Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

Ben je nou niet een appel met een peer aan het vergelijken Bas?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

bas focal m180 schreef:


WALT@
Al het stukje gevonden in de H&H :-"
Wil je me dat sturen via pb Bas?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door Walt »

Bas bedoelt of ik het gevonden heb, nou ik heb niet eens gezocht, heb wel iets beters te doen dan jullie van mijn gelijk te proberen te overtuigen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

Boter bij de vis Walter! :mrgreen:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
Ben je nou niet een appel met een peer aan het vergelijken Bas?
Hoe bedoel je?

ds23man schreef:
bas focal m180 schreef:


WALT@
Al het stukje gevonden in de H&H :-"
Wil je me dat sturen via pb Bas?
Als Walt aangeeft in welke H&H zeker.

Walt schreef:
Bas bedoelt of ik het gevonden heb, nou ik heb niet eens gezocht, heb wel iets beters te doen dan jullie van mijn gelijk te proberen te overtuigen.
Niet zo negatief denken.

Als iemand iets anders beweerd, prima.
Dan probeer je of je gelijk te halen met onderbouwingen en voorbeelden, die ik je ook geef.
Maar ook om iemand iets te leren.

Als iemand iets aandraagt met voorbeelden wimpel ik dat niet weg maar lees en verdiep ik me erin, zo ook met je suzie wong plaatjes.

Zo zou ik graag willen lezen dat in H&H word gezegd wat jij suggereert.
''dat ze hun denkwijze over aluspreekspoelen hebben bijgesteld''
Vaak staat er ook beschreven waarom en niet alleen dat het zo is.

Nu stel je dat het zo is, wil ik de moeite nemen om het te lezen geef je als antwoord
heb wel iets beters te doen dan jullie van mijn gelijk te proberen te overtuigen.
Bedoel je nu;
A ik heb gelijk en daar houd ik het bij.
B ik vergis me je wilt wel de moeite nemen om mijn andere mening serieus te bekijken.
C het stukje bestaat niet maar ik houd vol van wel.

Dus neem aub even de moeite ik zou graag dat stukje willen lezen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

bas focal m180 schreef:


Met een alu spreekspoel is niets mis bij zacht luisteren alleen iets minder fijn dynamiek.
In een vergelijk met 2-weg speakers, seas alu spreekspoel magnesium membraam en de scan speak reference monitor hoorde ik meer details van de seas dan van de SS.
"
Twee totaal verschillende speakers, alleen al qua conusmateriaal.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door Walt »

Volgens mij worden er zaken door elkaar gehaald, het materiaal van de spoel en het materiaal van de spoeldrager...

Gr. Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

Ik heb het anders al vanaf het begin over spreekspoeldragers en mijn referenties naar de JBL tech note wijzen daar ook op.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
bas focal m180 schreef:


Met een alu spreekspoel is niets mis bij zacht luisteren alleen iets minder fijn dynamiek.
In een vergelijk met 2-weg speakers, seas alu spreekspoel magnesium membraam en de scan speak reference monitor hoorde ik meer details van de seas dan van de SS.
"
Twee totaal verschillende speakers, alleen al qua conusmateriaal.
Dat klopt, misschien ook niet een goed vergelijk.

Is wel het enigste vergelijk die ik achterelkaar heb gedaan waarvan ik wist dat de seas een alu spreekspoel heeft en de SS niet, ik had verwacht nadat ik de SS had gehoord dat het niet nog ietsje beter kon.

ds23man schreef:
Ik heb het anders al vanaf het begin over spreekspoeldragers en mijn referenties naar de JBL tech note wijzen daar ook op.
We hebben het over het materiaal waarvan een koker is gemaakt, niet de draad die later erom heen word gewikkeld.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen vleugels

Bericht door Archie »

ds23man schreef:
Of deze:
supperred.jpg
Heb ik jaren mee gewerkt.
:kwijl:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door jeroen_d »

Doordat Audio Technology op maat maakt, heb ik 1-op-1 kunnen vergelijken tussen Alu en Kapton spreekspoeldrager. Verder volledig identieke driver. Het is ongelooflijk wat een verschil dat maakt. Het is enerzijds direct te meten, de respons is anders, maar dat boeit niet zo na filtering. Bij alu spoeldrager is de respons, naast dat hij globaal gezien anders is, ook iets vlakker, maar gehoormatig krijgt de Kapton bij mij de voorkeur. Precies wat Bas aangeeft en ik heb het vergelijk gelukkig kunnen doen met identieke drivers.
Die combinatie van alu en Kapton waar Skaaning het over heeft is dat je een alu ring op het einde zet van de Kapton drager. Dit heeft geen invloed zolang de lineaire Xmax niet is bereikt, maar zodra dat wel gebeurt krijg je flinke demping van het veld. Dat voorkomt dat je zwaar de vervorming in schiet en heeft een compressie effect, maar alleen dus bij uitslagen die buiten het bereik zitten waar je als het goed is je systeem op hebt gedimensioneerd. De alu ring zorgt bovendien voor mechanische stabiliteit, Kapton heeft de neiging om te rinkelen op een bepaalde frequentie en dat doe je teniet met de alu op het einde.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36747
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door Pjotr »

Klopt wel Jeroen. Een alu drager dempt altijd min of meer en die demping is niet-lineair met de uitwijking. Alleen een alu underhung spreekspoeldrager heeft daar geen last van, tenminste als die de magneetspleet niet verlaat.

Die alu ring is i.d.d. een wervelstroom demper/rem die in actie komt als je over de lineaire X_max gaat. Eigenlijk is het een verlengde spreekspoel maar dan zonder aandrijvend vermogen. Vraag mij wel af of als je hem veel tot in dat gebied uitstuurt, hij niet loeiheet gaat worden. Je dissipeert dan behoorlijk wat vermogen er in.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door matjans »

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door Walt »

Hobbyhifi okt/nov test reckhorn d165, de klankmatige schadelijke verliezen zijn de elastische componenten, niet de wervelstromen.

Hopelijk snappen de ongelovige tomassen nu wat ik bedoel... :lol:

Wel vervelend om steeds gelijk te krijgen... :rofl:

Gr. Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

Vooralsnog kan ik er gen touw aan vast knopen Walt.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door pappaleo »

Walt schreef:
Wel vervelend om steeds gelijk te willen hebben... :rofl:
Wees gerust, je krijgt het van ons niet. [-(

PS. Ik weet ook niet echt waar je opmerking over gaat :oops:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door Walt »

Bas focal gelooft niet dat hobbyhifi hun mening over alu spoeldragers heeft herzien... Ik had geen zin om te zoeken, maar nu kwam ik de tekst weer tegen dus nu kan bas het zelf lezen.

Gr. Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Bas focal gelooft niet dat hobbyhifi hun mening over alu spoeldragers heeft herzien... Ik had geen zin om te zoeken, maar nu kwam ik de tekst weer tegen dus nu kan bas het zelf lezen.

Gr. Walter
Ga even je eigen draadje vervuilen! :twisted:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door Walt »

Dit is gewoon antwoord op bas zijn vraag uit DIT topic, lijkt me dus logisch om dat hier neer te zetten meneer de zuurpruim... :lol:

Ik hoop verder dat bas nu wil toegeven dat ik gelijk heb.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door bas focal m180 »

Misschien dat ds23 vriendelijk aan de moderators wil vragen om dit topic te splitsen.

Sommige topics mag je vervuilen en andere weer niet, of was het sommige mogen topics vervuilen en andere weer niet. :rofl:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door Walt »

Artikel al gelezen bas?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

Het onzichtbare artikel.......
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door Walt »

Ik begrijp van bas dat hij toegang heeft tot de hobbyhifi magazines, dus zal voor hem geen probleem zijn deze driver test te vinden en te lezen, en daarna te concluderen dat ze ineens een stuk vriendelijker praten over de alu spoeldrager... Toegeven dat ik gelijk had zou wel gewaardeerd worden...

Gr. Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door ds23man »

Walt schreef:
Ik begrijp van bas dat hij toegang heeft tot de hobbyhifi magazines, dus zal voor hem geen probleem zijn deze driver test te vinden en te lezen, en daarna te concluderen dat ze ineens een stuk vriendelijker praten over de alu spoeldrager... Toegeven dat ik gelijk had zou wel gewaardeerd worden...

Gr. Walter
Aangezien je in mijn draadje loopt te blaten, gaarne een kopie van die Duitse kabouters.....
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Ultrazooom 2.0 : ze krijgen geen vleugels

Bericht door Walt »

Ik heb helaas geen scanner, maar bas wil je vast wel helpen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”