Project KEF B200 icm Seas 22TAF/G. Iemand ideeën??

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

maarten860

Project KEF B200 icm Seas 22TAF/G. Iemand ideeën??

Bericht door maarten860 »

Beste mede-forummers,

Sinds 2011 ben ik in het bezit van KEF Carlton 3 speakers. (zie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=16490)
Dit zijn fantastische apparaten. Echter, aangezien de originele tweeters totaal dood waren, heb ik deze vervangen voor Seas 22TAF/G (zie: http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=103)

Door die tweeters klonken ze zalig. Er was 1 grote maar: ze zijn erggroot, zodat het geluid er echt niet goed uitkwam bij mij. De bas hoorde ik het beste als ik in de wc was, met de deuren open :roll: Inmiddels heb ik deze vervangen door kant-en-klaar-dingen van Hifi Klubben en de KEFs staan in de berging. Ik weet het, lekker makkelijk... :? (zie: https://www.hifiklubben.nl/luidsprekers ... idspreker/)
Deze klinken voor het geld echt heel prima. Maarja, 'prima' gaat snel vervelen...

Nu wil ik dus met de onderdelen van mijn aangepast KEF Carlton 3 nieuwe speakers gaan bouwen. Hiervoor wil ik de Seas 22TAF/G tweeter gebruiken en de KEF SP1075 B200G woofer gebruiken. Het passieve basdeel wil ik dan weglaten.
Doel van mijn speaker:
- luisterafstand van ongeveer 3 meter
- niet al te grote kast (ontwerpen zijn meer dan welkom!)
- ik wil zelf een filter maken (ideeën en tips ook zeker welkom! dit worden dan mijn eerste filters...)
- ik wil een duidelijke basweergave dmv de SP1075 units :rock:
- dat echte KEF geluid...
- ... maar toch icm een moderne tweeter

Als er iemand is die mij hier mee kan (en wil) helpen, dan lijkt het mij tof deze te gaan bouwen jullie op de hoogte te houden van mijn nieuwe project :proost:
stessaja
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Re: Project KEF B200 icm Seas 22TAF/G. Iemand ideeën??

Bericht door stessaja »

Tsja, dat typische KEF-geluid :-)

Daar ben ik 25 jaar geleden ook voor gevallen. Het was de eerste keer dat ik echt Hifi hoorde. Daarna heeft het hifi virus mij nooit meer verlaten.

Leuk dat je die oude units weer wil gebruiken! Lijkt een beetje op mijn topic (http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=22689), misschien kan je daar nog wat inspiratie uithalen.
Ik denk wel dat als je echt een goede basweergave wilt hebben dat die B200's wel wat kunnen doen maar uiteindelijk door vele modernere units makkelijk geklopt worden.
Die B200's leveren uiteindelijk niet zo heel veel geluidsdruk op, maar goed toegepast wel van goede kwaliteit!

Wat betreft de kast kan je veel dingen doen als je dat maar een beetje goed doorrekent. De site die ik (en volgens mij wel meer op dit forum) daar veel voor gebruik is mh-audio.nl. De keuze is reuze! Gesloten, BR, TL etc...

Het moeilijkste deel is de filtering. Is onder meer afhankelijk van de afmetingen van de kast kast, de gebruikte units en nog veel meer variabelen. Kan je op dit forum veel over teruglezen :-). Probleem is dat als je dat helemaal tot in de puntjes perfect wilt doen, dan zal je moeten simuleren en meten, aanpassen en daarna weer opnieuw meten enz....

Vind ikzelf in ieder geval een hele toestand en heb er ook geen kaas van gegeten :-k

Ikzelf kies er dan ook voor om, straks als ik mijn kastjes heb afgebouwd, een tijdelijk filter in elkaar te zetten waarmee ik een aantal logische filters (zoals die door anderen zijn gesuggereerd) kan uitproberen om het daarna op het gehoor een keuze te maken. Maar of dat rechte karakteristieken op gaat leveren? Vast niet :sure:

In ieder geval vast succes en ga er in ieder geval van uit dat je niet morgen al klaar zal zijn :relax:
maarten860

Hallo Stessaja,

Tof project was dat van jou met die KEF's!
Als ik jouw reactie zo lees zou jij er misschien eerder voor kiezen om die tweeters te gebruiken icm met een andere woofer? Wat voor iets zou hier goed bij passen?

Het technische aspect ben ik absoluut een leek in, dus als ik een mooi project kan nabouwen, dan vind ik dat voor iemand met mijn ervaring al heel wat... Zeker daar waar het neerkomt op filters snap ik er helemaal niks van. Mijn laatste natuurkunde-les was in de 3e klas en daar ben ik nog steeds blij mee... :lol:

Misschien moet ik eerst maar eens een proefkastje oid maken om te kijken of dit wat is. Dezelfde KEF units werden ook als 2-weg gebruikt in de Caprice 2 http://67.img.avito.st/640x480/1482994167.jpg
Allicht is dit een leuk startpunt...
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik heb Cadenza's van een vriend gekregen, wiens ouders die dingen al in jaren 70 hadden.
Ik heb me altijd geërgerd aan de blubber-bas en het matte hoog.
Zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=13334, ze staan achter de SimPole, die een stuk strakker klinkt.
Wellicht dat de B200 in een kleinere (basreflex)kast beter klinkt, met uiteraard een echte Mid-Hi.
Heb je de TS-parameters?, dan kan je het simuleren.
maarten860

mtb, jij vindt het dus helemaal niets? ;)
Tja... deze techniek van KEF is natuurlijk gedateerd en allicht niet al te best te noemen. Maarja, het waren de eerste units die ik kocht om zelf mee te hobbyen. Ik vind het wel geinig om ze eens af te stoffen en er weer wat mee te doen.
Het matige hoog van mijn Carlton III heb ik een paar jaar geleden ondervangen door tweeters van Seas te gebruiken, op de originele filters http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=103 Dit deed de kwaliteit van het hoog veel goed! De originele T33 tweeters deden vrijwel niets meer... (ferro-vloeistof :s)

Ik heb een pagina gevonden met daarop informatie in welke speakers deze nog meer gebruikt werden. Zie: http://kef.com/uploads/files/en/kef_uni ... ue%203.pdf
Hier zag ik dat deze unit ook gebruikt werd in de KEF 103.2. Een tamelijk compacte twee-weg. Dit lijkt me wel een aardige om misschien te proberen.

Hier heb ik natuurlijk geen filter van, maar ik kwam een forum tegen waar iemand hiervoor een filter gemaakt had. http://www.hifiloudspeakers.info/Anatom ... Index.html

mtb, jij suggereert het gebruik van een bassreflex? Dat klinkt wel interessant om eens te testen, als dat het basgeluid ten goede komt. Gaat dat lukken met alleen die Seas-tweeter erbij? Dan denk ik dat die filter er anders uit moet gaan zien dan diegene in de link?
Heeft er iemand een goed idee over een speakerontwerp, wanneer dit een bassreflex moet worden?

Vwb waardes: ik heb hier echt totaal geen kaas van gegeten. Metingen en simuleren is behoorlijk abracadabra. Op de hierboven aangegeven website van Seas staan wel waardes van de tweeter, maar van de KEF B200 heb ik geen idee...
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Grappig, mijn eerste zelfbouw was de Kef CS5. Veel plezier van gehad. Zwak punt was de tweeter qua belastbaarheid.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik vond nog een link: http://www.kef.com/uploads/files/en/mus ... _80_90.pdf.
Met basreflex en de TS-parameters, er moet nog wel een Mid-Hi bij.
Ik zal aan het eind van de week eens kijken of het met een Visaton-FRS8 erbij lukt.
maarten860

Leuk en tamelijk eenvoudig bouwplannetje is dat!
Ik zit met een schuin oog naar die kleinste te kijken.
Zou ik daar bovenop dan het Mid-hi element dan moeten plaatsen?
Is daar die Visaton beter voor te gebruiken dan die Seas die ik al heb? In de tekening staat bij de filter benoemd dat het om een HI-element gaat.
stessaja
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door stessaja »

mtb schreef:
Ik vond nog een link: http://www.kef.com/uploads/files/en/mus ... _80_90.pdf.
Met basreflex en de TS-parameters, er moet nog wel een Mid-Hi bij.
Ik zal aan het eind van de week eens kijken of het met een Visaton-FRS8 erbij lukt.
Ik kan me natuurlijk vergissen maar volgens mij betreft het hier een specifiek KEF-design rond hun KEF Uni-Q-drivers. Daar hoort, dacht ik, in ieder geval geen mid-hi meer bij!
Dat is een co-axiale driver (mid-bas/hi ineen) en bovendien zijn dat zijn niet zomaar drivers die je eenvoudig op de kop tikt. [-X

Volgens mij wilde de TS met de beschikbare drivers een goed klinkende luidspreker bouwen en daarbij zoveel mogelijk een duidelijk/goed bas-fundament.
Ik denk dat een BR-design (is volgens mij alleen niet de natuurlijke habitat van de B200 :oops: ) dan wel de weg te gaan is, maar of dan bovenstaande bouw-plannetjes de goede weg zijn???? #-o :think:

Ik denk dat er met de B200 in een goed design een geweldige bas-weergave valt te bereiken die in ieder geval zeker geen 'blubber-bas' oplevert (ik heb ze toch echt in een TL-configuratie de sterren van de hemel horen spelen en ook nu nog weet ik ze nog te waarderen, zelfs in een gesloten kast!). Maar of het fundament dan stevig genoeg is, is een beetje persoonlijk denk ik. Mogelijk dat daarbij de plaatsing van de luidsprekers ook nog een stevige rol/bijdrage kan spelen/leveren!

Maar als je het gekozen pad verlaat en besluit om de B200 en Seas niet te gebruiken (zonde!), dan zijn er op dit forum nog heel veel andere voorbeelden te vinden van goede en goedkope(re) BR-designs!

just my 2 cents :)
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik moest ook even goed kijken, maar ze gebruiken drie verschillende speakers:
-Q200H SP1280 Uni-Q-co-ax: Bass-Mid plus tweeter.
-BD200H SP1288: passieve radiator.
-B200H SP1285: Bass-Mid die veel op de ouwe B200 lijkt, ook qua T/S.
De laatste heb je alleen nodig voor:
KEFkit90.~PNG.jpg
Als je het bovenste kastje (ca. 11 liter) gebruikt voor een gewoon Mid-Hi speakertje.
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

maarten860 schreef:
Beste mede-forummers,
Sinds 2011 ben ik in het bezit van KEF Carlton 3 speakers. (zie: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=16490)
Dit zijn fantastische apparaten. Echter, aangezien de originele tweeters totaal dood waren, heb ik deze vervangen voor Seas 22TAF/G (zie: http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=103)
Door die tweeters klonken ze zalig. Er was 1 grote maar: ze zijn erg groot, zodat het geluid er echt niet goed uitkwam bij mij.
Bedoel je eigenlijk dat het hoog te hard klinkt?
Want dan zet je gewoon een weerstand in serie met tweeter, bijv. de http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... uctId=2853.
Als je er meteen 10 stuks besteld, kan je allerlei waarden maken door serie- en/of parallelschakeling: even de wet van Ohm (opnieuw) bestuderen.
richard

Bericht door richard »

mtb schreef:
...kan je allerlei waarden maken door serie- en/of parallelschakeling: even de wet van Ohm (opnieuw) bestuderen.
Ik weet niet of je hier met de Wet van Ohm veel verder mee komt.

Weerstanden in serie: Rt = Ra+Rb
Weerstanden parallel: Rt = (RaxRb):(Ra+Rb)
maarten860

Met te hard bedoelde ik vooral dat de bas er niet goed uitkwam. Dit was zeer zwaar, waardoor ik de bas goed hoorde wanneer ik 2 ruimtes verderop stond.
Nu de speakers in de berging staan, wil ik er weer eens mee aan de slag en hoop ik wat andere resultaten te halen met de basreflex.
Ik denk dat ik een beginnetje ga maken met die kleine KEF-kit. De tweeter zet ik dan in een apart kastje bovenop de kast met basreflex.
maarten860

Iemand een goed idee voor de aanschaf van de filteronderdelen? Ik kan geeneen webshop vinden die alle weerstanden verkoopt die in het schema van de KEF-kit benoemd staan...
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Ik bestel in het algemeen bij Rumoh. Sommige weerstand waardes zul je moeten samenstellen door weerstanden te combineren.
http://www.rumoh.eu/nl/
maarten860

Bedankt voor de tip!
Er moet ook een condensator in van 1000 uF...
Zou dat een typefout zijn? Ik kan deze namelijk nergens vinden. De meeste gaan tot 100 uF
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

maarten860 schreef:
Met te hard bedoelde ik vooral dat de bas er niet goed uitkwam. Dit was zeer zwaar, waardoor ik de bas goed hoorde wanneer ik 2 ruimtes verderop stond.
Dat is toch raar, want de bas was toch goed met de oude tweeter?
Sluit de Seas de box wel goed af, want anders kan de bas veranderen.
maarten860 schreef:
Nu de speakers in de berging staan, wil ik er weer eens mee aan de slag en hoop ik wat andere resultaten te halen met de basreflex.
Ik denk dat ik een beginnetje ga maken met die kleine KEF-kit. De tweeter zet ik dan in een apart kastje bovenop de kast met basreflex.
KEFkit60.GIF
KEFkit60.GIF (13.55 KiB) 2758 keer bekeken
Goed idee, maar de tweeter kan ook in een onderste hoek en dan het boxje omdraaien.
maarten860

Vandaag op mn vrije dag maar eens wat meer gezocht naar parameters voor de KEF-unit.
Ik kwam deze tegen: [utr]http://www.hifiloudspeakers.info/Anatom ... es/p37.htm[/url]
en deze: http://www.hifiloudspeakers.info/Anatom ... Sheet.html

Die van de Seas 22TAF/G zijn de volgende:
http://www.speakerworld.nl/index2.php?p ... Itemid=109
en deze: http://www.seas.no/index.php?option=com ... Itemid=103

Daarnaast heb ik geprobeerd iets zinnigs te doen met het programma X-over 3 Pro. Ik dacht: misschien kan ik hier een mooi filter ontwerp vandaan halen voor de kist met basreflex? Helaas werd ik weer gehinderd door het ontbreken van kennis hierover... :oops:

Kan iemand mij hiermee op weg helpen, nu de parameters van de units bekend zijn?

@mtb:
Goed idee, maar de tweeter kan ook in een onderste hoek en dan het boxje omdraaien.
Kan ik deze dan ook bovenin in een hoek monteren aan de voorzijde? Dat ziet misschien aantrekkelijker uit...
stessaja

Bericht door stessaja »

maarten860 schreef:
Daarnaast heb ik geprobeerd iets zinnigs te doen met het programma X-over 3 Pro. Ik dacht: misschien kan ik hier een mooi filter ontwerp vandaan halen voor de kist met basreflex? Helaas werd ik weer gehinderd door het ontbreken van kennis hierover... :oops:
Nou loop ik hier ook tegen de grenzen van mijn kennis aan hoor, maar voor zover ik weet zal geen enkel programma(en X-over Pro ken ik al zeker niet :-( ) je filters suggereren of aanbieden. Je zal zelf al wel een idee moeten hebben waar je bijvoorbeeld je crossover-frequentie gaat leggen en hoe je de baffle-step (overgang van 4 pi naar 2 pi afstraling => +6DB) wilt gaan aanpakken. Op basis van die ideeën kan je het programma voeden met de gegevens van jouw units en een globaal filter om te kijken hoe het een en ander theoretisch uitpakt.

Om een eerste globale opzet van je filter te bedenken zou je natuurlijk kunnen kijken of je op het wereld wijde web al toepassingen van jouw units kunt vinden.
Dus bijvoorbeeld hoe een B200-1075 aan de bovenkant gefilterd wordt, dan wel hoe die Seas-tweet vaker aan de onderkant wordt gefilterd. Dat levert ideeën over component-waarden en crossover-frequenties op die eerder al dan niet succesvol zijn gebruikt. Dat is waarom 'mtb' met de kast/filter suggesties kwam omdat de de unit waarop hij doelt (B200H SP1285) veel zou gelijken op jouw B200-1075 en dus het toegepaste filter zou dus evt. een bron van inspiratie kunnen zijn. Moet je wel voorzichtig mee zijn omdat de impedantie-karakteristieken van beide drivers toch best wel anders zijn volgens mij......

Met je simulatie-programma kan je dan kijken hoe het een en ander theoretisch uitpakt, ofwel of er grote bulten of dalen in je frequentie-karakteristiek aanwezig zijn. Daarna meten, luisteren en aanpassen en meten, luisteren en aanpassen en daarna .....

Waarom neem je niet het filter van je Carlton als basis maar dan zonder die B139 en met BR. Iets andere kast vanwege de BR en ontbrekende B139, bafflestep verwerken en klaar is kees :-) :-" :-({|=
Dat gaat geheid al heel anders klinken
maarten860 schreef:
Kan ik deze dan ook bovenin in een hoek monteren aan de voorzijde? Dat ziet misschien aantrekkelijker uit...
Lijkt mij geen probleem, ik zou het boxje ook 10 cm groter maken.... geeft de B200 iets meer lucht wat door de specs ook gerechtvaardigt wordt en daarna BR-pijp opnieuw berekenen (vanwege andere kast en andere resonantie-freq :-) )

Enne als je dan toch wat ruimte hebt, hoeft die tweet ook niet in de hoek!
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Ik zou uitgaan van de onderste kast van de KEFkit90: 6,1 x 2,1 x 2,6 = 33 dm³(liter).
Dan heb je ruimte voor de tweeter in het midden en de box natuurlijk andersom.
maarten860

Dit weekend kreeg ik opeens een tweetal Visaton RHT13AW ribbon tweeters. Die ga ik hier dus mooi combineren met de KEF kit 60 ;)
Ik ga deze dan 10cm hoger maken, zodat ik daarboven nog de ribbon tweeter kwijt kan.

Had ik nog een vraag over de filteronderdelen: in het aansluitschema staat een condensator van 1000uF. Als ik die zou willen samenstellen, moet ik daarvoor per box 3 condensatoren van ruim 55 euro aan besteden. Dat is dus in totaal al 330 euro voor een condensator in de filter...

Is het mogelijk om daarvoor ook een reguliere condensator te gebruiken? Deze: http://elektronicaonderdelenshop.nl/ind ... ct_id=1756 heeft namelijk exact de waardes die in het aansluitschema staan en kost maar €1,45. Scheelt €330....
stessaja

Bericht door stessaja »

Hoi Maarten,

die 1000 uF condensator (is eigenlijk een hoog-doorlaat-filter) zit erin omdat de kast eigenlijk wat te klein is voor de woofer. Daardoor onstaat er een bult ('Boem') onder in de basweergave. Die weergave wordt met die condensator weer vlak getrokken.

Een andere mogelijkheid om de 'Boem' te vermijden is eigenlijk het vergroten van de kast en daarvoor moet je weer rekenen..... :-)

Verder is het eigenlijk 'not done' om een elco in de signaal-weg van je luidspreker op te nemen. Maar ja, 330 euro voor een probeersel is best veel :-)
Dus misschien maar proberen met die elco, kijken of het allemaal goed uitpakt en dan heb je in ieder geval al een upgrade als het bevalt

[edit]
Begrijp ik nu goed dat je de kast inhoud toch al wilde vergroten??
Dan zou ik in eerste instantie die condensator al helemaal vergeten, die doet dan meer kwaad dan goed!!
[/edit]

Stephan
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Met Boxsim heb ik wat gesimuleerd met Visaton-speakers, die verdacht veel lijken op de SP1075 en de Seas-tweeter.
Gebruikt wordt een standaard 3kHz scheidingsfliter:
B200-filter.PNG
Met de weerstanden kan je de luidheid van de tweeter gelijk maken aan die van de woofer.
Met de woofer ongeveer in het midden ziet het er het beste uit:
B200-freq.PNG
De W200s-4 loopt door tot 6kHz en de SP1075 maar tot 3k5 dus in de praktijk wordt het vlakker.
De tweeter komt bovenin en de baspoort (die je moet inkorten tot 11cm) onderin:
B200-dim.PNG
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Het Carlton-filter dat je hebt, is ook bruikbaar:
Carlton-filter.PNG
De 600μF-elco kan eruit, die zal wel op zijn en zo heb je meer bas:
Carlton-freq.PNG
Met een extra weerstand (hier 5Ω6) kan je de luidheid van de tweeter aanpassen aan die van de woofer.
Rond de 1kHz is de impedantie wel erg hoog (bijna 40Ω!) waardoor je enigzins een Loudness-curve krijgt, wat goed met je gehoorgevoeligheid overeen komt.
maarten860

Hallo mede-forummers.

Tijdje niets van me laten horen....
Zoals met veel wilde plannen ben ik een andere weg ingeslagen.
Ik heb na de vorige berichten mijn ogen laten vallen op het volgende project: http://speakerdesignworks.com/Finalists_1.html

Deze heb ik dus gebouwd met dezelfde woofer uit het project, maar dan met een Davis 13KLV5MA als middentoner en een Visaton RHT13AW ribbon tweeter. (inderdaad... ik heb KEF overboord gezet :lol: )
Hiervoor heb ik de volgende filter gebruikt:
filter opzet.jpg
Het filterdeel voor de tweeter heb ik uit een bestaand model gejat waarin deze visaton ook gebruikt is.

Nog wat plaatjes:
Gekozen fineer is wit ebbenhout
Gekozen fineer is wit ebbenhout
Voor het eerst iets keurig ingefreesd :)
Voor het eerst iets keurig ingefreesd :)
Goed gronden
Goed gronden
Fineer persen met overbodige boeken
Fineer persen met overbodige boeken
Aangebracht dempingsmateriaal en PVC-buis als baspoort
Aangebracht dempingsmateriaal en PVC-buis als baspoort
'kaal' fineerresultaat
'kaal' fineerresultaat
Gesoldeerde filter
Gesoldeerde filter
Aflakken
Aflakken
Huidige opzet
Huidige opzet
Beide speakers in opstelling
Beide speakers in opstelling
Alles bij elkaar ben ik erg tevreden met hoe het eruit ziet en ik ben echt weggeblazen door het hoog en het midden.
Er blijft 1 ding te klagen over: het laag lijkt in de huidige setting nagenoeg volledig verdwenen.
Nu lijkt het mij voor de hand te liggen dat dit komt door de combinatie van de gekozen demping en de baspoort. Voor de baspoort heb ik er nu een 50mm doorsnee pvc-buis inzitten, dus hier ga ik maar eens 70mm baspoorten aanschaffen en erin sleutelen. Dit staat namelijk ook in het originele ontwerp en daar zal vast een goede reden voor zijn.

Heeft iemand hier nog een goede suggestie voor? Mogelijk gebruik ik niet het juiste dempingsmateriaal? Op dit moment voel ik namelijk 0 luchtverplaatsing bij de gemaakte baspoort, zelfs wanneer de woofer hard zn best aan het doen is...
Helpt het om als geplaatste isolatiemateriaal te vervangen door deze: http://www.rumoh.eu/damping-material/ba ... -50x70x5cm ?
Zo ja, op welke manier moet ik dit dan aanbrengen? Alleen tegen de wanden aan? Of alleen tegen 1 wand? Of moet ik m helemaal volproppen? (dat laatste lijkt me niet...)

Kort gezegd: wat moet ik doen om basgeluid te produceren uit deze speaker?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”