Surround speakers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Surround speakers

Bericht door RUben »

Geachte forum lezers,

Sinds kort woon ik in mijn eigen huis en heb mijn Seas fronts en center staan welke ik jaren geleden heb gemaakt.
In de muren heb ik tijdens de verbouwing leidingen voor surround speakers. Het is de bedoeling dat er vier surround speakers bij komen.

Ik heb wat getekend en ben benieuwd naar jullie meningen. :relax:

Het is de bedoeling dat ik 1x Seas CA15RLY en 1x 22TAF/G ga gebruiken per speaker.

Groetjes,
Ruben
Bijlagen
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Surround speakers

Bericht door wouter »

Zeer fraai hoor. Die baspoort bij voorkeur intern laten eindigen in de bracing. Een poort moet eigenlijk aan de binnenzijde ook een soort baffle hebben, los in de kast is echt minder ideaal.

Verder zou het kunnen dat de afstraling met de tweeter onder niet ideaal is, daarover zou je meer info moeten geven over de lobbing van het filter van deze 2-weg maar op afstand zal het allemaal wel meevallen en is de tweeter vlak bij het plafond ook niet zo'n goed idee.

Kortom, mooi plan. Heb je wat meer info over je fronts en center?
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Surround speakers

Bericht door matjans »

wouter schreef:
...Een poort moet eigenlijk aan de binnenzijde ook een soort baffle hebben, los in de kast is echt minder ideaal.
Waarom?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Surround speakers

Bericht door Henkjan »

matjans schreef:
wouter schreef:
...Een poort moet eigenlijk aan de binnenzijde ook een soort baffle hebben, los in de kast is echt minder ideaal.
Waarom?
dan heb je minder stromingsverliezen
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Surround speakers

Bericht door John P »

Ik neem aan dat deze luidsprekers hoog aan de wand onder het plafond komen? Houd er dan rekening mee dat je een behoorlijke basversterking door de ruimte krijgt. Het is denk ik de moeite waard om een ontwerpmodel te maken waarmee je met de basafstemming kan spelen, BR of gesloten, korte of lange pijp, veel of weinig dempingsmateriaal.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Surround speakers

Bericht door bas focal m180 »

Een surround systeem geeft niets weer onder de 80hz.

THX beveelt aan een 24db bij 80hz, 12db van de speaker daar komt bij de standaard 12db afval in de opnames bij.

Een surround speaker die 50hz speelt lijkt mij totaal overbodig als het signaal maar tot 80hz komt.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: Surround speakers

Bericht door JvS »

John P schreef:
Ik neem aan dat deze luidsprekers hoog aan de wand onder het plafond komen? Houd er dan rekening mee dat je een behoorlijke basversterking door de ruimte krijgt. Het is denk ik de moeite waard om een ontwerpmodel te maken waarmee je met de basafstemming kan spelen, BR of gesloten, korte of lange pijp, veel of weinig dempingsmateriaal.
Als de speaker in een hoek komt te hangen, scheelt dat heel veel bafflestep (eigenlijk is dat een probleem dat wegvalt als speakers helemaal in een hoek staan). Normaal gesproken compenseer je dat in het filter, maar dat zou je dan eigenlijk nu niet (of extreem minder) moeten doen.

Dit los je helaas niet zo makkelijk op door een poort dicht te stoppen.
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Surround speakers

Bericht door RUben »

Wat betreft reflectie van het plafond zal het wel meevallen (zie foto).

En wat betreft het 50hz bereik tov 80hhz wat adviseer je precies? Kleinere speakers? Gesloten kast?
Bijlagen
20151024_101556_HDR.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Surround speakers

Bericht door Henkjan »

bas focal m180 schreef:
Een surround systeem geeft niets weer onder de 80hz.

THX beveelt aan een 24db bij 80hz, 12db van de speaker daar komt bij de standaard 12db afval in de opnames bij.

Een surround speaker die 50hz speelt lijkt mij totaal overbodig als het signaal maar tot 80hz komt.
waar baseer je dat op? afaik is elk kanaal in principe full range en bepaalt de processor wat de als small ingestelde speakers niet krijgen
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Surround speakers

Bericht door ds23man »

Wat de diverse kanalen aan laag informatie krijgen wordt in de studio bepaald. Omdat men ervan uitgaat dat de surrounds kleinere luidsprekers zijn, stuurt men veel minder laag naar deze kanalen en het sublaag stuurt men dan naar het subkanaal.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Surround speakers

Bericht door Henkjan »

hoeft niet, dat doet de surround processor wel het .1 kanaal is in principe het LFE kanaal, als er in gewoon geluid laag zit hoort dat gewoon in dat kanaal te zitten.

lang verhaal kort: de surround processor zorgt er hoe dan ook voor dat als de instelling op small staat er geen laag naar de speakers gaat
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Surround speakers

Bericht door RUben »

Hierbij het constructie deel aan de binnenzijde verhoogd, zodat deze gelijk met de BR loopt.
Bijlagen
5.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Surround speakers

Bericht door ds23man »

Henkjan schreef:
hoeft niet, dat doet de surround processor wel het .1 kanaal is in principe het LFE kanaal, als er in gewoon geluid laag zit hoort dat gewoon in dat kanaal te zitten.

lang verhaal kort: de surround processor zorgt er hoe dan ook voor dat als de instelling op small staat er geen laag naar de speakers gaat
HenkJan, ik maak een verschil tussen wat technisch kan en wat er in de studio gebeurt tijdens een surround mix.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Surround speakers

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
Henkjan schreef:
hoeft niet, dat doet de surround processor wel het .1 kanaal is in principe het LFE kanaal, als er in gewoon geluid laag zit hoort dat gewoon in dat kanaal te zitten.

lang verhaal kort: de surround processor zorgt er hoe dan ook voor dat als de instelling op small staat er geen laag naar de speakers gaat
HenkJan, ik maak een verschil tussen wat technisch kan en wat er in de studio gebeurt tijdens een surround mix.
ja ik ook :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Surround speakers

Bericht door ds23man »

Dus dan kunnen we tot een consensus komen dat er in de praktijk nauwelijks informatie beneden de 80Hz in de surroundkanalen zit?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Surround speakers

Bericht door bas focal m180 »

Bij een surround opstelling gaat men ervan uit dat je het laag door goede front speakers laat weergeven of met een aparte subwoofer.
Dus word dat zoals ik en ds23 aangeven al in de studio bepaald.

Het maakt niet uit of je instelling op small staat we hebben het over surround weergave en niet over grote of kleine front speakers waar je small of large kiest.

Stel het gaat lekker te keer in een film met een 30cm sub, de dino rent van voor naar achter denk je werkelijk dat het 17cm woofertje dat bij kan houden als die dat laag even luid moet weergeven, ik denk dat heel wat surround speakers de geest geven.

Achter speakers hoeven ook niet laag want laag is mono en niet te plaatsen, je sub/frontspeakers doen het werk en de surround speaker achter de rest vanaf 80hz.


Thx geeft aan 80hz 24db, 12db weergave van de opname en 12db speaker.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Surround speakers

Bericht door Henkjan »

heb je een linkje naar die THX spec?

dat een 17cm geen dino weergeeft is logisch, want die staat op small in de processor :rofl:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Surround speakers

Bericht door bas focal m180 »

Henkjan schreef:
heb je een linkje naar die THX spec?
http://hometheaterhifi.com/volume_13_1/ ... art-3.html
The THX crossover consists of an 80 Hz, 4th order Linkwitz/Riley filter alignment, and it was not chosen lightly or without serious consideration. As the crossover frequency increases, it becomes harder to blend the subwoofer with a satellite, and the subwoofer becomes more difficult to audibly "hide". At the same time, as the crossover frequency increases, distortion from the satellite decreases, the total dynamic range increases, and loading the room for the flattest response becomes much easier. The logic of the 80 Hz crossover point is that it's high enough to ease demands on the speakers and amplifier, but low enough to make the whole setup work without a tremendous headache. The 4th order (24dB/octave roll-off, 6dB/octave/pole) Linkwitz/Riley alignment not only offers a steep slope, but one that immediately transitions to that slope, maximizing the benefits of that slope near the crossover point. The high-pass side minimizes excursion and power requirements, while the low-pass minimizes more localizable content at higher frequencies.

To correctly achieve this, THX satellite speakers are sealed systems with an 80 Hz –3 dB low frequency cutoff (preferably with a Qtc of 0.71). The electronic high-pass filter applied to them is an 80 Hz, 2nd order (12dB/octave) Butterworth alignment. The speaker and the filter sum to a 4th order Linkwitz/Riley roll-off which matches the electronic filter applied to the subwoofer, and an excellent crossover is achieved.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Surround speakers

Bericht door Jag »

Mooi ontwerp hoor. Kan je er niet meteeen voor mij 2 bijbouwen, ik heb ook nieuwe wat kleinere surrounds nodig 8)

Ik verwacht dat je geen tot weinig baffle step correctie nodig hebt als je tegen de wand hangt. Als je ze in een hoek hangt, zal je er zelfs laag af moeten EQ-en. Hoe had je de speaker terminals bedacht? Ik neem aan dat je ze strak tegen de wand wil hangen?
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Surround speakers

Bericht door RUben »

Wat is nou eigenlijk precies het punt van die 80hz in mijn situatie? Wat zijn jullie aanbevelingen?
Overigens staat er niet dat het 80hz in het geluidspoor ontbreekt. THX zegt dus dat 80hz goed samenwerkt in combinatie met een subwoofer, en dat zal denk ik wel. Echter heb ik geen subwoorfer.

De terminal komt achterop, het is de bedoeling dat ze strak tegen de muur komen ja.
Gebruikersavatar
reddoortranscendence
Berichten: 280
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 11:38
Locatie: Waalwijk

Re: Surround speakers

Bericht door reddoortranscendence »

Gewoon doen, en als het voor jou goed klinkt is het goed toch?
Ik vind het een mooi ontwerp!
Voor de terminal zou je een insparing kunnen maken, rechthoekig of met een 45 graden hoek voor de terminals.
Als je snapt wat ik bedoel. Dan kun je de speaker vlak tegen de wand plaatsen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Surround speakers

Bericht door bas focal m180 »

RUben schreef:
Wat is nou eigenlijk precies het punt van die 80hz in mijn situatie? Wat zijn jullie aanbevelingen?
Overigens staat er niet dat het 80hz in het geluidspoor ontbreekt. THX zegt dus dat 80hz goed samenwerkt in combinatie met een subwoofer, en dat zal denk ik wel. Echter heb ik geen subwoorfer.

De terminal komt achterop, het is de bedoeling dat ze strak tegen de muur komen ja.
Er word intern 12db gefilterd bij 80hz, dat je dan daaronder iets terug van hoort lijkt me sterk.

Surround achter is voor effecten, je front of subwoofer doen het laag.

Je kan omdat er onder 80hz weinig gebeurd je speaker als gesloten variant maken, lekker compact vergeleken met bassreflex die al snel 2x zo groot word.

Het is zeker niet schadelijk of problematisch als je de speaker maakt zoals je die nu hebt ontworpen.

Bassreflex levert nagenoeg geen voordeel op, achter speaker gesloten veel kleiner.

Stel je wil muziek draaien ook over je achter speakers dan kan het wel een voordeel zijn dat je achter speakers bassreflex zijn, die kunnen immers lager.
Gebruikersavatar
matthijs1988
Berichten: 115
Lid geworden op: za 07 aug 2010, 23:53
Locatie: Heteren

Re: Surround speakers

Bericht door matthijs1988 »

RUben schreef:
Overigens staat er niet dat het 80hz in het geluidspoor ontbreekt.
Als je je surrounds op klein zet (standaard 80hz, maar op sommige versterkers instelbaar) dan wordt door de DSP van de versterker zelf, eventuele informatie onder deze frequentie aan het LFE-kanaal toegevoegd. Zodoende zul je nooit informatie missen.
bas focal m180 schreef:
Stel je wil muziek draaien ook over je achter speakers dan kan het wel een voordeel zijn dat je achter speakers bassreflex zijn, die kunnen immers lager.
Met een relatief hoge poortafstemming zet je ze ook in dit geval liever op klein. Dan zit je snel onder de poortfrequentie te spelen, en dat vinden je luidsprekers niet lief bij hoog volume. Maar, als je versterker het bijvoorbeeld toestaat om een highpass op bijvoorbeeld 50hz te zetten voor je surrounds, dan is het geen probleem meer.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Surround speakers

Bericht door rho »

En hoe zit het met andere standaarden dan THX? Wat met het geluid op SACD's of een geluidsspoor van Dolby? Gaan die ook uit van een filter op 80Hz?
Veel receivers kan je gewoon instellen. Als je 4 grote vloerstaanders hebt en een uit de kluiten gewassen center kan je alle kanalen op ... ik zeg maar wat ... 40Hz filteren als je dat wil.

Ik vindt het een mooi ontwerp. Ben echt benieuwd hoe het eindresultaat gaat worden. :)

Heb je ook wat meer info ivm je center en front speakers?
RUben
Berichten: 120
Lid geworden op: do 09 mar 2006, 21:10
Locatie: Almere

Re: Surround speakers

Bericht door RUben »

Afgelopen tijd ben ik in de avond en weekend uurtjes bezig met de speakers. Het filter is super basic theoretisch 1e order filter. Wellicht dat ik ooit nog een meet setup aanschaf om alle speakers te meten, maar voor nu klinkt het prima!

Omdat foto's meer zeggen dan woorden:
Bijlagen
Alles zagen. Ik heb nog een soort werkbank in de tuin staan van de verbouwing.
Alles zagen. Ik heb nog een soort werkbank in de tuin staan van de verbouwing.
Lekker lijmen!
Lekker lijmen!
20151112_172845.jpg
Omdat de naden aan de voorkant zitten, heb ik alles geplamuurd
Omdat de naden aan de voorkant zitten, heb ik alles geplamuurd
Geschuurt.
Geschuurt.
Frezen
Frezen
Even passen...
Even passen...
Voor het ophange van de speakers was ik op zoek naar ophangogen of doppen, maar deze heb ik niet kunnen vinden. Dus zelf maar iets gemaakt met de flex en frees. Tevens de terminal op de achterkant ingefreesd.
Voor het ophange van de speakers was ik op zoek naar ophangogen of doppen, maar deze heb ik niet kunnen vinden. Dus zelf maar iets gemaakt met de flex en frees. Tevens de terminal op de achterkant ingefreesd.
Bedraging en filter solderen. Behuizing aan de binnenkant voorzien van bitumen, foam en demping (op gevoel). De speakers heb ik met een compressor en verfspuit gespoten.
Bedraging en filter solderen. Behuizing aan de binnenkant voorzien van bitumen, foam en demping (op gevoel). De speakers heb ik met een compressor en verfspuit gespoten.
Uiteindelijke resultaat! Ik heb met bijgeleverde setup microfoon van de versterker alle speakers ingesteld. Standaard geeft hij 40hz aan voor de speakers, ik ze op 60hz gezet in de versterker.
Uiteindelijke resultaat! Ik heb met bijgeleverde setup microfoon van de versterker alle speakers ingesteld. Standaard geeft hij 40hz aan voor de speakers, ik ze op 60hz gezet in de versterker.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”