Bouw en afwerking van de CTA2.1

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Re: Bouw en afwerking van de CTA2.1

Bericht door Barry2001 »

Willy_61 schreef:
Voor alle sporen, uitgezonderd de aarde, moet de onderlinge afstand tot andere objecten ingesteld worden, dat is hier niet gebeurd.
Hallo Willy, hoe krijg je dat voor elkaar? Welk layout pakket gebruik je? Heb je een algemene clearance ingesteld die niet voor dit spoor geldt?

Mvg, Barry
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ik werk met Sprint-Layout 6.0 van Abacom.
Ik stel inderdaad ook een algemene clearance in bij het begin van een ontwerp. Maar tijdens het ontwerpen kan je daar nog steeds van afwijken door het spoor te selecteren en een andere afstand in te stellen t.o.v. andere objecten en dat geldt ook t.o.v. de groundplane.
Het is ook mogelijk om een symbol (weerstand, diode....) aan het ene einde in te stellen op 0.8 clearance en het andere einde op 0, waardoor dat op de groundplane komt te liggen. Uiteraard doe je dat enkel als dat ook de bedoeling is.
Waarschijnlijk doe ik soms dingen met een programma die de makers ervan eigenlijk nooit bedoeld hebben en waar mogelijk een handigere manier voor bestaat. Maar ik heb de gewoonte om zo snel mogelijk met een programma aan de slag te gaan zonder al te veel een handleiding te gebruiken.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ken ik wel, Sprint Layout van Abacom. Was in het verleden populair in de hobbyscene icm een freesmachine, dus je printje frezen ipv etsen, jij hebt de printen geetst zo te zien. Konden goede resultaten mee worden gehaald, zij het dat je met je resolutie wat beperkter bent natuurlijk. Het probleem was altijd dat er geen DRC (Design Rule Check) op zat, en je dus zelf je sporen moest controleren. Versie 6.0 echter heeft wel DRC, dus daar zou je dit soort dingen mee moeten kunnen voorkomen. Maar je hebt het gevonden en opgelost, dat is het belangrijkste.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Meetresultaten UL+CFB:
"+Va" = +270V
"-32V" = -31,3V

Testbelasting is ohms = 4,7 ohm
Alle verdere V-waarden zijn piek-piek, tenzij anders vermeld
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi(max): Max. ingangspanning bij 1kHz zonder vervorming op de uitgang
Vi(max) = 1,00V
Vu = 13,5V
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Pmax: Het max. vermogen bij 1kHz waarbij de sinus-toppen beginnen af te vlakken
Vu(max) = 15,5V
Vi(max) = 1,42V

Pmax = Veff2/R ( Veff = 15,5/2/1,4 = 5,54 R = 4,7 ) ---> Veff2 betekent Veff tot de 2de macht
Pmax = 6,5W
Vermogensbandbreedte: De -3dB vermogensfrequentie f-3LP wordt gedefinieerd als de laagste frequentie waarmee de versterker de helft van Pmax bij 1kHz kan leveren.

F-LP = 43Hz (UGT raakt in verzadiging)
Vu = 12,2V
PLP = (12,2/2)2 / 4,7 ---> )2 betekent tot de 2de macht
PLP = 4W

F-3LP = f-LP(0,5 x Pmax/PLP)0,5 = 43(0,5 x 6,5/4)0,5 --->0,5 betekent "tot de 0,5de macht"
F-3LP = 38,76 Hz

We kunnen dus stellen dat de versterker vanaf 39Hz meer dan de helft van Pmax kan leveren. Deze frequentie ligt niet te ver van de laagste volvermogen frequentie van muziek, zijnde 30Hz.
Ik heb bij Vi = 0,1V ook het hoog gecontroleerd tot 1MHz naar resonanties: de enige "opslingering" die ik gevonden heb lag op 191kHz met aan amplitude van 120mV, verwaarloosbaar dus.

Hoe zit het nu met het gemeten uitgangsvermogen, is dat voldoende?
Ik kan je verzekeren dat ik de volumeregelaar niet volledig open draai om te genieten van muziek, ik heb dus nog reserve. Het vermogen volstaat ruimschoots voor de huiskamer en belangrijker: dankzij de CFB is de klank niet zuiverder en voller te krijgen en dat kost dus wat van het vermogen :-)
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Ik vind 't er netjes uitzien Willy, alleen begrijp ik de keuze voor de LM1036 voor de toonregeling nog steeds niet. Heb je daar een bypass schakelaar op zitten, zodat je de toonregeling kan omzeilen?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Is het vermogen niet wat aan de lage kant voor deze PP? 15,5V pp is 5V rms. Aan 4 Ohm is dit 6,25W , aan 8 Ohm ruim 3W.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Neen, geen bypass.
De keuze voor de LM1036 was gevallen om snel een toonregeling te kunnen toevoegen zonder veel poespas. Nu, die toonregeling voldoet volledig ook al zou ik in de toekomst toch gaan naar een aparte voorversterker (al dan niet met buizen). Hier wou ik het echter compact houden.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Da's dan mooi geslaagd :goeie:
De toonregeling met dat IC gaat heel best hier.Als het om topkwaliteit moet gaan kies je toch ook niet voor deze UGT.
Klein misverstand, tegenkoppeling geeft geen vermogensvermindering ! Enkel de ingangsgevoeligheid gaat achteruit.
Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ah!buis schreef:
Klein misverstand, tegenkoppeling geeft geen vermogensvermindering ! Enkel de ingangsgevoeligheid gaat achteruit.
Anne, dat snap ik niet direct, bedoel je dan dat het triodegedeelte de oorzaak is van de begrenzing?
Er is hier geen tegenkoppeling toegepast naar de stuurtrap, enkel de CFB in de eindtrap.

update:
Vi=1V geeft bijna 28V achter de stuurtrap en bij verhoging van de input begint die inderdaad te klippen.
Nu vind ik het wel straf dat van die 28V niet meer van overblijft op de uitgang.

P3 staat zo ingesteld dat de anodes van het triodedeel op 130V staan
De BIAS van de eindtrap staat ingesteld op 30mA
Laatst gewijzigd door Willy_61 op vr 02 okt 2015, 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Barry2001 schreef:
Is het vermogen niet wat aan de lage kant voor deze PP? 15,5V pp is 5V rms. Aan 4 Ohm is dit 6,25W , aan 8 Ohm ruim 3W.
15V5pp is 5V5rms, in 4Ω dus 7W5 en voor 8Ω gebruik je andere tap en kom je op hetzelfde uit.
Het vermogen kan wel omhoog als je de Vaa tot 300V durft te verhogen, zonder de 32V ervan af te trekken.
Maar of je dat nodig hebt?, zie mijn onderschrift!
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Verhogen naar 300V (=limiet) doe ik zeker niet, het huidige vermogen voldoet ruimschoots!
Nogmaals, de amp is bedoeld voor de huiskamer en dan heb ik in de huidige configuratie nog overschot :-)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Ah!buis schreef:
Anne, dat snap ik niet direct, bedoel je dan dat het triodegedeelte de oorzaak is van de begrenzing?
Er is hier geen tegenkoppeling toegepast naar de stuurtrap, enkel de CFB in de eindtrap.

update:
Vi=1V geeft bijna 28V achter de stuurtrap en bij verhoging van de input begint die inderdaad te klippen.
Nu vind ik het wel straf dat van die 28V niet meer van overblijft op de uitgang.

P3 staat zo ingesteld dat de anodes van het triodedeel op 130V staan
De BIAS van de eindtrap staat ingesteld op 30mA
Om de eindbuis uit te sturen heb je een top nodig ong. gelijk aan de neg.roosterspanning, iets van -7V ,komt het rooster bij de top op nul volt, meer geeft roosterstroom.Dat is wel tov de kathode, maar die zit hier aan de 4Ω uitgang die ook goed 7Vtop heeft bij vol vermogen.Er is aan het rooster dan ook iets van 14Vtop nodig voor max.vermogen.Dat is dan 28V tussen de anodes van de triodes.Als die dat niet haalt begrenst de voorversterker eerder dan de eindversterker en kom je niet aan 't max. mogelijk vermogen.Dat ligt dan niet aan de tegenkoppeling maar aan het gebrek stuurspanning.
Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Bedankt voor je uitleg Anne,
28V leek veel maar je moet die inderdaad delen door 2 en dan klopt het plaatje :oops:
De beperking lijkt dus wel in de stuurtrap te zitten, ik vraag me af of die meer output zou geven als ik de anodespanning verhoog van 130V naar 150V, morgen eens testen.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

mtb schreef:
Barry2001 schreef:
15V5pp is 5V5rms, in 4Ω dus 7W5 en voor 8Ω gebruik je andere tap en kom je op hetzelfde uit.
Het vermogen kan wel omhoog als je de Vaa tot 300V durft te verhogen, zonder de 32V ervan af te trekken.
Maar of je dat nodig hebt?, zie mijn onderschrift!
Of het genoeg vermogen is is ook niet de discussie Michiel, maar de CTA2.1 werd gepresenteerd als een HF10 equivalent met ca 10Watt, vandaar. Als de trafo een 8 Ohm tap heeft gaat dit goed. 7.5 of 10Watt doet het 'm ook niet natuurlijk, maar het viel me op.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

De 28V uit van de stuurtrap is inderdaad het maximum, 130 of 150V anode instelling maakt geen verschil
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
De 28V uit van de stuurtrap is inderdaad het maximum, 130 of 150V anode instelling maakt geen verschil
Ik vind het maar verdacht weinig, zou meer moeten kunnen.Evt. de anodevoeding verhogen, R24 kleiner (22k 4k7) en als dat wat brom geeft C7 dikker (10µ 33µ).
Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Ik heb R24 verlaagd naar 11K (22K parallel gezet). Met 22K staat op het knooppunt naar R2 230V, met 11K 255V.
De anodespanningen van de stuurtrap afgeregeld op 170V.

De uitgang van de stuurtrap kan nu bij 1.15 in, 29V geven alvorens te klippen.
Als ik echter de uitgang van de eindtrap meet (over de belasting), dan begint het klippen al bij een ingang hoger dan 1.04V.

Vi(max) voor bepaling van Pmax is nu 1.8V
Vu(max) is dan 16V
Pmax wordt 7W

De anodespanning van de stuurtrap nog verder verhogen heeft dus geen zin want nu wordt de uitgang afgeknepen voordat de stuurtrap klipt.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Willy_61 schreef:
Ik heb R24 verlaagd naar 11K (22K parallel gezet). Met 22K staat op het knooppunt naar R2 230V, met 11K 255V.
De anodespanningen van de stuurtrap afgeregeld op 170V.

De uitgang van de stuurtrap kan nu bij 1.15 in, 29V geven alvorens te klippen.
Als ik echter de uitgang van de eindtrap meet (over de belasting), dan begint het klippen al bij een ingang hoger dan 1.04V.

Vi(max) voor bepaling van Pmax is nu 1.8V
Vu(max) is dan 16V
Pmax wordt 7W

De anodespanning van de stuurtrap nog verder verhogen heeft dus geen zin want nu wordt de uitgang afgeknepen voordat de stuurtrap klipt.
Dan zit 't toch snor zo ? :D
En is de 10µF nu nog voldoende om de brom buiten te houden ?
Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

De 10µ is ongewijzigd, geen enkele brom te horen.
Voor mij is het zo ook OK, er dient niets meer aan gewijzigd te worden.

Op naar het volgende en laatste stadium: chassis en behuizing ontwerpen en afwerken. :D
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Het heeft weinig zin de roosterspanning te verhogen, vanwege clamping (en dus clipping door de hoge bronweerstand) door de diodewerking van de eindbuizen, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 0&start=35.
CFB en overall-tegenkoppeling zorgen inderdaad niet voor minder vermogen, alleen maar voor geringere versterking, maar UL wel!, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=131.
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Even laten zien dat hier nog gewerkt wordt:
DSC_5205x.jpg
Aanvankelijk was het niet de bedoeling "Tube Protection Cages" te gebruiken maar vermits de versterker voor mijn dochter is en die 3 katten de ganse dag in huis rondlopen heeft, leek het me toch veiliger ;-)
Maar nu ik het resultaat zie moet ik toegeven dat alles wel een pak mooier uitkomt, alleen spijtig dat ze zo duur zijn (ca. €10/stuk bij Tube-Town).
DSC_5210x.jpg
DSC_5214x.jpg
DSC_5215x.jpg
Daarna ToDo:
Profielen maken, boren en monteren samen met de 2 houten zijplanken.
De roosterkooi knippen, plooien en boren.
Alles terug demonteren; chassis, top-plaat en rooster zwart spuiten.
Uiteindelijk alles opnieuw monteren en bekabelen waarna de finale test volgt!

Zodra alles af is pas ik nog enkele bouwtekeningen aan en post alle dokumenten (die dan up-to-date moeten zijn).
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Prachtig gemaakt allemaal
Tjonge kan nog wel even op les
=D>
democles

Bericht door democles »

=D> =D>

Mooi gemaakt.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Vier kandidaten op een rij, kunnen zo aan een verkiezingsdebat beginnen :lol: .
Zo te zien drie trafo's, waar is de tweede UGT verstopt ? :?
Anne
Willy_61

Bericht door Willy_61 »

Dag Anne, alles goed?

De UGT's zitten links en rechts van de grote nettrafo, volgende afbeelding toont de 2de UGT ;-)
DSC_5207x.jpg
Dus 3 nettrafo's en 2 UGT's, zoals het hoort :-)
Plaats reactie