Meetresultaten UL+CFB:
"+Va" = +270V
"-32V" = -31,3V
Testbelasting is ohms = 4,7 ohm
Alle verdere V-waarden zijn piek-piek, tenzij anders vermeld
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Vi(max): Max. ingangspanning bij 1kHz zonder vervorming op de uitgang
Vi(max) = 1,00V
Vu = 13,5V
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Pmax: Het max. vermogen bij 1kHz waarbij de sinus-toppen beginnen af te vlakken
Vu(max) = 15,5V
Vi(max) = 1,42V
Pmax = Veff
2/R ( Veff = 15,5/2/1,4 = 5,54 R = 4,7 ) ---> Veff
2 betekent Veff tot de 2de macht
Pmax = 6,5W
Vermogensbandbreedte: De -3dB vermogensfrequentie f
-3LP wordt gedefinieerd als de laagste frequentie waarmee de versterker de helft van Pmax bij 1kHz kan leveren.
F
-LP = 43Hz (UGT raakt in verzadiging)
Vu = 12,2V
P
LP = (12,2/2)
2 / 4,7 ---> )
2 betekent tot de 2de macht
PLP = 4W
F
-3LP = f
-LP(0,5 x Pmax/P
LP)
0,5 = 43(0,5 x 6,5/4)
0,5 --->
0,5 betekent "tot de 0,5de macht"
F-3LP = 38,76 Hz
We kunnen dus stellen dat de versterker vanaf 39Hz meer dan de helft van Pmax kan leveren. Deze frequentie ligt niet te ver van de laagste volvermogen frequentie van muziek, zijnde 30Hz.
Ik heb bij Vi = 0,1V ook het hoog gecontroleerd tot 1MHz naar resonanties: de enige "opslingering" die ik gevonden heb lag op 191kHz met aan amplitude van 120mV, verwaarloosbaar dus.
Hoe zit het nu met het gemeten uitgangsvermogen, is dat voldoende?
Ik kan je verzekeren dat ik de volumeregelaar niet volledig open draai om te genieten van muziek, ik heb dus nog reserve. Het vermogen volstaat ruimschoots voor de huiskamer en belangrijker: dankzij de CFB is de klank niet zuiverder en voller te krijgen en dat kost dus wat van het vermogen