bas focal m180 schreef:Dat enige fijn dynamiek door de Alu spreekspoel verloren gaat.ds23man schreef:Hoe bedoel je dat Bas?
Walt schreef:Volgens mij is dat een fabeltje, de verliezen in aluminium door wervelstromen zijn lineair. Bijna alle tweeters hebben een alu spreekspoel, en juist daar speelt fijndynamiek een grote rol.
Gr. Walter
Waar haal je in hemelsnaam vandaan dat ze hun mening hebben aangepast, daar staat niets over geschreven, in tegendeel lees alle andere test in dezelfde uitgave maar eens goed daar hebben ze het steeds over of er weinig of veel elektrische verliezen zijn en hun mening.Walt schreef:Hobbyhifi schrijft er in de laatste uitgaves toch echt iets anders over.... Lees maar eens goed na, ze gaan natuurlijk niet toegeven dat ze het jarenlang fout hadden, maar hun opmerking bij alu spreekspoelen is aangepast....
Nee, ik zal ze voor je posten.
Goed lezen Walt, ze zeggen rekening houdend met de verliezen van de alu spreekspoel de klankschadelijke ''werkelijke'' VAN de mechanische verliezen in de elastische delen niet veel overblijft.Walt schreef:Hobbyhifi okt/nov test reckhorn d165, de klankmatige schadelijke verliezen zijn de elastische componenten, niet de wervelstromen.
Hopelijk snappen de ongelovige tomassen nu wat ik bedoel...![]()
Wel vervelend om steeds gelijk te krijgen...![]()
Gr. Walter
En niet door de alu spreekspoel zijn er weinig verliezen, en zeker niet dat ze hun mening herzien niets nada niks.
Dat is echt een verzinsel.
Walt schreef:Bas focal gelooft niet dat hobbyhifi hun mening over alu spoeldragers heeft herzien... Ik had geen zin om te zoeken, maar nu kwam ik de tekst weer tegen dus nu kan bas het zelf lezen.
Gr. Walter
In elk artikel word in meer of mindere maten aangegeven wat ze over elektrische verliezen vinden.Walt schreef:Ik begrijp van bas dat hij toegang heeft tot de hobbyhifi magazines, dus zal voor hem geen probleem zijn deze driver test te vinden en te lezen, en daarna te concluderen dat ze ineens een stuk vriendelijker praten over de alu spoeldrager... Toegeven dat ik gelijk had zou wel gewaardeerd worden...
Gr. Walter
Ik maak eruit op dat ondanks de alu spreekspoel deze driver best nette Qms en Rms heeft, de mechanische verliezen in de bewegende delen zijn heel erg laag.
En niet dankzei de alu spreekspoel
ARTIKEL D-165 ook een paar andere test in dezelfde uitgave waar men spreekt over mechanische en elektrische verliezen en hun conclusie.
De alu spreekspoel is vervangen door een titaan spreekspoel is een groot succes. Voor de duidelijkheid nog eens wat hun mening is Spoel van niet geleidende materiaal, het uitblijven van ververstromen is een voordeel. Hier het tegenovergestelde, de mechanische verliezen vallen hoog uit, maar dat was te verwachten met een alu spreekspoel
Nog wat personen die dat in een een op een vergelijk hebben geconstateerd
http://www.troelsgravesen.dk/JA8008-HMQ.htm
@jeroen-D@ Doordat Audio Technology op maat maakt, heb ik 1-op-1 kunnen vergelijken tussen Alu en Kapton spreekspoeldrager. Verder volledig identieke driver. Het is ongelooflijk wat een verschil dat maakt. Het is enerzijds direct te meten, de respons is anders, maar dat boeit niet zo na filtering. Bij alu spoeldrager is de respons, naast dat hij globaal gezien anders is, ook iets vlakker, maar gehoormatig krijgt de Kapton bij mij de voorkeur. Precies wat Bas aangeeft en ik heb het vergelijk gelukkig kunnen doen met identieke drivers.
Walt schreef:Hopelijk snappen de ongelovige tomassen nu wat ik bedoel...![]()
Wel vervelend om steeds gelijk te krijgen...![]()
Ik ben nu heel benieuwd uit welk hout jij gesneden bent.Walt schreef:Toegeven dat ik gelijk had zou wel gewaardeerd worden...