Nu nog de bodem in de kast schroeven (na enig tapwerk te hebben verricht
Demo aan de ladder DAC
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Demo aan de ladder DAC
Vandaag de rest van de onderdelen op de bodemplaat bevestigd.
Nu nog de bodem in de kast schroeven (na enig tapwerk te hebben verricht
) en dan kunnen we touwtjes leggen................ 
Nu nog de bodem in de kast schroeven (na enig tapwerk te hebben verricht
Re: Demo aan de ladder DAC
De gaten in de bodem geboord en getapt,
De bodem zit er in
Bijna touwtjes dag...................
Wat moet nog:
-ophanging maken voor de harde schijf
-een +- 5V verdeelstation maken
De bodem zit er in
Bijna touwtjes dag...................
Wat moet nog:
-ophanging maken voor de harde schijf
-een +- 5V verdeelstation maken
Re: Demo aan de ladder DAC
Het lijkt haast wel een smitse.
Bij jouw spul blijft het allemaal blank aluminium.....?
Bij jouw spul blijft het allemaal blank aluminium.....?
Re: Demo aan de ladder DAC
Kon het niet laten en alvast wat touwtjes gelegd.
De in en uitgangen bedraad en het 230V gebeuren .
Het +- 5v verdeelstation er in gezet.
Ben gestopt nadat ik de schakelaar voor de bronkeuze had vernield
,net even te lang warm gestookt en toen had ik er een pootje uitliggen.
Volgende week maar een nieuwe bestellen
De in en uitgangen bedraad en het 230V gebeuren .
Het +- 5v verdeelstation er in gezet.
Ben gestopt nadat ik de schakelaar voor de bronkeuze had vernield
Volgende week maar een nieuwe bestellen
Re: Demo aan de ladder DAC
Deze schakelaar,,..........
Vandaag alle touwtjes er tussen geknoopt.
Nog niet geprobeerd met muziek,maar de spanningen zijn er en meten goed,ook locked de dac, aan het groene ledje te zien
Eerst straks maar even de nieuwe firmware er in schieten

Vandaag alle touwtjes er tussen geknoopt.
Nog niet geprobeerd met muziek,maar de spanningen zijn er en meten goed,ook locked de dac, aan het groene ledje te zien
Eerst straks maar even de nieuwe firmware er in schieten
Re: Demo aan de ladder DAC
Lijkt erop dat er niet aan gesoldeerd mag maar met zoiets aangesloten. Anne
Re: Demo aan de ladder DAC
Nee,had mijn bril niet op.Zit je met een 250watt bout te stoken?
Vanavond de boel getest.
De nieuwe firmware er in geschoten,ging niet van een leien dakje,maar uiteindelijk stond de hap er op.
Eerst maar eens proberen met de ingebouwde boordcomputer via I2S.
Geen geluid,geen speler gevonden stond er op mijn afstandsbediening,wel een lock op de dac
Na de bedrading te hebben gecontroleerd,alles in orde,
Shit,, ingelogd op het verkeerde netwerk
Oke spelen maar.
Het geluid klonk vervormd
Maar even gewisseld op coaxiaal via de RPI speler.
Geluid is nu onvervormd
Terug naar boordcomputer en I2S,geluid is onvervormd
Maar even draaien aan de potmeter voor digitale volume van de dac,deed het geluid weer vervormen.
Volume iets terugnemen,weg vervorming
Misschien een andere potmeter gebruiken,morgen maar weer verder.
Laatst gewijzigd door democles op zo 11 okt 2015, 14:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Demo aan de ladder DAC
De kerst valt vroeg dit jaar geloof ik, al die feestverlichting.
Maar even zonder dollen, ik heb eenzelfde opmerking van de man uit China, en die had er een trim op en dan kon ik meten voor 0 dB.
Ik zal eens zien of ik dat ergens terug kan vinden.
Ik heb hier die schakeling met een variabele weerstand wel gemaakt, maar niet definitief geïnstalleerd.
Ik ben morgen zelf bijna de hele dag weg, maar in de avond kan ik mogelijk eens kijken naar hoe of wat.
Maar even zonder dollen, ik heb eenzelfde opmerking van de man uit China, en die had er een trim op en dan kon ik meten voor 0 dB.
Ik zal eens zien of ik dat ergens terug kan vinden.
Ik heb hier die schakeling met een variabele weerstand wel gemaakt, maar niet definitief geïnstalleerd.
Ik ben morgen zelf bijna de hele dag weg, maar in de avond kan ik mogelijk eens kijken naar hoe of wat.
Re: Demo aan de ladder DAC
Als ik het goed begrijp,geeft de nieuwe firmware voor de dac een + 10dB verhoging bij maximale stand van de digitale volume pot.
Die +10dB verneukt dus de boel.(oversturing)
Hoe krijg ik die terug op 0 dB,met de potmeter op max.?
Wat doet die potmeter nu eigenlijk.
De potmeter zorgt er voor dat de digitale volumeregeling aangestuurd wordt met een spanning van 0 tot 3,3v.
10+dB is dus 3,3v,,, 0v= -80dB
1 dB is dan 3,3v gedeeld door 90 geeft 0.036v
dan is 0dB 0,036x80= 2,93v
Dus een weerstand tussen de potmeter en de dac knopen zodat de maximale uitsturing van de potmeter 2,93v wordt
Die +10dB verneukt dus de boel.(oversturing)
Hoe krijg ik die terug op 0 dB,met de potmeter op max.?
Wat doet die potmeter nu eigenlijk.
De potmeter zorgt er voor dat de digitale volumeregeling aangestuurd wordt met een spanning van 0 tot 3,3v.
10+dB is dus 3,3v,,, 0v= -80dB
1 dB is dan 3,3v gedeeld door 90 geeft 0.036v
dan is 0dB 0,036x80= 2,93v
Dus een weerstand tussen de potmeter en de dac knopen zodat de maximale uitsturing van de potmeter 2,93v wordt
Laatst gewijzigd door democles op ma 12 okt 2015, 20:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Demo aan de ladder DAC
Hij ( China )heeft nog niet geantwoord, komt door mij, een beetje laat gevraagd.
Bij hem , Kiven ziet het er nu zo uit met een NUC pc boardje. Als ik wat binnen heb hoor je het.
We hebben al contact.
Heb hem dit plaatje gestuurd. Het is daar nu half 12 , bijna nacht.
Hij stuurt een wav file en geeft aan dat dit geluid dan volgens hem ongeveer 2,75 V zou moeten zijn als ik het goed begrijp. Ingepakte testtoon.
Bij hem , Kiven ziet het er nu zo uit met een NUC pc boardje. Als ik wat binnen heb hoor je het.
We hebben al contact.
Heb hem dit plaatje gestuurd. Het is daar nu half 12 , bijna nacht.
Hij stuurt een wav file en geeft aan dat dit geluid dan volgens hem ongeveer 2,75 V zou moeten zijn als ik het goed begrijp. Ingepakte testtoon.
Re: Demo aan de ladder DAC
Het is een Bourns w203 = 20,000.
Waar te meten..........? , goeie vraag, ik heb toen alleen gekeken of het functioneerde, was toen niet van toepassing.
Waar te meten..........? , goeie vraag, ik heb toen alleen gekeken of het functioneerde, was toen niet van toepassing.
Re: Demo aan de ladder DAC
Oke,maar even proberen dan....................
Tussen de 3,3v draad ,die naar de potmeter gaat, een 20K instelpot gesoldeerd.
Uit mijn berekening ,om op 0 dB te komen, moest de maximale uitsturing van de potmeter begrenst worden op 2,93v i.p.v. de maximale 3,3v wat +10 dB gaf.
De instelpot dus zo ingesteld totdat ik 2,93v op de multimeter meet.
De boel aangesloten en luisteren maar.
Nadat al mijn buizen spul en de dac voldoende opgewarmd waren heb ik de instelpot net zo lang verdraaid totdat het gehoormatig het beste klonk.
Uiteindelijk de max. uitsturing van de digitale volume potmeter gemeten, en wat meet ik 2,90v
En nu we toch eenmaal bezig zijn heb ik het ,,Party pak,, aan filters er in geschoten.
Met het risico dat de dac helemaal niets meer doet.
Maar gelukt en een must,de bas is beduidend strakker geworden en de muziek klinkt meer als een geheel.
Tussen de 3,3v draad ,die naar de potmeter gaat, een 20K instelpot gesoldeerd.
Uit mijn berekening ,om op 0 dB te komen, moest de maximale uitsturing van de potmeter begrenst worden op 2,93v i.p.v. de maximale 3,3v wat +10 dB gaf.
De instelpot dus zo ingesteld totdat ik 2,93v op de multimeter meet.
De boel aangesloten en luisteren maar.
Nadat al mijn buizen spul en de dac voldoende opgewarmd waren heb ik de instelpot net zo lang verdraaid totdat het gehoormatig het beste klonk.
Uiteindelijk de max. uitsturing van de digitale volume potmeter gemeten, en wat meet ik 2,90v
En nu we toch eenmaal bezig zijn heb ik het ,,Party pak,, aan filters er in geschoten.
Met het risico dat de dac helemaal niets meer doet.
Maar gelukt en een must,de bas is beduidend strakker geworden en de muziek klinkt meer als een geheel.
Re: Demo aan de ladder DAC
Ik ga er ook eens wat anders inzetten, klinkt aantrekkelijk.democles schreef:......En nu we toch eenmaal bezig zijn heb ik het ,,Party pak,, aan filters er in geschoten.
Met het risico dat de dac helemaal niets meer doet.![]()
Maar gelukt en een must,de bas is beduidend strakker geworden en de muziek klinkt meer als een geheel.
Ik ben niet zo een PARTY figuur, maar wie weet komt daar ook dan verandering in.
Re: Demo aan de ladder DAC
Even een ophanging gemaakt voor de de harde schijf.
Het frame zo open mogelijk gemaakt voor betere convectie in de kast en bereikbaarheid van de onderliggende printen.
Klittebandje er om en met later het deksel er op zit ie muurvast...........
Het frame zo open mogelijk gemaakt voor betere convectie in de kast en bereikbaarheid van de onderliggende printen.
Klittebandje er om en met later het deksel er op zit ie muurvast...........
Re: Demo aan de ladder DAC
Ben een beetje met de laatste filters aan het stoeien.
http://www.moredamfilters.info/filters
Eerst maar eens dat min 3,5dB filter er ingeschoten.
Klinkt goed,alleen een groot nadeel,de voorversterker moet op max om nog een redelijk volume te hebben.
Dan maar het eerste filter er in (revised EQHQ variations filters) ,volume is weer terug,maar even luisteren of het wat is...........
http://www.moredamfilters.info/filters
Eerst maar eens dat min 3,5dB filter er ingeschoten.
Klinkt goed,alleen een groot nadeel,de voorversterker moet op max om nog een redelijk volume te hebben.
Dan maar het eerste filter er in (revised EQHQ variations filters) ,volume is weer terug,maar even luisteren of het wat is...........
Re: Demo aan de ladder DAC
Een nadeel van laag volume kan ook een voordeel zijnEerst maar eens dat min 3,5dB filter er ingeschoten.
Klinkt goed,alleen een groot nadeel,de voorversterker moet op max om nog een redelijk volume te hebben.
We knopen er een aantal extra buizen aan,voordat het signaal de voorversterker in gaat.
Misschien nu wat minder kans op vervorming,morgen maar eens testen.........
Ben al met al nog niet tevreden over het geluid van deze dac.
Wat nog te doen ,,de V-ref mod,,
Een aantal hele kleine SMD weerstandjes er in solderen en wat meer capaciteit toevoegen .
Welke weerstanden heb ik nodig,formaat 0603
4x 0 Ohm
4x 0,01 Ohm
4x 499 Ohm
Als er iemand een bestelling gaat plaatsen bij 1 van de grotere leveranciers, PB me even
De verzendkosten zijn namelijk vrij over de top,voor een paar weerstandjes,vooral de 0,01 Ohm is moeilijk te vinden,bij de meer reguliere shop,s.
Re: Demo aan de ladder DAC
Vandaag dat -3.5dB filter er weer ingeschoten en er een extra voorversterker tussen gezet met de 6N6P buis.
Een tijd geluisterd,nee duidelijk teveel van het goede.
Luister nu weer met de dac rechtstreeks op de voorversterker klinkt beter.
Wat wel raar is,dat ik gisteren mijn voorversterker op bijna max moest zetten voor een beetje volume.
Nu geen last meer van,er zal wel ergens achter het behang wat verkeerd gegaan zijn.
Voorlopig blijf ik even van de filters af.............
Een tijd geluisterd,nee duidelijk teveel van het goede.
Luister nu weer met de dac rechtstreeks op de voorversterker klinkt beter.
Wat wel raar is,dat ik gisteren mijn voorversterker op bijna max moest zetten voor een beetje volume.
Nu geen last meer van,er zal wel ergens achter het behang wat verkeerd gegaan zijn.
Voorlopig blijf ik even van de filters af.............
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Demo aan de ladder DAC
Ben je al voorzien met die weerstanden Demo? Als je ze bij Farnell kunt vinden kan ik ze voor je bestellen, hoef je geen verzendkosten te rekenen. Mag je zelf gaan zoeken
Let wel even op de moq, soms is het per stuk, soms per 10, soms op de rol 
Re: Demo aan de ladder DAC
Bedankt Barry
Even gekeken,Farnell heeft helaas geen 0,01 Ohm in 0603 behuizing
Even gekeken,Farnell heeft helaas geen 0,01 Ohm in 0603 behuizing
Re: Demo aan de ladder DAC
Nou breekt mijn klomp..............
Via hun zoekmachine geen resultaat
Via hun zoekmachine geen resultaat
