hulp gezocht bij ontwerp filter
Moderator: Beheerdersteam
hulp gezocht bij ontwerp filter
Hallo allemaal,
Ik ben al jaren een enthousiast zelfbouwer. Met mijn elektronica achtergrond ben ik echter meestal in de weer met versterkers en CD-spelers.
Ik ben onlangs ook aan een speaker project begonnen, maar de resultaten zijn niet erg goed. Hoewel de kit geleverd werd door een gerenommeerde leverancier (in Duitsland: AOS), ben ik erg teleurgesteld over de resultaten. Zo klopt de klankbalans van geen kanten.
Het gaat om de monitor 50 TL BE TA(!). Dit is een transmissielijn luidspreker met een 10”-Audio Technology woofer. Het midden-hoog bestaat uit de ATC SM75-150 en de Scan-speak D3004/6640. Tussen de woofer en het hoog-midden zit een (uiteraard zelfgebouwd) actief analoog crossover (LR4 op 386 Hz). Tussen midden en hoog zit een (elektrisch) eerste orde filter dat geleverd is door AOS.
Uit de correspondentie die ik had met de leverancier blijkt dat het passieve filter inderdaad niet klopt. Hij heeft wijzigingen voorgesteld, maar die hebben het probleem niet kunnen oplossen. Sterker, ik ben er inmiddels van overtuigd dat dit ook niet gaat gebeuren. Ik heb ook zelf geexperimenteerd, maar het is op het oor schier onmogelijk dit goed te krijgen.
Nu ben ik zelf wel handig met elektronica, maar van luidsprekers weet ik weinig. Ik heb overwogen om gewoon zelf een ECM 8000 en ARTA aan te schaffen, maar ben bang dat ik zonder ervaring hier eindeloos mee bezig zal zijn. Tevens zal het resultaat ook niet direct geweldig zijn. Een andere overweging was om ook hier een actief LR4 filter te gebruiken, maar ook dat wordt, ook infrastructureel, een hele toer.
Ik zit met de hele situatie behoorlijk omhoog, ook omdat e.e.a. niet bepaald goedkoop is uitgevallen. Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die het leuk vind, en de kennis heeft, om voor mij een filterontwerp te maken. Het gaat dus om een 2-weg filter (tussen middentoner en tweeter) waarbij ik zelf denk aan een LR2.
Een ander ding is de bovenkast, waarin beide units zitten. Ik heb zelf een tekening gemaakt, maar kan dit zelf niet bouwen, want ook met hout ben ik niet echt handig. Ik heb gemerkt dat normale meubelmakers dit ook niet (allemaal) kunnen. Het maken van de frezingen is typisch iets voor luidsprekers en de meubelmakers die ik gevraagd heb, beschikken niet over de juiste hulpstukken. Ook hiervoor ben ik op zoek naar iemand die dit zou kunnen maken. De afmetingen bedragen ca. 32 x 30 x 44 (l x b x d).
Graag hoor ik jullie adviezen om hiermee verder te komen. Wellicht zijn er nog mogelijkheden waaraan ik niet gedacht had. Mocht er iemand zijn die in staat is een goed (lees: geweldig) crossover te maken, dan zou ik graag met je in contact komen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
/Lex
Ik ben al jaren een enthousiast zelfbouwer. Met mijn elektronica achtergrond ben ik echter meestal in de weer met versterkers en CD-spelers.
Ik ben onlangs ook aan een speaker project begonnen, maar de resultaten zijn niet erg goed. Hoewel de kit geleverd werd door een gerenommeerde leverancier (in Duitsland: AOS), ben ik erg teleurgesteld over de resultaten. Zo klopt de klankbalans van geen kanten.
Het gaat om de monitor 50 TL BE TA(!). Dit is een transmissielijn luidspreker met een 10”-Audio Technology woofer. Het midden-hoog bestaat uit de ATC SM75-150 en de Scan-speak D3004/6640. Tussen de woofer en het hoog-midden zit een (uiteraard zelfgebouwd) actief analoog crossover (LR4 op 386 Hz). Tussen midden en hoog zit een (elektrisch) eerste orde filter dat geleverd is door AOS.
Uit de correspondentie die ik had met de leverancier blijkt dat het passieve filter inderdaad niet klopt. Hij heeft wijzigingen voorgesteld, maar die hebben het probleem niet kunnen oplossen. Sterker, ik ben er inmiddels van overtuigd dat dit ook niet gaat gebeuren. Ik heb ook zelf geexperimenteerd, maar het is op het oor schier onmogelijk dit goed te krijgen.
Nu ben ik zelf wel handig met elektronica, maar van luidsprekers weet ik weinig. Ik heb overwogen om gewoon zelf een ECM 8000 en ARTA aan te schaffen, maar ben bang dat ik zonder ervaring hier eindeloos mee bezig zal zijn. Tevens zal het resultaat ook niet direct geweldig zijn. Een andere overweging was om ook hier een actief LR4 filter te gebruiken, maar ook dat wordt, ook infrastructureel, een hele toer.
Ik zit met de hele situatie behoorlijk omhoog, ook omdat e.e.a. niet bepaald goedkoop is uitgevallen. Ik ben eigenlijk op zoek naar iemand die het leuk vind, en de kennis heeft, om voor mij een filterontwerp te maken. Het gaat dus om een 2-weg filter (tussen middentoner en tweeter) waarbij ik zelf denk aan een LR2.
Een ander ding is de bovenkast, waarin beide units zitten. Ik heb zelf een tekening gemaakt, maar kan dit zelf niet bouwen, want ook met hout ben ik niet echt handig. Ik heb gemerkt dat normale meubelmakers dit ook niet (allemaal) kunnen. Het maken van de frezingen is typisch iets voor luidsprekers en de meubelmakers die ik gevraagd heb, beschikken niet over de juiste hulpstukken. Ook hiervoor ben ik op zoek naar iemand die dit zou kunnen maken. De afmetingen bedragen ca. 32 x 30 x 44 (l x b x d).
Graag hoor ik jullie adviezen om hiermee verder te komen. Wellicht zijn er nog mogelijkheden waaraan ik niet gedacht had. Mocht er iemand zijn die in staat is een goed (lees: geweldig) crossover te maken, dan zou ik graag met je in contact komen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
/Lex
- Bijlagen
-
- MT 3D 18,5 cm met baskast side.pdf
- (1.96 KiB) 117 keer gedownload
-
- MT 3D 18,5 cm met baskast.pdf
- (1.5 KiB) 121 keer gedownload
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Ik vind de combinatie van de 10" AT en de ATC SM75-150 een beetje merkwaardig, maar ik kan het mis hebben. Ik zal vanavond de specs van die drivers eens wat nauwkeuriger bekijken.
Je probleem zit dus in de overgang tussen midden en hoog, begrijp ik. De actieve scheiding tussen laag en mid is wel ok? Of kan je dat in deze set-up misschien niet beoordelen?
Ander vraagje: waar woont jouw huis?
Je probleem zit dus in de overgang tussen midden en hoog, begrijp ik. De actieve scheiding tussen laag en mid is wel ok? Of kan je dat in deze set-up misschien niet beoordelen?
Ander vraagje: waar woont jouw huis?
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Hallo Leo,
De ATC is inzetbaar vanaf 380 Hz. De ATC is te gebruiken tot ca. 800 Hz? Ik zag hier niet direct een probleem in.
Ik heb het gevoel (zover dat betrouwbaar is), dat het inderdaad niet in de scheiding tussen laag en mid zit. Alhoewel ik de metingen van AOS (die heb ik) niet helemaal vertrouw, blijkt dat ook daaruit. Deze overgang zou eigenlijk wel gecontroleerd moeten worden met een meting.
Ik heb eerder van jou een draadje gelezen waar je matjans op redelijk professioneel niveau aan een crossover hebt geholpen. Zo iets zoek ik dus ook
. Mijn huis woont helaas niet in de buurt van Den Haag (Zwolle), maar dat hoeft misschien geen probleem te zijn. Ik wil niet teveel met de spullen toeren, maar ik zou de boxen, inclusief crossover, wel achter kunnen laten en een -paar- keer langskomen.
De ATC is inzetbaar vanaf 380 Hz. De ATC is te gebruiken tot ca. 800 Hz? Ik zag hier niet direct een probleem in.
Ik heb het gevoel (zover dat betrouwbaar is), dat het inderdaad niet in de scheiding tussen laag en mid zit. Alhoewel ik de metingen van AOS (die heb ik) niet helemaal vertrouw, blijkt dat ook daaruit. Deze overgang zou eigenlijk wel gecontroleerd moeten worden met een meting.
Ik heb eerder van jou een draadje gelezen waar je matjans op redelijk professioneel niveau aan een crossover hebt geholpen. Zo iets zoek ik dus ook
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Hallo Lex,
Ik wil je er wel even op wijzen dat ik geen professional ben en ook van te voren geen succesvol resultaat kan garanderen. Ik doe het ook maar voor de hobby, maar zal wel altijd proberen er het beste van te maken. Verder is tijd mijn grootste vijand; ik ben zelf ook nog met een paar projecten tegelijk bezig en die wil ik niet laten doodbloeden.
Dat wil dus zeggen dat het op zijn vroegst november wordt voor ik er wat aan kan gaan doen. Als er in die tussentijd iemand anders de helpende hand toesteekt, voel je vrij om daar dan gebruik van te maken. Tenslotte zou ik de speakers in kwestie ook wel eens willen zien/horen voordat ik besluit om er aan te beginnen. Ik heb familie in Zwolle waar ik zo nu en dan langsga, dus dat kan geen probleem zijn.
Ik wil je er wel even op wijzen dat ik geen professional ben en ook van te voren geen succesvol resultaat kan garanderen. Ik doe het ook maar voor de hobby, maar zal wel altijd proberen er het beste van te maken. Verder is tijd mijn grootste vijand; ik ben zelf ook nog met een paar projecten tegelijk bezig en die wil ik niet laten doodbloeden.
Dat wil dus zeggen dat het op zijn vroegst november wordt voor ik er wat aan kan gaan doen. Als er in die tussentijd iemand anders de helpende hand toesteekt, voel je vrij om daar dan gebruik van te maken. Tenslotte zou ik de speakers in kwestie ook wel eens willen zien/horen voordat ik besluit om er aan te beginnen. Ik heb familie in Zwolle waar ik zo nu en dan langsga, dus dat kan geen probleem zijn.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Dag Lex,
Wat waardeloos zeg! Als consument kun je natuurlijk gewoon ontbinding van de koop voorstellen, wegens geen deugdelijk product. Maar ik snap het niet van AOS, dat is inderdaad een gerenommeerd bedrijf.
Ik woon in Lelystad en heb ook pas over een poosje tijd voor dit soort dingen. Met een behringer DCX (dsp) en een 6 ch versterker is er vrij snel een goede klankbalans en filtering te vinden, finetuning volgt daarna. De targetcurves kunnen gemeten worden en vervolgens met een passief filter nagebouwd worden. Via Arta en Boxsim (of Speakerworkshop) is dit erg goed te doen. In boxsim laad ik daarvoor de per dsp vastgestelde targetcurve per unit/totaal en die targetcurve wordt vervolgens naar toe gewerkt met de filtersoftware. Nadat de overgangsfrequenties goed zijn kan het geheel passief beluisterd worden en de klankbalans per dsp nogmaals nabewerkt worden, de spectrale balans staat los van de overgangsfrequenties. De uiteindelijke som van passief en actief wordt weer als targetcurve voor het finale filter gekozen.
Als ik je zaagplan bekijk vraag ik me af (foto?!) in welke staat je de boel nu beluistert? En zou er qua fase nog iets niet goed aangesloten kunnen zijn, tussen laag en mid?
Wat waardeloos zeg! Als consument kun je natuurlijk gewoon ontbinding van de koop voorstellen, wegens geen deugdelijk product. Maar ik snap het niet van AOS, dat is inderdaad een gerenommeerd bedrijf.
Ik woon in Lelystad en heb ook pas over een poosje tijd voor dit soort dingen. Met een behringer DCX (dsp) en een 6 ch versterker is er vrij snel een goede klankbalans en filtering te vinden, finetuning volgt daarna. De targetcurves kunnen gemeten worden en vervolgens met een passief filter nagebouwd worden. Via Arta en Boxsim (of Speakerworkshop) is dit erg goed te doen. In boxsim laad ik daarvoor de per dsp vastgestelde targetcurve per unit/totaal en die targetcurve wordt vervolgens naar toe gewerkt met de filtersoftware. Nadat de overgangsfrequenties goed zijn kan het geheel passief beluisterd worden en de klankbalans per dsp nogmaals nabewerkt worden, de spectrale balans staat los van de overgangsfrequenties. De uiteindelijke som van passief en actief wordt weer als targetcurve voor het finale filter gekozen.
Als ik je zaagplan bekijk vraag ik me af (foto?!) in welke staat je de boel nu beluistert? En zou er qua fase nog iets niet goed aangesloten kunnen zijn, tussen laag en mid?
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Dit zijn ze dan. Zowel de tweeters als de middentoners zijn van achteren gesloten, dus de kasten hebben geen akoestische functie. In de TL-baskasten heb ik Hypex versterkers ingebouwd die via de XLR ingang een signaal meekrijgen waardoor ze automatisch muten bij het in- en uitschakelen van de voorversterker. Ik gebruik de standby functie van de Hypex modules en dit werkt perfect.
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Voor de liefhebber de FR van de speakers bijgevoegd. Na mijn klacht heeft Herr Oberhage een meting uitgevoerd en de bijgevoegde curve was het resultaat. Hij was hier ook verbaasd over! (verkoopt de speaker al 5 jaar of zo). Aan het eind is de curve trouwens magischerwijze weer vlak(kig).
Hij heeft wel wijzigingen voorgesteld, maar die had iedereen kunnen bedenken: probeer eens een kleinere weerstand enz. Het komt er eigenlijk op neer dat hij geen behoorlijke uitleg kan geven en ook niet laat zien enig inzicht te hebben in crossover. Zo gebruikt hij voor het passieve crossover dezelfde spoel en kondensator terwijl de impedanties van het circuit ca. 50% lager zijn. Hij ging niet in op mijn vraag of dit niet de kantelpunten verschoof (mijn verklaring voor de badkuip). Dit verbaasde mij wel sterk gezien zijn jarenlange ervaring en reputatie.
Ik heb het geluid wel sterk kunnen verbeteren door hiermee te spelen, maar er klopt gewoon iets niet. Ook de dynamiek (in bijvoorbeeld toetsaanslagen) is duidelijk slechter dan in mijn oude speakers en dat kan gewoon niet kloppen.
Hij heeft wel wijzigingen voorgesteld, maar die had iedereen kunnen bedenken: probeer eens een kleinere weerstand enz. Het komt er eigenlijk op neer dat hij geen behoorlijke uitleg kan geven en ook niet laat zien enig inzicht te hebben in crossover. Zo gebruikt hij voor het passieve crossover dezelfde spoel en kondensator terwijl de impedanties van het circuit ca. 50% lager zijn. Hij ging niet in op mijn vraag of dit niet de kantelpunten verschoof (mijn verklaring voor de badkuip). Dit verbaasde mij wel sterk gezien zijn jarenlange ervaring en reputatie.
Ik heb het geluid wel sterk kunnen verbeteren door hiermee te spelen, maar er klopt gewoon iets niet. Ook de dynamiek (in bijvoorbeeld toetsaanslagen) is duidelijk slechter dan in mijn oude speakers en dat kan gewoon niet kloppen.
- Bijlagen
-
- Messungen an M60TLBE Teilaktiv.docx
- (151.55 KiB) 104 keer gedownload
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Even wat gemakkelijker maken voor mensen die je een helpende hand willen bieden :
Messungen an M60TLBE Teilaktiv:
Messungen an M60TLBE Teilaktiv:
- Bijlagen
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
En die onderste is de karakteristiek die verbeterd moet worden?

Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
...en dan mijn persoonlijke mening.
Gegeven de 6dB/oct beperking, vind ik de meting van het complete systeem er heel behoorlijk uitzien. Niet helemaal optimaal, maar absoluut niet slecht genoeg om te zeggen dat de klankbalans 'van geen kanten klopt'. Dit is geen bewijs van een slecht klinkend systeem; als het werkelijk meet zoals het plaatje, heeft dat een goede kans om goed te kunnen klinken,
Ben je er absoluut zeker van, dat je zelfontworpen actieve gedeelte naar behoren functioneert ?
Ook niet per ongeluk een polariteit omgedraaid ? In mijn beleving is dat gebied absoluut het meest bepalend voor de klank van een systeem, make or break. Veruit het meeste in muziek speelt zich af onder 500 Hz, en zeker 200-400 Hz is een zeer kritisch grondtonenstukje. Dun of te vet geluid, het is maar een fijn scheidingslijntje..
Ken de firma AOS verder niet, maar wat ik zie is onvoldoende om ze in diskrediet te brengen.
Ik ben er van overtuigd dat dat je bedoeling ook niet was...but you know what happens on the internet...
Gegeven de 6dB/oct beperking, vind ik de meting van het complete systeem er heel behoorlijk uitzien. Niet helemaal optimaal, maar absoluut niet slecht genoeg om te zeggen dat de klankbalans 'van geen kanten klopt'. Dit is geen bewijs van een slecht klinkend systeem; als het werkelijk meet zoals het plaatje, heeft dat een goede kans om goed te kunnen klinken,
Ben je er absoluut zeker van, dat je zelfontworpen actieve gedeelte naar behoren functioneert ?
Ook niet per ongeluk een polariteit omgedraaid ? In mijn beleving is dat gebied absoluut het meest bepalend voor de klank van een systeem, make or break. Veruit het meeste in muziek speelt zich af onder 500 Hz, en zeker 200-400 Hz is een zeer kritisch grondtonenstukje. Dun of te vet geluid, het is maar een fijn scheidingslijntje..
Ken de firma AOS verder niet, maar wat ik zie is onvoldoende om ze in diskrediet te brengen.
Ik ben er van overtuigd dat dat je bedoeling ook niet was...but you know what happens on the internet...
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Hallo Marco,
Dank voor je reactie en nette weergave van de grafieken.
Het is niet mijn bedoeling wie dan ook in diskrediet te brengen. Maar ik wil wel eerlijk zijn: ik zou op basis van mijn eigen ervaring, niemand aanraden om een ontwerp van AOS te kopen. Ik heb geen vertrouwen in de ontwerpen meer, niet omdat ik deze zo goed ken (dat doe ik niet), maar omdat mij duidelijk is geworden dat deze firma niet ècht verstand van speakerontwerp heeft. Daarnaast is Oberhage een pain in the ass om zaken mee te doen, maar dat is een ander verhaal.
Terug naar het onderwerp:
Wat mij verkocht is de eerste grafiek, blauwe lijn. Let hierbij op schaal van 10 dB/hokje. Met andere woorden: 800 Hz is dus ca.6 dB luider dan 2500 Hz. Ik denk toch niet dat iemand dat normaal vind. De grafieken leiden, zo merk ik, ook af van het probleem. Niet de karakteristiek moet verbeterd worden, maar de klank! Volgens mij heb je het dan ook over andere zaken. Zo zie ik vaak metingen van stap- en impulsresponties, het faseverloop etc. en daarnaast zijn er nog zaken niet niet makkelijk meetbaar zijn en gewoon geprobeerd worden door ontwerpers (Tony Gee vergelijkt luidprekers ontwerpen wel met koken: snufje zout erbij graag!).
Nog wat zaken:
Ik weet niet zeker of ik het met je eens ben over het belangrijkste frequentiegebied. Uiteraard zijn alle grondharmonischen hier, maar het is mij juist opgevallen dat het spelen in de hogere frequenties erg bepalend is voor hoe de bassen klinken. Ook de openheid en ruimte worden voor mijn gevoel door de weergave van de hogere frequenties bepaald.
Het zelfgebouwde filter heb ik, uiteraard, nagemeten en is akelig precies (maar dat is logisch voor een actief filter met 0,1% weerstanden en nageselecteerde 2% condensatoren). Dit is uiteraard alleen elektrisch gemeten en ik kan alleen maar hopen dat ook de akoestische aansluiting klopt. Ik heb zelf niet het gevoel dat er in dit gebied iets mis is, maar een meting zou beter zijn.
Ik vraag mij ook af of het passieve filter wel 1e orde is. Elektrisch wel, natuurlijk, maar akoestisch weet ik dit niet zo. Wat mij opvalt is dat de mid en tweeter uit fase zijn aangesloten. Dat is volgens mij toch niet zo bij een 1e orde filter?
Wat ik interessant vind, is dat de voice coil inductance van de SM75 iets van 0,38 mH is. De seriespoel is echter maar 1.2 mH. Het filter kan dus niet meer dan iets van 12 dB verzwakken en de fasedraaing bij hogere frequenties gaat niet, zoals verwacht, door naar 90 graden, maar daalt snel weer terug naar 0. Elektrisch mat ik een laagdoorlaatcurve van ca. -3 dB/oktaaf: de pool en de nul in de overdracht zitten zo dicht bij elkaar dat ze elkaar beïnvloeden. Ik heb geprobeerd met een zobel over de SM75 en dat hielp wel iets.
Tot zover.
Groet, Lex
Dank voor je reactie en nette weergave van de grafieken.
Het is niet mijn bedoeling wie dan ook in diskrediet te brengen. Maar ik wil wel eerlijk zijn: ik zou op basis van mijn eigen ervaring, niemand aanraden om een ontwerp van AOS te kopen. Ik heb geen vertrouwen in de ontwerpen meer, niet omdat ik deze zo goed ken (dat doe ik niet), maar omdat mij duidelijk is geworden dat deze firma niet ècht verstand van speakerontwerp heeft. Daarnaast is Oberhage een pain in the ass om zaken mee te doen, maar dat is een ander verhaal.
Terug naar het onderwerp:
Wat mij verkocht is de eerste grafiek, blauwe lijn. Let hierbij op schaal van 10 dB/hokje. Met andere woorden: 800 Hz is dus ca.6 dB luider dan 2500 Hz. Ik denk toch niet dat iemand dat normaal vind. De grafieken leiden, zo merk ik, ook af van het probleem. Niet de karakteristiek moet verbeterd worden, maar de klank! Volgens mij heb je het dan ook over andere zaken. Zo zie ik vaak metingen van stap- en impulsresponties, het faseverloop etc. en daarnaast zijn er nog zaken niet niet makkelijk meetbaar zijn en gewoon geprobeerd worden door ontwerpers (Tony Gee vergelijkt luidprekers ontwerpen wel met koken: snufje zout erbij graag!).
Nog wat zaken:
Ik weet niet zeker of ik het met je eens ben over het belangrijkste frequentiegebied. Uiteraard zijn alle grondharmonischen hier, maar het is mij juist opgevallen dat het spelen in de hogere frequenties erg bepalend is voor hoe de bassen klinken. Ook de openheid en ruimte worden voor mijn gevoel door de weergave van de hogere frequenties bepaald.
Het zelfgebouwde filter heb ik, uiteraard, nagemeten en is akelig precies (maar dat is logisch voor een actief filter met 0,1% weerstanden en nageselecteerde 2% condensatoren). Dit is uiteraard alleen elektrisch gemeten en ik kan alleen maar hopen dat ook de akoestische aansluiting klopt. Ik heb zelf niet het gevoel dat er in dit gebied iets mis is, maar een meting zou beter zijn.
Ik vraag mij ook af of het passieve filter wel 1e orde is. Elektrisch wel, natuurlijk, maar akoestisch weet ik dit niet zo. Wat mij opvalt is dat de mid en tweeter uit fase zijn aangesloten. Dat is volgens mij toch niet zo bij een 1e orde filter?
Wat ik interessant vind, is dat de voice coil inductance van de SM75 iets van 0,38 mH is. De seriespoel is echter maar 1.2 mH. Het filter kan dus niet meer dan iets van 12 dB verzwakken en de fasedraaing bij hogere frequenties gaat niet, zoals verwacht, door naar 90 graden, maar daalt snel weer terug naar 0. Elektrisch mat ik een laagdoorlaatcurve van ca. -3 dB/oktaaf: de pool en de nul in de overdracht zitten zo dicht bij elkaar dat ze elkaar beïnvloeden. Ik heb geprobeerd met een zobel over de SM75 en dat hielp wel iets.
Tot zover.
Groet, Lex
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Sorry als mijn vorige post een aanvallend toontje leek te hebben, was zeker niet de bedoeling.
Op een paar punten van je post reageer ik nu nog eventjes niet, om overbodige ruis en 'ik vind, ik denk' te voorkomen.
-------------------------
Als je een probleem hebt in de klankbalans, dan kijk je als allereerste naar de grafische weergave daarvan.
Pas als dat het niet kan verklaren, ga je verder kijken. Dus nee, die grafieken leiden zeker niet de aandacht af van het kernprobleem.
De reeks metingen suggereert dat de ontwerper hier de totstandkoming van de totaalrespons, in kleine stapjes wil tonen.
Eerst het 'basale' filter, dan met een extra correctiekringetje, dan met een weerstandje erbij, een extra spoel etc.
De losse stapjes zijn geen totaalsysteem, en ook niet als zodanig verkoopbaar.
Als jou werkelijk 'de eerste grafiek, blauwe lijn' verkocht is, dan vind ik dat inderdaad ook niet helemaal kies.
Dat zal idd niet lekker klinken, ook niet met wat peper en zout
.
Maar, afgaand op jouw foto's lijkt dat ook niet helemaal te kloppen : ik zie minimaal een LCR kringetje extra (hangt wel los of deels los geloof ik). Die zou je natuurlijk later toegevoegd kunnen hebben. En een dikke (1,2mH?) Tritec.
Hoe dan ook, de reeks plaatjes+bijschrift geeft redelijk duidelijk weer, met welke componenten je die respons wél kunt bereiken. Mits je de woofer juist aankoppelt, natuurlijk.
Heb je het schema met alle opties erin, en mag je dat hier posten ? Mag evt. ook stiekem via PB.
Geef dan ook aan welke configuratie(s) je mee speelt/geprobeerd hebt.
Dat zou ik als allereerste proberen; het eigenlijk bedoelde ontwerp. Kan een boel moeite schelen.
Mee eens : beter als iemand 'even' meet, en 'even' een filter ontwerp. Dat doe je niet even in een of twee middagjes, en veel mensen hebben daar niet genoeg tijd voor over. Ikzelf incluis, helaas...
.
Op een paar punten van je post reageer ik nu nog eventjes niet, om overbodige ruis en 'ik vind, ik denk' te voorkomen.
-------------------------
Als je een probleem hebt in de klankbalans, dan kijk je als allereerste naar de grafische weergave daarvan.
Pas als dat het niet kan verklaren, ga je verder kijken. Dus nee, die grafieken leiden zeker niet de aandacht af van het kernprobleem.
De reeks metingen suggereert dat de ontwerper hier de totstandkoming van de totaalrespons, in kleine stapjes wil tonen.
Eerst het 'basale' filter, dan met een extra correctiekringetje, dan met een weerstandje erbij, een extra spoel etc.
De losse stapjes zijn geen totaalsysteem, en ook niet als zodanig verkoopbaar.
Als jou werkelijk 'de eerste grafiek, blauwe lijn' verkocht is, dan vind ik dat inderdaad ook niet helemaal kies.
Dat zal idd niet lekker klinken, ook niet met wat peper en zout
Maar, afgaand op jouw foto's lijkt dat ook niet helemaal te kloppen : ik zie minimaal een LCR kringetje extra (hangt wel los of deels los geloof ik). Die zou je natuurlijk later toegevoegd kunnen hebben. En een dikke (1,2mH?) Tritec.
Hoe dan ook, de reeks plaatjes+bijschrift geeft redelijk duidelijk weer, met welke componenten je die respons wél kunt bereiken. Mits je de woofer juist aankoppelt, natuurlijk.
Heb je het schema met alle opties erin, en mag je dat hier posten ? Mag evt. ook stiekem via PB.
Geef dan ook aan welke configuratie(s) je mee speelt/geprobeerd hebt.
Dat zou ik als allereerste proberen; het eigenlijk bedoelde ontwerp. Kan een boel moeite schelen.
Mee eens : beter als iemand 'even' meet, en 'even' een filter ontwerp. Dat doe je niet even in een of twee middagjes, en veel mensen hebben daar niet genoeg tijd voor over. Ikzelf incluis, helaas...
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Ik lees nergens dat je de niet-vlakke response van laag en mid hebt verdisconteerd in je actieve filter (waarbij ik de fase maar even niet noem). Wanneer je dat ook echt niet hebt gedaan kán je systeem niet klinken. Niet met een textbook schakelingetje.
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Oké, daar gaan we:
De bovenste grafiek blauw is het originele filter dat werd meegeleverd met de kit.
De rode lijn in dezelfde grafiek is met een notch filter over de SM75. Het filter bestaat voor de SM75 uit enkel een seriespoel en ik had een opslingering gemeten in het gebied tussen 500-900 Hz. De notch, zo dacht ik zou de resonantie dempen. Ondanks tegenwerping van Oberhage, bleek dit toch wel te kloppen.
In de 2e grafiek heeft de SM75 ook een serieweerstand. Deze zat in het orginele passieve filter, maar was weggelaten in het (semi-) actieve filter. Ik moest Oberhage er op wijzen dat deze weerstand niet zomaar weggelaten kon worden. Dit leidt immers tot verandering van het niveau en verschuiving van de kantelpunten. Voor de goede orde: hij had het tweeter niveau niet aangepast. Let op: dit moest hem dus uitgelegd worden!
De 3e grafiek heeft Oberhage op eigen initiatief nog wat gedaan met de serieweerstanden van de tweeter.
De laatste grafiek zou het totaal moeten zijn met de aanpassingen. Wat mij opvalt is dat nu ineens het midden-hoog vlakker is dan in alle vorige versies. Raar.
De bovenste grafiek blauw is het originele filter dat werd meegeleverd met de kit.
De rode lijn in dezelfde grafiek is met een notch filter over de SM75. Het filter bestaat voor de SM75 uit enkel een seriespoel en ik had een opslingering gemeten in het gebied tussen 500-900 Hz. De notch, zo dacht ik zou de resonantie dempen. Ondanks tegenwerping van Oberhage, bleek dit toch wel te kloppen.
In de 2e grafiek heeft de SM75 ook een serieweerstand. Deze zat in het orginele passieve filter, maar was weggelaten in het (semi-) actieve filter. Ik moest Oberhage er op wijzen dat deze weerstand niet zomaar weggelaten kon worden. Dit leidt immers tot verandering van het niveau en verschuiving van de kantelpunten. Voor de goede orde: hij had het tweeter niveau niet aangepast. Let op: dit moest hem dus uitgelegd worden!
De 3e grafiek heeft Oberhage op eigen initiatief nog wat gedaan met de serieweerstanden van de tweeter.
De laatste grafiek zou het totaal moeten zijn met de aanpassingen. Wat mij opvalt is dat nu ineens het midden-hoog vlakker is dan in alle vorige versies. Raar.
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Hoi Mark,markbakk schreef:Ik lees nergens dat je de niet-vlakke response van laag en mid hebt verdisconteerd in je actieve filter (waarbij ik de fase maar even niet noem). Wanneer je dat ook echt niet hebt gedaan kán je systeem niet klinken. Niet met een textbook schakelingetje.
De speaker is verkocht als semi-actieve speaker. Het actieve filter heb ik gemaakt naar de specificatie van AOS (LR4 met 398 Hz). Ik heb voor 386 Hz gekozen, maar dat is het enige verschil.
Ik begrijp jouw opmerking niet geheel. Als je bedoelt dat de spl van de woofer anders is dan die van de rest en dat dit ingesteld moet worden, dan kan ik bevestigen dat dit in de schakeling zit. Ik corrigeer hier ook het verschil in gain tussen de hypex'en en mijn andere versterker.
Als je iets anders bedoelt, ben ik erg benieuwd wat er nog mis zou kunnen zijn.
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Ok, je beschrijft heel helder, top, zo komen we ergens
!
Na jouw naschrift ben ik het wel met je eens : dat moet je zo niet verkopen. En de adviezen zijn...op zijn minst twijfelachtig...Is ook eigenlijk niet te doen, om een zo ontzettend flexibel systeem qua aansturing/filtering te verkopen...
W.b.t. de totaalrespons die 'magisch' ineens recht werd : daar nam ik aan, dat daar een LCR aan het hoog werd toegevoegd. Beschrijving leek dat te impliceren, maar is kennelijk niet zo.
Vind hoe dan ook de keuze voor 1e orde (idd, enkel 'in het schema', niet eens elektrisch) wat twijfelachtig.
Als ik alvast voor Mark mag spreken : Ja, ondermeer de wisselende SPL. Maar ook de imperfecties in FR van beide drivers (ze hebben bijv. zélf al een roll-off). En nog veel belangrijker : de invloed van je baffle daarop.
Met deze drivers moet het echt mogelijk zijn, om een TOPsysteem neer te zetten. En wel meer ook.
Ik moet zeggen : het kriebelt ook bij mij enorm om je 'hands on' hulp te bieden. Nooit een kans gehad met dit soort componenten. Maar ik zie helaas ook een hoop haken en ogen....
.
Heb je heel toevallig beschikking over een forse ruimte met hoog plafond ? (=handig ivm metingen, buiten gaat niet zo lekker ivm naderende winter....). Die heb je wel nodig met deze lage cross. Denk aan een sporthal, loods, magazijn etc...
Na jouw naschrift ben ik het wel met je eens : dat moet je zo niet verkopen. En de adviezen zijn...op zijn minst twijfelachtig...Is ook eigenlijk niet te doen, om een zo ontzettend flexibel systeem qua aansturing/filtering te verkopen...
W.b.t. de totaalrespons die 'magisch' ineens recht werd : daar nam ik aan, dat daar een LCR aan het hoog werd toegevoegd. Beschrijving leek dat te impliceren, maar is kennelijk niet zo.
Vind hoe dan ook de keuze voor 1e orde (idd, enkel 'in het schema', niet eens elektrisch) wat twijfelachtig.
Als ik alvast voor Mark mag spreken : Ja, ondermeer de wisselende SPL. Maar ook de imperfecties in FR van beide drivers (ze hebben bijv. zélf al een roll-off). En nog veel belangrijker : de invloed van je baffle daarop.
Met deze drivers moet het echt mogelijk zijn, om een TOPsysteem neer te zetten. En wel meer ook.
Ik moet zeggen : het kriebelt ook bij mij enorm om je 'hands on' hulp te bieden. Nooit een kans gehad met dit soort componenten. Maar ik zie helaas ook een hoop haken en ogen....
Heb je heel toevallig beschikking over een forse ruimte met hoog plafond ? (=handig ivm metingen, buiten gaat niet zo lekker ivm naderende winter....). Die heb je wel nodig met deze lage cross. Denk aan een sporthal, loods, magazijn etc...
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Wouter heeft mij al een paar keer een gymzaal aangeboden waar hij zo nu en dan over kan beschikken. Dat zou wel een mogelijkheid zijn. Ik wet niet hoe hij in zijn tijd dan wel mogelijkheden zit, maar misschien is een samenwerkingsverband een idee?
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Mocht het zover komen, dan is het iig verstandig om éérst de geplande nieuwe kast op te bouwen.
Anders moet de boel missch. toch weer op de schop, na het bouwen van het nieuwe huisje....
Dit is geen goedkoop amateurspul, waarbij je je dat soort kleinere foutjes wilt veroorloven...
Anders moet de boel missch. toch weer op de schop, na het bouwen van het nieuwe huisje....
Dit is geen goedkoop amateurspul, waarbij je je dat soort kleinere foutjes wilt veroorloven...
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Het lijkt mij fantastisch om dit als team effort te doen!
Ik ben het met Marco eens dat dan inderdaad eerst de kast gereed moet hebben. Ik ben hiervoor dus nog op zoek naar iemand de de baffle kan frezen. Dit hoeft trouwens niet gratis; ik kan tot dusver gewoon niemand vinden dit hiertoe in staat is. Ik denk dat verdere iedere timmerman/meubelmaker de kastjes zou kunnen afmaken. Dus, als er iemand is, of je iemand kent, hoor ik dit graag!
Wat betreft hoge hallen: we hebben op ons terrein wel oude labs leeg staan, maar dat is in Arnhem, en ik weet niet of ik deze kan gebruiken. Ik weet ook niet hoeveel tijd zo'n meting in beslag neemt, maar wellicht kan het met goed weer toch buiten?
Nog iets technisch:
Het crossover bestaat voor de SM75 uit alleen een seriespoel. Op de foto is ook het door mij geprobeerde notch filter en zobel te zien. Verder heb ik ook met de spoelwaarde gespeeld. Voor de D3004 bestaat het filter uit een seriecondensator, -weerstand en een notch filter. Ik heb gespeeld met de condensatorwaarde, en de weerstandswaarde.
Voor het actieve deel, heb ik mijzelf ook de vraag gesteld die Mark stelde. Ik heb overwogen dat de woofer (zie http://www.troelsgravesen.dk/10C77.htm, maar alleen heb ik de 10A77, met minder sterke magneet geloof ik, en iets hogere Qes) boven de 400 Hz nog vlak doorloopt en de curve hierdoor waarschijnlijk de LR4 goed volgt.
Voor de ATC (http://studio-hifi.com/images/ATC75-150S_JeffBagby.pdf) ligt dat wel anders. Ik heb trouwens niet de S-versie die Jeff heeft getest, maar ik denk dat, behalve de sensitivity, het meeste gelijk is.
De akoestische -6 dB frequentie ligt wel veel lager dan die van het filter, zodat in het overname gebied dit wellicht redelijk goed gaat. Als ik de metingen van AOS mag geloven, is dit ook zo.
Ik vraag mij inmiddels wel af of ik de overnamefrequentie niet hoger had moeten kiezen (tussen de 400 en 500 Hz of zo). Dit leek mij erg hoog, maar zie in de thread hieronder dat dit in de Vertigo blijkbaar geen problemen oplevert.
Mijn overweging was dat ATC zelf, in de eigen ontwerpen, 380 Hz gebruikt als overnamepunt, en ook dat het midden van de bafflestep (30 cm brede kast) bij ca. 386 Hz ligt. Dit leek mij daardoor een goede frequentie. Ik kan immers met de twist of the wrist het niveau aanpassen en mogelijk iets compenseren. Het is trouwens redelijk te doen om deze frequentie aan te passen (alhoewel het gaat om 20 weerstanden die dan veranderd moeten worden).
Ik kan mij voorstellen dat mijn overwegingen totaal niet kloppen. Ik heb geprobeerd om bekende filters (bijvoorbeel die van Troels Gravesen) terug te rekenen, maar de waardes die hij gebruikt komen nooit goed uit met mijn berekeningen:( . Ik mis dus nog van alles.
Ik ben het met Marco eens dat dan inderdaad eerst de kast gereed moet hebben. Ik ben hiervoor dus nog op zoek naar iemand de de baffle kan frezen. Dit hoeft trouwens niet gratis; ik kan tot dusver gewoon niemand vinden dit hiertoe in staat is. Ik denk dat verdere iedere timmerman/meubelmaker de kastjes zou kunnen afmaken. Dus, als er iemand is, of je iemand kent, hoor ik dit graag!
Wat betreft hoge hallen: we hebben op ons terrein wel oude labs leeg staan, maar dat is in Arnhem, en ik weet niet of ik deze kan gebruiken. Ik weet ook niet hoeveel tijd zo'n meting in beslag neemt, maar wellicht kan het met goed weer toch buiten?
Nog iets technisch:
Het crossover bestaat voor de SM75 uit alleen een seriespoel. Op de foto is ook het door mij geprobeerde notch filter en zobel te zien. Verder heb ik ook met de spoelwaarde gespeeld. Voor de D3004 bestaat het filter uit een seriecondensator, -weerstand en een notch filter. Ik heb gespeeld met de condensatorwaarde, en de weerstandswaarde.
Voor het actieve deel, heb ik mijzelf ook de vraag gesteld die Mark stelde. Ik heb overwogen dat de woofer (zie http://www.troelsgravesen.dk/10C77.htm, maar alleen heb ik de 10A77, met minder sterke magneet geloof ik, en iets hogere Qes) boven de 400 Hz nog vlak doorloopt en de curve hierdoor waarschijnlijk de LR4 goed volgt.
Voor de ATC (http://studio-hifi.com/images/ATC75-150S_JeffBagby.pdf) ligt dat wel anders. Ik heb trouwens niet de S-versie die Jeff heeft getest, maar ik denk dat, behalve de sensitivity, het meeste gelijk is.
De akoestische -6 dB frequentie ligt wel veel lager dan die van het filter, zodat in het overname gebied dit wellicht redelijk goed gaat. Als ik de metingen van AOS mag geloven, is dit ook zo.
Ik vraag mij inmiddels wel af of ik de overnamefrequentie niet hoger had moeten kiezen (tussen de 400 en 500 Hz of zo). Dit leek mij erg hoog, maar zie in de thread hieronder dat dit in de Vertigo blijkbaar geen problemen oplevert.
Mijn overweging was dat ATC zelf, in de eigen ontwerpen, 380 Hz gebruikt als overnamepunt, en ook dat het midden van de bafflestep (30 cm brede kast) bij ca. 386 Hz ligt. Dit leek mij daardoor een goede frequentie. Ik kan immers met de twist of the wrist het niveau aanpassen en mogelijk iets compenseren. Het is trouwens redelijk te doen om deze frequentie aan te passen (alhoewel het gaat om 20 weerstanden die dan veranderd moeten worden).
Ik kan mij voorstellen dat mijn overwegingen totaal niet kloppen. Ik heb geprobeerd om bekende filters (bijvoorbeel die van Troels Gravesen) terug te rekenen, maar de waardes die hij gebruikt komen nooit goed uit met mijn berekeningen:( . Ik mis dus nog van alles.
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Ik heb laatst een meting uit het raam naar buiten gedaan vanaf 4 hoog, je haalt dan gemakkelijk 50 hz met gated meting. Mischien is dat een oplossing ipv gymzalen.
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Je kunt heel veel rekenen en redelijk voorspellen wat de response wordt, maar ik zie niet hoe je met een systeem met zulke goede drivers om response meten heen zou willen. Dus hup, bouw die kast en laat het zaakje doormeten. Heb je meteen een beeld of er geen vervelende resonanties zitten en dergelijke. BTW, de investering in een meetsetje bedraagt een fractie van wat je inmiddels aan units en elektronica hebt gespendeerd, dus daaraan mag het niet liggen. Als het in Arnhem kan, wil ik ook nog wel eens meekijken.
Met het filteren rond de bafflestep zit je op zich correct. Maar het pakt bij een drieweg m.i. altijd net anders uit dan zoals je het bij de gebruikelijke 2,5-wegsystemen doet. En om verlaat antwoord op je vraag te geven: ja, het gaat natuurlijk over de ongefilterde banddoorlaat van de units in de kast die je moet verdisconteren in je elektrische filter.
Met het filteren rond de bafflestep zit je op zich correct. Maar het pakt bij een drieweg m.i. altijd net anders uit dan zoals je het bij de gebruikelijke 2,5-wegsystemen doet. En om verlaat antwoord op je vraag te geven: ja, het gaat natuurlijk over de ongefilterde banddoorlaat van de units in de kast die je moet verdisconteren in je elektrische filter.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: hulp gezocht bij ontwerp filter
Als gymdocent kan ik in ons sportcomplex, dus dat is vrij eenvoudig te regelen.pappaleo schreef:Wouter heeft mij al een paar keer een gymzaal aangeboden waar hij zo nu en dan over kan beschikken. Dat zou wel een mogelijkheid zijn. Ik wet niet hoe hij in zijn tijd dan wel mogelijkheden zit, maar misschien is een samenwerkingsverband een idee?
Ook heb ik een meetset met een actieve setup (voorversterker, stereo 3-weg dsp, stereo 3-weg eindversterker) en een giga hoeveelheid aan passieve onderdelen, boxsim en daarin doelcurves. Nadat actief een soort target vastgesteld is kun je dan dit passief nabouwen. In een dag moeten we toch een eind kunnen komen wanneer er door Leo en mij samengewerkt wordt.
Voor mij geldt echter ook: eerst de wedstrijdspeakers af, dan iets nieuws. Ik heb deze week vakantie en ben er inmiddels weer lekker mee bezig
