
Thnx voor dun info!
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Als je dat leuk vindt, dan moet je eens met een freesmachine met afrondfrees aan de gang gaan, nog veel leuker
!
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Welnu, het speelt
Bovenzijde moet nog verlijmd worden en achterkant nog definitief geplaatst maar het geeft een mooi idee zo! Klinkt al best ok ook nog, mooi stereobeeld
Deze exemplaren gaan dienen als showcase en oefenobject voor verschillende manieren van afwerking. (èn het was erg leuk om het bouwen uit te proberen!)
1 gat voor de speaker blijkt toch niet echt goed gelukt. Moeilijk dan wel onmogelijk met de decoupeerzaag. De driver zit er niet mooi passend in.
Dus, heel erg erg, ik ga nòg een setje bouwen
ditmaal op zoek naar wat deftiger hout..
Dank voor jullie advies
Bovenzijde moet nog verlijmd worden en achterkant nog definitief geplaatst maar het geeft een mooi idee zo! Klinkt al best ok ook nog, mooi stereobeeld
Deze exemplaren gaan dienen als showcase en oefenobject voor verschillende manieren van afwerking. (èn het was erg leuk om het bouwen uit te proberen!)
1 gat voor de speaker blijkt toch niet echt goed gelukt. Moeilijk dan wel onmogelijk met de decoupeerzaag. De driver zit er niet mooi passend in.
Dus, heel erg erg, ik ga nòg een setje bouwen
Dank voor jullie advies
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Kijk aan! De eerste van een reeks zelfs, aldoende leert men, dat worden vast knappe kastjes
.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Hee dank je Reinder! Een paar keer wat angsmomentjes gehad met zaag ik wel of zaag ik niet enzo, en het rekenen was ook wel pittig maar tis maar mooi gelukt!! Ben er trots op en ga gewoon verder met bouwen!
De ta2024 mini amp komt aan uit china dus daar kan ik ook mee aan de slag!
Dank voor je inspiratie
Groet,
Archie
De ta2024 mini amp komt aan uit china dus daar kan ik ook mee aan de slag!
Dank voor je inspiratie
Groet,
Archie
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Hee Archie,
Ja er zijn wel wat handigheidjes bij het bouwen die de eerste keer nog even voor verassingen kunnen zorgen. 't Is toch maar mooi gelukt niet?
En inspiratie, ach ook dit ontwerp is een vorm van "beter goed gejat dan slecht bedacht". Er was al een een soort gelijk basreflex ontwerpje, het hoornreflex gebeuren was even onder de aandacht hier op het forum: mix it up en gaan met die banaan
. Drie testkastjes gemaakt met verschillende hoorn reflex kanalen (langste variant, middel versie en kortste) waarbij de kleinste het netste presteerde.
Aangezien ik het filtergebeuren het minst leuk vind, vond ik het een pré dat een filter hier niet noodzakelijk was.
Mvg Reinder
Ja er zijn wel wat handigheidjes bij het bouwen die de eerste keer nog even voor verassingen kunnen zorgen. 't Is toch maar mooi gelukt niet?
En inspiratie, ach ook dit ontwerp is een vorm van "beter goed gejat dan slecht bedacht". Er was al een een soort gelijk basreflex ontwerpje, het hoornreflex gebeuren was even onder de aandacht hier op het forum: mix it up en gaan met die banaan
Aangezien ik het filtergebeuren het minst leuk vind, vond ik het een pré dat een filter hier niet noodzakelijk was.
Mvg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Yeps!! En het zelfvertrouwen is ermee gegroeid hihi..
De meeste dingen op het forum grenzen aan rakettechnologie of quantumfisyka in mijn ogen dus op deze manier heb je eigenhandig de hifi-hobbie-grens verlaagd tot instappen -:) Waarachtig, hulde! Zonder zo' n relatief eenvoudig en uitgewerkt project was ik er niet toe gekomen.
Ik hoop werkelijk dat er nog andere leden zich geroepen voelen om zulke dingen te posten. Ultieme doel is dan een mooi boekwerk vol rete-interessante projecten op alle hifi gebied, van hout, electronica, filters maken en dat soort zaken.
Het is bijna nergens dat zoveel kennis beschikbaar wordt gemaakt voor velen!
Ik blijf lezen, leren en bouwen

De meeste dingen op het forum grenzen aan rakettechnologie of quantumfisyka in mijn ogen dus op deze manier heb je eigenhandig de hifi-hobbie-grens verlaagd tot instappen -:) Waarachtig, hulde! Zonder zo' n relatief eenvoudig en uitgewerkt project was ik er niet toe gekomen.
Ik hoop werkelijk dat er nog andere leden zich geroepen voelen om zulke dingen te posten. Ultieme doel is dan een mooi boekwerk vol rete-interessante projecten op alle hifi gebied, van hout, electronica, filters maken en dat soort zaken.
Het is bijna nergens dat zoveel kennis beschikbaar wordt gemaakt voor velen!
Ik blijf lezen, leren en bouwen
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ik heb met fascinatie je hele topic doorgelezen 
Nu zou ik graag dezelfde driver willen gebruiken op een ta2024 doe ik nog heb... Nu werk ik in een fabriek met veel herrie, waar ik oordoppen (schuim zonder filter) gebruik. Nu moet mijn 'theedoosje' (speaker + ta2024) daar overheen blaffen, wat niet heel effectief is..
Nu wil ik een kistje maken van breedte 20-25 cm, hoogte 10-15 cm en diepte ook ongeveer 10-15 cm. Daar moeten 2 frs8 drivers inkomen.
Heb ik veel volume zonder al te veel vervorming met een gesloten behuizing?
Nu zou ik graag dezelfde driver willen gebruiken op een ta2024 doe ik nog heb... Nu werk ik in een fabriek met veel herrie, waar ik oordoppen (schuim zonder filter) gebruik. Nu moet mijn 'theedoosje' (speaker + ta2024) daar overheen blaffen, wat niet heel effectief is..
Nu wil ik een kistje maken van breedte 20-25 cm, hoogte 10-15 cm en diepte ook ongeveer 10-15 cm. Daar moeten 2 frs8 drivers inkomen.
Heb ik veel volume zonder al te veel vervorming met een gesloten behuizing?
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Hoi Thomox,
De behuizing die ik heb is natuurlijk open maar met een 1,5 ampêre voeding op een 2024 gaat t ding echt keihard zonder al teveel vervorming. Ben niet heel ter zake kundig maar volgens mij zal de vervorming met een dichte kast zo en zo minder zijn.
Of de maten die je gebruikt kloppen weet ik niet maar dat kan je wel berekenen. (Zo ver ben ik nog niet
)
Leuk project, blijf vooral posten over de vooruitgang
De behuizing die ik heb is natuurlijk open maar met een 1,5 ampêre voeding op een 2024 gaat t ding echt keihard zonder al teveel vervorming. Ben niet heel ter zake kundig maar volgens mij zal de vervorming met een dichte kast zo en zo minder zijn.
Of de maten die je gebruikt kloppen weet ik niet maar dat kan je wel berekenen. (Zo ver ben ik nog niet
Leuk project, blijf vooral posten over de vooruitgang
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Progressie... Gewoon proberen met twee drivertjes erin
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Mede klusgenoten,
flinke progressie kunnen maken deze dagen.. Het dingetje speelt al
Lekker geluidje met een flinke bak dB's! heerlijk, dit pompt wel over die machineherrie.
Zie foto'tjes
Volgende week maar eens gaan nadenken over de afwerking
flinke progressie kunnen maken deze dagen.. Het dingetje speelt al
Lekker geluidje met een flinke bak dB's! heerlijk, dit pompt wel over die machineherrie.
Zie foto'tjes
Volgende week maar eens gaan nadenken over de afwerking
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Die had ik gemist, leuk geworden! Is het mono of semi-stereo?
MVg Reinder
MVg Reinder
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Strakke actie -:) hoe bevalt de kwaliteit van het geluid? Of gaat ut alleen maar erg hard 
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
In principe is het volledig stereo, maar ik weet niet hoe dat uitpakt met ruimtelijkheid en dergelijke als die drivers zo dicht op elkaar staan...
Verder is het geluid zeer aangenaam als ik het volume wat terugschroef en de bass op mn telefoon iets omhooggooi. Echter was het alleen de bedoeling dat het midden en het hoog snoeihard kon zonder te vervormen, dat gaat geniaal mooi
Top speaker voor weinig geld!
Nu nog eens op zoek naar een leuke en goedkope bluetooth module en een betaalbare accu oplossing. Iemand daar nog tips voor?
Verder is het geluid zeer aangenaam als ik het volume wat terugschroef en de bass op mn telefoon iets omhooggooi. Echter was het alleen de bedoeling dat het midden en het hoog snoeihard kon zonder te vervormen, dat gaat geniaal mooi
Top speaker voor weinig geld!
Nu nog eens op zoek naar een leuke en goedkope bluetooth module en een betaalbare accu oplossing. Iemand daar nog tips voor?
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Bluetoothdingske: http://www.dx.com/p/lson-bluetooth-v3-0 ... 71#reviews
Heb deze zelf ook besteld maar nog niet binnen dus weet niet hoe het bevallen zal
Kwa accu zou je misschien kunnen kijken naar een modelbouw-accu die ze ook wel voor drones enzo gebruiken. Zijn wel prijzig maar ook met veel power!
Heb deze zelf ook besteld maar nog niet binnen dus weet niet hoe het bevallen zal
Kwa accu zou je misschien kunnen kijken naar een modelbouw-accu die ze ook wel voor drones enzo gebruiken. Zijn wel prijzig maar ook met veel power!
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Mooi zijn die lipo accu's inderdaad, wel prijzig..
Ik heb wel li-ion gezien met 4000-5000 mAh met en spanning van 3.7 volt.. 4 van die dingen aan elkaar levert 14.8 volt, ideaal!
Maar dan de vraag, hoe laadt je die dingen veilig op?
Kan ik er gewoon 16 volt DC op gooien?
Ik heb wel li-ion gezien met 4000-5000 mAh met en spanning van 3.7 volt.. 4 van die dingen aan elkaar levert 14.8 volt, ideaal!
Maar dan de vraag, hoe laadt je die dingen veilig op?
Kan ik er gewoon 16 volt DC op gooien?
-
pulsie
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 82
- Lid geworden op: za 03 mar 2007, 20:57
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Daar heb je een speciale lader voor nodig! die lipo's kunnen best gevaarlijk zijn (altijd uit de buurt van water houden) Mijn zoon gebruikt veel van die dingen voor z'n modelbouw hobby en die gebruikt een speciale lipo safe bag)Thomox schreef:Mooi zijn die lipo accu's inderdaad, wel prijzig..
Ik heb wel li-ion gezien met 4000-5000 mAh met en spanning van 3.7 volt.. 4 van die dingen aan elkaar levert 14.8 volt, ideaal!
Maar dan de vraag, hoe laadt je die dingen veilig op?
Kan ik er gewoon 16 volt DC op gooien?
Kijk eens op hobby king daar hebben ze veel van die dingen, ook met hogere spanning.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Waarom zo moeilijk doen? Neem gewoon een goede (Panasonic) gel loodaccu. 12V, 7.2Ah.
Evt. met voltmeter om de spanning in de gaten te houden.
Dan ben je voor €30-35 euro klaar.
Maar besef je wel dat je de gehoorbescherming niet voor niets heb? Niet zinnig om dan bovenop het machinelawaai nog meer lawaai te maken.
Gehoorschade kan heel sluipend optreden en pas later merkbaar worden.
Voor muziek op werk bestaan ook oorkappen met ingebouwde radio/mp3 speler.
Evt. met voltmeter om de spanning in de gaten te houden.
Dan ben je voor €30-35 euro klaar.
Maar besef je wel dat je de gehoorbescherming niet voor niets heb? Niet zinnig om dan bovenop het machinelawaai nog meer lawaai te maken.
Gehoorschade kan heel sluipend optreden en pas later merkbaar worden.
Voor muziek op werk bestaan ook oorkappen met ingebouwde radio/mp3 speler.
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Die zijn toch heel wat groter en zwaarder van formaat?Chris_T schreef:Waarom zo moeilijk doen? Neem gewoon een goede (Panasonic) gel loodaccu. 12V, 7.2Ah.
Evt. met voltmeter om de spanning in de gaten te houden.
Dan ben je voor €30-35 euro klaar.
Ja dat besef ik heel goed. Vaste medewerkers hebben gehoorbescherming met een filter, waardoor stemmen beter hoorbaar blijven. Ik ben vakantiekracht/oproepkracht, die krijgen geen gehoorbescherming op maat. Daarom heb ik oordoppen in die alles dempen, daarom ook mijn muziek. Dat speakertje moet dus gewoon wat harder kunnen ten opzichte van mijn andere speakertje..Chris_T schreef:Maar besef je wel dat je de gehoorbescherming niet voor niets heb? Niet zinnig om dan bovenop het machinelawaai nog meer lawaai te maken. Gehoorschade kan heel sluipend optreden en pas later merkbaar worden.
Voor muziek op werk bestaan ook oorkappen met ingebouwde radio/mp3 speler.
PS. kan ik 10 normale ni-mh batterijen in serie laden met een 14-15 VDC voeding? Zo ja, die heb ik nog, zowel de batterijen als de voeding
Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8
Ha ThomoxThomox schreef:Mede klusgenoten,
flinke progressie kunnen maken deze dagen.. Het dingetje speelt al![]()
Lekker geluidje met een flinke bak dB's! heerlijk, dit pompt wel over die machineherrie.
Zie foto'tjes
Volgende week maar eens gaan nadenken over de afwerking
Precies zo ben ik mijn project ooit gestart.. Van twee FRS8en een TA2024 in 1 box ging ik naar twee Tangbands in een eigen compartiment en filter. Voor de afwerking heb ik kunstleer gebruikt..
Veel succes en vooral plezier met het vervolmaken van je project!
Ondertussen denk ik ernstig na om de behuizingen te maken waarmee dit topic begon..ik heb de FRS8 toch liggen...
R.
