Raspberry Pi muziek streamer
Moderator: Beheerdersteam
Raspberry Pi muziek streamer
Toch maar eens begonnen met de bouw van een muziek streamer o.b.v. de Raspberry pi en een HiFiberry DAC.
Insteek is om deze in eerste instantie te gebruiken als standalone muziek streamer met een externe harde schijf voor de muziek bestanden.
Dit weekend maar eens diverse topics doornemen om mij een beetje te verdiepen in welke software mogelijkheden er allemaal zijn, en wat voor mijn doel de beste oplossing is.
Hier alvast een aantal foto's.
Insteek is om deze in eerste instantie te gebruiken als standalone muziek streamer met een externe harde schijf voor de muziek bestanden.
Dit weekend maar eens diverse topics doornemen om mij een beetje te verdiepen in welke software mogelijkheden er allemaal zijn, en wat voor mijn doel de beste oplossing is.
Hier alvast een aantal foto's.
Laatst gewijzigd door Zweitse op za 22 aug 2015, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Ik hoop dat ie in het echt toch wel wat groter is dan op de plaatjes... 
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Ik stream nu ruim 2 jaar met een Raspberry pi. ik gebruik RuneAudio nu zeker een jaar zonder veel problemen. Daarvoor Raspyfi en Volumio gebruikt, maar Raspyfi is niet meer en Volumio loopt op alle vlakken achter t.o.v. RuneAudio.
Ik moet hierbij wel zeggen dat is altijd stream vanaf een Synology NAS. RuneAudio ondersteunt ook het gebruik van een externe harde schijf al heb ik dit zelf nooit geprobeerd. http://www.runeaudio.com/
Hier op het forum zijn ze groot fan van piCorePlayer. Dit is gebasseerd op Squeezebox. Houdt in dat je een sqeeuzebox server op je NAS installeert. Muziek wordt daar vandaan gestuurd naar je Raspberry pi. Heb dit vorige week getest en werkt ook heel mooi, maar ondersteunt niet het gebruik van een externe HDD. Misschien als je de server ook installeert op dezelfde raspberry.
RuneAudio ondersteunt deze DAC sowieso en de piCorePlayer volgens mij ook.
Ik moet hierbij wel zeggen dat is altijd stream vanaf een Synology NAS. RuneAudio ondersteunt ook het gebruik van een externe harde schijf al heb ik dit zelf nooit geprobeerd. http://www.runeaudio.com/
Hier op het forum zijn ze groot fan van piCorePlayer. Dit is gebasseerd op Squeezebox. Houdt in dat je een sqeeuzebox server op je NAS installeert. Muziek wordt daar vandaan gestuurd naar je Raspberry pi. Heb dit vorige week getest en werkt ook heel mooi, maar ondersteunt niet het gebruik van een externe HDD. Misschien als je de server ook installeert op dezelfde raspberry.
RuneAudio ondersteunt deze DAC sowieso en de piCorePlayer volgens mij ook.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Interessante player.dwijtsma schreef:Ik stream nu ruim 2 jaar met een Raspberry pi. ik gebruik RuneAudio nu zeker een jaar zonder veel problemen. Daarvoor Raspyfi en Volumio gebruikt, maar Raspyfi is niet meer en Volumio loopt op alle vlakken achter t.o.v. RuneAudio.
Ik moet hierbij wel zeggen dat is altijd stream vanaf een Synology NAS. RuneAudio ondersteunt ook het gebruik van een externe harde schijf al heb ik dit zelf nooit geprobeerd. http://www.runeaudio.com/
Hier op het forum zijn ze groot fan van piCorePlayer. Dit is gebasseerd op Squeezebox. Houdt in dat je een sqeeuzebox server op je NAS installeert. Muziek wordt daar vandaan gestuurd naar je Raspberry pi. Heb dit vorige week getest en werkt ook heel mooi, maar ondersteunt niet het gebruik van een externe HDD. Misschien als je de server ook installeert op dezelfde raspberry.
RuneAudio ondersteunt deze DAC sowieso en de piCorePlayer volgens mij ook.
Misschien toch maar eens een cubytruck aanschaffen..
Zier een mooi uit zo.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Ik heb tijdelijk even xbmc op de Pi gezet om even te kijken of alles werkt. Nu zit ik met het volgende probleem, via HDMI krijg ik wel geluid over de TV, maar via de Hifiberry DAC geen geluid over mijn versterker. Moet ik op de Pi nog instellen dat het geluid via de Hifiberry DAC moet lopen of is de DAC plug & play?
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Dat moet dan ergens in XBMC ingesteld worden. (Sorry geen XMBC ervaring hier)
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Probeer die Max2play versie anders eens.
Bij de U3 zijn die 2 samen in te stellen, maar het kan zijn dat de muziek met de film via de HDMI gaat en de als je alleen muziek draait dan via de HifiBerry, maar ik meen dat het hier bij in te stellen is.
Bij de U3 zijn die 2 samen in te stellen, maar het kan zijn dat de muziek met de film via de HDMI gaat en de als je alleen muziek draait dan via de HifiBerry, maar ik meen dat het hier bij in te stellen is.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Mooie voeding
staat het apparaat altijd aan? Geen schakelaar?
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Je moet enkele regels toevoegen in je config.txt daarna kun je in xbmc/kodi je hifiberry selecteren, voor meer info:
https://www.hifiberry.com/guides/config ... -overlays/
Ik heb zelf een PI2 en Hifiberry Digi+ op deze manier spelen.
https://www.hifiberry.com/guides/config ... -overlays/
Ik heb zelf een PI2 en Hifiberry Digi+ op deze manier spelen.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Apparaat staat inderdaad altijd aan.Barry2001 schreef:Mooie voedingstaat het apparaat altijd aan? Geen schakelaar?
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Ga ik mij even in verdiepenfirsttimer schreef:Je moet enkele regels toevoegen in je config.txt daarna kun je in xbmc/kodi je hifiberry selecteren, voor meer info:
https://www.hifiberry.com/guides/config ... -overlays/
Ik heb zelf een PI2 en Hifiberry Digi+ op deze manier spelen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Why? Gaat beter klinken als het altijd aanstaatZweitse schreef:Apparaat staat inderdaad altijd aan.Barry2001 schreef:Mooie voedingstaat het apparaat altijd aan? Geen schakelaar?
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Als je hem uit zet met deze software ( Runeaudio) ben je bij de volgende keer opstarten je instellingen en bootable instellingen kwijt.
Dat hoeft niet met piCorePlayer, maar die gaat wat moeilijker om met een losse USB schijf.
Dan heb je in je netwerk een server programma nodig waar dan de verwijzing staat naar de muziek.
Met de XBMC zal dat neem ik aan ook niet anders zijn.
Het "shutdown now -h" word dan niet gegeven, en schoon/correct afsluiten met een Linux distributie is wel zo netjes.
Dat hoeft niet met piCorePlayer, maar die gaat wat moeilijker om met een losse USB schijf.
Dan heb je in je netwerk een server programma nodig waar dan de verwijzing staat naar de muziek.
Met de XBMC zal dat neem ik aan ook niet anders zijn.
Het "shutdown now -h" word dan niet gegeven, en schoon/correct afsluiten met een Linux distributie is wel zo netjes.
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Deze uitleg geldt overigens als je XBMC/Kodi via Openelec draait, ik weet niet hoe jij XBMC draait op je PI?Zweitse schreef:Ga ik mij even in verdiepenfirsttimer schreef:Je moet enkele regels toevoegen in je config.txt daarna kun je in xbmc/kodi je hifiberry selecteren, voor meer info:
https://www.hifiberry.com/guides/config ... -overlays/
Ik heb zelf een PI2 en Hifiberry Digi+ op deze manier spelen.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Om een extra map aan te maken zoals aangegeven op de site van HiFiberry moet ik de SD kaart bewerken op de computer? of kan dat ook via het netwerk?Zweitse schreef:Ga ik mij even in verdiepenfirsttimer schreef:Je moet enkele regels toevoegen in je config.txt daarna kun je in xbmc/kodi je hifiberry selecteren, voor meer info:
https://www.hifiberry.com/guides/config ... -overlays/
Ik heb zelf een PI2 en Hifiberry Digi+ op deze manier spelen.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Het kan met een losse USB schijf wel met de squeeezeplug versie meen ik, en anders kan ik eens kijken met de max2play.
Server en player ineen.
Als je een NAS hebt als de Synology, kun je er ook de plug-in installeren die een squeezeserver installeert, en dan is de LMS versie misschien nog niet zo ver als bij de Vortexbox, maar in de meeste gevallen werkt dat prima.
Als je inmiddels veel muziek hebt is de Raspberry wel erg lang bezig je muziek te indexeren.
Server en player ineen.
Als je een NAS hebt als de Synology, kun je er ook de plug-in installeren die een squeezeserver installeert, en dan is de LMS versie misschien nog niet zo ver als bij de Vortexbox, maar in de meeste gevallen werkt dat prima.
Als je inmiddels veel muziek hebt is de Raspberry wel erg lang bezig je muziek te indexeren.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Ik heb nog geen NAS en heb ook nog maar 1 CD op de Pi staan. Ik zit nog een beetje in de ontdek modushannesie schreef:Het kan wel met de squeeezeplug versie meen ik, en anders kan ik eens kijken met de max2play.
Als je een NAS hebt als de Synology, kun je er ook de plug-in installeren die een squeezeserver installeert, en dan is de LMS versie misschien nog niet zo ver als bij de Vortexbox, maar in de meeste gevallen werkt dat prima.
Als je inmiddels veel muziek hebt is de Raspberry wel erg lang bezig je muziek te indexeren.
Ik heb wel gezien in XBMC/Kodi dat ik de audio out kan wijzigen in HDMI, analoog of HDMI & analoog maar ik krijg geen geluid via de versterker. Ik denk dat ik de SD kaart maar even in de computer stop om te kijken of ik dan de extra mappen kan aanmaken op de SD kaart.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Anders is er mogelijk wel de optie via Putty, maar dat is dan weer een stapje verder, en je lijkt op het oude dos 3.3 of 4.01 te zitten als gebruiker.
Weer eens wat anders.
Weer eens wat anders.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Zou een noob ben ik ook weer niet hoor, ik heb de optie met Putty ook al gevonden en zal mij daar eens in verdiepen. Toegang tot openelec via SSH staat al aanhannesie schreef:Anders is er mogelijk wel de optie via Putty, maar dat is dan weer een stapje verder, en je lijkt op het oude dos 3.3 of 4.01 te zitten als gebruiker.
Weer eens wat anders.
- firsttimer
- Berichten: 133
- Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Als ik mij goed herinner hoefde ik helemaal geen mappen aan te maken, gewoon de vermelde regels voor jou type hifiberry DAC aan de config.txt toevoegen, opslaan en dan Openelec herstarten.
De config.txt kun je via putty/winscp bewerken, maar het config.txt bestand is ook gewoon via de verkenner benaderbaar als je de SD-kaart in je windows PC stopt.
De config.txt kun je via putty/winscp bewerken, maar het config.txt bestand is ook gewoon via de verkenner benaderbaar als je de SD-kaart in je windows PC stopt.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Bedankt. Via putty kan ik geen verbinding maken, ik zal de SD kaart wel even via mijn PC bewerken.firsttimer schreef:Als ik mij goed herinner hoefde ik helemaal geen mappen aan te maken, gewoon de vermelde regels voor jou type hifiberry DAC aan de config.txt toevoegen, opslaan en dan Openelec herstarten.
De config.txt kun je via putty/winscp bewerken, maar het config.txt bestand is ook gewoon via de verkenner benaderbaar als je de SD-kaart in je windows PC stopt.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Tekst toevoegen aan het config.txt bestand op de SD kaart werkt niet, ik zie de DAC dan niet verschijnen in het keuze menu in Kodifirsttimer schreef:Als ik mij goed herinner hoefde ik helemaal geen mappen aan te maken, gewoon de vermelde regels voor jou type hifiberry DAC aan de config.txt toevoegen, opslaan en dan Openelec herstarten.
De config.txt kun je via putty/winscp bewerken, maar het config.txt bestand is ook gewoon via de verkenner benaderbaar als je de SD-kaart in je windows PC stopt.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Wel de RPI opnieuw laten starten?
Hij moet het bestand opnieuw inlezen met de nu gewenste waarden.
Hij moet het bestand opnieuw inlezen met de nu gewenste waarden.
Re: Raspberry Pi muziek streamer
Ik heb via de site van HifiBerry een nieuwe image aangemaakt met de juiste instellingen, nu alles even weer opnieuw installerenhannesie schreef:Wel de RPI opnieuw laten starten?
Hij moet het bestand opnieuw inlezen met de nu gewenste waarden.
