[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Chris_T »

ray5150 schreef:
ghp ? 8-[
'Gesloten high pass'
Oftewel een gesloten box met een series condensator om het laag wat op te laten slingeren.
Het grootste voordeel is dat de kast aanzienlijk kleiner kan zijn en vaak ook iets meer bass heeft dan alleen gesloten.
Hangt wel heel erg van de driver af of zoiets werkt.

De L22 doet het best ok in 25l gesloten, met een f3@52Hz en f10@32Hz is dat heel aardig voor een 20cm woofer.
Natuurlijk geen diepe subbass, maar genoeg om een lekker deuntje te hebben.

Edit:
Sorry voor de dubbelpost, kennelijk waren we tegelijk aan het schrijven Leo.
Laatst gewijzigd door Chris_T op za 26 sep 2015, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef:
ray5150 schreef:
Wat is een ghp ? 8-[
Dinges
HJ's zware 3-weg

Een Geschlossener Hoch Pass

Een gesloten kast met een highpass filter op een hele lage frequentie (30 Hz).
Dat lijkt geen zin te hebben, maar het signaal voor de woofer wordt daardoor op de berekende frequentie elektrisch opgeslingerd en pept het signaal een beetje op in het gebied waar de natuurlijke afval van de woofer al is ingezet.
De frequentiekarakteristiek loopt daardoor wat dieper door.
Chris_T schreef:
ray5150 schreef:
ghp ? 8-[
'Gesloten high pass'
Oftewel een gesloten box met een series condensator om het laag wat op te laten slingeren.
Het grootste voordeel is dat de kast aanzienlijk kleiner kan zijn en vaak ook iets meer bass heeft dan alleen gesloten.
Hangt wel heel erg van de driver af of zoiets werkt.

De L22 doet het best ok in 25l gesloten, met een f3@52Hz en f10@32Hz is dat heel aardig voor een 20cm woofer.
Natuurlijk geen diepe subbass, maar genoeg om een lekker deuntje te hebben.
Dat zijn interessante berichten. :D
Zou het zinvol zijn dit nader te onderzoeken ?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

ray5150 schreef:
Dat zijn interessante berichten. :D
Zou het zinvol zijn dit nader te onderzoeken ?
Daar wordt hard aan gewerkt :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

:goedzo: =D>
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hannesie »

Een andere grap die ik had toegepast met een 26 cm en een 22 cm kast, dan wel met de hulp van een Dordtse Meubelmaker.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 1#p1583971
afschuining.jpg
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pvanlingen »

Misschien een passieve radiator er bij zetten in plaats van een 1 meter lange pijp?

Paul.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Chris_T »

pappaleo schreef:
ray5150 schreef:
Dat zijn interessante berichten. :D
Zou het zinvol zijn dit nader te onderzoeken ?
Daar wordt hard aan gewerkt :mrgreen:
En getypt :lol: , ik ga even simmen in Basta.
Waar ik alleen beetje bang voor ben is dat GHP niet gaat werken met de L22 vanwege het fasekegeltje vooraan.
Dat zorgt voor een aardig lek waardoor alle winst met GHP mogelijk weer verdampt.

Edit:
1e snelle sim gemaakt.
Ik ben daarbij van 4 situaties uitgegaan:
  • Oranje is 25l gesloten, met 'normale' kastverliezen Qb=10
  • Blauw 25l gesloten, met vermoedelijk kastverliezen Qb=5
  • Rood 10l GHP, 'met normale' kastverliezen Qb=10
  • Paars 10l GHP, met vermoedelijke kastverliezen Qb=5
Verder zit bij de simulatie een serieweerstand van 0.6ohm en een 4.7mH spoel van het laagsectie/filter inbegrepen.
Seas_L22_sim.png
GHP lijkt mij niet echt een optie, zelfs met 'normale' kastverliezen komt er weinig laag uit.
Met een correctienetwerk tegen het opslingeren door de 4,7mH spoel rolt het laag af met -3dB@58Hz en -10dB@45Hz.
De belastbaarheid is wel heel hoog met 107dB. Maar of dat nou een voordeel is met weinig laag?

Dan is het beter om het gesloten te houden.
Zonder correctienetwerk, -3dB@55Hz en -10db@32Hz.
Voldoende belastbaar voor een stevig orkest (>100dB).

Een passieve radiator zoals Paul heeft geopperd is een interessante mogelijkheid die ook nagegaan moet worden.
Ik heb vanavond daar geen tijd meer voor, maar morgen kan ik daar wel naar kijken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

De GHP versie werkt eigenlijk niet lekker met een passief filter, je houdt geen laag over. In 16 liter kun je er wel een klein subje mee maken dat erg laag komt. Exit voor GHP

Ik heb bekeken wat volgens Ajhorn ideaal is, dan kom je op ca 61 liter basreflex (fb op 26 Hz) en gesloten rond 24-25 liter (vanaf).

Het huidige project is 45 liter met een fb van 26 en een filter met 4,7mH en 100uF+1Ohm heb ik als target aangehouden.
seas l22 sim 1.png
Vervolgens heb ik wat mogelijkheden bekeken, de L22 gesloten is hier wel prima naar toe te modelleren. Als je het filter zo dimentioneert dat je van de opslingering gebruikt maakt om op dezelfde gevoeligheid te blijven als de 45 liter basreflex houdt je amper laag over. Alternatief: de 25 liter gesloten simulatie beschouwen als ideaal, en zorgen dat de flank aan de linker kant gelijkt blijft, geen laag inleveren. Dan zie je welke bult opslingering plat gemept moet worden met een LCR kring icm met het elektisch 2e orde filter en vervolgens deze curve even 'liften' want hij ligt 2,5 dB onder die van de 45 liter basreflex. Ik heb het signaal aangepast van 2,83 Volt naar 3,7 Volt. Dit betekent in de praktijk dat het mid-hoog 2,5dB extra gedempt moet worden bij de L22 in 25 liter gesloten (met dit filter).

Andere opties zijn de L18 inzetten, die heeft normaal aan ca 14 liter genoeg. Wil je laag dan kan 20 liter ook, maar dan is het iets minder gecontroleerd. De groene curve is de L18 in 16 liter met aangepaste filtering en 3,5 Volt. De zwarte curve is de L18 in 20 liter met een eenvoudig (opslingerend) filter: 5,6mH en 100uF. Het past redelijk goed, maar als je kijkt naar de grafiek 'membraanamplitude' zie je wat er ongewild bijgekomen is. Enorm subsoon wapperen onder de 32 Hz, terwijl de huidige 45 liter BR bijna niet uitslaat. Dan neig ik dus direct naar de variant in het blauw, de 25 liter gesloten versie. Die houdt het membraan erg rustig, tussen 20 en 40 Hz neemt het wapperen 0,0 mm toe, daaronder wordt de uitslag nog rustiger. Qua spl max gaat de L18 in BR vanaf 32 Hz een stuk luider, maar de gesloten L22 geeft 20 Hz 15(!!!) dB luider weer dan de wapperende L18.
seas L22 b.jpg
Ik heb nog even naar de korf gekeken van die L22, die zal niet overal de cut out diameter van 186 verlangen. Ik verwacht dat plaatselijk 180 mm genoeg is. Dan heb je ca 8 mm aan beide zijden. Als je weer met een leren baffle werkt kun je de woofer van achter monteren, dan heb je de afgefreesde korf niet eens in het zicht en hoef je niets met zwart bij te tippen.

Het moet mogelijk zijn een Epos achtige baffle te maken, met een kleine afronding langs de kant zelfs.
epos elan 10.jpg
http://www.ukaudiomart.com/details/6492 ... s/1013078/
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door bas focal m180 »

Als de speakers vlak bij de achtermuur staan is de gesloten versie 25 liter die Wouter adviseert een goede optie.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hrscharft »

ik kan er met mijn verstand nog steeds niet helemaal bij :(

Zo veel groter zijn ze ja niet eens.....
Afbeelding
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Op die Render lijkt het wel mee te vallen met de afmetingen, wellicht is Ray vergeten te vertellen dat die LBVS later weggaan, dus dat er niet 4 speakers nodig zijn...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Op die Render lijkt het wel mee te vallen met de afmetingen, wellicht is Ray vergeten te vertellen dat die LBVS later weggaan, dus dat er niet 4 speakers nodig zijn...
Op een weiland gefotografeerd lijkt een fiat 500 in verhouding ook niet veel kleiner dan een BMW X6.....
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door FR_Aad »

Walt schreef:
Op die Render lijkt het wel mee te vallen met de afmetingen, wellicht is Ray vergeten te vertellen dat die LBVS later weggaan, dus dat er niet 4 speakers nodig zijn...
empathie komt in jouw woordenboek niet voor he?
Gebruikersavatar
stessaja
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 111
Lid geworden op: do 03 jan 2008, 20:53
Locatie: Almere

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door stessaja »

hrscharft schreef:
ik kan er met mijn verstand nog steeds niet helemaal bij :(

Zo veel groter zijn ze ja niet eens.....
Afbeelding
[lurkmodus uit]
Ehhh, ik heb tot nu toe alleen zitten meelezen en ik viel van mijn stoel toen de bom barstte. Drie jaar en dan deze anticlimax! Ik kan alleen meevoelen en technisch inhoudelijk niets toevoegen.

Maar toen ik bovenstaand plaatje zag en daarin de opstelling van de baas hier in huis bij bedacht wilde ik toch iets toevoegen waar misschien minder snel bij wordt stilgestaan.

Als ik met ontwerpen aankom waarin afgeschuinde vlakken voorkomen dan wordt ik altijd wat meewarig aangekeken of ik wel spoor. Dan wordt mij toegevoegd dat het wel moet smoelen en dat die afgeschuinde vlakken echt niet kunnen ](*,) . Elk argument wat dan ruikt naar audio technisch geneuzel wordt dan direct afgeserveerd [-X

Wat ik maar wil zeggen is dat het mogelijk verstandig is om vooraf te checken of alleen de afmetingen het struikelblok zijn of dat er mogelijk meer speelt. Want inderdaad het verschil in formaat lijkt mij ook wat klein :?:
[/lurkmodus aan]

Stephan
Laatst gewijzigd door stessaja op zo 27 sep 2015, 10:55, 2 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Ik denk dat de (kinder)voetjes ook niet helemaal meegeholpen hebben in het acceptatieproces.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Raar idee mischien, maar Leo heeft volgens mij een flink aantal kwalitatief hoogwaardige compacte speakers staan. Kunnen jullie niet ruilen? Mocht leo de kasten van ray tenmiste wel in huis kunnen plaatsen. De kasten kunnen dan afgebouwd worden zoals bedoeld.

Voetjes kun je over twisten inderdaad, een voet snijden uit staalplaat, zwart moffelen en dikke RVS spikes geeft denk ik een hele fraaie look.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12412
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Afgeschuinde vlakken en kindervoetjes zijn hier niet aan de orde. Het struikelblok is uitsluitend de omvang. En iedereen met een rekenmachientje kan uitrekenen dat de bruto inhoud van de grootste gewoon 2 keer de bruto inhoud van de kleinste is.

Ik kan me heel goed voorstellen hoe dat gaat. Je kan renderen tot je een ons weegt, maar velen hebben gewoon niet het ruimtelijk inzicht om te zien hoe dat uit gaat pakken. Zelfs niet als ze de kasten in real life zien, maar op een andere plaats dan waar ze uiteindelijk komen te staan.

Ray had beter -en hij heeft al aangegeven dat voortaan te doen- modellen (of de kast in aanbouw) op de uiteindelijke plaats kunnen zetten. Niet dat daarmee de acceptatiegraad hoger wordt, maar je weet wel in een eerder stadium dat het mis is.

Maar met dit gezeur is Ray natuurlijk niet geholpen. Wel met een ontwerp dat binnen de acceptatiegraad valt.

Wouter en Chris :dank: :goedzo:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Een leuke woofer zou ook de scanspeak discovery 18w kunnen zijn, de grotere versie van de 15w uit mijn wedstrijdspeakers. Kan in een compacte kast en toch veel diepgang.

Gr. Walter
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Arno »

Sjongejonge... dat is idd een aardige anticlimax :?

Nou kan ik natuurlijk gaan zeggen dat ik maar mazzel heb met die gietmortelmormels hier torenhoog op de vensterbank, maar daar ben je niet mee geholpen.

Dus bied ik aan om, als je tot een nieuw ontwerp bent gekomen, een bouwpakket voor je te zagen/frezen, gratis en voor niets. Kan me ook wel weer voorstellen dat je het toch graag zelf wilt doen, maar denk er maar even over na.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door FR_Aad »

Wauw
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hrscharft »

Het verhaal van een stukje terug is waarom ik deze omgeving op de pc heb :)
Dan kun je lekker even renderen maar heb je ook direct een idee van wat het gaat worden.

In mij geval dus.... Vrij krap... gelukkig is er hier niemand die er moeilijk over doet.
Bijlagen
1-7.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

Arno schreef:
Dus bied ik aan om, als je tot een nieuw ontwerp bent gekomen, een bouwpakket voor je te zagen/frezen, gratis en voor niets. Kan me ook wel weer voorstellen dat je het toch graag zelf wilt doen, maar denk er maar even over na.

Kijk aan, wat een gemeenschap zijn we! Zoveel hulp van mensen die uurtjes hun vaardigheden beschikbaar stellen, Krijgt het bij doorgang een groepsnaam? :mrgreen: The X-Ray -and friends- Speaker Project \:D/
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Krijgen we dan ook inspraak over de voetjes? :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Misschien wil Rudy/Rumoh wel een setje speaker outriggers doneren, gelijk klaar EN netjes!

:mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

@Chris & Wouter, Hartelijk dank voor het rekenwerk. :dank: =D>
Ik denk dat het een goed uitgangspunt is om een verder te gaan kijken naar de mogelijkheid van een gesloten kast.
Voor het moment ga ik uit van een kastbreedte van 230 mm.
Dat is dus 220 mm voor de L22 en een rand aan van 5 mm aan beide zijden.

Het afrezen van de korf is niet iets waar ik om zit te springen.
ik zou het wel kunnen (met een speciaal voor dat doel gebouwde rig.) maar alleen als uiterste noodsprong.
dan zou ik eerder kijken of ik met iemand woofers kan ruilen.
De woofer aan de binnenzijde verzonken monteren vind ik zelf niet echt mooi, denk ook niet dat dat geaccepteerd zou worden.

Arno schreef:
Dus bied ik aan om, als je tot een nieuw ontwerp bent gekomen, een bouwpakket voor je te zagen/frezen, gratis en voor niets.
Kan me ook wel weer voorstellen dat je het toch graag zelf wilt doen, maar denk er maar even over na.
Ik ben hier helemaal sprakeloos van, werkelijk fantastisch. ik maak natuurlijk dan ook graag gebruik van dit aanbod.
Een beetje boren en zagen vind ik best leuk, maar jij kunt het minstens 10 keer zo goed en nog veel sneller.
Als ik meer weet over afmetingen en inhoud gaan we hier zeker mee verder. :yeah: :yeah: :goedzo: =D> :goedzo: :goedzo:


@Walt, je zou een heel goede PvdA politicus zijn, je hebt een talent om geld uit te geven dat niet van jou is.
Zo heb je me met de suggesties van vandaag al zo'n 500 euro lichter gemaakt.
Ter vergelijking, mijn hobby budget is zo'n 30 tot 40euro per maand, en dat is inclusief elektronica.

Een ieder bedankt voor de steun, ik vind ze zelf ook niet overdreven groot of misstaan in de woonkamer.
SWMBO denkt daar helaas anders over. bijgaand een laatste foto. straks begint het sloop-proces.
IMG_1485.JPG
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”