Ziezo, het hoofdstuk IHA is ook achter de rug.
Het is weer een veel groter onderzoek geworden dan ik in gedachte had

.
Maar ach, als je eenmaal bezig bent is het een kleine moeite om dit en dat nog even te proberen.
Beter nu dan uitstellen tot een volgend project.
Van de metingen heb ik weer een samenvatting gemaakt:
De inhoud van de IHA is 3.5 liter. Het blijkt dat de afstemming heel goed te voorspellen is.
Het is eigenlijk niets anders dan een box in een box, waarbij de poortopening ook een correctiefactor kent.
Voor een gat in een 18mm plaat is dat hierbij ongeveer k=0.14.
Een 32 mm poort heeft dan een effectieve lengte van ca. 23mm.
Verder is te zien dat het volume van de IHA met het volume van de lijn mee gaat doen, waardoor er eigenlijk een TL met een voorkamer ontstaat.
Het nadeel is dat dit wel gepaard gaat met een verlies.
Dat was een van vraagstukken en helaas een bevestiging van een vermoeden.
Een ander vraagstuk was hoe het gesteld zou zijn met de Q-factor van deze IHA.
Volgens de simulatie/berekening zou de waarde daarvan tussen de 60 & 20 moeten liggen, maar aan de 'vingerafdruk' in de grafieken te zien ligt dat in de praktijk veel lager.
Naar schatting Q-waarden tussen de 10 & 7.
Ik vermoed dat vooral verliezen in/bij de poort hier verantwoordelijk voor zijn.
Ook de behuizing zal daar aan bijdragen aangezien deze niet 100% luchtdicht is en de wanden een mate van flexibiliteit kennen.
De Q-factor van de IHA is te hoog om de secundaire resonantie weg te krijgen, maar het effect daarvan is aanzienlijk meer dan verwacht.
Wel lijkt het erop dat de output van de IHA buiten de afstemming juist (gedeeltelijk) gaat optellen, waardoor de Q-factor van de storing in feite groter wordt..
Uit nieuwsgierigheid is ook het effect van een 2x45graden afschuining op de 45mm poort onderzocht, waarbij het middenstuk 5mm dik is.
Het resultaat is een hogere afstemming waarbij de Q-factor ook hoger is (hoewel minimaal).
Of de hogere afstemming nu komt vanwege een effectief grotere poort diameter of lengte is alleen niet duidelijk.
Effecten van demping in de IHA en poort.
Duidelijk is dat het intern volume effectief groter wordt.
De 3.5 liter IHA slaat de spijker niet op de kop met een 32mm poort
Meer succes met een 45mm poort diameter.
Het is opvallend dat een klein plukje wol net zo effectief kan zijn als een mat van 18g!
Een alternatief met gaatjes i.p.v. één groot gat.
De gedachte erachter was om de Q-factor van de IHA daarmee verder omlaag te brengen en het werkt!
Bovendien is het zo heel makkelijk om de IHA precies af te stemmen.
Het oppervlak van een 38mm poort komt overeen met ca. 22.5x 8mm gaatjes.
In de praktijk moet het totaaloppervlak nog wat kleiner om een gelijkaardige afstemming te krijgen.
Het resultaat is beter dan ik had verwacht, de storing ligt nu ca. 10dB onder de wooferoutput.
Helaas kan ik dit niet in de huidige kasten toepassen omdat ook de afstemming veel lager komt te liggen.
Maar als de kasten in elkaar zitten is dit wel een variant die ik ga proberen.
Al is het alleen maar om het effect op het middengebied daarvan te bepalen.
De eerste indruk is dat het een beetje 'pufferig' klinkt, alsof het vel van een trommel niet strak gespannen is.
Als laatst heb ik gekeken of de IHA ook als een absorber voor het midgebied ingezet kan worden.
Daarvoor is het IHA volume, m.b.v. van een 100mm pvc pijp, verkleint tot 0.315 liter.
Met een poort van 60mm moet de afstemming rond 600Hz liggen.
Helaas pindakaas, maar dat gaat het niet worden

.
De kamer zal wel een beetje lek zijn bij de inslagmoeren, maar de extra rommel die in de lijn terecht komt zet regelrecht een streep door deze optie.