Demo aan de ladder DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Vandaag de rest van de onderdelen op de bodemplaat bevestigd.

Nu nog de bodem in de kast schroeven (na enig tapwerk te hebben verricht :evil: ) en dan kunnen we touwtjes leggen................ :mrgreen:
Bijlagen
DSC03297.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

De gaten in de bodem geboord en getapt,

De bodem zit er in :rock:

Bijna touwtjes dag................... :mrgreen:

Wat moet nog:

-ophanging maken voor de harde schijf
-een +- 5V verdeelstation maken
Bijlagen
DSC03298.JPG
DSC03299.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

Het lijkt haast wel een smitse. :lol:

Bij jouw spul blijft het allemaal blank aluminium.....?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door ds23man »

Peter kennende zal er wel een stukkie hout om heen komen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Kon het niet laten en alvast wat touwtjes gelegd.

De in en uitgangen bedraad en het 230V gebeuren .

Het +- 5v verdeelstation er in gezet.

Ben gestopt nadat ik de schakelaar voor de bronkeuze had vernield :twisted: ,net even te lang warm gestookt en toen had ik er een pootje uitliggen.

Volgende week maar een nieuwe bestellen :(
Bijlagen
DSC03300.JPG
DSC03302.JPG
DSC03301.JPG
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door Barry2001 »

Welke schakelaar is dat demo? Is íe te zien op de foto?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Deze schakelaar,,.......... :mrgreen:

Vandaag alle touwtjes er tussen geknoopt.

Nog niet geprobeerd met muziek,maar de spanningen zijn er en meten goed,ook locked de dac, aan het groene ledje te zien :D

Eerst straks maar even de nieuwe firmware er in schieten [-o< [-o<
Bijlagen
schakelaar.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door ds23man »

Zit je met een 250watt bout te stoken? :shock:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door Ah!buis »

Lijkt erop dat er niet aan gesoldeerd mag maar met zoiets aangesloten.
miftn.jpg
miftn.jpg (14.49 KiB) 668 keer bekeken
Anne
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Zit je met een 250watt bout te stoken? :shock:
Nee,had mijn bril niet op. :bakkie:


Vanavond de boel getest.

De nieuwe firmware er in geschoten,ging niet van een leien dakje,maar uiteindelijk stond de hap er op. :|

Eerst maar eens proberen met de ingebouwde boordcomputer via I2S.

Geen geluid,geen speler gevonden stond er op mijn afstandsbediening,wel een lock op de dac :think:

Na de bedrading te hebben gecontroleerd,alles in orde, :think:

Shit,, ingelogd op het verkeerde netwerk :oops:

Oke spelen maar.

Het geluid klonk vervormd :evil:

Maar even gewisseld op coaxiaal via de RPI speler.

Geluid is nu onvervormd :rock: (moest de dac wel opnieuw opstarten wilde het via de coax spelen]

Terug naar boordcomputer en I2S,geluid is onvervormd :rock:

Maar even draaien aan de potmeter voor digitale volume van de dac,deed het geluid weer vervormen.

Volume iets terugnemen,weg vervorming :think:

Misschien een andere potmeter gebruiken,morgen maar weer verder.
Bijlagen
DSC03305.JPG
DSC03306.JPG
Laatst gewijzigd door democles op zo 11 okt 2015, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

De kerst valt vroeg dit jaar geloof ik, al die feestverlichting. :lol:

Maar even zonder dollen, ik heb eenzelfde opmerking van de man uit China, en die had er een trim op en dan kon ik meten voor 0 dB.

Ik zal eens zien of ik dat ergens terug kan vinden.

Ik heb hier die schakeling met een variabele weerstand wel gemaakt, maar niet definitief geïnstalleerd.
Ik ben morgen zelf bijna de hele dag weg, maar in de avond kan ik mogelijk eens kijken naar hoe of wat.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Als ik het goed begrijp,geeft de nieuwe firmware voor de dac een + 10dB verhoging bij maximale stand van de digitale volume pot.

Die +10dB verneukt dus de boel.(oversturing)

Hoe krijg ik die terug op 0 dB,met de potmeter op max.?

Wat doet die potmeter nu eigenlijk. :think:

De potmeter zorgt er voor dat de digitale volumeregeling aangestuurd wordt met een spanning van 0 tot 3,3v.

10+dB is dus 3,3v,,, 0v= -80dB

1 dB is dan 3,3v gedeeld door 90 geeft 0.036v

dan is 0dB 0,036x80= 2,93v

Dus een weerstand tussen de potmeter en de dac knopen zodat de maximale uitsturing van de potmeter 2,93v wordt :sure:
Bijlagen
r2rvol.png
Laatst gewijzigd door democles op ma 12 okt 2015, 20:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

Hij ( China )heeft nog niet geantwoord, komt door mij, een beetje laat gevraagd.
Bij hem , Kiven ziet het er nu zo uit met een NUC pc boardje.
Kiven.JPG
Als ik wat binnen heb hoor je het.
We hebben al contact.
Heb hem dit plaatje gestuurd.
resis.JPG
res.jpg
Het is daar nu half 12 , bijna nacht.

Hij stuurt een wav file en geeft aan dat dit geluid dan volgens hem ongeveer 2,75 V zou moeten zijn als ik het goed begrijp.
1K正弦波.zip
(2.57 MiB) 50 keer gedownload
Ingepakte testtoon.
ad.JPG
ad1.JPG
ad2.JPG
ad3.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Welke waarde heeft die instel pot?

En waar moet ik meten?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

bo.JPG
Het is een Bourns w203 = 20,000.

Waar te meten..........? , goeie vraag, ik heb toen alleen gekeken of het functioneerde, was toen niet van toepassing.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Oke,maar even proberen dan.................... :mrgreen:

Tussen de 3,3v draad ,die naar de potmeter gaat, een 20K instelpot gesoldeerd.

Uit mijn berekening ,om op 0 dB te komen, moest de maximale uitsturing van de potmeter begrenst worden op 2,93v i.p.v. de maximale 3,3v wat +10 dB gaf.

De instelpot dus zo ingesteld totdat ik 2,93v op de multimeter meet.

De boel aangesloten en luisteren maar.

Nadat al mijn buizen spul en de dac voldoende opgewarmd waren heb ik de instelpot net zo lang verdraaid totdat het gehoormatig het beste klonk.

Uiteindelijk de max. uitsturing van de digitale volume potmeter gemeten, en wat meet ik 2,90v \:D/

En nu we toch eenmaal bezig zijn heb ik het ,,Party pak,, aan filters er in geschoten.

Met het risico dat de dac helemaal niets meer doet. :-s

Maar gelukt en een must,de bas is beduidend strakker geworden en de muziek klinkt meer als een geheel. :yeah:
Bijlagen
DSC03309.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door hannesie »

democles schreef:
......En nu we toch eenmaal bezig zijn heb ik het ,,Party pak,, aan filters er in geschoten.

Met het risico dat de dac helemaal niets meer doet. :-s

Maar gelukt en een must,de bas is beduidend strakker geworden en de muziek klinkt meer als een geheel. :yeah:
Ik ga er ook eens wat anders inzetten, klinkt aantrekkelijk. 8)

Ik ben niet zo een PARTY figuur, maar wie weet komt daar ook dan verandering in. :proost: :goeie: :rock: \:D/
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Even een ophanging gemaakt voor de de harde schijf.

Het frame zo open mogelijk gemaakt voor betere convectie in de kast en bereikbaarheid van de onderliggende printen.

Klittebandje er om en met later het deksel er op zit ie muurvast........... :mrgreen:
Bijlagen
DSC03310.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Ben een beetje met de laatste filters aan het stoeien.

http://www.moredamfilters.info/filters

Eerst maar eens dat min 3,5dB filter er ingeschoten.

Klinkt goed,alleen een groot nadeel,de voorversterker moet op max om nog een redelijk volume te hebben. :(

Dan maar het eerste filter er in (revised EQHQ variations filters) ,volume is weer terug,maar even luisteren of het wat is........... :D
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Eerst maar eens dat min 3,5dB filter er ingeschoten.

Klinkt goed,alleen een groot nadeel,de voorversterker moet op max om nog een redelijk volume te hebben. :(
Een nadeel van laag volume kan ook een voordeel zijn :idea:

We knopen er een aantal extra buizen aan,voordat het signaal de voorversterker in gaat. :rock:

Misschien nu wat minder kans op vervorming,morgen maar eens testen......... :mrgreen:

Ben al met al nog niet tevreden over het geluid van deze dac.

Wat nog te doen ,,de V-ref mod,,

Een aantal hele kleine SMD weerstandjes er in solderen en wat meer capaciteit toevoegen .

Welke weerstanden heb ik nodig,formaat 0603

4x 0 Ohm
4x 0,01 Ohm
4x 499 Ohm

Als er iemand een bestelling gaat plaatsen bij 1 van de grotere leveranciers, PB me even [-o<

De verzendkosten zijn namelijk vrij over de top,voor een paar weerstandjes,vooral de 0,01 Ohm is moeilijk te vinden,bij de meer reguliere shop,s.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Vandaag dat -3.5dB filter er weer ingeschoten en er een extra voorversterker tussen gezet met de 6N6P buis.

Een tijd geluisterd,nee duidelijk teveel van het goede.

Luister nu weer met de dac rechtstreeks op de voorversterker klinkt beter.

Wat wel raar is,dat ik gisteren mijn voorversterker op bijna max moest zetten voor een beetje volume.

Nu geen last meer van,er zal wel ergens achter het behang wat verkeerd gegaan zijn. :?

Voorlopig blijf ik even van de filters af............. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door Barry2001 »

Ben je al voorzien met die weerstanden Demo? Als je ze bij Farnell kunt vinden kan ik ze voor je bestellen, hoef je geen verzendkosten te rekenen. Mag je zelf gaan zoeken :mrgreen: Let wel even op de moq, soms is het per stuk, soms per 10, soms op de rol :hide:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Bedankt Barry :goeie:

Even gekeken,Farnell heeft helaas geen 0,01 Ohm in 0603 behuizing :cry:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door Barry2001 »

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Demo aan de ladder DAC

Bericht door democles »

Nou breekt mijn klomp.............. :mrgreen:

Via hun zoekmachine geen resultaat :o
Plaats reactie