Die display zitten maar in een klein boxje en het is juist de bedoeling dat ze niet altijd gelijk zijn, alleen als het zo uitkomtmtb schreef:.....................
@Pjotr, met de bas-regeling (die je ook kan overslaan) krijg je vrijwel elke box gelijk, op wat verschilletjes na dan.
Aansturen van mechanische cijfers
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Het "Ik moet even mekkeren" topic.
Re: Aansturen van mechanische cijfers
Dan moet de eraan zittende µC die bestaande sturing begrijpen en het juiste karakter op de juiste plaats zetten.ds23man schreef:Nobel streven Anne, maar in de meeste gevallen heb je al te maken met een bestaande sturing.
Zoals zo'n 2x16 LCD bijv. met printen op een opgegeven plaats of met een zelfschuivende cursor en home enz.
Dus uitlezing en besturing een geheel.
Hier gaat het toch eerst om hoe het aan te pakken dat je de segmenten kunt multiplexen.Gaat nml niet zoals met led's, anders zou ik zeggen doe 't met Charlie voor weinig poortjes.
Anne
Welnee, dat is je eigen kerstbalds23man schreef:Zie dat MTB net in de Hulk is veranderd!
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Je denkt veel te ver door Anne, denk dat deze mechanische dingen in eerste instantie gebruikt worden ter vervanging van een Led segment in bijv een klok, thermometer, voltmeter of counter. Tekst is echt ruk op die dingen, of moet ik zeggen kut gezien een ander draadje? 
Je kunt een led uitlezing niet zomaar vervangen door deze dingen.Een led is aan of niet, hier is het alsof er twee led's zijn een aan-led en een uit-led,eigenlijk twee uitlezingen in een.Met nog extra dat de een omgekeerd zit tov de ander.Vier cijfers is acht eenheden plexen.ds23man schreef:Je denkt veel te ver door Anne, denk dat deze mechanische dingen in eerste instantie gebruikt worden ter vervanging van een Led segment in bijv een klok, thermometer, voltmeter of counter. Tekst is echt ruk op die dingen, of moet ik zeggen kut gezien een ander draadje?
Voor letters is het niet bedoeld maar sommige gaan wel.Kut zit moeilijk met de K , LUL gaat uitstekend
Anne
Als je het maar droog houdtds23man schreef:Je denkt veel te ver door Anne, denk dat deze mechanische dingen in eerste instantie gebruikt worden ter vervanging van een Led segment in bijv een klok, thermometer, voltmeter of counter. Tekst is echt ruk op die dingen, of moet ik zeggen kut gezien een ander draadje?
Ben toch bang dat het niet simpeler gaat worden dan dit recht-toe-recht-aan schema:
Zijn wel variaties op mogelijk maar die hebben niet minder dioden en schakelaars.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Denk dat we hier nu op twee gedachten aan het hinken zijn: hoe stuur ik ze aan met zo weinig mogelijk onderdelen aan in een compleet nieuw ontwerp of hoe stuur ik ze aan in bestaande ontwerpen.
Maar heeft iemand al eens uitgezocht hoe ze "vroeger" deden?
Maar heeft iemand al eens uitgezocht hoe ze "vroeger" deden?
Hink rustig verder zou ik zeggen. We zien wel waar je mee komt... 
Nog even voor 't slapen gaan ...
Meen ik een manier te hebben om nog een poortje te sparen.Eigenlijk veel gepruts om weinig, is weer 's wat anders.
Zonder sturing op de ingang blijven beide uitgangen stroomloos.Wordt de ingang naar massa getrokken gaat de onderste fet geleiden voor de min-puls (onderste drukknop) en de ingang naar +5 dan de bovenste fet voor de plus-puls.
Bij een µC dan, aan een poortje als ingang of 3state gebeurt er niks poortje als uitgang op 1 geeft pluspuls en uitgang op nul ... jawel
Soort 3state buffer zonder controlpin.
Anne
Meen ik een manier te hebben om nog een poortje te sparen.Eigenlijk veel gepruts om weinig, is weer 's wat anders.
Zonder sturing op de ingang blijven beide uitgangen stroomloos.Wordt de ingang naar massa getrokken gaat de onderste fet geleiden voor de min-puls (onderste drukknop) en de ingang naar +5 dan de bovenste fet voor de plus-puls.
Bij een µC dan, aan een poortje als ingang of 3state gebeurt er niks poortje als uitgang op 1 geeft pluspuls en uitgang op nul ... jawel
Soort 3state buffer zonder controlpin.
Anne
- Bijlagen
-
- 3st.jpg (32.65 KiB) 718 keer bekeken
Onder het motto: "Creatief met transistoren"
Zo ingewikkeld hoeft allemaal niet hoor, de software mag ook best wel wat doen. Gewoon wat latches en wat goedkope fetjes er aan knopen.
Zo ingewikkeld hoeft allemaal niet hoor, de software mag ook best wel wat doen. Gewoon wat latches en wat goedkope fetjes er aan knopen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Voila. Heb je 'm al
moet ff aan het werk, ga het thuis even goed bekijken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Moet nog even aan gesleuteld worden, die displays hebben een middenaftakking in de spoel.
Hier staat de datasheet:
http://www.scoretronics.com/components/flip_digits.htm
Hier staat de datasheet:
http://www.scoretronics.com/components/flip_digits.htm
Goed gegoocheld Gerhard, helemaal te gek joh
Dat is wel met 2 stuurspoeltjes en dat maakt het leven een stuk makkelijker. Helaas hebben de onderhavige displays maar 1 spoeltje. Die ULN2003 kost niks maar pas wel op er zijn veel versies van. Sommigen zijn voor 5V relais bedoeld en dat gaat dan niet.
Heel leuk spulds23man schreef:
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Gelukkig maar. Dit zou te eenvoudig gaan
Heb die van mij nog niet binnen, maar hoor je het omschakelen Peter? Je hebt er vast al even sap op gehad. Getik in de kamer zijn we allergisch voor he 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
ik zit toch ook te puzzlen over een toepassing voor die dingen
ziet er toch wel leuk uit.
ziet er toch wel leuk uit.
Ach, ach, de moderne mens ergert zich ook overal aanBarry2001 schreef:Gelukkig maar. Dit zou te eenvoudig gaanHeb die van mij nog niet binnen, maar hoor je het omschakelen Peter? Je hebt er vast al even sap op gehad. Getik in de kamer zijn we allergisch voor he
Maar goed, ik ga er ook geen wekker mee maken maar een leuk klokje voor in de woonkamer. Waarschijnlijk op batterijen en met een DCF77 tijdontvangertje. Dat laatste gaat ook nog wel een uitdaging worden met die gepulste spoelen in de buurt.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Heb ook zoiets in gedachten, als wekker kun je beter iets gebruiken dat licht geeft, zoals nixies, of die VFD klok van een tijdje terug... die zit inmiddels in de kampeerauto ingebouwd, perfekt af te lezen in het donker. Ik heb een bloedhekel aan iets in de kamer dat geluid maakt waar ik niet op zit te wachten, zoals gebrom of getik. Mijn afwijking
Maar als het ding in een (bv plexiglas) behuizing komt zal het wel meevallen.
Toch kan een mens kan aan veel wennen. Een kennis heeft een friesche staartklok gekregen uit een erfenis. Ding moest en zou op de slaapkamer, het heeft 'm 7 slapeloze nachten gekost en toen ging het slapen weer. Kwestie van je niet laten kennen denk ik, wie wint er hier
Zou er geen 7 slapeloze nachten voor over hebben, maar goed 
Toch kan een mens kan aan veel wennen. Een kennis heeft een friesche staartklok gekregen uit een erfenis. Ding moest en zou op de slaapkamer, het heeft 'm 7 slapeloze nachten gekost en toen ging het slapen weer. Kwestie van je niet laten kennen denk ik, wie wint er hier
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Op zoek naar een ULN achtige die VCC of gnd kan schakelen? Dan ben je er ook.Pjotr schreef:Goed gegoocheld Gerhard, helemaal te gek johDat is wel met 2 stuurspoeltjes en dat maakt het leven een stuk makkelijker. Helaas hebben de onderhavige displays maar 1 spoeltje. Die ULN2003 kost niks maar pas wel op er zijn veel versies van. Sommigen zijn voor 5V relais bedoeld en dat gaat dan niet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Of bias weerstanden op de uitgangen van de ULN naar +VCC. Zou moeten werken.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Hmmm, een beetje verwarrend. Als ik zoek op het typenr dan heeft dit display 2 spoelen per segment:
http://www.ebay.com/itm/FP-7-SEG-1-elec ... 0684864653
Verder op in dit draadje over 1 spoel die omgepoold moet worden, rara wat is het nou?
Verder op in dit draadje over 1 spoel die omgepoold moet worden, rara wat is het nou?
Word je vergeetachtig? Op de vorige pagina heeft Barry de pin out gegeven...ds23man schreef:Hmmm, een beetje verwarrend. Als ik zoek op het typenr dan heeft dit display 2 spoelen per segment:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik begin toch echt niet seniel te worden Peter, die pin out komt niet overeen met de 100SS3-07DC:
Er zijn dus blijkbaar twee uitvoeringen.
Er zijn dus blijkbaar twee uitvoeringen.