[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28474
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nou, in de schuren wel. Vandaar mijn luisterruimte van 450m2.
Maar ik geef toe dat ik in huis elke vierkante meter moet bevechten.....
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ray, ik heb fantastisch nieuws voor je
.
Ik heb nog wat verder aan de sim's gewerkt en deze keer het volledige filternetwerk meegenomen (toch flink onderschat wat de inlvoed van 100uF is op het opslingeren, zie ook de sims' die Wouter gemaakt heeft).
Bassreflex met een passive radiator heb ik als optie onderzocht, maar kan net als GHP de deur uit.
Met 25l haal je daar nauwelijks winst in het laag en moet de radiator (ik heb de Seas SP26R daarvoor gebruikt) wel erg veel verzwaard worden met ca. 190gram.
Tel je nog de kosten daarbij op dan is het niet de moeite waard.
Ik kom net als wouter uit op een gesloten versie van ca. 25l.
Maar hier komt het goede nieuws.
Met een correctienetwerk om het opslingeren tegen de gaan + kleine aanpassing van het laagfilter (spoel verhoogt naar 6mH), kom je wel heel dicht bij de oude situatie!
Het midhoog sectie zal met het huidige filter daarvoor ca. 2-2.5dB extra verzwakt moeten worden.
Belastbaarheid is in ieder geval geen issue, zelfs met het 'verlies' van 2.3dB rendement haalt de gecorrigeerde gesloten versie >90db@30Hz. Ik hoop dat de spagetti aan lijnen een beetje leesbaar is.
Het bovenste grafiek geeft de groepslooptijd weer.
De grafiek daaronder de respons & excursie @2.83V.
De rode lijn is van de 25l gesloten versie met LCR zuigkring tegen het opslingeren + aanpassing van het filter (4.7mh -> 6mH) en omhoog geschaald tot de huidige situatie.
De ingangsspanning is daarvoor verhoogt naar 3.8Vrms (pakweg 2dB).
De kosten van het correctienetwerk vallen reuze mee, met 15euro kan je al een budget versie maken.
Ik kwam daarbij even vlug uit op de (sim)waarden 27mH, 330uF en 10ohm.
Verder zie ik eigenlijk alleen maar voordelen:

Ik heb nog wat verder aan de sim's gewerkt en deze keer het volledige filternetwerk meegenomen (toch flink onderschat wat de inlvoed van 100uF is op het opslingeren, zie ook de sims' die Wouter gemaakt heeft).
Bassreflex met een passive radiator heb ik als optie onderzocht, maar kan net als GHP de deur uit.
Met 25l haal je daar nauwelijks winst in het laag en moet de radiator (ik heb de Seas SP26R daarvoor gebruikt) wel erg veel verzwaard worden met ca. 190gram.
Tel je nog de kosten daarbij op dan is het niet de moeite waard.
Ik kom net als wouter uit op een gesloten versie van ca. 25l.
Maar hier komt het goede nieuws.
Met een correctienetwerk om het opslingeren tegen de gaan + kleine aanpassing van het laagfilter (spoel verhoogt naar 6mH), kom je wel heel dicht bij de oude situatie!
Het midhoog sectie zal met het huidige filter daarvoor ca. 2-2.5dB extra verzwakt moeten worden.
Belastbaarheid is in ieder geval geen issue, zelfs met het 'verlies' van 2.3dB rendement haalt de gecorrigeerde gesloten versie >90db@30Hz. Ik hoop dat de spagetti aan lijnen een beetje leesbaar is.
Het bovenste grafiek geeft de groepslooptijd weer.
De grafiek daaronder de respons & excursie @2.83V.
De rode lijn is van de 25l gesloten versie met LCR zuigkring tegen het opslingeren + aanpassing van het filter (4.7mh -> 6mH) en omhoog geschaald tot de huidige situatie.
De ingangsspanning is daarvoor verhoogt naar 3.8Vrms (pakweg 2dB).
De kosten van het correctienetwerk vallen reuze mee, met 15euro kan je al een budget versie maken.
Ik kwam daarbij even vlug uit op de (sim)waarden 27mH, 330uF en 10ohm.
Verder zie ik eigenlijk alleen maar voordelen:
- strakkere bas
- impedantie die de versterker heel aangenaam vindt, juist in het gebied waar normaal gesproken een enorme fasedraai plaatsvindt + het meeste vermogen wordt gevraagd.
- geen rommel uit de poort die eventueel het midbereik kan kleuren
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nu begrijp ik, wat Henri van der Heide dag,
Toen hij, zijn epistel aan het papier toevertrouwde, "Geluid dat niet mag".
Ook gij had, wat problemen, met de WAF.

Toen hij, zijn epistel aan het papier toevertrouwde, "Geluid dat niet mag".
Ook gij had, wat problemen, met de WAF.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dus als ik het goed begrijp heb je zo'n beetje de grootste mancave van NL ?ds23man schreef:Nou, in de schuren wel. Vandaar mijn luisterruimte van 450m2.![]()
Maar ik geef toe dat ik in huis elke vierkante meter moet bevechten.....
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
@Chris_T.
Prachtig werk, chapeau!
Maar ik moet wel effe aan de handrem trekken, er is nog niks zeker.
(eerst maar eens het badkamerplafond witten...
)
Prachtig werk, chapeau!
Maar ik moet wel effe aan de handrem trekken, er is nog niks zeker.
(eerst maar eens het badkamerplafond witten...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Och, neem je tijd. Als de kogel door de kerk is gaat het namelijk in vogelvlucht als je op Arno's aanbod in gaat.
Chris en ik komen vrij nauwkeurig op dezelfde afstemming van kast + passieve filter uit. Dat is leuk om te zien, want we hebben beide een eigen aanpak/benadering/werkflow en ook de gebruikte programma's zijn verschillend. Gister Appte ik Leo nog bijna een identiek filter als die Chris hier beschreef. Maar als je bijv. naar een 23 cm brede kast kunt en daarme ca 8 liter wint kun je weer terug naar de zelfde filtering in mid/hoog want dan kan de woofer 2,83 Volt krijgen (geen -2,5dB bij de gesloten box). Hiervoor heb ik al een simulatie gedaan, toen ik hoorde dat er misschien 8 liter extra ruimte is. We wachten het af.
Mijn Seas L18 heb ik even opgemeten, de aangegeven 145,2mm diameter wooferopening is inderdaad door de dikke spijlen, de feitelijke ronde opening is namelijk maar 140 mm. Bij jouw woofer zie je dat ook, dus die 186 mm diameter is leuk, maar mag plaatselijk wel ca 180 mm worden. De korf heeft ook ongeveer die maat opening achter de konus. Bij 23 cm breed geeft dat zelfs ruimte aan een wanddikte van 25mm.
25 liter is leuk, 33 geeft zelfs de mogelijkheid gesloten en basreflex te vergelijken en op smaak te kiezen. De SPL curves zullen ongeveer gelijk zijn (de filtering is wel verschillend) maar het uitslingergedrag zal van de basreflex sterk gedempt zijn door de poort. Of je liever laag uit een poort of uit een woofer hoort is afhankelijk van hoe luid het moet kunnen.
Chris en ik komen vrij nauwkeurig op dezelfde afstemming van kast + passieve filter uit. Dat is leuk om te zien, want we hebben beide een eigen aanpak/benadering/werkflow en ook de gebruikte programma's zijn verschillend. Gister Appte ik Leo nog bijna een identiek filter als die Chris hier beschreef. Maar als je bijv. naar een 23 cm brede kast kunt en daarme ca 8 liter wint kun je weer terug naar de zelfde filtering in mid/hoog want dan kan de woofer 2,83 Volt krijgen (geen -2,5dB bij de gesloten box). Hiervoor heb ik al een simulatie gedaan, toen ik hoorde dat er misschien 8 liter extra ruimte is. We wachten het af.
Mijn Seas L18 heb ik even opgemeten, de aangegeven 145,2mm diameter wooferopening is inderdaad door de dikke spijlen, de feitelijke ronde opening is namelijk maar 140 mm. Bij jouw woofer zie je dat ook, dus die 186 mm diameter is leuk, maar mag plaatselijk wel ca 180 mm worden. De korf heeft ook ongeveer die maat opening achter de konus. Bij 23 cm breed geeft dat zelfs ruimte aan een wanddikte van 25mm.
25 liter is leuk, 33 geeft zelfs de mogelijkheid gesloten en basreflex te vergelijken en op smaak te kiezen. De SPL curves zullen ongeveer gelijk zijn (de filtering is wel verschillend) maar het uitslingergedrag zal van de basreflex sterk gedempt zijn door de poort. Of je liever laag uit een poort of uit een woofer hoort is afhankelijk van hoe luid het moet kunnen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28474
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
In ieder geval van dit forum.ray5150 schreef:Dus als ik het goed begrijp heb je zo'n beetje de grootste mancave van NL ?ds23man schreef:Nou, in de schuren wel. Vandaar mijn luisterruimte van 450m2.![]()
Maar ik geef toe dat ik in huis elke vierkante meter moet bevechten.....
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb goed nieuws !
Er is overeenstemming bereikt voor een kast van 910 mm hoog, 230 mm breed, en 250 mm diep.
Qua uiterlijk geen kunstleer meer, maar wel esdoorn fineer. in principe een vlakke baffle zonder afrondingen of schuine kanten.
Dan krijgen we de vraag hoe het geheel constructief uitgevoerd moet worden, lijkt mij op zich niet zo heel ingewikkeld, welgeteld 6 rechthoekige planken.
Wat ik me wel afvraag is wat verstandiger is met de baffle, om deze in de kast te laten vallen, of "erop te leggen" ?
Ook lijkt het me verstandig om in de kast op strategische plaatsen wat bracing toe te voegen, dat is goed voor de stijfheid en het gewicht.
En van dat laatste word Leo weer vrolijk van.
Er is overeenstemming bereikt voor een kast van 910 mm hoog, 230 mm breed, en 250 mm diep.
Qua uiterlijk geen kunstleer meer, maar wel esdoorn fineer. in principe een vlakke baffle zonder afrondingen of schuine kanten.
Dan krijgen we de vraag hoe het geheel constructief uitgevoerd moet worden, lijkt mij op zich niet zo heel ingewikkeld, welgeteld 6 rechthoekige planken.
Wat ik me wel afvraag is wat verstandiger is met de baffle, om deze in de kast te laten vallen, of "erop te leggen" ?
Ook lijkt het me verstandig om in de kast op strategische plaatsen wat bracing toe te voegen, dat is goed voor de stijfheid en het gewicht.
En van dat laatste word Leo weer vrolijk van.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat is goed nieuws.
En wat is de deal.
Volgend jaar nieuwe tuinset.
En wat is de deal.
Volgend jaar nieuwe tuinset.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb goed nieuws !
Mogelijk afgeronde hoeken aan de voorzijde, niet helemaal een rechthoekige doos i.v.m. afstraling?
- sander1238
- Berichten: 1762
- Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
- Locatie: wanroij
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dit is fijn nieuws voor jullie beide. Je hebt nu toch wel belooft dat er een bloempotje op mocht.ray5150 schreef:Ik heb goed nieuws !
- stessaja
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 03 jan 2008, 20:53
- Locatie: Almere
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Top!ray5150 schreef:Ik heb goed nieuws !
Qua uiterlijk geen kunstleer meer, maar wel esdoorn fineer. in principe een vlakke baffle zonder afrondingen of schuine kanten.
Pakketje eisen ken ik ergens van
Stephan
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Een afronding is weer moeilijker om te fineren. Het hangt natuurlijk wel van de straal van de afronding af, maar gezien het feit dat er 5 mm naast de woofer overblijft vrees ik dat dit niet veel zin heeft.hannesie schreef:Ik heb goed nieuws !![]()
![]()
![]()
![]()
Mogelijk afgeronde hoeken aan de voorzijde, niet helemaal een rechthoekige doos i.v.m. afstraling?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Een afronding is weer moeilijker om te fineren. Het hangt natuurlijk wel van de straal van de afronding af, maar gezien het feit dat er 5 mm naast de woofer overblijft vrees ik dat dit niet veel zin heeft.hannesie schreef:Ik heb goed nieuws !![]()
![]()
![]()
![]()
Mogelijk afgeronde hoeken aan de voorzijde, niet helemaal een rechthoekige doos i.v.m. afstraling?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik ga ervan uit dat Ray de originele accuton bloempotten nog wel heeft bewaard!
Maar goed nieuws, Arno kan de zaagmachine vast opwarmen begrijp ik..
Groetjes Walter
Maar goed nieuws, Arno kan de zaagmachine vast opwarmen begrijp ik..
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nou, als er dan toch perse een plantje op je speaker moet staan, laat het dan op zijn minst een echte originele, goed klinkende Accuton OEM Lena hydro cultrure TUV approved cyrogenic treated thermally shielded en vooral waterdichte bloempot zijn! 
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
ik ben blij dat je nog steeds niet vertrokken bent Walt
- stessaja
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 03 jan 2008, 20:53
- Locatie: Almere
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
ray5150 schreef:Een afronding is weer moeilijker om te fineren. Het hangt natuurlijk wel van de straal van de afronding af, maar gezien het feit dat er 5 mm naast de woofer overblijft vrees ik dat dit niet veel zin heeft.
Ehhh...., voordat speakerunits worden ingefreesd.
Eerst de hoeken van de kast met 5-8 mm infrezen. Mooi hoeklijstje van houtsoort naar keuze goed strak inlijmen. Hoeken afronden en daarna pas speakerunits infrezen.
Heb je ook hoeken die beter bestand zijn tegen stoten en deuken
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik wil natuurlijk wel het eindresultaat van Ray zijn speakers zijn, ik ben er dus nog wel minimaal 3 jaar denk ik... 
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik had niet als uitgangspunt om dit nog eens een paar jaar te laten duren.
In principe moeten er voor de kerst hier een paar draaiende luidsprekers kunnen staan.
Maar, daarvoor ben ik ook van anderen zoals Arno afhankelijk, ligt erook aan of hij bijvoorbeeld het midkamertje kan en wil prefappen.
In principe moeten er voor de kerst hier een paar draaiende luidsprekers kunnen staan.
Maar, daarvoor ben ik ook van anderen zoals Arno afhankelijk, ligt erook aan of hij bijvoorbeeld het midkamertje kan en wil prefappen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
midkamer kan met 3 plankjes of ander is er vast wel wat bruikbaars bij onze zweedse vrienden
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nog meer bloempotten ?
(Heb vanmiddag een paar verzaagde platen 18 mm multiplex ingeladen, is een stuk degelijker...
(Heb vanmiddag een paar verzaagde platen 18 mm multiplex ingeladen, is een stuk degelijker...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
over de mid gesproken: heb je overwogen om die boven de tweeter te doen?
