[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Nou, in de schuren wel. Vandaar mijn luisterruimte van 450m2. :mrgreen: Maar ik geef toe dat ik in huis elke vierkante meter moet bevechten.....
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Chris_T »

Ray, ik heb fantastisch nieuws voor je ;).
Ik heb nog wat verder aan de sim's gewerkt en deze keer het volledige filternetwerk meegenomen (toch flink onderschat wat de inlvoed van 100uF is op het opslingeren, zie ook de sims' die Wouter gemaakt heeft).

Bassreflex met een passive radiator heb ik als optie onderzocht, maar kan net als GHP de deur uit.
Met 25l haal je daar nauwelijks winst in het laag en moet de radiator (ik heb de Seas SP26R daarvoor gebruikt) wel erg veel verzwaard worden met ca. 190gram.
Tel je nog de kosten daarbij op dan is het niet de moeite waard.

Ik kom net als wouter uit op een gesloten versie van ca. 25l.
Maar hier komt het goede nieuws.
Met een correctienetwerk om het opslingeren tegen de gaan + kleine aanpassing van het laagfilter (spoel verhoogt naar 6mH), kom je wel heel dicht bij de oude situatie!
Het midhoog sectie zal met het huidige filter daarvoor ca. 2-2.5dB extra verzwakt moeten worden.

Belastbaarheid is in ieder geval geen issue, zelfs met het 'verlies' van 2.3dB rendement haalt de gecorrigeerde gesloten versie >90db@30Hz.
X-rays_Seas_H1252_sims.png
Ik hoop dat de spagetti aan lijnen een beetje leesbaar is.
Het bovenste grafiek geeft de groepslooptijd weer.
De grafiek daaronder de respons & excursie @2.83V.
De rode lijn is van de 25l gesloten versie met LCR zuigkring tegen het opslingeren + aanpassing van het filter (4.7mh -> 6mH) en omhoog geschaald tot de huidige situatie.
De ingangsspanning is daarvoor verhoogt naar 3.8Vrms (pakweg 2dB).

De kosten van het correctienetwerk vallen reuze mee, met 15euro kan je al een budget versie maken.
Ik kwam daarbij even vlug uit op de (sim)waarden 27mH, 330uF en 10ohm.

Verder zie ik eigenlijk alleen maar voordelen:
  • strakkere bas
  • impedantie die de versterker heel aangenaam vindt, juist in het gebied waar normaal gesproken een enorme fasedraai plaatsvindt + het meeste vermogen wordt gevraagd.
  • geen rommel uit de poort die eventueel het midbereik kan kleuren
Ik zou zeggen groenlicht voor X-Ray (shortterm?) Speaker Project 1.5 :rock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Nu begrijp ik, wat Henri van der Heide dag,

Toen hij, zijn epistel aan het papier toevertrouwde, "Geluid dat niet mag".

Ook gij had, wat problemen, met de WAF. :mrgreen: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Nou, in de schuren wel. Vandaar mijn luisterruimte van 450m2. :mrgreen:
Maar ik geef toe dat ik in huis elke vierkante meter moet bevechten.....
Dus als ik het goed begrijp heb je zo'n beetje de grootste mancave van NL ? :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

@Chris_T.
Prachtig werk, chapeau! :goedzo: :goedzo:
Maar ik moet wel effe aan de handrem trekken, er is nog niks zeker.
(eerst maar eens het badkamerplafond witten... :mrgreen: )
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

Och, neem je tijd. Als de kogel door de kerk is gaat het namelijk in vogelvlucht als je op Arno's aanbod in gaat.

Chris en ik komen vrij nauwkeurig op dezelfde afstemming van kast + passieve filter uit. Dat is leuk om te zien, want we hebben beide een eigen aanpak/benadering/werkflow en ook de gebruikte programma's zijn verschillend. Gister Appte ik Leo nog bijna een identiek filter als die Chris hier beschreef. Maar als je bijv. naar een 23 cm brede kast kunt en daarme ca 8 liter wint kun je weer terug naar de zelfde filtering in mid/hoog want dan kan de woofer 2,83 Volt krijgen (geen -2,5dB bij de gesloten box). Hiervoor heb ik al een simulatie gedaan, toen ik hoorde dat er misschien 8 liter extra ruimte is. We wachten het af.

Mijn Seas L18 heb ik even opgemeten, de aangegeven 145,2mm diameter wooferopening is inderdaad door de dikke spijlen, de feitelijke ronde opening is namelijk maar 140 mm. Bij jouw woofer zie je dat ook, dus die 186 mm diameter is leuk, maar mag plaatselijk wel ca 180 mm worden. De korf heeft ook ongeveer die maat opening achter de konus. Bij 23 cm breed geeft dat zelfs ruimte aan een wanddikte van 25mm.

25 liter is leuk, 33 geeft zelfs de mogelijkheid gesloten en basreflex te vergelijken en op smaak te kiezen. De SPL curves zullen ongeveer gelijk zijn (de filtering is wel verschillend) maar het uitslingergedrag zal van de basreflex sterk gedempt zijn door de poort. Of je liever laag uit een poort of uit een woofer hoort is afhankelijk van hoe luid het moet kunnen.
seas l22 sim 2.png
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
ds23man schreef:
Nou, in de schuren wel. Vandaar mijn luisterruimte van 450m2. :mrgreen:
Maar ik geef toe dat ik in huis elke vierkante meter moet bevechten.....
Dus als ik het goed begrijp heb je zo'n beetje de grootste mancave van NL ? :lol:
In ieder geval van dit forum. :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Ik heb goed nieuws !

Er is overeenstemming bereikt voor een kast van 910 mm hoog, 230 mm breed, en 250 mm diep.
Qua uiterlijk geen kunstleer meer, maar wel esdoorn fineer. in principe een vlakke baffle zonder afrondingen of schuine kanten.

Dan krijgen we de vraag hoe het geheel constructief uitgevoerd moet worden, lijkt mij op zich niet zo heel ingewikkeld, welgeteld 6 rechthoekige planken.
Wat ik me wel afvraag is wat verstandiger is met de baffle, om deze in de kast te laten vallen, of "erop te leggen" ?

Ook lijkt het me verstandig om in de kast op strategische plaatsen wat bracing toe te voegen, dat is goed voor de stijfheid en het gewicht.
En van dat laatste word Leo weer vrolijk van. \:D/
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door bas focal m180 »

Dat is goed nieuws.

En wat is de deal.

Volgend jaar nieuwe tuinset.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hannesie »

Ik heb goed nieuws !
:yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :relax:


Mogelijk afgeronde hoeken aan de voorzijde, niet helemaal een rechthoekige doos i.v.m. afstraling?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door sander1238 »

ray5150 schreef:
Ik heb goed nieuws ! \:D/
Dit is fijn nieuws voor jullie beide. Je hebt nu toch wel belooft dat er een bloempotje op mocht.
Gebruikersavatar
stessaja
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 111
Lid geworden op: do 03 jan 2008, 20:53
Locatie: Almere

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door stessaja »

ray5150 schreef:
Ik heb goed nieuws !

Qua uiterlijk geen kunstleer meer, maar wel esdoorn fineer. in principe een vlakke baffle zonder afrondingen of schuine kanten.
Top!

Pakketje eisen ken ik ergens van :-) Zonder te willen generaliseren, vrouwen en mannen, het zijn toch verschillende wezens. :-k ](*,)

Stephan
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

hannesie schreef:
Ik heb goed nieuws !
:yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :relax:


Mogelijk afgeronde hoeken aan de voorzijde, niet helemaal een rechthoekige doos i.v.m. afstraling?
Een afronding is weer moeilijker om te fineren. Het hangt natuurlijk wel van de straal van de afronding af, maar gezien het feit dat er 5 mm naast de woofer overblijft vrees ik dat dit niet veel zin heeft.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

hannesie schreef:
Ik heb goed nieuws !
:yeah: :yeah: :yeah: :yeah: :relax:


Mogelijk afgeronde hoeken aan de voorzijde, niet helemaal een rechthoekige doos i.v.m. afstraling?
Een afronding is weer moeilijker om te fineren. Het hangt natuurlijk wel van de straal van de afronding af, maar gezien het feit dat er 5 mm naast de woofer overblijft vrees ik dat dit niet veel zin heeft.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Ik ga ervan uit dat Ray de originele accuton bloempotten nog wel heeft bewaard!

Maar goed nieuws, Arno kan de zaagmachine vast opwarmen begrijp ik.. :lol:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Nee, waarom zou ik die bewaard moeten hebben ?
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 01 okt 2015, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Nou, als er dan toch perse een plantje op je speaker moet staan, laat het dan op zijn minst een echte originele, goed klinkende Accuton OEM Lena hydro cultrure TUV approved cyrogenic treated thermally shielded en vooral waterdichte bloempot zijn! :rofl:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

:rofl:

ik ben blij dat je nog steeds niet vertrokken bent Walt :proost:
Gebruikersavatar
stessaja
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 111
Lid geworden op: do 03 jan 2008, 20:53
Locatie: Almere

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door stessaja »

ray5150 schreef:
Een afronding is weer moeilijker om te fineren. Het hangt natuurlijk wel van de straal van de afronding af, maar gezien het feit dat er 5 mm naast de woofer overblijft vrees ik dat dit niet veel zin heeft.

Ehhh...., voordat speakerunits worden ingefreesd.

Eerst de hoeken van de kast met 5-8 mm infrezen. Mooi hoeklijstje van houtsoort naar keuze goed strak inlijmen. Hoeken afronden en daarna pas speakerunits infrezen.
Heb je ook hoeken die beter bestand zijn tegen stoten en deuken :-$
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Ik wil natuurlijk wel het eindresultaat van Ray zijn speakers zijn, ik ben er dus nog wel minimaal 3 jaar denk ik... :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Ik had niet als uitgangspunt om dit nog eens een paar jaar te laten duren.
In principe moeten er voor de kerst hier een paar draaiende luidsprekers kunnen staan.
Maar, daarvoor ben ik ook van anderen zoals Arno afhankelijk, ligt erook aan of hij bijvoorbeeld het midkamertje kan en wil prefappen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

midkamer kan met 3 plankjes of ander is er vast wel wat bruikbaars bij onze zweedse vrienden
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Nog meer bloempotten ?
(Heb vanmiddag een paar verzaagde platen 18 mm multiplex ingeladen, is een stuk degelijker... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

over de mid gesproken: heb je overwogen om die boven de tweeter te doen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Nog niet, dit is iets nieuws.
Vertel eens ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”