De WC1D in uitvoering ;)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door Gerrit »

Volgens de (nieuwe) site van Rumoh ongeveer 10 gram per liter, dus ik reken met 15. 15 gram * 17 liter * 2 speakers is 510 gram. Beetje afronden naar beneden levert dan 10 zakjes van 50 gram a raison de 11 ekkies het zakje = 110 euro.
Voor 20l heb ik destijds 150g Twaron gebruikt; ODi, Punkbandje op zuil
De opvolger, ODi-2 heeft iets meer per liter, het verhaal is hier te lezen. De juiste hoeveelheid heb ik bepaald m.b.v. impedantie- en vervormingsmetingen. Meer is hier zeker niet beter.

Gerrit
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

Gerrit, interessante thread! Is de totale hoeveelheid twaron in de buis ongeveer gelijk aan een evenredig verdeelde hoeveelheid maar dan in secties verdeeld?

Het zou fantastisch zijn als we jouw metingen ook met "el cheapo" Baileys longhair konden zien, dan heb je daadwerkelijk goed vergelijkingsmateriaal! Maar ik kan me voorstellen dat het wel mooi is zo :)

edit: het is overigens niet 1 op 1 vergelijkbaar, ik gebruik een gesloten kast en bovendien geen "pijp", maar het idee staat natuurlijk als een huis.

Ik had de thread van jeroen ook al gevonden.

Zelfs met huidige prijs en minder verbruik per liter scheelt het nog een factor 3-4 in prijs. Als er dan geen meetbaar verschil is en de algemene tendens is dat er "op het gehoor" ook geen verschil is, kies ik voor wol.

Ik heb simpelweg het "R&D" budget niet om dat uit te proberen in 2x17 liter speakers.
Dankzij Gerrit heb ik een mooie set drivers (maar iets duurder dan ik origineel van plan was) en ds23man heeft de aanzet geleverd tot DLCP ipv freedsp, dus boven budget zit ik al lang. Om dan ook nog 3x zoveel uit te geven aan dempingsmateriaal vind ik wat ver gaan. :rofl:

Het enige voordeel t.o.v. wol dat ik kan zien is dat het inderdaad minder inzakt. Daarentegen komt er wel weer wat bracing in de kast te zitten (tussen woof en tweet en aan zijkantjes nog een), waarop de wol dan ook weer "leunt" en de hoogte van de kast (functioneel, aan de binnenkant, voor de vulling) eigenlijk wordt "gehalveerd".

Als @koifarm (werkt dat hier?) die vuilniszakken uit de container nog heeft staan houd ik me aanbevolen, maar anders wordt het wol :)

Wat zijn de meningen over MDM op de voor- en achterzijde? Ik lees zo her en der dat dat weer wat meer reflecteert t.o.v. wol, dus ik vraag me af wat de toegevoegde waarde daarvan is?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door Gerrit »

De verdeling in secties is denk ik vooral effectief in een buis, in een platte brede kast zal het een ander verhaal zijn. Ik ben op Twaron uitgekomen omdat een buis nu éénmaal erg veel demping vergt en dit spul doet het erg goed.
Ik was niet van plan om vergelijkingen te gaan doen, het is goed zo en bovendien ben ik nu met bandjes bezig en dat is veel leuker om te doen O:)
Wat je ook kiest als dempingsmateriaal, het loont in ieder geval de moeite om wat met de hoeveelheid en plaatsing te spelen en niet zomaar wat in de kast te kwakken.

Gerrit
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

Hoeken voor de subs gehaald. 18 mm multiplex, binnen en buitenzijde is mdf, dat scheelt weer een hoop schuurwerk.
IMG_20151012_171122.jpg
IMG_20151012_171146.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door Henkjan »

matjans schreef:
Hoeken voor de subs gehaald. 18 mm multiplex, .....
waar haal je die?
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

Bij de fabrikant in Ouderkerk aan de IJssel.

http://www.gebogenhout.nl (je verzint het niet)

Ze leveren oa. aan PontMeyer, maar die houdt het spul eigenlijk niet op voorraad en als ze al hebben, hebben ze niet alles, de (hobby) vraag is te klein. Het spul is ook niet goedkoop. 1 lengte bestellen zijn ze blijkbaar niet zo happig op -zo vertelde de heer Vermeer me- aangezien ze er speciaal voor moeten langsrijden. Vermeer levert alleen grotere aantallen.

Buigbaar MDF was geen optie, dan heb je minimaal een straal van 20cm oid nodig terwijl ik een stuk minder nodig had (r=55mm in dit geval), en bovendien blijf je ribbels zien. Dan moet je dus de hele handel gaan frezen of decoupeerzagen.

8 hoeken, 25-30cm hoog, minimaal 14 lagen 18mm mdf dus. Je kan dan cirkels gaan frezen en dan in kwarten zagen, maar dan zit je weer met onnauwkeurigheid met frezen, de dikte van de zaagsnede bij het vierendelen en mijn eigen onnauwkeurigheid. Of alles in 1x frezen (de vierkantjes dus) maar dan moet je minimaal 28 vierkanten doen. Vervolgens de boel vlak schuren en zit je de kopse kant van mdf te lakken.

Dat wordt -- in mijn geval -- nooit strak. Dat kan Leo wel beamen :)

Nu heb ik keurig superstrak gebogen multiplex (weliswaar okoume) met een mdf toplaag en hoef ik (lamello's?) alleen de zijkanten te verlijmen. Okoume is wat mij betreft geen probleem aangezien het in een bocht zit, dat maakt het best sterk, lijkt me.
Bovenkant erop, kopieerfrees erlangs en klaar is klara.

Hele gave tent overigens, ze hebben daar een gigantische pers staan waar ze het spul mee maken, en een gigantisch rek met alle verschillende mallen voor het spul. Op bestelling kunnen ze ook andere toplagen gebruiken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door pappaleo »

matjans schreef:
Dat wordt -- in mijn geval -- nooit strak. Dat kan Leo wel beamen :)
Ik beaam niks [-( [-X
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door Henkjan »

en nog in de regio ook :goedzo:
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

pappaleo schreef:
matjans schreef:
Dat wordt -- in mijn geval -- nooit strak. Dat kan Leo wel beamen :)
Ik beaam niks [-( [-X
:mrgreen:
Volgens mij heb ik dat zelf net gedaan :)

Wel prijzig spul overigens, 65 euro voor 1 lengte van 2.5m, maar ik vond het het waard. Scheelt me 2 weekenden zagen, schuren, plamuren, schuren, plamuren, schuren, plamuren en lakken....
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Nog een toevoeging op (ahum) "het grote ueber excelletje", even wat resonanties berekend:

binnenmaten kast
hoogte: 43.4 cm
breedte: 31.4 cm
diepte: 12.4 cm

Resonanties: Staand, Half, 2L (Hz)
hoogte: 790, 1581, 395
breedte: 1092, 2185, 546
diepte: 2766, 5532, 1383

Als je naar de seas drivers kijkt kan je het spul vrij laag filteren, Grimm doet dat al bij 1550Hz. Als je dan kijkt naar de kastresonanties, zie je dat vooral de ondiepe kast de resonanties flink naar boven krikt, tenminste op het grootste vlak (voor en achterkant). Als je dan ook nog laag filtert, werkt dat alleen maar in je voordeel :)
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Zoiets dus. Nog even een beetje knutselen.
IMG_20151016_160023.jpg
ahum. Wie durft de mening van mijn eega nu nog in twijfel te trekken? :rofl:
6524_Inbouwreservoir Wisa XS met bedieningspaneel en toiletpot met sc bril.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door markbakk »

Je eega heeft wel gelijk. Heeft ze ook inspraak? Dan kun je nu wel stoppen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door hannesie »

Zolang er geen sprake is van dronkenschap, zal ze er geen gebruik van maken als dusdanig.
Misschien als je de kleurstelling wat wijzigd, dan kan er al wel wat van die indruk worden weggenomen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door ds23man »

spreukentegel_heren_doe_de_bril_omhoog_dames_zitten_ook_graag_droog_1378114257_original_1.jpg
:mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door pappaleo »

Nu nog een setje Pluto's er naast bij wijze van fonteintje. Heb je gelijk een surround set :lol:
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

markbakk schreef:
Je eega heeft wel gelijk. Heeft ze ook inspraak? Dan kun je nu wel stoppen.
Verbazingwekkend (en vervelend) hoe vaak vrouwen wel niet "gelijk" hebben. Ze heeft ook -ten dele- inspraak. Zo istie ietsiepietsie kleiner geworden dan ik had gepland (paar centimeter lager, 1 centimeter smaller -dat was onderhandelen :), en stoppen kan ze wel vergeten.

We hebben een prima verstandhouding: "Vader heeft gelijk, moeder krijgt haar zin"

Kleurstelling is in overleg tot stand gekomen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door ds23man »

Ze zal wel denken, daar kan ik mooi een paar bloembakjes op kwijt. :lol:
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

huidige situatie
IMG_20151017_153520.jpg
zal dr niet beter op worden, nee
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door ds23man »

Paar balkonhaken en de bloembak hangt er mooi achter! :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door hannesie »

matjans schreef:
huidige situatie,
zal dr niet beter op worden, nee
Van mij mogen die Raku aardewerk/keramiek figuren wat meer in de kijkert, erg mooi in vorm en uitvoering zo ten zien. :kwijl: :mrgreen:
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Ha, die zijn leuk ja, goed gezien hannesie!

Zijn b-tjes van een vriendin van mijn moeder, ik heb ook nog een heel leuk wulps paard (vrij "rubensiaanse" billen) en een leuke buste (nog rubensiaanser, ook de "bovenpartij" om maar zo te zeggen :) ).

Het enige dat er mis mee is, zijn 1 of twee scheurtjes tijdens het bakken aan de achterkant/onderkant, dus daar zie je niets van.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Conclusie van vandaag: De hubo is goed, maar zelf doen is wellicht beter.

- 45 graden is blijkbaar geen 45 graden.
- 16 cm zit ergens tussen de 15,9 en 16,3
- 35 cm is 35 cm. Of 35,2cm.
- frezen is decoupeerzagen en beetje bijschuren (vermoed ik)
- 18 mm MDF is 15 mm MDF
- 160mm - 8mm = 150mm (?)

't was niet duur, en de rest was ok gezaagd, maar de volgende keer ga ik lekker zelf aan de slag.

En misschien voor deze keer ook, nog even te bezien hoe het allemaal in elkaar past, de kastjes zijn gelijmd, de zijkanten moeten een beetje bijgevijld worden anders steken ze toch echt 2 mm uit dus dat komt morgen. PVC buis moet ik opnieuw halen want heb ik scheef gezaagd (blijkbaar kan ik ook geen rechte lijntjes trekken).

Topdag dus.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door Walt »

Dit is dan ook 1 van de redenen dat exclusieve speakers doorgaans een fors prijskaartje hebben, nauwkeurig hout bewerken is duur zeker voor enkel stuks of kleine series. Laten we over perfect spuitwerk maar niet beginnen!

Groetjes Walter
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Na het nodig bijschaaf/knip/schuur/vloek/frees -werk weer een uurtje tijd gevonden om in ieder geval de tweeters erin te frezen. Nu nog zorgen dat Gerrit's drivers hier komen (uit maastricht naar Den Haag) en dan kunnen we verder.
De zijkanten zet ik er pas op als ik de woeferts en wat bracing erin heb gelijmd (voor de zekerheid).
IMG_20151022_150502.jpg
(met photobomb van mijn docher's vogelbekdodo linksboven)

Wel besloten dat ik deze kasten gebruik als testkasten, het hout is gewoonweg niet perfect genoeg gezaagd om de rest van het systeem recht (sic) te doen. Ga ze dus ook niet fineren, ik denk dat het voorlopig voor het testen kaal blijft, daarna misschien in de whitewash (berken wordt zo gelig als je het lakt, en ik heb het nog staan ergens in het grote zwarte gat/de schuur).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”