My own Private PhonoDude (v2015)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Oh,dat :o
Blijkbaar is de schakelaar versierd met een lichtje.Om die te laten branden sluiten ze die daar aan.Er hoort wel een serieweerstand bij een LED, zit vermoedelijk in de schakelaar.Dan heet de verlichting voor 12V.
Als die bijv. maar voor 6V vermeld staat kan er een extra weerstand mee in serie (1k of zo).
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

:idea: 't is dus de LED-verlichting van de hoofdschakelaar eigenlijk, dus als die hoofdschakelaar dat niet heeft, dan hop, kan ik dat mooi negeren :)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
:idea: 't is dus de LED-verlichting van de hoofdschakelaar eigenlijk, dus als die hoofdschakelaar dat niet heeft, dan hop, kan ik dat mooi negeren :)
Hoeft niet :o
Zwart.jpg
Zwart.jpg (14.3 KiB) 619 keer bekeken
is al zwart :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door OpaBert »

Bert,
ben jij nu aan 't zeggen dat ik bij jou een lijstje met componenten mag bestellen? Weerstanden én condensatoren? Zélfs gematchte componenten voor de twee RIAA-filters? :kwijl: :kwijl: :kwijl:

Waar blijft het lijstje met de gewenste condensatoren Paul
Dan zoek ik dat dit weekeind op voor je
Mogelijk dat ik geen antwoord kan geven mijn computer werkt niet betrouwbaar meer
Hij gaat naar een hobbyist in computers en er komt een kale installatie van Windows 10 op
kan hopenlijk wel mee kijken en antwoorden op mijn aaipad :relax:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
- die C5 van 1µF die daar in het voedingsschema onderaan het gloeispanningcircuit hangt , welk voltage zou dat zijn ? 16V? 400V?
250V is mooi genoeg.
Anne
Anne, je zegt 250V is mooi genoeg, maar 16V is wellicht ook genoeg? Want het gaat hier over de gloeispanningen en die zijn maar 12V, correct?
Even het voedingschema erbij halen :
Bijlagen
PhonoDude-2014-voeding[1].jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Ah!buis schreef:
- die C5 van 1µF die daar in het voedingsschema onderaan het gloeispanningcircuit hangt , welk voltage zou dat zijn ? 16V? 400V?
250V is mooi genoeg.
Anne
Anne, je zegt 250V is mooi genoeg, maar 16V is wellicht ook genoeg? Want het gaat hier over de gloeispanningen en die zijn maar 12V, correct?
Even het voedingschema erbij halen :
Gloeispanning is te vinden tussen de uiteinden van de gloeidraad.Maar hoeveel is de spanning tussen het gloeicicuit en massa ? :?
Dick laat het hele spul zweven, zit nergens aan verbonden.Dan loopt de spanning op naar een gemiddelde van de lekken tussen gloei en kathode van alle buizen.Als een van de bovenste buizen veel lekt kan dat naar 150V (kathodespanning daar) oplopen en als de bovenste eerder heet is dan die vanonder zelfs meer.Dan is 250V een gangbare en veilige waarde.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Zo
eindelijk een bestelling geplaatst bij AE Europe....
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Die PhonoDude gaat niet goedkoop worden.... :think:
maar wel erg goed natuurlijk ! :rock:

Dit is mijn bestelling bij AE Europe.
€180,- phonodude set
€15,74 2x buis 5755
€4,84 2x buisvoet noval print
€4,00 2x metalen omhulsel voor buis
€12,77 1x buis JJ EZ81
€2,42 1x buisvoet noval print
€52,04 2x auricap 1uF 400V
€128,72 8x auricap 0,10uF 400V
€25,41 3x JJ elco 47uF 500V
€19,77 1x JJ elco 500uF 500V
€0,72 2x MKT 0.033uF 630V
€66,55 houten behuizing 42x35
€36,78 2x aluminium plaat 1x geperforeerd en 1x ongeperforeerd
€36,30 2 pakketten (=verzendingskost)

En dan ontbreken er nog wel enkele items, zoals netentree en de weerstanden, nog een setje hulsjes en buizen en diodes etc...... maar dat zoek ik wel na mijn verlof bij elkaar...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Barry2001 »

Muug schreef:
Die PhonoDude gaat niet goedkoop worden.... :think:
Als je er voor een vermogen aan condensatoren in stopt wordt het ook duur natuurlijk :-k maar dat is een keuze. En waar heb je 8x 0.1uF voor nodig? ik tel er 6.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Heb je de twee 5670 (6N3) al, ze staan er niet bij :-$ .
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Barry2001 schreef:
Muug schreef:
Die PhonoDude gaat niet goedkoop worden.... :think:
Als je er voor een vermogen aan condensatoren in stopt wordt het ook duur natuurlijk :-k maar dat is een keuze.
Die condensatoren hakken er in én ook die behuizing, jawel.
Barry2001 schreef:
En waar heb je 8x 0.1uF voor nodig? ik tel er 6.
Wel, er is toch C1, C2, C4 en C5, dat maal twee is toch acht? Want C2 is een valstrik : 100nF = 0.1µF !
Maar je zet me wel aan het denken.... die 33nF is een MKT, dus dan zal die 100nF eigenlijk ook zo ene moeten zijn, niet :?: :| En dan heb jij weer gelijk dat het er zes moeten zijn...
Edit2: en als ik nog wat meer door redeneer, dan mag ik bij AE geen énkele component voor die RIAA bestellen, ik zou daarvoor beter bij EOO hoognauwkeurige componenten bestellen.

Let wel: bestelling moet nog geplaatst worden (vandaag pas dat mailtje gekregen), dus ze kan nog wijzigen als jullie zien dat ik op het punt sta een flater te begaan. :-& Ik ben écht wel een "bleuke" op dit vlak, dat vergeet ik niet!
Bijlagen
phonodude-2014-schema[1].jpg
Laatst gewijzigd door Muug op di 06 okt 2015, 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Heb je de twee 5670 (6N3) al, ze staan er niet bij :-$ .
Anne
Klopt, nog nergens besteld, en de hoognauwkeurige weerstanden componenten van het RIAA-filter ook nog niet. Ben de laatste twee weken erg druk bezig met het voorbereiden van een avontuurlijk reisje langsheen diverse pistes in Marokko. :rock:
Laatst gewijzigd door Muug op di 06 okt 2015, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door ronnydepony »

denk ook dat je er maar 6 nodig hebt van 0.1µF, die andere 2 mogen gewoon WIMA's zijn.
direct met zo'n dure auricaps starten is ook niet nodig, kan je later altijd upgraden :think:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

ronnydepony schreef:
direct met zo'n dure auricaps starten is ook niet nodig, kan je later altijd upgraden :think:
Heb ik geen zin in :oops: ik wil het meteen doen gelijk TriodeDick het beschrijft in zijn handleiding (omdat ik dan denk dat het écht goed is...) Het upgraden is voor vele audiofanaten een belangrijk deel van de hobby, maar voor mij absoluut niet, ik heb geen tijd om er altijd weer iets anders in te solderen om dan te proberen horen of het beter klinkt... :? Die tijd hou ik voor mijn motorfietsen. :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Barry2001 »

Hoo huu halt, die 33nF en 100nF is RIAA, daar geen Auricap, liever zelfs niet....Auricaps zijn bedoelt als koppelcondensatoren en zijn zeker geen precisiecondensatoren. De bedoeling in RIAA is daar zo nauwkeurig mogelijk, alhoewel dat ook weer niet samengaat met de spreiding die er op buizen kunnen zitten. Ik heb het zelf in mijn PD ook (nog) niet gedaan, maar eigenlijk moet je dit tunen met de buizen die je gebruikt. In eerste instantie kun je het best deze condensatoren volgens schema nemen, en dan zo nauwkeurig mogelijk. Geen Auricap gebruiken daar.

Zelf heb ik in mijn PD ook Auricap's gebruikt als koppel C, maar als ik weer een PD zou bouwen zou ik het niet weer doen. Heb andere condensatoren (Xicon polypropyleen) geprobeerd, kosten enkele duppies. Ik hoorde geen verschil. Maar nogmaals, hele volksstammen zeggen het wel te horen, als je denkt dat het beter is gewoon doen natuurlijk.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Barry2001 »

Muug schreef:
Ben de laatste twee weken erg druk bezig met het voorbereiden van een avontuurlijk reisje langsheen diverse pistes in Marokko. :rock:
Pistes, Marokko, 2 wielen??? Ben jaloers :D
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Kappa7 »

In mijn PD heb ik de auricaps juist vervangen door papier in olie.
Vond ik wat mooier, iets warmer. Wat muzikaler.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Tja... Xicon.... papier-in-olie...Auricaps...en er zijn wellicht nog minstens vijftien andere soorten...ik wens me nu gewoon te beperken tot de materialen die zich reeds bewezen hebben, daarom dat ik eenvoudigweg het recept van TD op de letter volg. Want je kan alleen maar weten wat "warmer" is, als je iets hebt om mee te vergelijken. :wink:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door AatV »

Als je de 33 nF en 100 nF niet meer wil veranderen:
NOS polystyrol/polystyreen condensators van "Frag Jan Zuerst" uit 1967. Hier te vinden.
Technisch mooie condensatoren en ook van ouds her audiophiel goedgekeurd. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door ronnydepony »

allemaal goed en wel, maar heb je hetzelfde gehoor of triodedick ? :goeie:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Barry2001 »

Muug schreef:
Tja... Xicon.... papier-in-olie...Auricaps...en er zijn wellicht nog minstens vijftien andere soorten...ik wens me nu gewoon te beperken tot de materialen die zich reeds bewezen hebben, daarom dat ik eenvoudigweg het recept van TD op de letter volg. Want je kan alleen maar weten wat "warmer" is, als je iets hebt om mee te vergelijken. :wink:
TD zegt nergens dat je Auricaps moet gebruiken in RIAA, dat is echt onjuist.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Barry2001 schreef:
Muug schreef:
Tja... Xicon.... papier-in-olie...Auricaps...en er zijn wellicht nog minstens vijftien andere soorten...ik wens me nu gewoon te beperken tot de materialen die zich reeds bewezen hebben, daarom dat ik eenvoudigweg het recept van TD op de letter volg. Want je kan alleen maar weten wat "warmer" is, als je iets hebt om mee te vergelijken. :wink:
TD zegt nergens dat je Auricaps moet gebruiken in RIAA, dat is echt onjuist.
Daar heb je geheel gelijk in, en dat had ik al iets eerder deze middag ook zelf ontdekt en ik gaf je toen ook al gelijk. :D

==> "Maar je zet me wel aan het denken.... die 33nF is een MKT, dus dan zal die 100nF eigenlijk ook zo ene moeten zijn, niet :?: :| En dan heb jij weer gelijk dat het er zes moeten zijn... "

Ronny, tuurlijk heb ik niet hetzelfde gehoor als TriodeDick. Ah, ik heb dat allemaal al uitgebreid uitgelegd in mijn bouwtopic van de Annastasia en ik zal het nog één allerlaatste keer doen: Ik kan goed nabouwen, maar ik heb géén tijd en géén zin om enkele honderden (of zelfs duizenden) uren te liggen experimenteren met allerlei componenten om zodoende de voor mij persoonlijke en dus hoogste unieke ideale optimale combinatie te ontdekken. En jawel, zoveel tijd moet je uittrekken om deze audiostiel goed in de vingers en in de oren te krijgen. Fuck that. Die tijd steek ik liever in motorfietsen. Als jij een motorfiets wil kopen dan kan ik jou uren onderhouden met het uitleggen van welke motorfietsen er bestaan, en welke banden daaronder horen, en welke soorten bougies er allemaal bestaan, en wat de pro's, contra's en nonsens zijn van stikstof in je banden ipv lucht en nog zoveel meer. Da's mijn specialiteit zeg maar. Maar voor audiodinges moet ik het hebben van een goed doordacht, goed uitgemeten ontwerp waarin tot in het kleinste detail alle componenten vermeld staan. Zoals de ontwerpen van TD, zoals de AFDAC-LB van knuisje. En die bouw ik. En ik vind die geweldig goed en ik ga daar nooit meer aan liggen tunen. 'n beetje gelijk de betere Ikea-meubelen dus :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Hedde vantijd ook ne moto als versiering aan de muur hangen :shock: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door OpaBert »

Muug schreef:
Barry2001 schreef:
Muug schreef:
Tja... Xicon.... papier-in-olie...Auricaps...en er zijn wellicht nog minstens vijftien andere soorten...ik wens me nu gewoon te beperken tot de materialen die zich reeds bewezen hebben, daarom dat ik eenvoudigweg het recept van TD op de letter volg. Want je kan alleen maar weten wat "warmer" is, als je iets hebt om mee te vergelijken. :wink:
TD zegt nergens dat je Auricaps moet gebruiken in RIAA, dat is echt onjuist.
Daar heb je geheel gelijk in, en dat had ik al iets eerder deze middag ook zelf ontdekt en ik gaf je toen ook al gelijk. :D

==> "Maar je zet me wel aan het denken.... die 33nF is een MKT, dus dan zal die 100nF eigenlijk ook zo ene moeten zijn, niet :?: :| En dan heb jij weer gelijk dat het er zes moeten zijn... "

Ronny, tuurlijk heb ik niet hetzelfde gehoor als TriodeDick. Ah, ik heb dat allemaal al uitgebreid uitgelegd in mijn bouwtopic van de Annastasia en ik zal het nog één allerlaatste keer doen: Ik kan goed nabouwen, maar ik heb géén tijd en géén zin om enkele honderden (of zelfs duizenden) uren te liggen experimenteren met allerlei componenten om zodoende de voor mij persoonlijke en dus hoogste unieke ideale optimale combinatie te ontdekken. En jawel, zoveel tijd moet je uittrekken om deze audiostiel goed in de vingers en in de oren te krijgen. Fuck that. Die tijd steek ik liever in motorfietsen. Als jij een motorfiets wil kopen dan kan ik jou uren onderhouden met het uitleggen van welke motorfietsen er bestaan, en welke banden daaronder horen, en welke soorten bougies er allemaal bestaan, en wat de pro's, contra's en nonsens zijn van stikstof in je banden ipv lucht en nog zoveel meer. Da's mijn specialiteit zeg maar. Maar voor audiodinges moet ik het hebben van een goed doordacht, goed uitgemeten ontwerp waarin tot in het kleinste detail alle componenten vermeld staan. Zoals de ontwerpen van TD, zoals de AFDAC-LB van knuisje. En die bouw ik. En ik vind die geweldig goed en ik ga daar nooit meer aan liggen tunen. 'n beetje gelijk de betere Ikea-meubelen dus :mrgreen:
Muug ik een klein beetje hetzelfde
Teveel hobby,s
En er is een spreekwoord
Je kan maar op een bruiloft tegelijk zijn :(
Plaats reactie