Gerrit, interessante thread! Is de totale hoeveelheid twaron in de buis ongeveer gelijk aan een evenredig verdeelde hoeveelheid maar dan in secties verdeeld?
Het zou fantastisch zijn als we jouw metingen ook met "el cheapo" Baileys longhair konden zien, dan heb je daadwerkelijk goed vergelijkingsmateriaal! Maar ik kan me voorstellen dat het wel mooi is zo
edit: het is overigens niet 1 op 1 vergelijkbaar, ik gebruik een gesloten kast en bovendien geen "pijp", maar het idee staat natuurlijk als een huis.
Ik had de thread van jeroen ook al gevonden.
Zelfs met huidige prijs en minder verbruik per liter scheelt het nog een factor 3-4 in prijs. Als er dan geen meetbaar verschil is en de algemene tendens is dat er "op het gehoor" ook geen verschil is, kies ik voor wol.
Ik heb simpelweg het "R&D" budget niet om dat uit te proberen in 2x17 liter speakers.
Dankzij Gerrit heb ik een mooie set drivers (maar iets duurder dan ik origineel van plan was) en ds23man heeft de aanzet geleverd tot DLCP ipv freedsp, dus boven budget zit ik al lang. Om dan ook nog 3x zoveel uit te geven aan dempingsmateriaal vind ik wat ver gaan.
Het enige voordeel t.o.v. wol dat ik kan zien is dat het inderdaad minder inzakt. Daarentegen komt er wel weer wat bracing in de kast te zitten (tussen woof en tweet en aan zijkantjes nog een), waarop de wol dan ook weer "leunt" en de hoogte van de kast (functioneel, aan de binnenkant, voor de vulling) eigenlijk wordt "gehalveerd".
Als @koifarm (werkt dat hier?) die vuilniszakken uit de container nog heeft staan houd ik me aanbevolen, maar anders wordt het wol
Wat zijn de meningen over MDM op de voor- en achterzijde? Ik lees zo her en der dat dat weer wat meer reflecteert t.o.v. wol, dus ik vraag me af wat de toegevoegde waarde daarvan is?