Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Ben je nou niet een appel met een peer aan het vergelijken Bas?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Wil je me dat sturen via pb Bas?bas focal m180 schreef:
WALT@
Al het stukje gevonden in de H&H
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Bas bedoelt of ik het gevonden heb, nou ik heb niet eens gezocht, heb wel iets beters te doen dan jullie van mijn gelijk te proberen te overtuigen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Hoe bedoel je?ds23man schreef:Ben je nou niet een appel met een peer aan het vergelijken Bas?
Als Walt aangeeft in welke H&H zeker.ds23man schreef:Wil je me dat sturen via pb Bas?bas focal m180 schreef:
WALT@
Al het stukje gevonden in de H&H
Niet zo negatief denken.Walt schreef:Bas bedoelt of ik het gevonden heb, nou ik heb niet eens gezocht, heb wel iets beters te doen dan jullie van mijn gelijk te proberen te overtuigen.
Als iemand iets anders beweerd, prima.
Dan probeer je of je gelijk te halen met onderbouwingen en voorbeelden, die ik je ook geef.
Maar ook om iemand iets te leren.
Als iemand iets aandraagt met voorbeelden wimpel ik dat niet weg maar lees en verdiep ik me erin, zo ook met je suzie wong plaatjes.
Zo zou ik graag willen lezen dat in H&H word gezegd wat jij suggereert.
''dat ze hun denkwijze over aluspreekspoelen hebben bijgesteld''
Vaak staat er ook beschreven waarom en niet alleen dat het zo is.
Nu stel je dat het zo is, wil ik de moeite nemen om het te lezen geef je als antwoord
Bedoel je nu;heb wel iets beters te doen dan jullie van mijn gelijk te proberen te overtuigen.
A ik heb gelijk en daar houd ik het bij.
B ik vergis me je wilt wel de moeite nemen om mijn andere mening serieus te bekijken.
C het stukje bestaat niet maar ik houd vol van wel.
Dus neem aub even de moeite ik zou graag dat stukje willen lezen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Twee totaal verschillende speakers, alleen al qua conusmateriaal.bas focal m180 schreef:
Met een alu spreekspoel is niets mis bij zacht luisteren alleen iets minder fijn dynamiek.
In een vergelijk met 2-weg speakers, seas alu spreekspoel magnesium membraam en de scan speak reference monitor hoorde ik meer details van de seas dan van de SS.
"
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Volgens mij worden er zaken door elkaar gehaald, het materiaal van de spoel en het materiaal van de spoeldrager...
Gr. Walter
Gr. Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Ik heb het anders al vanaf het begin over spreekspoeldragers en mijn referenties naar de JBL tech note wijzen daar ook op.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Dat klopt, misschien ook niet een goed vergelijk.ds23man schreef:Twee totaal verschillende speakers, alleen al qua conusmateriaal.bas focal m180 schreef:
Met een alu spreekspoel is niets mis bij zacht luisteren alleen iets minder fijn dynamiek.
In een vergelijk met 2-weg speakers, seas alu spreekspoel magnesium membraam en de scan speak reference monitor hoorde ik meer details van de seas dan van de SS.
"
Is wel het enigste vergelijk die ik achterelkaar heb gedaan waarvan ik wist dat de seas een alu spreekspoel heeft en de SS niet, ik had verwacht nadat ik de SS had gehoord dat het niet nog ietsje beter kon.
We hebben het over het materiaal waarvan een koker is gemaakt, niet de draad die later erom heen word gewikkeld.ds23man schreef:Ik heb het anders al vanaf het begin over spreekspoeldragers en mijn referenties naar de JBL tech note wijzen daar ook op.
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Doordat Audio Technology op maat maakt, heb ik 1-op-1 kunnen vergelijken tussen Alu en Kapton spreekspoeldrager. Verder volledig identieke driver. Het is ongelooflijk wat een verschil dat maakt. Het is enerzijds direct te meten, de respons is anders, maar dat boeit niet zo na filtering. Bij alu spoeldrager is de respons, naast dat hij globaal gezien anders is, ook iets vlakker, maar gehoormatig krijgt de Kapton bij mij de voorkeur. Precies wat Bas aangeeft en ik heb het vergelijk gelukkig kunnen doen met identieke drivers.
Die combinatie van alu en Kapton waar Skaaning het over heeft is dat je een alu ring op het einde zet van de Kapton drager. Dit heeft geen invloed zolang de lineaire Xmax niet is bereikt, maar zodra dat wel gebeurt krijg je flinke demping van het veld. Dat voorkomt dat je zwaar de vervorming in schiet en heeft een compressie effect, maar alleen dus bij uitslagen die buiten het bereik zitten waar je als het goed is je systeem op hebt gedimensioneerd. De alu ring zorgt bovendien voor mechanische stabiliteit, Kapton heeft de neiging om te rinkelen op een bepaalde frequentie en dat doe je teniet met de alu op het einde.
Die combinatie van alu en Kapton waar Skaaning het over heeft is dat je een alu ring op het einde zet van de Kapton drager. Dit heeft geen invloed zolang de lineaire Xmax niet is bereikt, maar zodra dat wel gebeurt krijg je flinke demping van het veld. Dat voorkomt dat je zwaar de vervorming in schiet en heeft een compressie effect, maar alleen dus bij uitslagen die buiten het bereik zitten waar je als het goed is je systeem op hebt gedimensioneerd. De alu ring zorgt bovendien voor mechanische stabiliteit, Kapton heeft de neiging om te rinkelen op een bepaalde frequentie en dat doe je teniet met de alu op het einde.
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Klopt wel Jeroen. Een alu drager dempt altijd min of meer en die demping is niet-lineair met de uitwijking. Alleen een alu underhung spreekspoeldrager heeft daar geen last van, tenminste als die de magneetspleet niet verlaat.
Die alu ring is i.d.d. een wervelstroom demper/rem die in actie komt als je over de lineaire X_max gaat. Eigenlijk is het een verlengde spreekspoel maar dan zonder aandrijvend vermogen. Vraag mij wel af of als je hem veel tot in dat gebied uitstuurt, hij niet loeiheet gaat worden. Je dissipeert dan behoorlijk wat vermogen er in.
Die alu ring is i.d.d. een wervelstroom demper/rem die in actie komt als je over de lineaire X_max gaat. Eigenlijk is het een verlengde spreekspoel maar dan zonder aandrijvend vermogen. Vraag mij wel af of als je hem veel tot in dat gebied uitstuurt, hij niet loeiheet gaat worden. Je dissipeert dan behoorlijk wat vermogen er in.
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Hobbyhifi okt/nov test reckhorn d165, de klankmatige schadelijke verliezen zijn de elastische componenten, niet de wervelstromen.
Hopelijk snappen de ongelovige tomassen nu wat ik bedoel...
Wel vervelend om steeds gelijk te krijgen...
Gr. Walter
Hopelijk snappen de ongelovige tomassen nu wat ik bedoel...
Wel vervelend om steeds gelijk te krijgen...
Gr. Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Vooralsnog kan ik er gen touw aan vast knopen Walt.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Wees gerust, je krijgt het van ons niet.Walt schreef:Wel vervelend om steeds gelijk te willen hebben...![]()
PS. Ik weet ook niet echt waar je opmerking over gaat
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Bas focal gelooft niet dat hobbyhifi hun mening over alu spoeldragers heeft herzien... Ik had geen zin om te zoeken, maar nu kwam ik de tekst weer tegen dus nu kan bas het zelf lezen.
Gr. Walter
Gr. Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Ga even je eigen draadje vervuilen!Walt schreef:Bas focal gelooft niet dat hobbyhifi hun mening over alu spoeldragers heeft herzien... Ik had geen zin om te zoeken, maar nu kwam ik de tekst weer tegen dus nu kan bas het zelf lezen.
Gr. Walter
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Dit is gewoon antwoord op bas zijn vraag uit DIT topic, lijkt me dus logisch om dat hier neer te zetten meneer de zuurpruim... 
Ik hoop verder dat bas nu wil toegeven dat ik gelijk heb.
Ik hoop verder dat bas nu wil toegeven dat ik gelijk heb.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Misschien dat ds23 vriendelijk aan de moderators wil vragen om dit topic te splitsen.
Sommige topics mag je vervuilen en andere weer niet, of was het sommige mogen topics vervuilen en andere weer niet.
Sommige topics mag je vervuilen en andere weer niet, of was het sommige mogen topics vervuilen en andere weer niet.
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Ik begrijp van bas dat hij toegang heeft tot de hobbyhifi magazines, dus zal voor hem geen probleem zijn deze driver test te vinden en te lezen, en daarna te concluderen dat ze ineens een stuk vriendelijker praten over de alu spoeldrager... Toegeven dat ik gelijk had zou wel gewaardeerd worden...
Gr. Walter
Gr. Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Aangezien je in mijn draadje loopt te blaten, gaarne een kopie van die Duitse kabouters.....Walt schreef:Ik begrijp van bas dat hij toegang heeft tot de hobbyhifi magazines, dus zal voor hem geen probleem zijn deze driver test te vinden en te lezen, en daarna te concluderen dat ze ineens een stuk vriendelijker praten over de alu spoeldrager... Toegeven dat ik gelijk had zou wel gewaardeerd worden...
Gr. Walter
Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels
Ik heb helaas geen scanner, maar bas wil je vast wel helpen.
